Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Skrivet av Glyptic:

Inte brukar jag agera "apple-hatare" och posta negativa inlägg vid apple nyheter. Men allt det där är inte vad den här tråden handlade om, utan jag har i den här tråden försökt disskutera fram ett svar på frågan "varför detta Apple-hat?".

Fast tråden handlar väl egentligen inte om varför någon hatar apple? Om jag förstått trådskaparen rätt så var intentionen att tråden skulle handla om varför de som hatar apple måste spy ur sig sitt hat så fort de ser något som handlar om apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Fast nu säger du väl att alla som kör apple är okunniga människor? Är det bra att dra alla över en kam sådär?

Nu tror jag inte du läste mitt inlägg ordäntligt jag tycker jag utryckte mig väldigt politiskt korrekt då jag beskriver hur jag uppfattar "apple-hatarnas" åsikter och inte mina egna.

Skrivet av poseidon84:

Är det inte bättre att vi är överens om att du kör android för att du gillar det och jag kör ios för att jag gillar det? och sen så behöver ingen av oss försöka omvända den andra?

Åter igen tror jag inte du läste ordentligt då detta var nästan exakt vad jag också skrev, Jag har quote:at mitt inlägg längst ner så kan du läsa igen.

Skrivet av poseidon84:

Sedan finns det en del i den här tråden som klagar över att de känner folk som skryter om sina mobiler, är det mobilernas fel eller är det så att ni behöver andra kompisar?

Jag kan inte tala för dessa personer men som jag upplever det så finns det så att säga en "apple-fanboy" steriotyp sen hjälper det ju inte direkt att apple har byggt in små marknadsförings trix som tex "skickat från min Iphone" (eller hur frasen lyder) i slutet på mail. vilket ju är smart av apple får man ju säga.

Skrivet av Glyptic:

Du, har helt rätt, kanske lite överdriven parallel till huliganerna, de är ju inte som att folk blir nerslagna men du vet hur det är. Vissa personer har ju svårt att acceptera att folk tycker olika (gäller även apple-fanboys för den delen) men de är ju lite offtopic, tycker du inte?

Jag tycker vi kan "agree to disagree". Och för att summera har vi ju arbetat fram en teori till "Varför detta Apple-hat?", dvs: Entusiaster/datakunniga vill i grunden hjälpa folk att inte välja apple då apple av dessa anses vara begränsat mm, samt att de inte gillar apple som företag då de av dem anses vara oschyssta mot sina användare varför de blir frustrerade över att apples framgång och därför även ogillar appleanvändare.

Blev de en bra sammanfattning eller lickades jag vinkla den också? xD
Dock tycker jag att trådskaparen gjorde en liten ful sak genom att vinkla det på ett sånt sett att appleanvändare framstår som saints och alla andra som elaka "apple-hatare" men de är offtopic.

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Fast tråden handlar väl egentligen inte om varför någon hatar apple? Om jag förstått trådskaparen rätt så var intentionen att tråden skulle handla om varför de som hatar apple måste spy ur sig sitt hat så fort de ser något som handlar om apple.

Så uppfattade inte jag tråden men de är möjligt att du har rätt, tycker dock att det finns ett rätt simplelt svar på den frågan nämligen; Vissa personer har svårt att acceptera att alla tycker olika utan tycker att det han/hon tycker är det ända rätta, och det är knappast nått nytt under solen!

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Skrivet av Glyptic:

Åter igen tror jag inte du läste ordentligt då detta var nästan exakt vad jag också skrev, Jag har quote:at mitt inlägg längst ner så kan du läsa igen.

Jag emnade inte att du var en hater, du var noga med att säga att du inte lägger dig i apple eller bedriver ett personligt korståg mot apple. Det är just detta jag tycker låter vettigt och helt okej. Du är ingen person som jag ser något problem med heller då du inte lägger dig i alla trådar som handlar om apple och skriver att apple suger.

Skrivet av Glyptic:

Så uppfattade inte jag tråden men de är möjligt att du har rätt, tycker dock att det finns ett rätt simplelt svar på den frågan nämligen; Vissa personer har svårt att acceptera att alla tycker olika utan tycker att det han/hon tycker är det ända rätta, och det är knappast nått nytt under solen!

Fast är just get jag finner intressant. Vi gillar alla olika saker och vi gillar saker olika mycket, men varför är det en sådan snedvridning att hatet är så stort från android? De applefanbois jag hört och känner till är så pass övertygad om sin nöjdhet med iphone och att android kommer gå under, så det är kanske därför dom väljer att inte bry sig? Men frågan om varför haters hatar är nog egentligen lite väl stor för att kunna besvaras på ett forum, det lär krävas flera år av vetenskapliga studier inom psykologi för att besvara den frågan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Jag emnade inte att du var en hater, du var noga med att säga att du inte lägger dig i apple eller bedriver ett personligt korståg mot apple. Det är just detta jag tycker låter vettigt och helt okej. Du är ingen person som jag ser något problem med heller då du inte lägger dig i alla trådar som handlar om apple och skriver att apple suger.

Fast är just get jag finner intressant. Vi gillar alla olika saker och vi gillar saker olika mycket, men varför är det en sådan snedvridning att hatet är så stort från android? De applefanbois jag hört och känner till är så pass övertygad om sin nöjdhet med iphone och att android kommer gå under, så det är kanske därför dom väljer att inte bry sig? Men frågan om varför haters hatar är nog egentligen lite väl stor för att kunna besvaras på ett forum, det lär krävas flera år av vetenskapliga studier inom psykologi för att besvara den frågan!

varför folk hatar tror jag för att man är rädd för det som man inte känner till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jonte234:

varför folk hatar tror jag för att man är rädd för det som man inte känner till.

jo, det är ju en klassisk förklaring till hat (som även Yoda tar upp). Men varför leder hatet till att man måste "omvända" det man hatar/"är rädd för"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av poseidon84:

Följande är mina personliga iakttagelser och ska inte tas som fakta på något sätt.

Fanatismen är lite olika i Android (PC) och iPhone (Apple) lägren.

Å ena sidan har vi Mac/iPhone-fanatikerna som dyrkar allt Apple gör och håller sig inom sin lilla krets och myser med sina iDevices.

Å andra sidan har vi Android som också håller sig inom sin krets, de är dock mer villiga att hoppa mellan olika märken (förutom Apple).

Android-ägarna verkar lite mer benägna att prata skit om Apple än vad Apple-sidan är att prata skit om andra märken även om det existerar åt båda håll. När det kommer till nämnda skitprat har dock Android/PC-lägret en mycket argare ton och verkar i det närmaste förbannade på Apple som företag.

Det verkar också finnas någon form av motstånd hos Android/PC-fanatikerna mot hela det kapitalistiska systemet och all mjukvara ska vara gratis och öppen - lite kommunistiskt sådär. Ett stort motstånd verkar också finnas mot att betala för design, att följa mode mm, som någon form av behov att känna sig alternativa. Ett stort behov verkar också finnas av att påpeka detta - jag valde inte iPhone, jag är inte en i flocken...

Det här är alltså hur jag upplever fanatikerna, inte vad jag tycker om vanliga användare.

Permalänk
Medlem

Men tänk på att Mac Pro är ju ett helt år gammal, då var det helt ok grejer. Fördelen med Mac Pro är att du kan göra vad du vill med den utan att sabba garantin. Exempelvis kan man köpa någon av basmodellerna med enkel eller dubbel processorer och själv uppgradera dom till 6 eller 12 kärniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

jo, det är ju en klassisk förklaring till hat (som även Yoda tar upp). Men varför leder hatet till att man måste "omvända" det man hatar/"är rädd för"?

för att då så känner man sej säker. för då finna det inget att vara rädd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

för att då så känner man sej säker. för då finna det inget att vara rädd för. lite som när man är i en konversation och folk börjar prata om något man inte vet, man känner sej osäker men om sen det börjar pratas om någit man känner igen så känner man sej mer säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Följande är mina personliga iakttagelser och ska inte tas som fakta på något sätt.

Å ena sidan har vi Mac/iPhone-fanatikerna som dyrkar allt Apple gör och håller sig inom sin lilla krets och myser med sina iDevices.

Å andra sidan har vi Android som också håller sig inom sin krets, de är dock mer villiga att hoppa mellan olika märken (förutom Apple).

Android-ägarna verkar lite mer benägna att prata skit om Apple än vad Apple-sidan är att prata skit om andra märken även om det existerar åt båda håll. När det kommer till nämnda skitprat har dock Android/PC-lägret en mycket argare ton och verkar i det närmaste förbannade på Apple som företag.

Det verkar också finnas någon form av motstånd hos Android/PC-fanatikerna mot hela det kapitalistiska systemet och all mjukvara ska vara gratis och öppen - lite kommunistiskt sådär. Ett stort motstånd verkar också finnas mot att betala för design, att följa mode mm, som någon form av behov att känna sig alternativa. Ett stort behov verkar också finnas av att påpeka detta - jag valde inte iPhone, jag är inte en i flocken...

Det här är alltså hur jag upplever fanatikerna, inte vad jag tycker om vanliga användare.

Du glömmer helt oss som älskar OS X, Apples laptops men fortfarande ogillar iOS och föredrar android
Jag skulle vilja ha en iphone och en ipad istället för min android-telefon och min android-platta för att bättre passa in i apples eko-system, men iphone finns inte med fysiskt qwerty och iOS är lite för begränsat för min smak både på telefon och platta, särskilt plattan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av systra:

Men tänk på att Mac Pro är ju ett helt år gammal, då var det helt ok grejer. Fördelen med Mac Pro är att du kan göra vad du vill med den utan att sabba garantin. Exempelvis kan man köpa någon av basmodellerna med enkel eller dubbel processorer och själv uppgradera dom till 6 eller 12 kärniga.

Och sen vänder sig Mac Pro till en kundgrupp där inköpspriset för datorhårdvaran inte spelar nån roll i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Sedan finns det en del i den här tråden som klagar över att de känner folk som skryter om sina mobiler, är det mobilernas fel eller är det så att ni behöver andra kompisar? Själv känner jag människor som kör med ios, android, windows phone och även en del icke-smartphones. Ingen av dessa människor skryter med sin mobil, för vi är alla kompisar och har inget behov av att skryta eller tracka ner på andra.

Skulle också säja att det beror på Appels självgoda reklam m.m.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Skulle också säja att det beror på Appels självgoda reklam m.m.

Det är intressant och något som jag funderat på då det ofta kommer upp som ett argument från applemotståndare (inte riktat till dig Orici) att enda anledningen till att Apple säljer är p g a bra reklam/marknadsföring.

Var är all den här reklamen folk pratar om? I Sverige ser jag väldigt lite ren reklam från Apple. Visst var det någon reklam just när iPhone 4 släpptes men annars ser man aldrig någon ren reklam (alltså inte produktplacering). Ser väldigt lite Applereklam i de datortidningar/tekinkbloggar jag läser som inte är riktade direkt mot just appleanvändare (Macworld m.fl).

Däremot ser jag massor med reklarm för konkurrenters mobiler, datorer... man kan inte röra sig ute på gatorna utan att läsa "Äpplemos" på nån reklampelare.

Det stora intresset för Apple gör ju att de får mycket "gratisreklam" på gott och ont av teknikbloggar m.m som gärna skriver om minsta lilla grej rörande Apple men det är ju knappast Apples fel utan alla vi här, både de som gillar och ogillar apple eftersom vi läser och kommenterar dessa artiklar så flitigt.

Sen att Apple på sina egna keynotes brer på utav bara helvete när de presenterar sina produkter är ju bara komiskt..."beautiful, amazing, magic!". Endast de riktigt fanatiska användarna äter upp vad de säger utan en stor näve salt

Ledsen för att svävat ut lite men eftersom bra reklam/marknadsföring ofta är ett argument till varför Apple säljer så mycket så passar det väl ok in här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är intressant och något som jag funderat på då det ofta kommer upp som ett argument från applemotståndare (inte riktat till dig Orici) att enda anledningen till att Apple säljer är p g a bra reklam/marknadsföring.

Var är all den här reklamen folk pratar om? I Sverige ser jag väldigt lite ren reklam från Apple. Visst var det någon reklam just när iPhone 4 sändes men annars ser man aldrig någon ren reklam (alltså inte produktplacering). Ser väldigt lite Applereklam i de datortidningar/tekinkbloggar jag läser som inte är riktade direkt mot just appleanvändare (Macworld m.fl).

Däremot ser jag massor med reklarm för konkurrenters mobiler, datorer... man kan inte röra sig ute på gatorna utan att läsa "Äpplemos" på nån reklampelare.

Det stora intresset för Apple gör ju att de får mycket "gratisreklam" på gott och ont av teknikbloggar m.m som gärna skriver om minsta lilla grej rörande Apple men det är ju knappast Apples fel utan alla vi här, både de som gillar och ogillar apple eftersom vi läser och kommenterar dessa artiklar så flitigt.

Sen att Apple på sina egna keynotes brer på utav bara helvete när de presenterar sina produkter är ju bara komiskt..."beautiful, amazing, magic!". Endast de riktigt fanatiska användarna äter upp vad de säger utan en stor näve salt

Ledsen för att svävat ut lite men eftersom bra reklam/marknadsföring ofta är ett argument till varför Apple säljer så mycket så passar det väl ok in här.

gå in på youtube och sök på mac vs pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

gå in på youtube och sök på mac vs pc

Ja, men de sänds inte i Sverige. Tror inte många "svenssons" går in på youtube och söker fram en reklamfilm för att sen tycka att den var så bra så jag måste ta och köpa mig en Mac.

Jag ser ju även deras amerikanskareklamfilmer via de macbloggar jag läser men det är samma sak där. En "svensson" läser inte dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Var är all den här reklamen folk pratar om? I Sverige ser jag väldigt lite ren reklam från Apple. Visst var det någon reklam just när iPhone 4 släpptes men annars ser man aldrig någon ren reklam (alltså inte produktplacering). Ser väldigt lite Applereklam i de datortidningar/tekinkbloggar jag läser som inte är riktade direkt mot just appleanvändare (Macworld m.fl).

Jag kollar inte mycket på TV men reklamen jag har sett är ifrån YouTube & på internet siter. Försöker sålla bort reklam så mycket det går men Jag har bara fått den uppfattningen att dom är självgoda och tycker att allt dom gör är nytt & revolutionerande. Visst kan det hända att andra gör det också men inte i lika stor utsträckning som Appel, sen är det bara så att av någon anledning så hamnar extra mycket focus på Appel. Och om man då ogillar dom så stärks det "ogillandet".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ja, men de sänds inte i Sverige. Tror inte många "svenssons" går in på youtube och söker fram en reklamfilm för att sen tycka att den var så bra så jag måste ta och köpa mig en Mac.

Jag ser ju även deras amerikanskareklamfilmer via de macbloggar jag läser men det är samma sak där. En "svensson" läser inte dessa.

dom sändes förut i sverige kommer jag ihåg. sen så spred apple dom ganska lyckat öve hela världen inklusive sverige. dom är bra på att marknadsförra men dom gör det inte snyggt.

