MeeGo eller Mango, N9 eller Lumia 800.

Permalänk
Medlem

Ja, för en telefon bedöms hur bra den är beroende på om den nått mainstream, dvs den stora massan. Helt otroligt vad folk sväljer argument som "den här plattformen säljer si och så mycket" eller "Den här har flest appar i universum" ... Helt irrelevant. Välj lur efter behov och ändramål, handhavande samt utseende är också en viktigt faktor Så det sluitar nog med en smaksak. Om man inte gör som alla andra.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

N9 har inte sålts på de större marknaderna, hade den gjort det och Nokia gått ut med att de kommer ut med fler modeller tror jag den hade blivit en storsäljare, WP hade då inte haft en chans
Det är nyttigt att folk får reda på bristerna när man funderar på att lägga över 4000 på en telefon som kanske är värd 2500

Till och med Elop medger att N9 sålt över förväntan.

Permalänk
Medlem

Till klk.

Detta är andra gången du undviker frågan:

Vilken/vilka WP7 enheter, fullt fungerande med operativsystemet Windows Phone, har du hållt i din hand???

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Knackar du assembler direkt behöver du inte ens ett operativsystem, nej WP har inte stöd för trådar. Hårdvaran har det däremot, har du tillräckligt mycket resurser och får tillåtelse av Microsoft så kan du göra precis vad du vill så länge hårdvaran klarar det

Ja, det är jag medveten om, vad det nu har med saken att göra...

Om vi kollar här:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff426930%28v=VS.95%29...

"If you need to write a large amount of data and do not want to interrupt the UI thread, you can create a new thread and perform the operation on that thread."
De skriver att det kan vara bra att skapa en ny tråd om mycket data ska skrivas.

"On Silverlight for Windows Phone, the stream state may become corrupted if multiple threads read from or write to a stream object without using synchronization."
Varför skriva detta om det inte finns stöd för flera trådar?

"Unlike Silverlight, Silverlight for Windows Phone splits animation work on two different threads for better performance on devices. For additional information, see Graphics in Silverlight for Windows Phone."
Den delar upp animationsjobb i två olika trådar.

och här t.ex.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff967560%28v=vs.92%29...

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Om vi kollar här:

"If you need to write a large amount of data and do not want to interrupt the UI thread, you can create a new thread and perform the operation on that thread."
De skriver att det kan vara bra att skapa en ny tråd om mycket data ska skrivas.

"On Silverlight for Windows Phone, the stream state may become corrupted if multiple threads read from or write to a stream object without using synchronization."

"Unlike Silverlight, Silverlight for Windows Phone splits animation work on two different threads for better performance on devices. For additional information, see Graphics in Silverlight for Windows Phone."

och här t.ex.

Tack för en männsika som har riktigt källor som inte består av bloggar.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Till klk.

Detta är andra gången du undviker frågan:

Vilken/vilka WP7 enheter, fullt fungerande med operativsystemet Windows Phone, har du hållt i din hand???

Spelar det någon roll? jag tror jag kommer känna på en WP7 mobil i helgen (om den är inne i affären), förhoppningsvis har jag fått min N9 innan helgen

Skrivet av betan:

Om vi kollar här:

och här t.ex.

1: Silverlight håller på och fasas ut, med HTML5 finns det inte längre behov
2: Bara för att du ser ordet tråd i en text betyder inte det samma sak som stöd för verklig trådhantering. Var har du synkroniserings-api för trådarna i windows phone? En tråd där (gissar jag) är endast windows phone som lägger uppgiften på "kö" för att köra den när systemet är idle

Skrivet av Cwittler:

Jag ser även rätt enorma fördelar med Live Titlar för företag så som banker i och med deras körningar i systemen, att få en snabb överblick på dessa om du tex. åker eller lunchar skulle vara mer än bara smidigt eller en nitch funktion.

Live tiles är en form av uppstramad hantering av widgets. Friheterna för utvecklarna har låsts och microsoft har sagt "så här skall det se ut, köp läget".
Personligen tvivlar jag att Nokia lurar med Apollo kommer se ut så där. N9 hantering är så lyckad att jag tror de kommer köra vidare på den, gissningsvis har Nokia fått mycket friare händer med apollo jämfört med nuvarande version av windows phone.

Här är en väldigt bra video som beskriver tankarna bakom N9 sätt och interagera med vilket också förklarar varför användarna fastnar så och lär sig "swipa" ganska omedelbart.
http://vimeo.com/28758945

Tittar man på den så förklaras också designen samt varför designen är ganska fel för windows phone, hela MeeGo systemet från Nokia är gjort för att vara knapplöst. Det är inte windows phone

Positiv nyhet för MeeGo, Marko Ahtisaari har plockats upp i ledningen och det var han som bossade över utvecklingen för N9
http://press.nokia.com/2012/01/26/nokia-appoints-marko-ahtisa...

