Svensk advokatbyrå skickar kravbrev på 7 000 kronor till fildelare

Permalänk
Medlem

Räcker antagligen att ett par st betalar för att de ska "tjäna" på det...
om de skickar ut 7000 brev och låt oss säga bara 1% betalar är det ju ändå 500 000 kr för någon dags arbete med att knyta personer till IP nr och skriva någon automatiskt text på varje brev

Quote från tidigare sweclockers artikel

"Vi har skickat ut ett par tusen brev, men vi har fått rätt till uppgifter om många fler ip-adresser som vi väntar på att motta från teleoperatörerna. Så det kommer fler."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä så lär det inte gå till. Inetnetleverantörerna har väl krav på sig att logga och hålla isär hushållen oavsett intern teknisk lösning så om det begärs ut uppgifter om vem som anslutit mot server xyz vid viss tidpunkt så har ISPn antagligen möjlighet att plocka fram vilket hushåll det gäller på beställning.

Gissar jag på iaf...

Min fundering är hur mycket information dom får ta ut enligt lag. Läser man hur indrivningsfirmorna för sig i skrift är ju den tekniska nivån ganska amatörmässig så att säga, och går man efter det känns det ju bara som att dom tar publika ip-adresser.

Får dom tabeller där man kan se vilka som sitter bakom varje så blir det ju svårare att förklara för slutanvändaren..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd

"Block berättar också att argument såsom att någon annan använt nätverket för att ladda ned upphovsrättsskyddat material inte fungerar, då personen rent civilrättsligt är ansvarig för allt som sker via dennes uppkoppling."

Betyder det att man kan skicka över räkningen till t ex router tillverkaren ifall det finns hål i deras säkerhetssystem? Och att alla routertillverkare måste börja tvinga användare (i Sverige) till att sätta lösenord på sitt WiFi nätverk innan nätet ens fungerar?

Eller så kanske rättsystemet borde sätta ner foten för dessa charlataner istället för att gå deras ärenden.

Får de inte ordning på rättsystemet så är det inte mycket kvar av det här landet om allt säljs ut till lobbyister som representerar stora företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det lär bli en backlash för de advokatbyråer som deltar i detta. Risken är att man öppnar pandoras Box och folk börjar stämma företag och privatpersoner hit och dit. Ett samhälle som blir mindre öppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan så bli. Däremot så finns det gränser rent juridiskt som motverkar detta. Hur mycket en privatperson kan stämma företag för är ett sådant. Ett annat är det faktum att privatpersonen ifråga inte kan bestämma vilken sveda och verk och vad den är värd är en annan. T.ex. kan man inte gå in och stämma säg Åhléns för miljardbelopp bara för att de inte sandat utanför butikens dörr.

Eller som ett pucko i USA gjorde där han stämde Apple för att han gick i deras glasdörr. För tydligen var det Apples fel att han inte insåg att Applestores görs i glas..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Helt säker sitter man nog inte även om man inte laddat ner en enda MB (i detta fallet film). Sist gång detta var uppe så var det ju någon gammal tant som fått ett krav brev, och hon hade knappt koll på hur man kollar mailen.

*Det var på rapport eller dylikt som rapporterade om det.

Japp, det var därför jag skrev att man var säkrare, inte att man var helt säker

Skrivet av ANDI:

Jag har inte sagt att de inte gör någon förlust. Min fundering handlar fortfarande om storleken på de inkrävda beloppet i olika sammanhang och hur det beräknas.

Kanske missförstöd, men detta skrev du:

"Min fundering handlar istället om de belopp som bolagen via olika ombud har krävt och fortsätter att kräva i olika sammamhang, är baserade i verkliga förluster eller om de saknar verklighetsförankring."

Beloppen i detta fallet är nog något som man tror folk kan vara villiga att betala men som ändå är kännbart. Rent generellt så brukar man annars räkna på vad det skulle kostat att lagligt kunna hantera filmen på det sätt som den hanterats och sedan lägga på en straffprocent ovanpå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Utpressning eller hot? Varför skulle ena partnern inte kunna komma med ett förlikningsförslag (ex 7000)?

Ingen stöld det rör sig om? Vad är det för skillnad du pratar om? Vad skulle du kalla det för (att ladda ner en film)?

