Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite synpunkter, vad tror ni, en stor databas eller en databas för varje komponent?

Nu jävlar ska det byggas databaser!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arpo:

Skulle behöva lite synpunkter, vad tror ni, en stor databas eller en databas för varje komponent?

Nu jävlar ska det byggas databaser!

Hoppas verkligen du inte menar en databas för varje komponent.
En tabell för varje sorts komponent kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Hoppas verkligen du inte menar en databas för varje komponent.
En tabell för varje sorts komponent kanske.

Ja självklart! Är helt slut i huvudet efter att ha tagit hand om mina 2 små + frugans lillebror idag xD

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av jonataan.host:

Har gjort en header till hemsidan nu Vill gärna ha kritik

Har använt datorerna från galleriet här på sweclockers. Sidan ligger inte uppe officiellt så vill ni inte ha med dem där så säg till.

http://www.orienteraren.se/header.png

Smickrande, men nej tack. Blir lite falsk marknadsföring också kan jag tycka.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Yes då ska det fixas, ska fixa till min burk lite o ta lite bättre bilder så får vi köra med det så länge

Permalänk
Skrivet av sack:

Mycket synd, välidgt fina datorer ju. Men jaja. Finns fler datorer här Så frågan nu blir, vem här vill ha sin dator i headern?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen inget flashigt vattensystem men har även jag ett galleri här på sc

Permalänk

Har sett det men dem bilderna var ingen höjdare Men någon annan som vill visa upp sin dator?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Såg den här tråden nu och blev sjukt taggad, sånt här är perfekt för nybörjare när det gäller att passa ihop rätt delar och det här med nättagg verkar ju vara en ständig fråga här på SC. Säg till om ni får igång någon "beta" eller om ni behöver feedback på något, skulle kunna kalla mig själv en grym kritiker med en sjukt många idéer.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Arpo:

Yes då ska det fixas, ska fixa till min burk lite o ta lite bättre bilder så får vi köra med det så länge

Låter bra det. Man ska göra det mesta av vad man har.

Mycket synd, välidgt fina datorer ju. Men jaja. Finns fler datorer här Så frågan nu blir, vem här vill ha sin dator i headern?

Tack så mycket. Det finna många sköna riggar här, och det finns säkert en hel del här som vill visa upp sig.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Jag kan då tänka mig ha min dator i headern sök på Black Swarm i galleri, den är klar nu, men behöver bara ladda upp bilder

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Skrivet av zikkor:

Jag kan då tänka mig ha min dator i headern sök på Black Swarm i galleri, den är klar nu, men behöver bara ladda upp bilder

Den burken såg inte dum ut, lägg ut bilder så kan jag se om den passar in

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som Sack säger, blir lite falsk marknadsföring om ni har bilder på vattenkylda specialbyggda datorer, eller hade ni tänkt att ha helbyggda vattenkylnings lösningar för kunderna?

Annars verkar det som en helt okej idé.
Hoppas det här blir mer än bara en fin plan.

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Hedersmedlem

Hmmm. Intressant projekt. Datorbutiken hade som sagt en enklare variant av detta innan som delvis sorterade bort produkter efter hand men det var ganska öppet ändå. Kunder kunde välja fel, men några enklare val gjordes åt en som att processorval ledde till att endast en sockel på moderkortet var tillgängligt och så.

Det absolut största problemet som jag ser det är att systemet inte får välja saker som inte går ihop på grund av lite ovanligare anledningar.
En del nätagg har exempelvis kortare sladdar vilket endast gör dem lämpliga för chassin där nätagget sitter högt upp. En del processorkylare passar inte i alla chassin och kan vara i vägen för en del sorters RAMminnen, moderkort som har 2st fulla PCI-E portar kanske inte lämpar sig för 2 grafikkort då de sitter nära varandra eller sammanlagt har för låg bandbredd eller så kanske moderkortet saknar 8-pins strömkontakt och ändå har 2 fulla PCI-E vilket gör kortet olämpligt för flera grafikkort, för långa grafikkort för chassit, för klen kylning av grafikkort om man har flera stycken i förhållande till val av kylare på varje kort.
Den här listan kan lätt göras lite längre men det räcker nog där ;).
Det går ju att fylla i extravärden för alla komponenter men utöver den omfattande hårvarukännedomen som krävs för att ha ett kompatibelt system så krävs det en ofantlig massa tid att hålla denna databas uppdaterad.