Har Elop äntligen blivit tvingad till att använda sin hjärna eller kanske får börja lyssna på andra som har bättre insikt om hur företag måste anpassa sig, han är klart Microsoft skadad. Så länge man har 90+ % marknadsandel kan man göra nästan hur som helst, kunder tvingas följa efter. Men sjunker det bara under 70%, då måste man börja lyssna på kunderna för annars kan procenten rasa blixtsnabbt

Skrivet av mrvision:

Jag kan inget om kodning men det här ser legit ut.

Det finns en plugin vad jag läste, en slags agent där man kan registrera sin applikation och där den kan få en liten reserverad tid (exempelvis var 15'e sekund). Det är inte alls samma sak som riktig trådhantering. Riktig trådhantering där byts tråd mängder av gånger varje sekund, en tråd kan man sätta prioritet på mm. Det går och dra igång flera trådar och hela operativets kärna kan hantera det

Den länken du postade där är från 2010

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om kodning men det här ser legit ut. Angående trådar:

http://dotnet.dzone.com/articles/scheduling-tasks-windows-pho...

Som jag misstänkte du har inte ens SETT en WP7 telefon. Din trovärdighet är nu obefintlig. Då är det rättfärdigat att säga så här:

GÖR OM GÖR RÄTT

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du kan glömma dual core för WP tills Apollo kommer och de byter ut systemet, WP kan inte köra trådar. Operativet kan inte använda mer än en kärna på en tvåkärnig processor (är det säkert att du har koll?)

Trodde det var uppenbart att jag syftade på om fullt stöd dvs på mjuk och hårdvarufronten.
Vad jag ville få fram var att det spelar i dagens läge ingen roll då systemet flyter på utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

2: Bara för att du ser ordet tråd i en text betyder inte det samma sak som stöd för verklig trådhantering. Var har du synkroniserings-api för trådarna i windows phone? En tråd där (gissar jag) är endast windows phone som lägger uppgiften på "kö" för att köra den när systemet är idle

Det bästa med när du svarar i trådar är att du skriver så roliga saker, du skriver att du har jobbar som programmerare i 20år för att försöka få dina argument att låta trovärdiga. Problemet är ju att det för det första är helt irrelevant om man har jobbat som programmerare i 20 år om man inte ens kan det mest grundläggande om hur ett operativsystem fungerar. Du nappar inte ens på en utväg och mindre pinsam bortförklaring som jag nästan gav dig, att du blandat ihop trådar och SMP. Du hade ju fortfarande inte haft någon trovärdighet med ditt "jag har jobbat som programmerare i 20 år", men det skulle varit bättre än att ignorerat det och kört vidare på att Win CE inte klarar av trådar..

Oh, and... jag kan presentera en källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Thread_(computing)

edit: Also, den här tråden får forstsätta till sin väg på helvetet utan mig. Folk får göra sina egna åsikter men jag skulle ju inte lite på killen som försöker förtsätta sitt argument om trådning med att länka en Background agent, en feature som kan liknas med schemalada processor i Windows eller crontab i Linux.

Permalänk
Hedersmedlem

http://mobile.slashdot.org/story/12/01/30/2158227/nokia-ceo-b... - väldigt relaterat till ämnet. Jag uppmanar alla som stampat i samma grop i denna tråden alltför länge att läsa externa kommentarer ur ett klart bredare perspektiv.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har själv funderat över N9 v Lumia 800. Båda är jäkligt snygga. Det är de snyggaste telefonerna på marknaden enligt mig. N9 är allra snyggast, med den längre skärmen och utan knappar på framsidan.

MeeGo är ett kraftfullt och snyggt OS med ett smart och enkelt UI. Öppet.
WP7 är ett nytänkande och snyggt OS.

Nu har jag dock bestämt mig för Lumia 800. Inte för att den är en mycket bättre mobil. På vissa punkter är den bättre och på vissa sämre.
Jag väljer WP7 av samma anledning som Nokia gör det. För att det är ett ekosystem som har möjlighet att bli livskraftigt och kan konkurera med Android och iOS. Användbara appar har redan börjat trilla in i god takt. De senaste dagarna har exempelvis Wordfeud och Nordea Mobilbanken kommit.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det bästa med när du svarar i trådar är att du skriver så roliga saker, du skriver att du har jobbar som programmerare i 20år för att försöka få dina argument att låta trovärdiga. Problemet är ju att det för det första är helt irrelevant om man har jobbat som programmerare i 20 år om man inte ens kan det mest grundläggande om hur ett operativsystem fungerar. Du nappar inte ens på en utväg och mindre pinsam bortförklaring som jag nästan gav dig, att du blandat ihop trådar och SMP. Du hade ju fortfarande inte haft någon trovärdighet med ditt "jag har jobbat som programmerare i 20 år", men det skulle varit bättre än att ignorerat det och kört vidare på att Win CE inte klarar av trådar..