Permalänk
Medlem

Hahaha...det här är så typiskt Apple fanboys i videon, hur många ggr har man inte hört den kommentaren?

http://www.youtube.com/watch?v=ZyF6cG8nBCw&feature=related

So true....

http://www.youtube.com/watch?v=x7RIQyfSohc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

dom sändes förut i sverige kommer jag ihåg. sen så spred apple dom ganska lyckat öve hela världen inklusive sverige. dom är bra på att marknadsförra men dom gör det inte snyggt.

Jag har absolut inget minne av att dessa någonsin visats i svensk TV och inte heller wikipedia(http://en.wikipedia.org/wiki/Get_a_Mac) eller annan info jag kan hitta tyder på att de sändes här.

Den enda Applereklam i svensk tv jag kan dra mig till minnes är just för iPhone 4 ("face time").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Hahaha...det här är så typiskt Apple fanboys i videon, hur många ggr har man inte hört den kommentaren?

http://www.youtube.com/watch?v=ZyF6cG8nBCw&feature=related

So true....

http://www.youtube.com/watch?v=x7RIQyfSohc

Varför dra upp dessa i denna tråd? Tror ingen av oss som diskuterar här skulle säga "köp en mac" om du spiller kaffe och förstör din dator. Du spär istället på det på taskig stämming och sänker nivån. Om du vill skicka de där länkarna till dina "irriterande" vänner och kollegor så gör gärna det men har bidrar de inte till nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

om det nu vore så väl. jag tycker dom är hycklare. dom hatar kapitalismens dåliga sidor när dom visar sig hos apple men blundar för dom när deras egna favoritmärken beter sig likadant. Jag äger ingen ingen laptop eller men om jag hade råd hade jag köpt en thinkpad x220. tappar ofta bort mina telefoner så jag brukar köra på den billigaste nokian för där vet man vad man får och den har det jag behöver. min stationära dator är en hemmabygd windows/linuxburk som jag är mindre nöjd med just nu men det ska snart repareras/uppgraderas.

Jag tycker om apples produkter men jag varken tycker om eller hatar dom mer än något annat företag. Alla företag visar då och då att målet att dela ut vinst åt ägarna är viktigare än att konsumenterna och dom som producerar varan har det bra.

Permalänk

Är så sjukt många felaktigheter i denna tråden också om just apple/mac. Samt förstås riktad kritik mot apple som också kan/bör riktas mot Google/MS/m.fl.

Dyrare? Beror väl enbart på vad man är beredd att betala? Om nu en mac kostar lite mer än vad komponenterna kostar, kan det bero på att du betalar för design? osx? en annan upplevelse än windows ger? Detta är ofta svårt att greppa för applehaters.

När det gäller instängt system i ios, uppenbarligen gillar många det för att slippa de problem ett öppet system kan tänkas föra med sig. Samtidigt har Steve sagt att han ser det som att ios har två system i sig. Ett stängt system för native apps, alltså appstore, men även ett öppet system i html5, alltså internet. Vill du ladda in apps från sidan (eller piratkopiera osv) så kan du registrera dig som utvecklare och göra just det. Du kan även då göra egna program och lägga in på din telefon om du vill utan att apple bryr sig, du kan även registrera dina polares telefoner och låta dom lägga in din app.

Permalänk
Medlem

Iphone

* 12mån garanti när dom andra tillverkarna ger 24mån
* Operatörslås....bängrövar!
* Tog över 1år innan det gick att köpa utan operatörlås men då skall det kosta betydligt mer.
* Ingen DOA!? (Telia låsta går nu att DOA efter mycket om och men)
* Ingen reparation utan bara utbyte av telefonen vid fel.

Så i slutändan betalar man mer för mindre när man köper en Iphone.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt patetiskt att folk kör med sina korståg mot apple då det bara är en pryl.

Sen undrar jag varför ingen lyckas peta ner apple.
Dom lanserar en ny produkt per år, men andra företag pumpar ut i tid och otid nya mobiler t.ex men ändå står sig apple bättre.
Ingen anhängar för varken apple eller något annat utan köper det som jag personligen gillar.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Nja, borde det i på sätt och vis vara mer kommunistiskt att tillhöra den stora flocken som "lyder under den store ledaren", dvs att köpa en Apple produkt ?
De som går sin egen väg borde väl snarare betraktas som liberaler ?

Annars håller jag väl med om att "hatet" från Androidsidan mot Apple verkar vara större än tvärtom. Åt andra håller verkar det mer vara att tiga ihjäl alternativen. Att låtsas som att en redig Appleprodukt är det enda som verkligen gäller och inte är buggiga leksaker verkar vara en vanlig attityd. Det är nog den inställningen som retar gallfeber på många androidanvändare.
Jag kan känna av detta lite själv som nybliven ägare av Androidplatta. Går man till någon av våra vanligaste elkedjor så finns det hundratals tillbehör typ fodral, väskor, skärmskydd och annat som alla är anpassade till endast ipad. Massor av ipads finns uppställda för testning. Finns någon annan platta så är det någon crap platta från den tidigare generationen, som dessutom oftast är avstängd, allt för att Apples produkter ska kunna glänsa utan att någon vanlig Svensson ska kunna se att det finns några alternativ.
Tar vi Siba som exempel så säljer de tex Asus transformer (som jag har), men de gör allt för att dölja det. I affärerna finns inte ett spår av dem.
Samtidigt finns som vanligt ett gäng ipad2 på bästa parkettplats.
Elgiganten brukar ha en massiv utställnings och testplats för Apple produkter och många ipad2's. De verkar inte ens sälja de minst lika kompetenta android alternativplattorna.

Så det är denna ihjältigning av alternativen som retar upp iallfall mig och antagligen många andra Androidanvändare.
Det är som att Apple betalat för att få ha ett monopol i butikerna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Nja, borde det i på sätt och vis vara mer kommunistiskt att tillhöra den stora flocken som "lyder under den store ledaren", dvs att köpa en Apple produkt ?
De som går sin egen väg borde väl snarare betraktas som liberaler ?

Annars håller jag väl med om att "hatet" från Androidsidan mot Apple verkar vara större än tvärtom. Åt andra håller verkar det mer vara att tiga ihjäl alternativen. Att låtsas som att en redig Appleprodukt är det enda som verkligen gäller och inte är buggiga leksaker verkar vara en vanlig attityd. Det är nog den inställningen som retar gallfeber på många androidanvändare.
Jag kan känna av detta lite själv som nybliven ägare av Androidplatta. Går man till någon av våra vanligaste elkedjor så finns det hundratals tillbehör typ fodral, väskor, skärmskydd och annat som alla är anpassade till endast ipad. Massor av ipads finns uppställda för testning. Finns någon annan platta så är det någon crap platta från den tidigare generationen, som dessutom oftast är avstängd, allt för att Apples produkter ska kunna glänsa utan att någon vanlig Svensson ska kunna se att det finns några alternativ.
Tar vi Siba som exempel så säljer de tex Asus transformer (som jag har), men de gör allt för att dölja det. I affärerna finns inte ett spår av dem.
Samtidigt finns som vanligt ett gäng ipad2 på bästa parkettplats.
Elgiganten brukar ha en massiv utställnings och testplats för Apple produkter och många ipad2's. De verkar inte ens sälja de minst lika kompetenta android alternativplattorna.

Så det är denna ihjältigning av alternativen som retar upp iallfall mig och antagligen många andra Androidanvändare.

Skrivet av Toivo83:

Tycker det är rätt patetiskt att folk kör med sina korståg mot apple då det bara är en pryl.

Sen undrar jag varför ingen lyckas peta ner apple.
Dom lanserar en ny produkt per år, men andra företag pumpar ut i tid och otid nya mobiler t.ex men ändå står sig apple bättre.
Ingen anhängar för varken apple eller något annat utan köper det som jag personligen gillar.