Sedan tänkte jag lite på hur nätagg skall väljas ut. Någonstans måste effektåtgång också räknas in. Det går ju att lösas med enkel överslagsräkning visserligen.
Om vi bortser från ovanstående problematik. Hur skall databasen om egenskaper för varje produkt fyllas på och hållas aktuell? Antar att allt inte skall matas in för hand?

Ahh. Nu blev det kanske ett trist inlägg. Det är kul att det byggs och kodas i stugorna. Hoppas detta projekt går vägen.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Den burken såg inte dum ut, lägg ut bilder så kan jag se om den passar in

PM:a mig och skicka din msn eller facebook!

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

Permalänk
Medlem

Har bara bilder på den som luftkyld atm, men tror det kan passa in!

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Hmmm. Intressant projekt. Datorbutiken hade som sagt en enklare variant av detta innan som delvis sorterade bort produkter efter hand men det var ganska öppet ändå. Kunder kunde välja fel, men några enklare val gjordes åt en som att processorval ledde till att endast en sockel på moderkortet var tillgängligt och så.

Det absolut största problemet som jag ser det är att systemet inte får välja saker som inte går ihop på grund av lite ovanligare anledningar.
En del nätagg har exempelvis kortare sladdar vilket endast gör dem lämpliga för chassin där nätagget sitter högt upp. En del processorkylare passar inte i alla chassin och kan vara i vägen för en del sorters RAMminnen, moderkort som har 2st fulla PCI-E portar kanske inte lämpar sig för 2 grafikkort då de sitter nära varandra eller sammanlagt har för låg bandbredd eller så kanske moderkortet saknar 8-pins strömkontakt och ändå har 2 fulla PCI-E vilket gör kortet olämpligt för flera grafikkort, för långa grafikkort för chassit, för klen kylning av grafikkort om man har flera stycken i förhållande till val av kylare på varje kort.
Det går ju att fylla i extravärden för alla komponenter men utöver den omfattande hårvarukännedomen som krävs för att ha ett kompatibelt system så krävs det en ofantlig massa tid att hålla denna databas uppdaterad.

Sedan tänkte jag lite på hur nätagg skall väljas ut. Någonstans måste effektåtgång också räknas in. Det går ju att lösas med enkel överslagsräkning visserligen.
Om vi bortser från ovanstående problematik. Hur skall databasen om egenskaper för varje produkt fyllas på och hållas aktuell? Antar att allt inte skall matas in för hand?

Ahh. Nu blev det kanske ett trist inlägg. Det är kul att det byggs och kodas i stugorna. Hoppas detta projekt går vägen.

Nejdå, det var inte trist. Vi behöver kritik så vi kan få till en riktigt bra sida Vi tar oss åt detta.

Och vi behöver fler datorer som vi skullen kunna använda på hemsidan och i headern

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gardart:

Jag kan koda sånt

Så du vet hur man gör så att man slipper massa spam på ens hemsidas gästbok?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Detta var nog en av de bästa posts i denna tråd, mer sånna tack

Jag måste säga att jag e inte ALLT för insatt o datorbyggandets värld, jag kan koda xD

Så om du har tid o lust så vill jag gärna ha HELA den listan

Du ska nog se att jag ska lyckas fixa detta

Och till en början så får det bli så att databasen fylls i för hand via formulär på sidan, detta är lätt o göra o bara man tänker till lite så ska detta nog bli riktigt frammgångsrikt xD

Nu svar till alla er som lämnar konstruktiv kritik till oss!