Oh, and... jag kan presentera en källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Thread_(computing)

Här en artikel om hur man konstruerar de så kallade trådarna, menar du att dessa trådar stämmer överens med hur en tråd beskrivs i wiki?
http://www.silverlightshow.net/items/Windows-Phone-7.5-Use-Ba...

Skrivet av nilsrock:

WP7 är ett nytänkande och snyggt OS.

Måste fråga, vad är det som är nytänkade in WP7?

Givetvis kan man gilla det utseende man får med WP7 men vad jag uppfattar vara nytänk är snarare inlåsning. Friheten begränsas eftersom Microsoft inte tillåter samma konfigureringsmöjligheter. Systemet är liksom låst

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Måste fråga, vad är det som är nytänkade in WP7?

Givetvis kan man gilla det utseende man får med WP7 men vad jag uppfattar vara nytänk är snarare inlåsning. Friheten begränsas eftersom Microsoft inte tillåter samma konfigureringsmöjligheter. Systemet är liksom låst

Det är ju just användargränssnittet "utseendet" som är nytänket. På samma sätt är ju Meego nytänk tillskillnad från android och ios.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju just användargränssnittet "utseendet" som är nytänket. På samma sätt är ju Meego nytänk tillskillnad från android och ios.

I programmeringskretsar tror jag inte man brukar kalla ett fast utseende för nytänkande, snarare är det just fast (det skall se exakt likadant ut överallt). Ett fast utseende brukar kallas mindre funktionalitet eftersom man där inte kan ändra.
De flesta förespråkar nog ett utseende där användaren kan välja. Typ som att sätta sitt eget "skin".
MeeGo har ny funktionalitet, det är något helt annat. Man använder fingret (swipe) för att utföra olika typer av operationer som tidigare haft fasta knappar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Här en artikel om hur man konstruerar de så kallade trådarna, menar du att dessa trådar stämmer överens med hur en tråd beskrivs i wiki?
http://www.silverlightshow.net/items/Windows-Phone-7.5-Use-Ba...

Okej... Du menar att WP7 inte stödjer att skapa trådar hur som helst och använda dessa t.ex. Producer - Consumer. Det är korrekt, WP7 har inte stöd för det vad jag vet.

MEN de har stöd för trådar i form av bland annat "background agents". Dessa är ny trådar vilket står i din länk.

Det är alltså fel att säga att operativet inte har stöd för trådar vilket det uppenbarligen har. MS har dock valt att begrännsa användingen av dessa för utvecklarna.

Permalänk
Medlem

Kom tillbaks när du sett en i verkligheten, pajas. Du har ingen trovärdighet i den här tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

I programmeringskretsar tror jag inte man brukar kalla ett fast utseende för nytänkande, snarare är det just fast (det skall se exakt likadant ut överallt). Ett fast utseende brukar kallas mindre funktionalitet eftersom man där inte kan ändra.
De flesta förespråkar nog ett utseende där användaren kan välja. Typ som att sätta sitt eget "skin".
MeeGo har ny funktionalitet, det är något helt annat. Man använder fingret (swipe) för att utföra olika typer av operationer som tidigare haft fasta knappar och liknande.

Så jävla fantastiskt är det inte att "swipa" bort saker istället för att trycka på en knapp med en pil, dessutom är det klumpigt om man ex kör bil och behöver göra något på mobilen. Sen bryr jag mig inte om vad ni i programmeringskretsarna tycker eftersom jag inte är i de kretsarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

För den som vill läsa MYCKET text men en fantastiskt analys från mycket kunnig person så finns en här:

The real Top 13 reasons why Nokia Lumia and Windows Phone will fail, not just in USA but across planet
http://communities-dominate.blogs.com/brands/2012/01/the-real...

Citat:

The British know what is the Ratner Effect and what is the Osborne Effect. Nokia's CEO Stephen Elop decided that one utter communciation disaster like Ratner Effect is not enough, he compounded it with an Osborne Effect. Both of those communication disasters independently ruined their respective companies, Ratners and Osborne. Elop doubled down and made the most costly management communciation fiasco in the economic history of mankind and devastated Nokia's brand and market demand. He combined the Osborne Effect with the Ratner Effect in something I now call the Elop Effect. Elop single-handedly wiped out Nokia's demand in February 2011. He ruined Nokia's brand.
[...]
These will get better over time. But the application developers' interest in making apps is totally dependent on their belief that its worth their while. Once they bother to count, to do the basic math, and see that there are about 190 million Android users worldwide, about 120 million iPhone users (and about 170 million iOS users when we add iPad and iPod Touch); and over 300 million Symbian users; and about 100 million Blackberry users - and only about 5 million Windows Phone users

Sammanfattningen i början gör inte analysen rättvisa, läsa hela för där förklarar han i detalj hur "systemet fungerar"

Skrivet av betan:

Okej... Du menar att WP7 inte stödjer att skapa trådar hur som helst och använda dessa t.ex. Producer - Consumer. Det är korrekt, WP7 har inte stöd för det vad jag vet.

MEN de har stöd för trådar i form av bland annat "background agents". Dessa är ny trådar vilket står i din länk.

Det är alltså fel att säga att operativet inte har stöd för trådar vilket det uppenbarligen har. MS har dock valt att begrännsa användingen av dessa för utvecklarna.

En tråd används inte för skojs skull, det är en avancerad teknik som tillför mycket viktig hantering om programmeraren tänker använda den. Trådar är avancerat och därav måste behovet vara stort. Jag tror nog jag kan tala för alla programmerare som är i behov av att skapa trådar att de anser WP's trådhantering som ett skämt. Det finns inget där som liknar hur normalt trådar fungera, möjligen har de gjort så för att kunna marknadsföra något i trådväg.

Alla moderna processorer har idag stöd för trådhantering så det där skitsnacket om "vi har gjort så här för att spara ström" tvivlar jag också på att någon insatt går på,

OBS! Nokia får gärna sälja Windows Phone, återigen så menar jag inte att det är problemet. Men att marknadsföra det som något fantastiskt bra kommer endast leda till att man förstör sitt varumärke i rekordfart. Man kan inte lura kunden, ett så starkt varumärke som Nokia haft måste de vara rädda om. Frågan är om de någonsin kan återfå den gloria de haft

Permalänk
Inaktiv

Känns som denna tråd inte tar upp det väsentligaste. Kika på Betamax vs VHS-kriget. Det har ALDRIG handlat om "bäst" teknik innanför skalet. Det handlar om upplevelsen. Att android har små-hack i sitt GUI har ju sabbat mycket för det. Det handlar om flytet. Det finns knappt några användare som bryr sig om vilka språk som man kan programmera lurarna med.

Det spelar ingen roll hur bra MeeGo är programmerat om användarbasen inte växer. Detsamma gäller för WP7. Tänk att Win 3.11 var MYCKET sämre än tex OS/2 som IBM programmerade, men vad hände? Användarna svek, TROTS att OS/2 hade preemtive multitasking, medan Win 3.11 hade Cooperate Multitasking (om man ens kan kalla det för multitask). WP har uppbackning från Microsoft vilket innebär att operativsystemet kommer att fortsätta att utvecklas tillsammans med hårdvaran. Det som händer med MeeGO är att även om användarna fortsätter stödja plattformen så kommer inga nya lurar och där kommer du alltid ha en begräsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

WP har uppbackning från Microsoft vilket innebär att operativsystemet kommer att fortsätta att utvecklas tillsammans med hårdvaran.

Trovärdigheten hos Microsoft är där inte speciellt hög, du kan inte jämföra med hur det är bland persondatorer eftersom de där har så extremt stor del av marknaden. Men även på PC sidan har Microsoft tappat en hel del i trovärdighet. Ta bara browser problemen, IE har inte följt standard och tvingas nu till en jävla massa hack för att man skall kunna återgå till standard.
Microsoft har varit som en stor bulldozer som bara plöjer fram, först på senare år har de börjat få konkurrens och därmed tvingats till och börja anpassa sig

Totalt 5 miljoner användare runt om i världen som använder windows phone är heller ingen höjdare. Jämför med 300 miljoner symbian användare

Skrivet av nilsrock:

För att det är ett ekosystem som har möjlighet att bli livskraftigt och kan konkurera med Android och iOS. Användbara appar har redan börjat trilla in i god takt. De senaste dagarna har exempelvis Wordfeud och Nordea Mobilbanken kommit.

http://communities-dominate.blogs.com/brands/2012/01/the-real...

Citat:

Then he decided to kill the Ovi store brand. The Ovi store was nothing, nobody and nowhere in the USA and no doubt when Elop flew every week from Finland to his other home in Seattle USA, he felt Ovi was a failure. Except that it wasn't. The iPhone App Store is the world's bestselling smartphone app store .. in those countries where the primary language is English. But all those countries combined have a population that covers 7% of the planet's population. What about the other 93% of us? The biggest country by population is China. Biggest app store in China? Ovi. The second biggest country by population is India. Biggest app store? Yes, Ovi. Third biggest population is the USA, but fourth biggest? Indonesia. App Store king? Ovi. Fifth biggest population is Brazil. Store? Ovi. Then Russia. Ovi. Nigeria. Ovi. Pakistan, Egypt, Bangladesh, Vietnam, Turkey, Ovi Ovi Ovi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Trovärdigheten hos Microsoft är där inte speciellt hög, du kan inte jämföra med hur det är bland persondatorer eftersom de där har så extremt stor del av marknaden. Men även på PC sidan har Microsoft tappat en hel del i trovärdighet. Ta bara browser problemen, IE har inte följt standard och tvingas nu till en jävla massa hack för att man skall kunna återgå till standard.
Microsoft har varit som en stor bulldozer som bara plöjer fram, först på senare år har de börjat få konkurrens och därmed tvingats till och börja anpassa sig

Totalt 5 miljoner användare runt om i världen som använder windows phone är heller ingen höjdare. Jämför med 300 miljoner symbian användare

Trovärdigheten hos DIG är ännu sämre.

TSS TSS en blog nu igen. Riktkursen har inte sänkts på Nokia aktien som på det sätt som du sade. Vissa har knappt sänk den. Goldman Sachs justerade den från 4.90 till 4.80 med rekommendation : neutral.

Anledningen är att Nokias underleverantörer har visat dåliga siffror. Samtliga symbian leverantörer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är en jävla blogg och det är DIREKT uppenbart att han är riktad som satan.

Jag tycker grabben verkar vara tappad på huvudet eller nåt jag kan svara på alla punkter med rationellt.

Citat:

Reason 1 - Messaging Madness: Nokia has a natural strength in messaging-oriented smartphones (the most used feature of all mobile phone owners from Africa to the USA is messaging, including smartphone owners). It is abandoned with the first 3 Lumia phones. Nokia voluntarily foregoes a competitive advantage that it has always before taken advantage of. Thus Lumia will perform worse than Nokia smartphones have done before.

FEL WP7 har mycket mera kommunikations möjligheter än någon annan telefon på marknaden direkt från hyllan, det är även smidigare du har inbyggd Twitter, MSN, Facebook. Att dessutom dessa användare skulle spara pengar på att använda Facebook eller MSN chat när deras vänner är online eller helt enkelt har en WP7 lur nämns inte.

Citat:

Reason 2 - Camera Catastrophy - Nokia mobile phones have always been known for good cameras, its flagship phones tend to have had the best cameras in the world. The camera is the second most used feature. The Lumia series is a downgrade of Nokia camera capability and will severely disappoint past Nokia owners and not stand up to rivals today.

Mycket riktigt så är inte kameran jämföras med iPhone 4S men telefonen kostar även mindre, att det sedan är uppenbart att problemet ligger i mjukvaran och att Nokia även nämnt att en patch är på ingång. Bilderna på en 4s är utan tvekan bättre men fler mobiler släpps och mjukvaru stöd kan förbättras. Vänta bara tills de släpper en telefon med N8ans kamera och 1080p video, hade inte Lumia 910 en 12 megapixel kamera?

Citat:

Reason 3 - Look and Feel is not competitive. Nokia Lumia has gotten good reviews for its appearance but nothing beyond that. And by its one form factor alone, it will not win many converts, but on the abandoned other form factors, and its lack of typical Nokia elements, it is a downgrade from what Nokia has been in the past, and yet is not competitive with rivals today.

Bara det här är helt befängt Lumian och N9an har den bästa designen på marknaden den är inte bara stilren utan den ser super snygg ut.

Citat:

Reason 4 - Nokia Brand failure. Nokia's brand has been damaged very badly in the past year. Whatever Nokia was able to do in 2010, today Nokia will do far worse, whether in the USA or rest of the world.

Antaganden samt att Nokia fortfarande har STOR respons i Indien och i stora delar av världen som de säljer trots allt mest lurar i världen. Om de får ut en lågbudget version av Wp7 som har alla funktioner kommer den antagligen sälja som smör då Symbian inte kan jämföras på någon nivå med WP7.
Sedan att det är sjukt mycket snack om Lumian här I Sverige är också mycket positivt.

Citat:

Reason 5 - Windows Brand failure. The Nokia brand damage is recent and perhaps reversable but Microsoft's brand damage with Windows Mobile and Windows Phone has been sustained far longer and been far more comprehensive. Microsoft has good brands such as Xbox and Office Suite but its Windows Brand is weak and in mobile, it is poisonous.

Spelar ingen roll majoriteten ser sig själv köpa en Nokia, Apple, Samsung telefon inte en Android, Symbian, IOS, WP7 telefon.

Citat:

Reason 6 - Input failure. The Nokia strength has been exceptional QWERTY keyboards. On the N9 using MeeGo Nokia was able to innovate with touch screen inputs. But Lumia has neither. It is a cheap copycat of the iPhone style touch screen input and Lumia abandons natural Nokia strengths while showing no competitive advantages.

Skitsnack text-input i Wp7 är fan minst lika bra som IOS och det är ingen låg ribba, dessutom är stavningskontrollen 100 gånger bättre än IOS motsvarigheten.

Citat:

Reason 7 - Fails in variety of models. Nokia has traditionally been able to hold to the world's largest smartphone market share - a year ago Nokia was literally not just bigger than the iPhone, it was bigger than the iPhone and all Samsung smartphones - combined. Now Samsung is 'doing the Nokia' with its expanding Galaxy portfolio while the three Lumia devices are near clones of each other. Nokia is again voluntarily abandoning a competitive advantage, which means Lumia will perform less well than Nokia was able to do in the past.

