Permalänk
Medlem

Antal meter kabel spelar ingen roll. Du behöver inga mediakonverterare utan du använder dig av switchar med SFP moduler, som du sen i sin tur kopplar datorer till.

The standard specifies 2.6 microseconds for the transmit-receive pair, and the size of the block requires that latency to be less that 2 microseconds. SFP+ uses simplified electronics without encoding, and typical latency is around 300 nanoseconds (ns) per link.

Dessutom ska man tänka på cross-talk när det kommer till kopparkabel. Det behöver man inte göra med fiber för den påverkas inte av sånt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Om du bygga ett nät som du ska kunna uppgradera till 10 Gbit, vad du ska ha det hemma, så är det fiber som gäller.
Fiber har nämligen lägre latensy än vad koppar har på 10 Gbit, vilket självklart är något att man bör eftersträva när man gör denna investering.

Det lär ju kosta. Jag hade tänkt mig dra 10 Gbit kabel men de anslutna delarna blir ju bara 1 Gbit.
Men det hela börjar bli bra mycket krångligare än vad jag hade trott från början. Det senaste var ju det här med telefonen.

Permalänk
Medlem

Du är övertygad att 10 Gbit är något som hemanvändaren har behov av och du vill förbereda dig för det. Själva fiberkabeln är inte dyr, men kontakteringen är lite svårare. Dessutom är fiber lättare att dra eftersom den kan vara betydligt tunnare än en TP kabel. Du kan lägga den bakom en list om du så vill. Om du vill bygga ett nät för att kunna skryta om att den är "10 Gbit-Ready" så ska du hålla dig till TP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Kanske kan jag dra en vanlig kabel till BBB:s router som ju måste stå där huvudtelefonen, av mina trådlösa, står. Eller kan jag dra en lång telefonkabel, RJ11, till BBB:s router och göra som jag beskrivit ovan men låta BBB:s router komma först?
Alltså, Vägguttag, BBB:s router, min router, liten patchpanel, installationskabel som går till vägguttag i de olika rummen, vanlig kabel till apparat eller om så krävs till en switch? Så som jag beskrev i den andra delen av inlägg 25.
Tror ni att detta är gångbart?

Dessutom. STORT TACK till de som hjälpt till och särskilt då mrgaffe.

Du kan köra rj11 genom rj45. Så dra en vanlig nätverkskabel. Du kan dock ofta dra en nätverkskabel (med fasta uttag) från BBB's uttag till den plats där du tycker routern platsar bäst för kablage och wifi-signal. Standarden säger att man ska dra max 90m kabel mellan uttag och sedan ha 5m till godo på vardera sida. Dock i källaren används oftast 0,5m patchkabel. Sedan brukar det finnas marginal eftersom kabeln sällan blir så lång från källaren upp till din lägenhet.

Om tex din bredbandstv kräver att den kopplas på ett speciellt uttag på routern är det enklast att dra en separat kabel för det. Behöver du flera uttag i samma rum tex. vid tv'n. Kan du koppla upp en switch. Har du gigabit-nät är det inget som kommer märkas på prestandan. Även om du bara kör 100mbit internt blir det svårt att överbelasta så länge du inte tankar ner ett spel på både xbox, ps3 och ser film i mediaspelaren från nasen.

Sedan är antagligen inte BBB's router gigabit, endast på 100mbit. Så direkt efter hade jag kopplat en valfri gigabitswitch med lagom antal portar. Så att BBB's router delar trådlöst, är router och tele-ata. Eftersom du har/ska skaffa en nas till ditt interna nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Det lär ju kosta. Jag hade tänkt mig dra 10 Gbit kabel men de anslutna delarna blir ju bara 1 Gbit.
Men det hela börjar bli bra mycket krångligare än vad jag jade trott från början. Det senaste var ju det här med telefonen.

Skrivet av BrusE:

Du är övertygad att 10 Gbit är något som hemanvändaren har behov av och du vill förbereda dig för det. Själva fiberkabeln är inte dyr, men kontakteringen är lite svårare. Dessutom är fiber lättare att dra eftersom den kan vara betydligt tunnare än en TP kabel. Du kan lägga den bakom en list om du så vill. Om du vill bygga ett nät för att kunna skryta om att den är "10 Gbit-Ready" så ska du hålla dig till TP.

Om du drar fiber blir det färdigkontakterat isåfall, vilket betyder en kabel med SC/SC och i ändarna SC/LC med samma typ av slipning i SC delarna. Om du inte råkar ha en polare som kan styra upp en svets dvs då kan du ju "bara" skaffa fiber + pigtails men låt oss leva i verkligheten: en SC/SC för transport och 2st SC/LC i ändarna + skarv i stil med vad som sitter i ODF skulle lösa ditt problem, men du måste ju också sätta SFP i varje ände såklart och det är ju där kostnaden kommer med switch + sfp. Det finns förvisso relativt billiga 1gbit/s lösningar men 10gbit/s är fortfarande ganska dyrt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Om du drar fiber blir det färdigkontakterat isåfall, vilket betyder en kabel med SC/SC och i ändarna SC/LC med samma typ av slipning i SC delarna. Om du inte råkar ha en polare som kan styra upp en svets dvs då kan du ju "bara" skaffa fiber + pigtails men låt oss leva i verkligheten: en SC/SC för transport och 2st SC/LC i ändarna + skarv i stil med vad som sitter i ODF skulle lösa ditt problem, men du måste ju också sätta SFP i varje ände såklart och det är ju där kostnaden kommer med switch + sfp. Det finns förvisso relativt billiga 1gbit/s lösningar men 10gbit/s är fortfarande ganska dyrt.

Det finns färdigkontrakterade LC/LC kablar också som man skulle kunna använda att dra bakom listerna och koppla direkt till en switch.
Alternativet är att sätta upp fiber uttag som ser precis ut som TP uttag. Sedan är det bara att vänta tills 10 Gbit prylarna kommer ned under 12kkr + moms per switch och blir fläktlösa så att man kan använda den i hemmet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2 stycken SFP+ 10G 4250kr inkl moms + 2 st DGS-3420-28TC för 32487.5 kr inkl moms

Då har du 10 Gbit mellan dessa två switchar för den lilla summan 36737.5 kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror att nätkapaciteten för hemmavändare kommer att komma upp till 10 Gbit i framtiden. Inte anslutningen till nätet men den interna kapaciteten mellan våra anslutna enheter. TV, datorer, NAS:ar samt trafik ut till mobiler eller andra mobila enheter. Ja det kan ju bli mycket trafik på det egna nätet.
Men jag har tänkt lite mer på det här och mätt upp att 50 meter kabel kommer att räcka. Så jag kanske skall börja med CAT 5e och 1 Gbit. Jag har tänkt mig att skaffa kabelkanaler så det kanske inte blir så jobbigt att dra ny kabel den dagen 10 Gbit är standard i hemmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Ja, jag tror att nätkapaciteten för hemmavändare kommer att komma upp till 10 Gbit i framtiden. Inte anslutningen till nätet men den interna kapaciteten mellan våra anslutna enheter. TV, datorer, NAS:ar samt trafik ut till mobiler eller andra mobila enheter. Ja det kan ju bli mycket trafik på det egna nätet.
Men jag har tänkt lite mer på det här och mätt upp att 50 meter kabel kommer att räcka. Så jag kanske skall börja med CAT 5e och 1 Gbit. Jag har tänkt mig att skaffa kabelkanaler så det kanske inte blir så jobbigt att dra ny kabel den dagen 10 Gbit är standard i hemmen.

Det du kan göra är att dra två kablar för backbone och på så sätt köra med link aggregation, dvs 2x1Gbit. Då får du tillgång till mer kapacitet och fler enheter behövs för att fylla länken.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Frågan är snarare om det är 10Gbit ethernet som kommer att används hemma i framtiden inte lika mycket om det kommer hastigheter över 1Gbit, det som lär slå först är 802.11ad eftersom det går att köra video och det löser många problem med plattor.
Snabbare kommunikation kommer men det är verkligen inte säkert att det blir Ethernetbaserat och själv så hoppas jag på att det inte blir det, fiber och trådlöst är framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får några år sedan var VD:n för Inet intervjuad i svensk TV. Han var övertygad om att i framtiden kommer så mycket att vara trådlöst anslutet så att det som gå måste anslutas via tråd. Något som jag tror kan stämma.

