"Headset adapter" - finns dom?

Permalänk
Medlem

"Headset adapter" - finns dom?

Hej!

Varnar för att jag inte kan alla tekniska termer jag skulle behöva...

Jag har detta headset hemma och har alltid använt det tillsammans med min Macbook Pro 13" som bara har en 3,5mm. Därför har jag inte använt den nedre delen av sladden till detta headset utan kört det "mobilanpassat". Jag har nu skaffat mig en stationär dator men inser att jag tappat bort den nedre delen av sladden som delar upp till en ljud in och en ljud ut. Eftersom min stationära dator kräver att signalen är uppdelad så går det inte längre att använda mikrofonen.

Min fråga är helt enkelt om ni vet om det finns sådana sladdar att köpa någonstans? Jag har lyckats hitta en sladd för iPhone som ser ut som en sådan jag behöver, men är inte säker på att den fungerar och behöver dessutom en längre sladd.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lehar001:

Hej!

Varnar för att jag inte kan alla tekniska termer jag skulle behöva...

Jag har detta headset hemma och har alltid använt det tillsammans med min Macbook Pro 13" som bara har en 3,5mm. Därför har jag inte använt den nedre delen av sladden till detta headset utan kört det "mobilanpassat". Jag har nu skaffat mig en stationär dator men inser att jag tappat bort den nedre delen av sladden som delar upp till en ljud in och en ljud ut. Eftersom min stationära dator kräver att signalen är uppdelad så går det inte längre att använda mikrofonen.

Min fråga är helt enkelt om ni vet om det finns sådana sladdar att köpa någonstans? Jag har lyckats hitta en sladd för iPhone som ser ut som en sådan jag behöver, men är inte säker på att den fungerar och behöver dessutom en längre sladd.

Tack på förhand!

Den adaptern plus en 3.5 hane till hona är vad du behöver http://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-o-bild/kablar/3-...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Den adaptern plus en 3.5 hane till hona är vad du behöver http://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-o-bild/kablar/3-...

Tack för snabbt svar!

Jag var inne på att köpa precis det när jag var förbi TM igår, men då påpekade kassören att jag ändå kommer förlora mikrofonfunktionen med en sådan vanlig 3,5mm förlängningssladd. Vet du om det stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lehar001:

Tack för snabbt svar!

Jag var inne på att köpa precis det när jag var förbi TM igår, men då påpekade kassören att jag ändå kommer förlora mikrofonfunktionen med en sådan vanlig 3,5mm förlängningssladd. Vet du om det stämmer?

Nej, du förlorar din mic med den sladden (vanlig förlängningssladd).
Du ska ha något som den här Kjell.com

Kan dock tänka mig att det blir problem mellan vissa märken på lurar. Om jag var du så skulle ja be dem i affären att öppna förpackningen försiktigt. Då kan du ta med dig sladden hem och testa om det fungerar och om det inte skulle göra det så kan du lämna tillbaka den.

Edit: Här är samma typ av adapter hos Teknikmagasinet.

Edit 2: Jag läste ditt första inlägg slarvigt märkte jag.
Testa med den adaptern du föreslog själv men be dem att öppna förpackningen på teknikmagasinet (om den är packad i exempelvis hårdplast). Sedan skulle jag nog förlänga efter den röda/gröna kontakten till datorn, dvs använda två förlängningskablar. Då minimerar du vart felen kan uppstå när du testar. Har ingen aning om hur själva kontakten i dina lurar ser ut men min erfarenhet säger mig att det kan bli alla möjliga ljudfel och det är därför bästa att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lehar001:

Tack för snabbt svar!

Du har alternativet att först ansluta splittern till headsetet och då behöver du 2 st vanliga 3,5mm förlängningskablar, en för mic och en för hörlur.
Det andra alternativet är att först använda 3,5 mm 4-polig förlängningskabel och sedan ansluta splittern.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara