Fläktkontroller - vilka fläktar funkar?

Permalänk

Fläktkontroller - vilka fläktar funkar?

Hej!

Är nybörjare på det här med datorer, och har stött på en fråga som jag inte har hittat svaret på.

Om man har en Fläktkontroller, kan man styra varvhastigheten på alla sorters fläktar som man kopplar in i den, eller funkar det bara med pwm-fläktar till en sån?

Har inte lyckats hitta nån djupare information om just fläktar, någon som har tips på länkar där jag kan läsa på ordentligt?

Taxar på förhand!

/Per

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem

Tja!
Jo det där med PWN styrning är så att du kopplar in det i en styrkrets (moderkortet) det gör du bl.a. på din CPU fläkt. Denna fläkt har en 4-pins kontakt som du kanske sett, alltså den sista "pinnen" är för styrning genom bios eller om man får med program i datorn som man kan välja nivåer som CPU fläkten ska ha, annars ändrar man hastigheten i bios.

Fläktkontroller är till resterande fläktar i datorn (går också koppla in CPU fläkten, om man så vill), de andra fläktarna brukar komma med en 3-pins kontakt. Dessa kopplar du till fläktkontrollen och kan på så sätt reglera fläktarna. Så satsa på en fläktkontroller.

Jag har en sådan: http://www.dustinhome.se/zalman-mfc1-plus-flaktkontroller-6-k...
Fungerar perfekt.

Men en sak till, tror på alla moderkort ska det finnas ingångar till fläktarna, som du kan seriekoppla. Men då kommer det bli en mängd kablar(beroende på hur många fläktar du har) framför moderkortet (dålig kabeldragning) samt att du måste gå in i BIOS för att ändra hastighet på dina fläktar. Så fläktkontrollen är en liten bekvämlighet samt att du får en bättre kabeldragning

Så på din fråga svar JA.

Funkar till alla fläktar. PWM fläktar (4-pins kontakt) brukar vara dyrare = inte värt
Men beror lite på hur många fläktar du har/ ska ha?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB | Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | CPU: Intel i7 7700K 4.4Ghz | CPU-kylare: Corsair H80I V2 | RAM: Corsair 16GB | SSD: 500GB | Grafikkort: GTX 1080 | PSU: Corsair 750W | Skärm: ACER XB273U 165Hz

Permalänk
Medlem

PWM brukar vara sämre än vanliga fläktar och låta mycket värre. Köp vanliga istället och flätkontroller.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Lantz326:

Tja!
Jo det där med PWN styrning är så att du kopplar in det i en styrkrets (moderkortet) det gör du bl.a. på din CPU fläkt. Denna fläkt har en 4-pins kontakt som du kanske sett, alltså den sista "pinnen" är för styrning genom bios eller om man får med program i datorn som man kan välja nivåer som CPU fläkten ska ha, annars ändrar man hastigheten i bios.

Fläktkontroller är till resterande fläktar i datorn (går också koppla in CPU fläkten, om man så vill), de andra fläktarna brukar komma med en 3-pins kontakt. Dessa kopplar du till fläktkontrollen och kan på så sätt reglera fläktarna. Så satsa på en fläktkontroller.

Jag har en sådan: http://www.dustinhome.se/zalman-mfc1-plus-flaktkontroller-6-k...
Fungerar perfekt.

Men en sak till, tror på alla moderkort ska det finnas ingångar till fläktarna, som du kan seriekoppla. Men då kommer det bli en mängd kablar(beroende på hur många fläktar du har) framför moderkortet (dålig kabeldragning) samt att du måste gå in i BIOS för att ändra hastighet på dina fläktar. Så fläktkontrollen är en liten bekvämlighet samt att du får en bättre kabeldragning

Så på din fråga svar JA.

Funkar till alla fläktar. PWM fläktar (4-pins kontakt) brukar vara dyrare = inte värt
Men beror lite på hur många fläktar du har/ ska ha?

Aha okay då är jag med! Tack som fan för förklaring! Nu börjar det klarna lite, och fler frågor emerges!

