Gymnasieval Teknik eller Natur?

Permalänk
Medlem

Gymnasieval Teknik eller Natur?

Hej sweclockers nu har jag valt vilken linje jag vill gå på gymnasiet, jag valde teknik men jag är inte helt 100 än det är mellan teknik och natur. Jag vet inte vad jag vill bli när jag blir "stor" men civil eller högskole ingenjör låter lite intressant men jag är absolut inte säker, och jag kommer antagligen plugga vidare efter gymnasiet. Språk är inte ett av mina starka ämnen( betyg E), No har jag ganska bra betyg i (B i kemi och biologi får se i dom andra), matte är jag ganska bra på och det är inte så tråkigt satsar på A, No ämnena är inte så tråkiga heller för den delen men. Jag har testat att programera lite på fritiden men jag tror inte det är något jag vill jobba med(tror jag)

Som ni kanske förstår så är jag otroligt osäker, så det jag vill ha svar på är låter teknik bra för mig, måste jag läsa på några ämnen om jag tar teknik som bara är anmält bra att läsa på. Eller borde jag ta natur?

Tacksam för savar

Rösta om du vill, bara för att jag kan http://strawpoll.me/6828483

Permalänk
Medlem

Det här är en fråga om vad du tycker om. Jag läste en utökad teknikkurs inom industri med inriktning mekatronik. Jag pillade med el stort som smått programmering av PLC, industrirobotar och mikroprocessorer. CAD, ledarskap, produktion och annat tillhörande industri.

Två av mina bästa kompisar på högskolan (civilingenjör inom robotik) är naturare med helt andra utbildningar i bakgrunden än vad jag har. De har blandat vätskor och massa annat konstigt. Då båda är högskoleförberedande så sitter vi nu på samma utbildning med i stort sett samma kunskaper. Jag kan ju dock cad och programmering sedan innan men allt är utvecklat för grundkunskaper på MA4, Fysik2, och kemi1. Vilket man läser på natur och teknik.

Mitt råd. Välj en högskoleförberedande linje som du tror att du kommer gilla(vilket brukar leda till bra betyg också). Du kan se vad det är för kurser och jämföra med vad du tycker om idag

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar127:

Hej sweclockers nu har jag valt vilken linje jag vill gå på gymnasiet, jag valde teknik men jag är inte helt 100 än det är mellan teknik och natur. Jag vet inte vad jag vill bli när jag blir "stor" men civil eller högskole ingenjör låter lite intressant men jag är absolut inte säker, och jag kommer antagligen plugga vidare efter gymnasiet. Språk är inte ett av mina starka ämnen( betyg E), No har jag ganska bra betyg i (B i kemi och biologi får se i dom andra), matte är jag ganska bra på och det är inte så tråkigt satsar på A, No ämnena är inte så tråkiga heller för den delen men. Jag har testat att programera lite på fritiden men jag tror inte det är något jag vill jobba med(tror jag)

Som ni kanske förstår så är jag otroligt osäker, så det jag vill ha svar på är låter teknik bra för mig, måste jag läsa på några ämnen om jag tar teknik som bara är anmält bra att läsa på. Eller borde jag ta natur?

Tacksam för savar

Rösta om du vill, bara för att jag kan http://strawpoll.me/6828483

Hej Oskar!

För 10 år sedan stod jag i samma sits (herregud, vad tiden går...) och hade som du preliminärt valt teknik. Jag diskuterade med min dåvarande rektor som tyckte att natur kanske var bättre, och jag ändrade mitt val. Jag pluggade natur med matematik/data-inriktning och det är inget jag ångrar idag. Därefter pluggade jag datateknik-programmet på Chalmers.

Är du säker på att du ska plugga vidare så välj natur - jag tror det är lättare att hålla uppe studiemoralen på naturprogrammet än teknikprogrammet (absolut inget ont om teknik-programmet, men generellt är det fler studiemotiverade på natur än teknik) - dessutom, av vad jag har upplevt, så är kanske inte teknik så studieförberedande som man skulle kunna tro - men det beror nog främts på vad du tänkt plugga vidare till.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Entusiast

Instämmer med föregående talare. Det spelar inte så stor roll vad du läst på gymnasiet så länge du har rätt behörighet till högskolan sen. Jag läste natur med musikinriktning och blev civilingenjör i kemi- och energiteknik. Vad du läser i gymnasiet är inte så viktigt så länge du får rätt behörighet och tillräckligt höga betyg för att komma in på det du vill på högskolan sen. Det kan också vara en bra idé att få så bred behörighet som möjligt ifall du får för dig att göra något annat om några år. Se till att hålla så många dörrar som möjligt öppna, det kan göra livet mycket lättare sen. Sen brukar det vara bra att läsa saker man tycker är roligt så långt det går. Det är bra för studiemotivationen.

Funderar du på att bli ingenjör är det bra att fokusera på matten redan nu. Det tjänar du på längre fram och använd miniräknaren så lite som möjligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@infigo @zyberzero tack för svaren. Om jag väljer teknikvetenskap så är det inte jättestor skillnad på vad jag har för ämnen jag får samma som på naturvetenskap förutom biologi och språk, och jag får teknik 2. Är språket och biologin så viktiga, jag tror inte jag vill bli något inom vården eller jobba om naturen, och språk har jag svårt i, men om det skulle behöves skulle jag kunna kämpa mig igenom språket

Permalänk
Medlem

Viktigast är att de ger högskolebehörighet. Sedan väljer du helt enkelt den inriktigt som du personligen finner mest intressant och roligast.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@Oskar127:

Du kan inte fråga andra vad du är intresserad av, välj efter intresse eller efter hur marknaden ser ut.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar127:

@infigo @zyberzero tack för svaren. Om jag väljer teknikvetenskap så är det inte jättestor skillnad på vad jag har för ämnen jag får samma som på naturvetenskap förutom biologi och språk, och jag får teknik 2. Är språket och biologin så viktiga, jag tror inte jag vill bli något inom vården eller jobba om naturen, och språk har jag svårt i, men om det skulle behöves skulle jag kunna kämpa mig igenom språket

Tänk på att du bara har språk första året, och du kan välja ett nytt ifall du känner att du inte har kunskaperna för att fortsätta med nuvarande.
Jag valde gymnasium igår och som förstahandsval blev det natur med nytt språk. Jag har inte heller någon aning om vad jag ska göra efter gymnasiet så jag tror natur passar mig bäst. Och så har jag svårt att hitta intresse för någon av tekniklinjerna, möjligen teknikvetenskap, har ett sånt val lite längre ned i listan.
Sen så satsar jag på 340 poäng så det säger väl lite säg självt...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

@Oskar127: Skulle som de andra säger främst gå på vad du är intresserad av och tycker är kul.

Om du är nyfiken på hur behörigheten skiljer sig mellan de olika programmen så kan jag rekommendera den här sidan: http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.323/behorighets...

Du undrade om biologi och språk är så viktigt. Personligen kan jag säga att jag tyckte att båda ämnena men främst biologin var mycket roligare på gymnasiet (det gäller väl i princip för alla ämnen för min del om jag tänker efter) än i grundskolan. Något som kan vara värt att tänka på (kanske mer under utbildningens gång än nu) är på meritpoäng (max 2,5 poäng som läggs på dina betygspoäng, vilket gör att man kan söka till universitet med 22,5 poäng istället för 20,0 som är vad man kan få från betyg), vilket kan påverkas en hel del av vad för kurser du läser (men det är också beroende på utbildning du söker på universitet). Mer att läsa om meritpoäng här: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/G... (kan eventuellt vara så att man kan få meritpoäng för andra kurser beroende på vad för utbildning man söker, men det kan eventuellt vara gamla gymnasiesystemet).

Permalänk
Medlem

@Samev tack.
@hakd jah frågar inte vad jag är intresserad av utan vad kan passa mig

Permalänk
Medlem

Jag valde teknikprogrammet på gymnasiet eftersom det då var mitt största intresse. Nästan alla kurserna förutom grundkurserna var data/teknikkurser i datasal, vilket passade mig ganska bra för den tiden. Det var dock 100% killar i den klassen, vilket var lite lol. Men det var lätt att få kompisar i alla fall eftersom vi alla var datanördar. Efteråt fick jag jobb som IT-support utan problem, och jag blev behörig till högskolan som jag går på nu, så generellt kan jag nog säga att jag är rätt nöjd med teknikprogrammet.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Båda är bra linjer. Har själv gått natur, men har vänner som gått teknik. Båda programmen ger dig samma behörighet, så välj efter vad du tycker verkar mest intressant. Natur är lite mer generellt och lite mer "allmänbildning", medan teknik är lite snävare och mer "inriktat". Brukar också skilja sig lite gällande klasskamrater, där natur har jämnare könsfördelning och mer variation, medan teknik har fler killar och lite mer liknande intressen (spel, teknik). För mina två vänner som valde teknik var nog valet helt rätt, de hade datorer som huvudintresse och trivdes därför jättebra i en klass där det fanns många likasinnade som de kunde lana med och snacka spel. Trots att jag också var och är datorintresserad hade jag däremot nog inte trivts så bra i en sådan klass, då jag kände behov av lite mer variation på tillvaron och vänner. Känn efter vad som lockar dig.