TACK! <3

Yea over and out, ska städa lite här hemma så blir det o återgå till mindmappen hör jag

Permalänk
Medlem

Har sett det men dem bilderna var ingen höjdare Men någon annan som vill visa upp sin dator?

Sa faktistk att jag kan ta nya bilder om nu datorn e tillräckligt fin dvs xD

Permalänk

Japp, och jag är sjuk så ska fixa på hemsidan idag Lägger ur bild senare idag hur långt jag kommit då

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Arpo:

Sa faktistk att jag kan ta nya bilder om nu datorn e tillräckligt fin dvs xD

Ja der är den Så maila bilder när du fixat dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja der är den Så maila bilder när du fixat dem

Vill du ha hela datorn eller bara vissa delar. Ska även beställa nya fläktar till den så det kan väll iof vänta lite

Permalänk

Fäktarna gör inte så mycket, ta det nu Och ta på hela "inredningen" och dem snyggaste delarna Hitta fräcka vinklar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt bra idé! Blir säkert skitbra, och behöver ni folk som testar det så är jag villig!

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Riktigt bra idé! Blir säkert skitbra, och behöver ni folk som testar det så är jag villig!

Det är många som vill testa, vad skoj

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett tips kan ju vara att vid första steget för användaren så finns det checkboxes med ett urval av "specialkrav" typ att
"Mittdatorbygge ska ha stöd för:
SLI/Crossfire
PCI-X
Vattenkylning
Osv, Osv, Osv"
Och göra en första filtrering direkt på det, dels för att minska antalet komponenter direkt för användaren, samt att man bara ska kunna få upp komponenter som stödjer det man är ute efter.
Och om de inte har några speciella krav så får de upp hela listan från början i stället.
Eller ha det som en extra flik bara, om ni förstår vad jag menar

Sedan efter det kan man få välja vad man ska använda datorn till, typ spel, surf, videorendering eller vad som helst, och ta fram speciella komponenter beroende på detta, alternativt sortera så de mest "passande" kommer högst upp.

Några tankar iaf... Bra idé, helt klart något man skulle kunna tänkas använda om det fungerade bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Habix:

Ett tips kan ju vara att vid första steget för användaren så finns det checkboxes med ett urval av "specialkrav" typ att
SLI/Crossfire
PCI-X
Vattenkylning
Osv, Osv, Osv"
Och göra en första filtrering direkt på det, dels för att minska antalet komponenter direkt för användaren, samt att man bara ska kunna få upp komponenter som stödjer det man är ute efter.
Och om de inte har några speciella krav så får de upp hela listan från början i stället.

Sedan efter det kan man få välja vad man ska använda datorn till, typ spel, surf, videorendering eller vad som helst, och ta fram speciella komponenter beroende på detta, alternativt sortera så de mest "passande" kommer högst upp.

Några tankar iaf... Bra idé, helt klart något man skulle kunna tänkas använda om det fungerade bra

Kommer att ha 3 eller 4 olika "klasser" Kontor, 1080p, gaming, Moviemaker så att den redan där tar bort en del saker

Men sli/CF va smart

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Så du vet hur man gör så att man slipper massa spam på ens hemsidas gästbok?

Självklart

Skrivet av Habix:

SLI/Crossfire
PCI-X
Vattenkylning
Osv, Osv, Osv"

Det är inga problem att göra, blir bara lite jobb för personen som ska lägga in alla produkter tex
Moderkort,
Namn
Stöd
osv osv, men det skulle man kunna ta från prisjakt..
Alt, hyra någon billig frilansare från kina

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

Sitter o leker med databasen just nu du får gärna hjälpatill med vilken info som skulle kunna vara nödvändig

Tycker formuläret ska ha "nybörjar val" där mindre insatta människor kan fylla i önskemål och krav vad datorn ska kunna prestera. Kan vara i spel, ljudmässigt eller utseende. I detta "Nybörjar formulär" finns inga komponent val utan bara önskemål, om ni också väljer att installera datorn kan de ju vara kul att konsumenten får bestämma vilken mjukvara som ska installeras.

Bara några förslag

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04