Är det kanske smart att låta processorns fläkt/fläktar vara PWM-styrda genom moderkortet (tänkte automatisk temperaturreglering), eller är det bättre att styra även den genom fläktkontroll?

Men hur funkar det med två fläktar till processorkylning? Tänkte t.ex. på två fläktar i PnP på en Antec Kühler H2O 920?
Brukar det finns plats på nya moderkort för det?

Jag hade tänkt att ha kanske 4-5 chassifläktar i mitt Fractal Design Define R3:
- 2 Front
- 1 Sidplåten
- 1-2 Taket (och sen 2 st då till kommande Antec Kühlern, men den kanske ska sitta i moderkortet?).

Vet inte om jag får plats med en fläkt i botten, då nätagget NZXT HALE90 750W ligger över 1-2mm över fläktplatsen. Får se lite om det går att pressa in (om det behövs ens).

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem

Det finns förgreningsladdar att köpa.
Till de processorkylare där det medföljer två fläktar ingår det.

Moderkortet har alltså bara en cpu_fan kontakt, men med hjälp av förgreningen löser man detta.

Tänk bara på att ha 2 identiska (samma varvtal) fläktar när du kör PnP

Skrivet av perautomatik:

Aha okay då är jag med! Tack som fan för förklaring! Nu börjar det klarna lite, och fler frågor emerges!

Är det kanske smart att låta processorns fläkt/fläktar vara PWM-styrda genom moderkortet (tänkte automatisk temperaturreglering), eller är det bättre att styra även den genom fläktkontroll?

Men hur funkar det med två fläktar till processorkylning? Tänkte t.ex. på två fläktar i PnP på en Antec Kühler H2O 920?
Brukar det finns plats på nya moderkort för det?

Jag hade tänkt att ha kanske 4-5 chassifläktar i mitt Fractal Design Define R3:
- 2 Front
- 1 Sidplåten
- 1-2 Taket (och sen 2 st då till kommande Antec Kühlern, men den kanske ska sitta i moderkortet?).

Vet inte om jag får plats med en fläkt i botten, då nätagget NZXT HALE90 750W ligger över 1-2mm över fläktplatsen. Får se lite om det går att pressa in (om det behövs ens).

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

En sak till.
Om du köper vattenkyld processorkylning, typ Antec H20 920, så måste pumpen kopplas in i en kontakt som ger 100% kräm hela tiden, typ "pwr_fan" eller liknande. Om du koppla in den i tex cpu_fan och ställer bios på att systemet ska styra i "silent" eller "standard" mode så kommer alltså inte pumpen jobba tillräckligt och processorn går varm.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Det finns förgreningsladdar att köpa.
Till de processorkylare där det medföljer två fläktar ingår det.

Moderkortet har alltså bara en cpu_fan kontakt, men med hjälp av förgreningen löser man detta.

Tänk bara på att ha 2 identiska (samma varvtal) fläktar när du kör PnP

Finns moderkort med 2 cpu_fan ingångar, där nummer två heter cpu_fan2, finns på mitt chassi. Men jag tror detta är mer vanligt på nyare och mer avancerade moderkort.

Annars helt korrekt.

Angående frågan kör de andra fläktarna genom fläktkontroller och cpu genom den ingång som redan finns på ditt moderkort

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB | Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | CPU: Intel i7 7700K 4.4Ghz | CPU-kylare: Corsair H80I V2 | RAM: Corsair 16GB | SSD: 500GB | Grafikkort: GTX 1080 | PSU: Corsair 750W | Skärm: ACER XB273U 165Hz

Permalänk

Hej , jag köpte en Corsair 750D Chassin ,
-kopplade bakfläkten med fläktkontroller som jag hade köpt (AXD thermal control panel) men bakfläkten fungerar inte
-jag kopplade min vattenkylningsfläktar till moderkort och dem fungerar som den ska

Så jag misstänker att jag måste säkert har kopplat in fel mellan bakfläkten och fläktkontroll

Men eftersom jag fick ingen guidebok från fläktkontroll så min fråga är vart ska jag koppla fläkten och fläktkontroll ?

Jag tänkte bara ha på en fläkt för jag har redan 2 fläktar som sitter med vattenkylning

Tack för svar ...

Mvh