Permalänk

Gjorde jag ett bra köp?

Jag köpte precis en lenovo yoga 14 tum, 16 gb ram, i7 7500u på 2.7 ghz, 512 gb ssd, för 12997 på elgiganten. Den har ett nvidia 940 mx med 2 gb grafikminne. De hade även versionen med 8 gb ram, 256 gb ssd, och vanligt intel 620 för 10000. Valde jag rätt?

Det jag gör är enklare video och bildredigering, spelar inte så mycket spel.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Skrivet av timpaatkins:

Jag köpte precis en lenovo yoga 14 tum, 16 gb ram, i7 7500u på 2.7 ghz, 512 gb ssd, för 12997 på elgiganten. Den har ett nvidia 940 mx med 2 gb grafikminne. De hade även versionen med 8 gb ram, 256 gb ssd, och vanligt intel 620 för 10000. Valde jag rätt?

det finns inga lenovo yoga 14 tum för 12997kr på Elgiganten. varför inte bara länka till vad du köpt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Varför fråga efter inköp?

Fråga innan köp om du inte själv kan kolla upp vad den än värd.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

det finns inga lenovo yoga 14 tum för 12997kr på Elgiganten. varför inte bara länka till vad du köpt ?

Jag köpte ett demo ex, kom hem och såg att det var fel version så jag åkte tillbaka och de gav mig en splitterny.

Skrivet av Mogwaii:

Varför fråga efter inköp?

Fråga innan köp om du inte själv kan kolla upp vad den än värd.

Därför att jag har 30 dagars ångerrätt, och det var lite av ett impulsköp, du behöver inte vara så dryg.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av timpaatkins:

Jag köpte ett demo ex, kom hem och såg att det var fel version så jag åkte tillbaka och de gav mig en splitterny.

Därför att jag har 30 dagars ångerrätt, och det var lite av ett impulsköp, du behöver inte vara så dryg.

så länka till vad du köpt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Antagligen denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Ok.

Jag är inte dryg, oavsett impuls eller inte så skulle jag aldrig köpa något sådant utan att kolla upp vad som finns på marknaden och vilken pris de ligger i.

Impulsköpa och se be om hjälp är dumt , speciellt om du handlar i ett ev ställe som är hårda med återköp om du använt produkten osv.

För mig är det kul att leta fakta innan och veta exakt vad jag vill ha och vad det ska kosta.

Du får säkert något bra svar här på forumet av någon som söker informationen till dig. Fast så svårt är det inte att använda google.

Lycka till.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av timpaatkins:

Det beror helt på vad du var ute efter. Personligen tycker jag att du betalat för mycket, men jag vet å andra sidan inte vilka egenskaper som fick dig att köpa just denna. Enklare video och bildredigering kräver ju tex inte ett spelgrafikkort som denna har. 16GB RAM är ju nice, men det kan man ju oftast komplettera med. Behöver du 512GB SSD?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Vägledare

Tycker det låter dyrt. Vad är det du betalar så mycket för egentligen? Möjligheten att vrida skärmen?

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

Yes, that's the one!

Skrivet av Mogwaii:

Ok.

Jag är inte dryg, oavsett impuls eller inte så skulle jag aldrig köpa något sådant utan att kolla upp vad som finns på marknaden och vilken pris de ligger i.

Impulsköpa och se be om hjälp är dumt , speciellt om du handlar i ett ev ställe som är hårda med återköp om du använt produkten osv.

För mig är det kul att leta fakta innan och veta exakt vad jag vill ha och vad det ska kosta.

Du får säkert något bra svar här på forumet av någon som söker informationen till dig. Fast så svårt är det inte att använda google.

Lycka till.

Jag är likadan, obsessar i veckor om kameror, datorkomponeneter och allt annat. Detta var som sagt ett impulsköp,npt som jag kan ångra men jag passade på eftersom den var en tusing billigare än ordinarie pris, och att jag kan lämna tillbaka den inom 30 dagar om jag ångrar mig.

Skrivet av giplet:

Det beror helt på vad du var ute efter. Personligen tycker jag att du betalat för mycket, men jag vet å andra sidan inte vilka egenskaper som fick dig att köpa just denna. Enklare video och bildredigering kräver ju tex inte ett spelgrafikkort som denna har. 16GB RAM är ju nice, men det kan man ju oftast komplettera med. Behöver du 512GB SSD?

Det jag ska använda den till!