Det är tackvare mjukvaran inte hårdvaran som Nokia har misslyckats på Smartphone marknaden, Symbian kan helt enkelt inte hänga med på någon nivå.
Att de har för några modeller enligt bloggen kanske har att göra med att de släppte den första modellen för 2 månader sedan samt att den fått sjukt bra betyg speciellt i design på i princip alla fronter.

Citat:

Reason 8 - fails on apps and app store. Nokia's Ovi was the world's second most used app store just a year ago. That was replaced with Windows Phone, at best the 8th 'best' ecosystem today, which still a year later has less than half the number of apps as Nokia currently still has on Ovi and Symbian. Whatever you thought of Ovi and Symbian 'failing' in apps, it is far worse on Windows Phone.

Jag saknar i princip ingen app bortsätt från Paypal i dagsläget så jag vet inte riktigt vad han talar om här, Live Title, Stilen samt mer avancerade appar talar för sig själv.

Citat:

Reason 9 - the OS is deficient. The Windows Phone OS can seem exciting when first seen with its 'Tiles' but on short usage it reveals how limited and unfinished it is. The tech reviews after using Windows Phone (and Lumia) are quite consistent that Windows Phone is not yet ready for prime time. It may become so in the future, but its not yet nearly competitive with advanced OS platforms out there.

Tycker den fortfarande fungerar perfekt jag spenderar mindre tid på telefonen inte av val utan eftersom att jag gör allt så mycket snabbare i jämförelse. Live tile systemet fungerar perfekt men han verkar inte vilja se några fördelar med OSet alls utan bara spotta ut hat och klaga på hur skit allt är fast det i verkligheten inte är det. Vissa modeller saknar funktioner så som Tethering, front kamera men i det verkliga livet så är det en funktion en ytterst liten del av marknaden använder + att Lumia 900/910 har en extra kamera. Nokia har även sagt att internetdelning är på ingång.

Kan även påpeka att en CNET editor upplyste att han bytt till WP7 som sitt huvud mobil OS och han testar i princip allt som släpps så OSet kan inte vara så dåligt som han säger.

Citat:

Reason 10 - regressing on features and services. Where Nokia smartphones tended not to be the coolest and sexiest in recent years, at least Nokia was always known for stuffing every conceivable tech feature onto its flagship phones. The joke was, that to see what will be on the next iPhone model, just look at a 3 year old Nokia flagship. The Lumia is the first time ever, that Nokia has regressed in its features, severely. Not just pruning unnecessary tech 'bloat' but literally going back in tech, to specs that were normal on Nokia phones a year, two, even three years ago. That guarantees that any current owners of Nokia will find the Lumia a severe disappointment.

Bara Facebook stödet telefonen har är en massiv sälj punkt och det finns så mycket andra funktioner så som Nokia Drive och Nokia Music som är gratis och gör en telefon för 4600~ spänn väldigt prisvärd.

Citat:

Reason 11 - rejected by business/enterprise customers. I also discuss the enterprise/corporate side of the smartphone business. That market seems a great opportunity due to Microsoft Windows OS and Office Suite integration with Nokia smartphones. Except that this is nothing new. Nokia and Microsoft had done full Office Suite integration years ago and it helped Nokia and Microsoft sell... zero more smarpthones into the enterprise space.

Det är ett helt nytt OS som just mognat i och med Mango, att Symbian inte gick även med Office integration spelar ingen roll.
Att Symbian inte går hem som ett Smartphone OS är rätt uppenbart, dessutom är integrationen i Wp7 mycket bättre i och med Skydrive och bättre grund applikationer så som Word, Powerpoint mm.

Citat:

Reason 12 - poisoned carrier relationships with Nokia. The handset industry is different from the PC industry or home electronics, in that the carriers/operators decide which phone succeeds and which fails (witness the short-lived Microsoft Kin). Nokia used to have the platinum-standard carrier relationships a year ago. Those were burned by the CEO last year. Today Nokia's carrier relationships are the worst they have ever been.

Med tanke på att tex. Telia bloggade om hur välkomnat ett bra alternativ till IOS var så tror jag inte fullhjärtat på detta.
Kan även påpeka att även om relationerna är sämre i vissa zoner så är den garanterat inte dålig iaf inte på den nivån han försöker överspela.

Citat:

Reason 13 - poisoned carrier relationships with Microsoft. But even worse, is that Microsoft never used to have good carrier relationships. And yet, with Windows Phone, Microsoft's own departed exec admits Microsoft has been making those carrier relationships worse. So Nokia Lumia trades the best carrier relationships to bad ones, and then partners with the company with the worst relationships - that has been making them only worse last year.

Vad baserar han på att Msoft har den sämsta relationen till carriers? Taget ur luften. Nokia väger dessutom upp markant.

----------

Att du ens tar det han skriver som en bra analys bevisar att du inte tänker för dig själv eller har noll koll på marknaden.

Tycker hela SMS madness saken var mer relevant då det bevisar att han är tappad bakom en vagn:

Citat:

REASON 1 - MESSAGING MADNESS

Did I make my case? Now is Microsoft the expert on SMS? No. The world's first person-to-person SMS text message was sent in Finland in 1993 on the Radiolinja GSM network from one Nokia phone to another, by a Nokia employee Riku Pihkonen. Nokia wrote the book on SMS. Even the inventor of SMS, Matti Makkonen finished his career at Nokia (he was my last mentor). And what has been a major feature of Nokia smartphones always - a high proportion of them have had physical QWERTY keyboards in several formats such as the folder (ie Communciator format) and slider and Blackberry style wide candybar. There even have been exotic QWERTY form factors like the butterfly keyboard. If anything, Nokia was known as the brand that did SMS texting just about as well as it could be done.

Did Nokia bother to put a QWERTY keyboard onto its first three Lumia phones? No! Note, this is a Nokia competitive advantage. Note, 90% of American smartphone owners wish this more than anything else, and its something for example Apple refuses to do with the iPhone. But no. Lumia series is pure touch screen only. Nokia had a massive competitive advantage that it simply refused to exploit. And is this relevant? NPD reported in 2010 that 46% of all mobile phone handsets sold in the USA had a QWERTY keyboard either as its sole input or combined with a touch screen input. Nokia voluntarily abandons nearly half of the addressable market and instead - forces, FORCES all Lumias to be compared to iPhones (rather than compared to Blackberries).

Then we have the SMS design flaw. Microsoft has already admitted that it is true, if anyone sends a specific string SMS text message (or FB message or Tweet) to a Microsoft Phone based smartphone - it will shut down the phone and when the phone is turned back on, the messaging function is inoperable and the only fix is to wipe out everything stored on the phone - all messages, pictures, phonebook etc. What moron moron moron didn't prioritize SMS and allowed this kind of failure at Microsoft? This would not have happened if the phone and its software was designed by adults. SMS is the most valued and most used service on mobile phones in every market - even the USA is now in that state, so said the USA's own CTIA the Cellular Telecoms Industry Association in 2009.

Först och främst så är tangentbordet så bra i WP7 att du inte behöver ett fysiskt, speciellt då stavningskontrollen fungerar som det gör.
Det är helt klart en smaksak men ett fysiskt tangentbord till en touch-baserad enhet är oeffektivt har testat bland annat Dell Venue Pro och det behövs verkligen inte.
Kan även påpeka att en inbyggd Facebook chat klient direkt i SMS chatten är en utveckling av SMS systemet.
Sedan att fler modeller säkert är på ingång är en helt annan story, som sagt löst snack utan basis.

SMS problemet är självklart inte bra men jag likt Theverge, Engadget och flera andra tekniksidor så kan väl även jag påpeka att Android och iPhonen hade samma problem. Sen att i princip ingen har rapporterat att de i verkligheten fått detta SMS till telefonen är något han inte nämner samt att det kan fixas.

Pallar inte gå in djupare men det är fan uppenbart att artikeln inte är rättvis utan super riktad i ett försök att smutsa ner Nokias beslut om att satsa på WP7. Det är även uppenbart att han knappt använt en Wp7 telefon utan bara maler på av saker han hört i 3:e hand.

Kan även påpeka att jag aldrig hört talas om hans blogg innan så det är knappast en av de största.

------------------------------

Angående Meego så är väl Swipe konceptet hyfsat nyskapande men det är det enda OSet har som verkligen står ut, en vanlig konsument skulle utan tvekan välja Live Titles och Facebook integrationen om de förstått vad de verkligen gjorde.

Det största problemet Wp7 brottas med är marknadsföringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Kan även påpeka att jag aldrig hört talas om hans blogg innan så det är knappast en av de största.

Den bloggen vann när Forbes nyligen rankade bloggar - http://www.forbes.com/sites/haydnshaughnessy/2012/01/03/who-a...

Om du läs eller inte läst den tror jag inte är speciellt väsentligt i sammanhanget
Innan du kritiserar text så läs HELA även om det var en mycket lång text. Men den texten är mycket lärorik. Då hade du också sett dina missförstånd, för det går inte och förstå sammanhanget om man inte är väl insatt. Längre ner förklarar han och han gör det mycket pedagogiskt och bra

Skrivet av mrvision:

TSS TSS en blog nu igen.

Pröva och läs bloggen, det länkas till andra sajter och han presenterar mycket siffror. Dessutom är den bloggen rankad som en av de mest inflytelserika bloggarna för mobilbranchen

Skrivet av mrvision:

Anledningen är att Nokias underleverantörer har visat dåliga siffror. Samtliga symbian leverantörer

Skall vi se hur bra det är med din slutledningsförmåga. Känner du till att Microsoft köpt Skype? Tror du mobiloperatörer gillar skype? Skype är en livsfarlig konkurrent mot dem. Det finns ganska tydliga tecken på att minskningen av mobilförsäljningen för Nokia handlar om bojkott. Mobiloperatörerna vill inte sälja telefoner där företaget konkurrerar direkt mot deras marknad. Skype är inte det enda problemet, Microsoft har ingen bra historia om att vara pålitlig för mobiloperatörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Den bloggen vann när Forbes nyligen rankade bloggar - http://www.forbes.com/sites/haydnshaughnessy/2012/01/03/who-a...