Permalänk
Inaktiv

Eller så fixar du en bra trådlös router och kopplar in det mesta som inte är latensberoende via det och drar ett par kablar till sånt som är kritiskt (NAS/Spelburk/osv.).

Permalänk
Medlem

Har själv BBB och kopplar:

Vägguttag -> BBB Router -> Gbit switch -> Patchpanel -> Ut till RJ45-uttag i rummen.

Fungerar bra förutom en sak, läs nedan. Har dock inte telefoni men vad jag förstår så kopplas detta till vanliga RJ45-uttag så det ska nog inte vara nått problem.

Det enda som jag har problem med är att TV-boxarna(har 2st) måste jag av någon anledning koppla direkt till routern, kör jag via switchen så tappar boxen kontakten om jag startar datorn/PS3an. Någon som har en bra lösning/förklaring på detta? Switchen kör inte i ett bryggat läge då det fungerar jättebra att köra PS3 och dator samtidigt. Kablarna är det inte heller något fel på, har testat dessa med en nätverkstestare och alla 8 kablarna sitter i ordentligt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Om du bygga ett nät som du ska kunna uppgradera till 10 Gbit, vad du ska ha det hemma, så är det fiber som gäller.
Fiber har nämligen lägre latensy än vad koppar har på 10 Gbit, vilket självklart är något att man bör eftersträva när man gör denna investering.

10Gbps över fiber är ganska dyrt, tror det kostar mer än det smakar för en hemanvändare.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Har själv BBB och kopplar:

Vägguttag -> BBB Router -> Gbit switch -> Patchpanel -> Ut till RJ45-uttag i rummen.

Fungerar bra förutom en sak, läs nedan. Har dock inte telefoni men vad jag förstår så kopplas detta till vanliga RJ45-uttag så det ska nog inte vara nått problem.

Det enda som jag har problem med är att TV-boxarna(har 2st) måste jag av någon anledning koppla direkt till routern, kör jag via switchen så tappar boxen kontakten om jag startar datorn/PS3an. Någon som har en bra lösning/förklaring på detta? Switchen kör inte i ett bryggat läge då det fungerar jättebra att köra PS3 och dator samtidigt. Kablarna är det inte heller något fel på, har testat dessa med en nätverkstestare och alla 8 kablarna sitter i ordentligt.

Antagligen för att TV ligger i ett annat VLAN, kör i en annan port i BBB's lilla router.. Det är likadant med telefonin, som har sin unika port i BBB routern.
Ska man få det att funka i ett hemmanätverk så måste du be BBB att sätta upp en trunk-port i sin router, och tagga paketen. Sen måste du ha en switch som klarar VLAN taggning och konfa upp den så du tar ut rätt VLAN på rätt port (om det är för data, tv eller telfoni).

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Antagligen för att TV ligger i ett annat VLAN, kör i en annan port i BBB's lilla router.. Det är likadant med telefonin, som har sin unika port i BBB routern.
Ska man få det att funka i ett hemmanätverk så måste du be BBB att sätta upp en trunk-port i sin router, och tagga paketen. Sen måste du ha en switch som klarar VLAN taggning och konfa upp den så du tar ut rätt VLAN på rätt port (om det är för data, tv eller telfoni).

Okej, tack. Var ju lite av en jobbig lösning som jag inte direkt förstår syftet med. Har du något tips på en switch som klarar det? Lite jobbigt då jag har PS3 och TV i sovrummet och jag måste köra PS3an via WLAN för att kunna ha dom båda på samtidigt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om tex din bredbandstv kräver att den kopplas på ett speciellt uttag på routern är det enklast att dra en separat kabel för det. Behöver du flera uttag i samma rum tex. vid tv'n. Kan du koppla upp en switch. Har du gigabit-nät är det inget som kommer märkas på prestandan. Även om du bara kör 100mbit internt blir det svårt att överbelasta så länge du inte tankar ner ett spel på både xbox, ps3 och ser film i mediaspelaren från nasen.