Att Apple lyckats behålla sin ställning beror mycket på det jag nämnde, dvs att alternativen förtigs och göms undan i butikerna. Klart att en godtycklig Svensson tror att Apple är bäst när det är det enda de möts av överallt.
Sedan så har initialt deras design och lättanvändbarhet gjort att många lockats till dem också och för några år sedan fanns inte så många alternativ på den fronten. Idag gör det det, men man verkar nu (misstänker jag) utnyttja sin dominerande ställning till att försöka få bort alternativen från butikshyllorna genom att betala butikerna för att framhäva dem själva och dölja alternativen.
Det sistnämnda kan jag naturligtvis inte bevisa, men som det ser ut verkar det inte orimligt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Att Apple lyckats behålla sin ställning beror mycket på det jag nämnde, dvs att alternativen förtigs och göms undan i butikerna. Klart att en godtycklig Svensson tror att Apple är bäst när det är det enda de möts av överallt.
Sedan så har initialt deras design och lättanvändbarhet gjort att många lockats till dem också och för några år sedan fanns inte så många alternativ på den fronten. Idag gör det det, men man verkar nu (misstänker jag) utnyttja sin dominerande ställning till att försöka få bort alternativen från butikshyllorna genom att betala butikerna för att framhäva dem själva och dölja alternativen.
Det sistnämnda kan jag naturligtvis inte bevisa, men som det ser ut verkar det inte orimligt.

Eller så har butikerna sett att deras prylar säljer som smör och säljer sig själv? Butiker kommer ju alltid försöka sälja så mycket som möjligt. Om mycket folk kommer in i butikerna och börjar fråga efter Asus transformers kommer du nog börja se fullt med dessa i butikerna. Butikerna bryr sig nog inte vad de säljer, mer hur mycket och snabbt de säljer. Det är ju inte som om de kommer börja sälja lika mycket Asus transformers om de sätter upp dessa i butiken, folk tror ju att iPad är den bästa plattan, så då går de till konkurrenten på andra sidan gatan om de inte hittar den på Siba.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Men detta har varit fallet för apple-användare under hela nittiotalet och även en bit in på tvåtusentalet. Men det ledde aldrig till att apple-användare bedrev korståg mot andra, istället bildade de flesta klubbar för inbördesbeundran där man pratad eom hur bra apple var och hur nöjd man var med sin mac. Det androidanvändare gör är att attackera andra istället för att vara nöjda med sitt köp och respektera andras köp.

Permalänk

För mig handlar det om människorna som äger apple produkter, det är generellt människor som inte kan något om sådana produkter, men ändå säger det att det är bäst hit och dit hela tiden?
Jag hatar att människor inte har en fri vilja, utan bara väljer det dem blir programmerade till att tro dem vill ha.
Men så funkar tyvärr vårat samhälle.
Man ska inte välja en produkt efter märke, eller för att nån annan sagt att den är bäst.
Man ska gå efter behov, pris, design (smak) osv. osv.

Ett exempel som jag stör mig på är:
Jag jobbar med musik, och producera detta med pc.
När jag träffar folk som också jobbar med musik och använder en Mac, så säger dem alltid och då menar jag verkligen alltid, varför skaffar du inte en mac?
För att mac är inte lika prisvärt, jag får mycket mer för pengarna för en pc, och jag gillar inte os systemet på mac.
Men människor vill inte förstå, även om det ibland kan kosta dubbelt så mycket för samma hårdvara, och det är inte konstigt att dem inte vill, dem tror verkligen stenhårt på att har man en apple produkt så är det de bästa.

Apple är grymt som företag, eftersom allt dem säljer går med oerhört med vinst, men vad säger detta egentligen?
Det innebär att vi får så lite valuta som möjligt för pengarna.
Min conclusion: Man betalar för design och mjukvaran i apple produkter, inte deras hårdvara.