Jag ska ut och resa i Sverige i en husbil i 2 år och måla, samtidigt som jag bloggar om det, efter det är det Europa i 3 år och efter det om allt går enligt planerna USA i 3 år. Först tänkte jag ha min stationära dator i bilen och köra den på solceller och batteri, men ju mer jag tänker på det desto mer ohållbart är det, mycket smidigatr med en bärbar. Jag använder foto som referenser när jag målar. Jag har en stor Philips 27 tummare i studion här, och tänkte ha den i bilen, men även det blir komplikationer, och den drar ström, summan av kardemumman allt blir mycket enklare med en bärbar. En bärbar jag kan vrida på är väldigt praktiskt så jag kan ha den vart jag vill när jag målar, bredvid staffliet eller vid ritbordet. Touch är bra så jag kan zooma in utan att behöva använda musen.

Så det jag skall använda den till är följande!

Enklare Bildredigering, ofta 10 st 20 mpixelbilder öppna samtidigt i Photoshop, med illustrator och sporify samtidigt.
Klippa ihop HD filmer jag filmar på en s8 och ladda upp till yourube. Eventuellt lite rendering.
Spela ibland, när jag känner för det, men det är inget väsentligt.

Så frågan är, finns det nån maskin som skulle passa bättre, till en billigare peng? Jag vet inte om den maskin jag valt är overkill för det jag planerar göra nämligen.

Jag HATAR att sitta och vänta på att tumnaglar ska laddas, eller att Photoshop tar evigheter att spara eller utföra ett kommando.

Skrivet av Miikks:

Tycker det låter dyrt. Vad är det du betalar så mycket för egentligen? Möjligheten att vrida skärmen?

Det är en av fördelarna, Yes!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Svindyr, knappt värd hälften av priset. Slö dual core processor. Köp åtminstone med i5 som inte har u i slutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Svindyr, knappt värd hälften av priset. Slö dual core processor. Köp åtminstone med i5 som inte har u i slutet.

HQ processorerna är snabbare, men inte så vanliga i 14" storlek, och framförallt inte med bra batteritid.
Men länka gärna!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Србо:

OK, har du några tips på specifika? Så en i5 är snabbare än en i7 u?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Rätt dator för rätt person. Modellen du köpte är en väldigt lätt och batterisnål modell.
1.6KG och 8h batteri enligt tillverkaren är ej fel, lägg där till vridbar skärm.

Detta får ock andra konsekvenser som priset och att komponenterna speciellt cpun är extra strömsnål istället för extra snabb. Nå vilken dator som är bäst beror helt på användningsområde.

Min åsikt är man kan ej få allt och datorn du köpte verkar vara grym på flera sätt, men kanske inte maskinen som man precis tävlar i benchmark med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

OK, har du några tips på specifika? Så en i5 är snabbare än en i7 u?

Denna är betydligt mer prisvärd:
https://m.prisjakt.nu/product/4098495
I7, 1060, 6 cells batteri, 2.2kg, 128gb ssd, 1tb hdd, 15.6. Den har 8gb ram, men det är bara extrakostnad på c.a 500kr så har du 16gb. To each his own.

Permalänk
Skrivet av Србо:

I7, 1060, 6 cells batteri, 2.2kg, 128gb ssd, 1tb hdd, 15.6. Den har 8gb ram, men det är bara extrakostnad på c.a 500kr så har du 16gb. To each his own.

OK, tackar nu börjar det likna nåt! Den verkar var slut dock, de hade väl bara den ena där. När du säger 500 kr, men ar du att man köper till 8 gb, eller ny 16 gb sticka, eller finns det en msi med 16 för 500 kr mer?

Den blir dock lite otymplig just när man ska måla från den, det som är bra med yogan, man kan ha den i portrait mode bredvid staffliet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

OK, tackar nu börjar det likna nåt! Den verkar var slut dock, de hade väl bara den ena där. När du säger 500 kr, men ar du att man köper till 8 gb, eller ny 16 gb sticka, eller finns det en msi med 16 för 500 kr mer?

Den blir dock lite otymplig just när man ska måla från den, det som är bra med yogan, man kan ha den i portrait mode bredvid staffliet.

Jag syftade på att köpa till 8gb sticka. Såg en gul understrykning på Prisjakt som borde betyda att dom får in den, men det vet man ju inte med säkerhet förrän man besöker affärens wesida. Elgiganten har öppet köp på en månad, testa den, prestandan kan vara tillräcklig för det du mest vill pyssla med, bara lämna tillbaks om du är missnöjd och köpa med kraftigare processor.

Permalänk
Skrivet av Србо:

Nu dök ju den här upp,https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE80VR001AMX/lenovo-legion-y720-15-6-barbar-dator-gaming

För 12000. Jag antar att prestandaskillanden är ganska enorm va? Dock ej vikbar eller särskilt portabel..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Nu dök ju den här upp,https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE80VR001AMX/lenovo-legion-y720-15-6-barbar-dator-gaming

För 12000. Jag antar att prestandaskillanden är ganska enorm va? Dock ej vikbar eller särskilt portabel..