Precis som jag fick förklarat så kan man inte köra flera enheter på en vanlig switch om man kör bredbands TV via BBB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Precis som jag fick förklarat så kan man inte köra flera enheter på en vanlig switch om man kör bredbands TV via BBB.

Det vanligaste idag är nog att man kör VLAN tagging på IEEE 802.1q, så switchen bör stödja det.. Sen ska det vara managerbar, alltså du ska kunna konfa switchen och själv sätta vilken port som ska ha vilket VLAN tagg. Och så ska du då kunna sätta up-link porten till trunk.

Som jag ser det så kan du välja bland dessa switchar från prisjakt, sen vilken som är bäst vet jag inte.. Min kunskap ligger i Cisco och HP's switchar, och det är inte direkt hemanvändarprylar till bra priser..
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s133002242&o=produkt_pr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det du kan göra är att dra två kablar för backbone och på så sätt köra med link aggregation, dvs 2x1Gbit. Då får du tillgång till mer kapacitet och fler enheter behövs för att fylla länken.

Att du ens orkar dra in företags hårdvara i detta. Fiber för ett litet hemma nät? Knappast. Inte link-aggregation heller. Det kräver relativt dyr hårdvara som inte är riktad till privatpersoner.

Däremot så är det kul att hålla på med om man har intresset och känner att det är värt de pengarna.

Angående latenser så är knappt en märkbar skillnad mellan fiber och kopparkabel för de korta sträckorna som det är prat om. Sen är kopparkabeln lättare att hantera och det är väldigt mycket billigare med en koppar installation.

Mvh
Mattias

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sQuille:

Det finns en tråd om Telia vlan http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
Vet man bara vilka vlan det rör sig om går den att översätta till andra isper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Att du ens orkar dra in företags hårdvara i detta. Fiber för ett litet hemma nät? Knappast. Inte link-aggregation heller. Det kräver relativt dyr hårdvara som inte är riktad till privatpersoner.

Däremot så är det kul att hålla på med om man har intresset och känner att det är värt de pengarna.

Angående latenser så är knappt en märkbar skillnad mellan fiber och kopparkabel för de korta sträckorna som det är prat om. Sen är kopparkabeln lättare att hantera och det är väldigt mycket billigare med en koppar installation.

Mvh
Mattias

Följande hittade jag på nätet

The standard specifies 2.6 microseconds for the transmit-receive pair, and the size of the block requires that latency to be less that 2 microseconds.
SFP+ uses simplified electronics without encoding, and typical latency is around 300 nanoseconds (ns) per link.

Nu är frågan hur känslig man är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tre frågor till. (Hoppas jag)

Jag har ett par frågor till, till er innan jag kan börja.

Skrivet av sQuille:

Vad menar du mer exakt med TV från BBB? Skulle jag få samma problem med Neflix och annat som kommer via Internet? Som YouTube. Eller måste kabeln till TV:n få ett eget vägguttag?

Kan lägga flera kablar i samma kabelkanal utan att de stör varandra?
Uttagen för telefon och bredband sitter i var sin ände och sida i hallen så jag måste dra kabel runt hallen för att komma från BBB:s uttag till Telias telefonuttag. Så här. BBB:s kabel ligger i en kabelkanal från dörren och en bit in i hallen. Kan jag lägga en patchkabel en bit i samma kabelkanal för att komma runt hallen dit där jag vill ha BBB:s router. Bästa platsen med tanke på var första telefonen kan stå. Från BBB:s router får det gå ut en kort patchkabel till min egen router som jag kan placera vid sidan om. Vidare, patchkabel till en patchpanel som placeras på samma plats. Men så från panelen måste jag dra kabel tillbaka och förbi BBB:s uttag och vidare till ett rum. Kan jag då utan störningar och problem lägga den kabeln i samma kabelkanal?
Skulle jag kunna koppla utan en egen router? BBB:s router är kanske inte så bra som en ny från Asus men all Internettrafik måste ju gå genom den i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har ett par frågor till, till er innan jag kan börja.

Vad menar du mer exakt med TV från BBB? Skulle jag få samma problem med Neflix och annat som kommer via Internet? Som YouTube. Eller måste kabeln till TV:n få ett eget vägguttag?

Bredbands-TV

TV-boxen måste ha en egen kabel till routern. Fick det förklarat några inlägg upp i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns 3 huvudtyper av tv som använder "nätet"
Man sänder normal kabeltv via samma kabel/fiber som datatrafik och det blir ett antennuttag i mottagaränden där man ansluter nån mottagare.
Man kan sända tv via normalt nätverk som går till en systemspecifik tv box av nån sort.
Man kan använda nån teknik som kan tas emot av i stort sett varenda dator/tele/platta (det mesta) som kan nå internet och hantera media.

Att dra flera nätverkskablar tillsammans i en kabellist borde inte bli något praktisk problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Nej, endast de vanliga tv-kanalerna som går via BBB's box. Den måste köras på ett specifikt uttag på deras router. Så en egen kabel där är enklast även om det troligt skulle gå att köra en switch i vardera ände med tekniken vlan. För att komma runt behovet av två separata kablar.

Skrivet av CGD:

Kan lägga flera kablar i samma kabelkanal utan att de stör varandra?

Ja inga problem.

Skrivet av CGD:

Skulle jag kunna koppla utan en egen router? BBB:s router är kanske inte så bra som en ny från Asus men all Internettrafik måste ju gå genom den i vilket fall som helst.

Vet inte om det går att brygga bredbandsbolagets router (i konfiguration eller ringa dem). Då kan du med minimal inverkan från deras router köra din router efter. Annars om deras router fungerar som vanlig dvs. kör nat på paketen kopplar man inte sin router på. Asus routern har väll främst mer funktioner snabbare och bättre trådlöst och gigabit-portar på lan-sidan.

Permalänk
Medlem

OK. Vi har Canal Digital kabel TV så digitalboxen är ansluten till TV uttaget. TV via BBB:s uttag blir det bara när jag tittar på Netflix eller något liknande.
Skall dra igång detta nu. Vill helst vara klar den 1 augusti för det är då som Telias telefon stängs och vi får bredbandstelefoni.
Skriver en rad här när det väl blir klart. Om jag nu får det till att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

OK. Vi har Canal Digital kabel TV så digitalboxen är ansluten till TV uttaget. TV via BBB:s uttag blir det bara när jag tittar på Netflix eller något liknande.
Skall dra igång detta nu. Vill helst vara klar den 1 augusti för det är då som Telias telefon stängs och vi får bredbandstelefoni.
Skriver en rad här när det väl blir klart. Om jag nu får det till att fungera.

Men då klarar du dig på en kabel just nu ju. Trodde du hade tv via bredbandsbolaget med. Vet inte om du kan bli av med bredbandsbolagets router när du har fiber och få en annan ata för telefonin som då går att montera bakom valfri router istället för den som verkar vara inbyggd i den routern du har nu. Då kan du dessutom plugga in den var du vill i nätverket.

De skickar ju med separat ata för telefoni på deras vdsl (60mbit)

Permalänk
Medlem

Det blev stopp med en gång.
Hade sett hur telefonledningen gick, eller trodde, och tänkte dra TP kabeln samma väg. Det såg ut som den gick bakom alla köksskåp men när jag började ta ner saker för att komma åt och dra kabel där upptäckte jag att så inte var fallet. Det visade sig att den smala teleledningen var inklämd mellan två sparklister och där finns inte plats för en och ännu mindre fler TP kablar.
Det blir bara att fundera ut en ny kabelsträckning.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finn lister med utfräsningar för kablar om man kan tänka sig byta lister.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det blir kabelkanaler som jag tänkt mig. Sett att det går att ta en annan väg. Men jag har svårare att hitta CAT 6a kabel. Vet någon vem som kan sälja CAT 6a kabel per meter i Mölndal / Göteborg.