Om jag läser vad du skriver verkar det som att du inte är helt hundra på att programmering och teknik är något som lockar dig, och biologi och kemi verkar ändå inte så dumt. Jag skulle köra på natur, du kan ju alltid välja någon teknikinriktning om du vill ha det. I annat fall går det alltid att byta om du känner efter ett tag att teknik skulle passa bättre!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oskar127:

@hakd jah frågar inte vad jag är intresserad av utan vad kan passa mig

Det du är intresserad av är det som passar dig bäst.

Skrivet av Perplupp:

Båda programmen ger dig samma behörighet

Är du säker på det?

Permalänk
Medlem

Gymnasie spelar ingen större roll, mest för behörighet för högskola. Men tänk över vad teknik programmet betyder och vad kursplanen är. Det kan t.ex vara industri teknik som en person inte har så stort intresse av.

Om det just är data teknik man är intresserad av så skulle man kunna söka till IT-Gymnasie ist för att läsa teknik eller natur, sådant fanns inte när jag gick i skolan och hade tveklöst läst det ist för teknik eller natur.

Permalänk
Medlem

gjorde samma val som du förra året (går nu i ettan)
är inget språk geni och fuskade och smörade till mig ett E.
Men du borde välja teknik.
Dock inte lika bred linje då du inte läser biologi och sånt men det spelar ingen roll.
Du bör dock kolla vad det är för inriktning på tekniken som skolan har. så att du läser något du tycker är roligt.
ett tips till valet är att du även besöker grymt många öppna hus och elev för en dag som många skolor brukar ha.

Permalänk
Medlem

Många bra svar redan i tråden, även om jag inte vill bidraga till stressen så är det faktiskt (tyvärr) så att gymnasievalet ÄR viktigt, framförallt om man vill ha möjligheten att komma in på en lite "finare" utbildning/universitet. Känner du att du har kapaciteten i dig att klara av en natur-utbildning, ja då tycker jag absolut att du ska göra det. Finns inget som heter "lära sig i onödan". Om du å andra sidan känner dig osäker på din förmåga eller studiemotivation, välj teknik. Du får en nästan lika bra utbildning samt förhoppningsvis mer praktik än teori, vilket brukar boosta din studiemoral.

Mina 2 cent blir:

* Om du tror att du klarar av matten/fysiken, kör på natur. Du har inget att förlora.
* Om du är osäker på din motivation/prestation, kör teknik. Du håller dörrarna öppna och oddsen att klara utbildningen blir bättre.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Går andra året på naturlinjen och på min skola är naturklasserna betydligt med studiemotiverade än teknikklasserna. Det märks även på resultaten då vi har många gemensamma prov och naturklasserna generellt får bättre resultat.

Permalänk
Medlem

Jag gick tekniklinje och det är något jag ångrar. Inte så mycket för hur linjerna är utformade utan för att klasserna för teknik är i 9.9/10 fall fyllda med omotiverade dudes som gillar att spela spel. Du kommer att få en bättre skolgång i en vanlig naturklass helt enkelt. Även socialt med en bättre könsfördelning.

Programmeringskunskaper skulle du kunna läsa till dig själv och snabbt bli bättre än någon som gått 3 år på gymnasiet.

Visa signatur

BOOOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det du är intresserad av är det som passar dig bäst.
Är du säker på det?

Kollade upp nu en extra gång, och verkar som att man för vissa språkkurser behöver ha moderna språk 3. Annars verkar det inte skilja sig. Ni får gärna dubbelkolla själva!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perplupp:

Kollade upp nu en extra gång, och verkar som att man för vissa språkkurser behöver ha moderna språk 3. Annars verkar det inte skilja sig. Ni får gärna dubbelkolla själva!

När jag valde Natur med Kemiinriktning var ett av argumenten vi hörde att man fick "full" högskolebehörighet, jag vet ärligt talat inte riktigt vad det betyder eller om samma gäller för teknik men det finns en del områdesbehörigheter (och utbildningar tror jag) som kräver mer Bi/Fy/Ke än vad jag tror man får på Teknik.

Permalänk
Medlem

När jag gick så fick man välja mycket kurser själv i 2:an och 3:an och båda gav Högskole-/civilingenjörsbehörighet OM man valde till Fysik B på Teknik.
Så länge de inte har ändrat systemet med valbara kurser så säger jag att du ska ta Teknik om standardkurserna är roligare än standardkurserna på Natur (vilket de säkert är)

Permalänk
Medlem

Om jag väljer natur är det bara ett år språk jag behöver ha?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag läste två år varav jag har för mig att ett var obligatoriskt. Det borde gå att läsa sig till ganska tydligt på var utbildnings hemsida/övriga dokumentation. Jag tror inte språk skiljer mellan Natur och Teknik.

Permalänk

@Oskar127: Jag gick natur och vi behövde läsa en språkkurs i 1an och då fick man välja om man ville läsa från nivå 1 eller nivå 3. Men upplägget kan säkert skilja sig från skola till skola.