Om du läs eller inte läst den tror jag inte är speciellt väsentligt i sammanhanget
Innan du kritiserar text så läs HELA även om det var en mycket lång text. Men den texten är mycket lärorik. Då hade du också sett dina missförstånd, för det går inte och förstå sammanhanget om man inte är väl insatt. Längre ner förklarar han och han gör det mycket pedagogiskt och bra

Hahahhaha nu ser jag varför:

"ex-Nokia executive "

Är du tappad på huvudet eller gosse?

Inte undra på att det är riktat det är fan direkt hat mot Nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Hahahhaha nu ser jag varför:

"ex-Nokia executive "

Är du tappad på huvudet eller gosse?

Inte undra på att det är riktat det är fan direkt hat mot Nokia.

Ursäkta, vad spelar det för roll? Är det någon som visar att han är tappad på huvudet så tror jag nog det är hern själv
Om du inte tror på det som står där så varför inte ta fram andra siffror, visa vilken fantastiskt succe WP är...
Det finns mängder av bloggar som beskriver problemen och ingen förstår hur elop tänkt, däremot är det ingen annan blogg som är så faktamässigt rik och utförlig som http://communities-dominate.blogs.com/brands/

Permalänk
Medlem
Citat:

Except that something wild happened between 2010 and today. Nokia did not make an utterly failing phone like the N97 or one with a technical error like the Antennagate of the iPhone 4. The rivals did not come in 2011 with superphones with unbelievable features like say time travel or teleportation. Nokia gave ever better phones with better features (E7, X7, N9) and the Symbian OS released ever better editions and the Nokia Ovi store became the second-bestselling app store and everything was improving at Nokia. I am NOT saying Nokia had somehow magically caught up with the iPhone but the fact is, Nokia had a record Christmas Quarter in 2010, and then things were improving for 2011. Improving! This for the brand that had highest loyalty in Britain at the time!

Kan även lägga till detta då jag tycker det är ganska underhållande.

Så han ville vara mer passiv och pusha Symbian ännu mera? Det är just det som har varit problemet med Nokia, Saab med flera.
De är passiva och vågar inte satsa vilket är problemet, Saab tex. hade sjukt tuffa koncept men gjorde inget med dem alls.

Att man ska förlita sig på "Brand Loyalty" istället för innovation är skrattretande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Att man ska förlita sig på "Brand Loyalty" istället för innovation är skrattretande.

Hur många aktiva användare har Windows Phone totalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur många aktiva användare har Windows Phone totalt?

Jag har inga specifika siffror på det men uppenbart att det i dagsläget är avsevärt mindre än Android & IOS.

Det spelar ingen roll i dagsläget, om Nokia lyckas att pusha ut sina Lumia telefoner är det verkligen orelevant.
Vi får se i de kommande kvartals och års rapporterna då det är de ända relevant siffrorna.

Att kolla på den förra rapporten och säga att Lumia är ett misslyckande är bara skrattretande den har fan knappt släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Pröva och läs bloggen, det länkas till andra sajter och han presenterar mycket siffror. Dessutom är den bloggen rankad som en av de mest inflytelserika bloggarna för mobilbranchen

Skall vi se hur bra det är med din slutledningsförmåga. Känner du till att Microsoft köpt Skype? Tror du mobiloperatörer gillar skype? Skype är en livsfarlig konkurrent mot dem. Det finns ganska tydliga tecken på att minskningen av mobilförsäljningen för Nokia handlar om bojkott. Mobiloperatörerna vill inte sälja telefoner där företaget konkurrerar direkt mot deras marknad. Skype är inte det enda problemet, Microsoft har ingen bra historia om att vara pålitlig för mobiloperatörerna.

Som sagt;

foliehatten är på igen.

HEHEHEHE

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Jag har inga specifika siffror på det men uppenbart att det i dagsläget är avsevärt mindre än Android & IOS.

OCH symbian... Windows Phone har funnits ett bra tag, varför har det systemet inte sållt?

Skrivet av Cwittler:

Det spelar ingen roll i dagsläget, om Nokia lyckas att pusha ut sina Lumia telefoner är det verkligen orelevant.
Vi får se i de kommande kvartals och års rapporterna då det är de ända relevant siffrorna.

Tror du verkligen att det inte spelar någon roll hur marknadsläget ser ut idag?
Det är MYCKET lättare att behålla en kund jämfört med att fånga upp en kund som redan är inkörd i ett operativ. Undantaget är när kunden blivit dåligt behandlad och därmed är arg och vill byta.
Ett jätteproblem där är att Nokia lyckats med det fantastiska att göra mängder av deras EGNA kunder väldigt arga

mrvision Det går inte ta dig på allvar