Mega skillnad i prestanda Den du länkade nu kommer verkligen inte vara slö när det gäller photoshop eller spel om du känner för det.

Finns fördelar med alla laptops; men om du nu ska redigera filmer och sådant så är kanske lite mer prestanda att föredra? Du får väl fixa ett litet bord bredvid ditt målarstativ om du ska titta på bilder osv

Permalänk
Skrivet av cider123:

Mega skillnad i prestanda Den du länkade nu kommer verkligen inte vara slö när det gäller photoshop eller spel om du känner för det.

Finns fördelar med alla laptops; men om du nu ska redigera filmer och sådant så är kanske lite mer prestanda att föredra? Du får väl fixa ett litet bord bredvid ditt målarstativ om du ska titta på bilder osv

Yes, fan med. Den bevöver ju inte vara portabel egentligen... . Hur funkar det med trygghetsavtal på elgiganten, nån som vet? Är det 30 dagar på dem med? Jag köpte ju ett till lenovon.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

3gb mer i vram än 1060 jag länkade, större ssd. 2.6kg är portabelt. 12000kr är prisvärt. Fråga Elgiganten angående trygghetsavtal och öppet köp, men är du aktsam om grejer så brukar det vara onödig extrakostnad.

Permalänk
Skrivet av timpaatkins:

Yes, fan med. Den bevöver ju inte vara portabel egentligen... . Hur funkar det med trygghetsavtal på elgiganten, nån som vet? Är det 30 dagar på dem med? Jag köpte ju ett till lenovon.

du har väl kartongen/frigoliten kvar? packa in gå tillbaka med den lämna fram kvittot

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Србо:

3gb mer i vram än 1060 jag länkade, större ssd. 2.6kg är portabelt. 12000kr är prisvärt. Fråga Elgiganten angående trygghetsavtal och öppet köp, men är du aktsam om grejer så brukar det vara onödig extrakostnad.

Ja, det får bli den. Men det jag oroar mig för är om det inte är retur på det trygghetsavtalet jag köpte till lenovo, (som kostade 1100 kr) så att jag får äta den kostnaden, vilket hade varit surt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

du har väl kartongen/frigoliten kvar? packa in gå tillbaka med den lämna fram kvittot

Jo så långt är jag ju med, men nu menade jag trygghetsavtalet, om man kan ångra den också

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av timpaatkins:

Jo så långt är jag ju med, men nu menade jag trygghetsavtalet, om man kan ångra den också

fick du inte med papper till avtalet ? för att undvika obehagligheter så brukar jag alltid läsa det finstilta..

Du har alltid 30 dagars öppet köp på ditt Trygghetsavtal
http://www.trygghetsavtal.se/Documents/Produktforsakring/kkci...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Komplett kör 24h rea med början om 1 timma. Kanske värt o kolla där! Dock blir det svårt att slå Y720an? Är riktigt sugen jag med på den, dock svider det lite att den ser rätt klumpig ut??

Visa signatur

[]

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

fick du inte med papper till avtalet ? för att undvika obehagligheter så brukar jag alltid läsa det finstilta..

Du har alltid 30 dagars öppet köp på ditt Trygghetsavtal
http://www.trygghetsavtal.se/Documents/Produktforsakring/kkci...

Grymt, tack för den!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ceddan93:

Komplett kör 24h rea med början om 1 timma. Kanske värt o kolla där! Dock blir det svårt att slå Y720an? Är riktigt sugen jag med på den, dock svider det lite att den ser rätt klumpig ut??

Ja absolut, tack för tipset ! Det finns ett par andra något snyggare laptops i samma pris, 12000, tex zenbook ux501wv, nästan samma specs fast utan 512 gb ssd och 1060. Väger 0.6 kilo mindre med. Du har rätt i att den ser för jeflig ut...

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/236093-...

Annars finns MSI px60 för 10500.

https://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=976397107&api_cli...

Edit inget på komplett kunde slå y720 på EG

Visa signatur

Permalänk

ASUS ROG STRIX GL702VM-BA230T 14500 på proshop, värt de extra 2500 för större skärm, mindre ssd, samma vikt och 4 cm längre? marginellt snyggare .

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4158658

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av timpaatkins:

ASUS ROG STRIX GL702VM-BA230T 14500 på proshop, värt de extra 2500 för större skärm, mindre ssd, samma vikt och 4 cm längre? marginellt snyggare .

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4158658

Damn it, den gick upp till 17000 igen!

Visa signatur