Det har aldrig handlat om något bot.

Eftersom det sk. förlikningsförslaget har ett "ultimatum" att om man inte följer det så kommer det ske andra konsekvenser, då är det inte ett förslag utan ett hot eller utpressning.
Ett förslag om förlikning har inga "ultimatum" om andra konsekvenser om det inte godtas.

Att ladda ner filmer/musik mm utan godkännande från ägare/skapare är ett upphovsrättsbrott och ingen stöld, det är stor skillnad då stöld är ett tillgreppsbrott.

Nej det är helt rätt, det är ingen bot eftersom dom inte kan/får utfärda något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Om du hittar ett bevis på att en producent har fått en ekonomisk förlust för att jag laddade ner deras film så kan vi fortsätta diskussionen, annars är det ett ickeproblem.

Och nu handlar det som sagt inte om förlust utan om att folk tillgodogör sig andras arbete utan att betala för det vilket inte är samma sak. Men visst, du är säkert ok med att folk inte betalar för produkten av ditt arbete så länge du inte går med förlust? Tror de flesta tycker att det egentligen är ok att förvänta sig att folk betalar för det arbete som man lägger ner på saker så länge man inte planerar att göra det gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ovanligt idag, såvida det inte är Comhem hus.
Om så är fallet så kostar en tunnel 45kr i månaden och du driver din data genom ett annat företag som inte lagrar data och du sitter precis lika säkert.

Själv har jag två alternativ i lägenheten. Comhem eller Bredbandsbolaget. Har inget annat att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Japp, det var därför jag skrev att man var säkrare, inte att man var helt säker

Kanske missförstöd, men detta skrev du:

"Min fundering handlar istället om de belopp som bolagen via olika ombud har krävt och fortsätter att kräva i olika sammamhang, är baserade i verkliga förluster eller om de saknar verklighetsförankring."

Beloppen i detta fallet är nog något som man tror folk kan vara villiga att betala men som ändå är kännbart. Rent generellt så brukar man annars räkna på vad det skulle kostat att lagligt kunna hantera filmen på det sätt som den hanterats och sedan lägga på en straffprocent ovanpå det.

Jo, jag ser att jag formulerade mig så att det kan tolkas på det sättet. Så för att förtydliga det undrar jag över hur man uppskattar storleken på ersättningen för förlusterna.

Min känsla av de belopp som olika advokatbyråer begär in är att de är satta för att vara möjliga att betala samtidigt som att de ska vara värda att ta sig an uppdraget för. Således inte direkt baserade på upphovsmannens förlust utan mer utifrån vad man bedömer är en sweet spot-summa. Vad tror du?

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Avstängd

Allt det här med bla bla "om de förlorar något rent ekonomiskt på att folk laddar ner" eller att "det är säkrare att inte ladda ner, så slipper man brevet" är bara sidospår.

Detta handlar om att advokatfirmor agerar som egna domstolar och som inkasso, de skickar ut kravbrev till MISSTÄNKTA inte dömda, och kommer med "bevis" i form av ett simpelt IP-nummer som jag själv kan klistra ihop i en powerpoint. Det är så låg teknisk bevisföring så att man häpnar om det går igenom våra domstolar.

Detta är vad som borde vara huvudspåret, inte att det är säkrare att inte ladda ner.

Det är säkrare om vi har ett rättsystem som gör vad det ska istället för att en sån här verksamhet får leva rövare.
Annars kan jag garantera er att det kommer skickas ut brev till oskyldigt folk som aldrig laddat hem någonting olagligt, eftersom inga tunga bevis behövs kommer det vara en mycket bra affärsidé då det räcker med en fake logg med IP-adress, eller IP-adress som inte tillhör någon i hushållet och kan alltså inte bindas till personen som laddade ner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Och nu handlar det som sagt inte om förlust utan om att folk tillgodogör sig andras arbete utan att betala för det vilket inte är samma sak. Men visst, du är säkert ok med att folk inte betalar för produkten av ditt arbete så länge du inte går med förlust? Tror de flesta tycker att det egentligen är ok att förvänta sig att folk betalar för det arbete som man lägger ner på saker så länge man inte planerar att göra det gratis

Fast i stort sett samtliga rättegångar jag följt kring de här frågorna har varit kring ett bolags ekonomiska förlust, inte att någon tillgodogjort sig någon annans verk. Eller har du sett de specifika papprena som skickas ut och det står specifikt så?
Jag är helt ok med att folk inte betalar för en specifik produkt om det ändå visar sig att jag gör mer vinst totalt om de gör specifikt det, istället för att avstå. T.ex. att de köper merchendise, går på koncert eller liknande efter de fildelat min mp3a och tyckte min musik var bra men inte ville/kunde/hade råd att köpa min CD skiva där och då.
Sedan personligen vet jag själv med mig att jag kommer lägga upp de saker jag producerar själv på piratebay och liknande, men samtidigt skriva med att "Gillar ni så uppskattar jag om ni betalar i alla fall lite med, tack! Men feel free att tanka ner här också om ni inte har råd just nu/idag eller whatever".

Permalänk
Medlem

Dom kan ju inte ta halva sverige till domstol, så enkla svaret är: Kasta brevet o betala inte.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Jag förespråkar inte illegal fildelning på något sätt, men när bolag systematiskt försöker sätta dit enskilda personer som laddat ner någon enstaka film så blir det löjligt. Om man hade startat ett upprop mot de filmbolag som samarbetar med mindre seriösa advokatbyråer för att driva in pengar från privatpersoner så tror jag att en del filmbolag snabbt skulle inse vilken skada det gör för deras varumärke. De borde istället lägga sin energi på att ta fram bättre strömningstjänster och ge sig på den handfulla personer som rippar filmer och lägger upp dem på nätet, inte de som laddar ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Jo, jag ser att jag formulerade mig så att det kan tolkas på det sättet. Så för att förtydliga det undrar jag över hur man uppskattar storleken på ersättningen för förlusterna.

Min känsla av de belopp som olika advokatbyråer begär in är att de är satta för att vara möjliga att betala samtidigt som att de ska vara värda att ta sig an uppdraget för. Således inte direkt baserade på upphovsmannens förlust utan mer utifrån vad man bedömer är en sweet spot-summa. Vad tror du?

Jo, det är uppenbart att man siktar på en sweet spot, mycket smidigare om man inte behöver dra folk inför domstol men ändå få in pengar. Plus att det naturligtvis även har en viss avskräckande effekt. Skulle man mot förmodan dra folk till rätten så kommer beloppen att vara avsevärt högre då man även delar med sig av en film när man är del i en torrentsvärm. Det handlar alltså inte enbart om att nedladdning utan även tillgängliggörande och vidare spridning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det är mycket snack och lite verkstad gällande dessa påståenden om att breven är olagliga utpressningar eller hot. Om du eller någon annan känner att detta är misstänkt brott, vilket utpressning och olaga hot är, polisanmäl. Du behöver inte ens vara inblandad och du behöver inte gå utanför dörren, polisanmäl på webben; www.polisen.se eller ring 11414 och gör en polisanmälan.

Skadestånd.

Eftersom det inte är klarlagt att den som är mottagare av brevet är skyldig till det påstådda brottet så uppfyller det faktiskt dom klassiska sakerna för hot eller utpressning.
Att en advokatfirma går ut och agerar domare på detta viset (det finns ju inget erkännande) är en ganska så stor fara för rättssamhället eftersom det inte finns några garantier för att det är korrekt, speciellt när dom grundar det på rena lögner om att man som ägare av ett abonnemang är ansvarig för allt som sker via det.

Personligen har jag inget behov av att göra någon anmälan eftersom jag inte är drabbad, jag reagerar enbart på sättet detta sker då det enligt min uppfattning inte är ett ok förfarande.

Skulle kunna vara ett skadestånd, men det kräver återigen att man är dömd eller erkänt sig skyldig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Eftersom det sk. förlikningsförslaget har ett "ultimatum" att om man inte följer det så kommer det ske andra konsekvenser, då är det inte ett förslag utan ett hot eller utpressning.
Ett förslag om förlikning har inga "ultimatum" om andra konsekvenser om det inte godtas.

Mjaa. Här får du nog inte med hela bilden.Det skulle kunna vara som du säger i det här fallet men det är inte säkert. Man har all rätt att lagligen meddela annan part att man har för avsikt att ta dem till domstol för lagöverträdande men även erbjuda ett annat förlikningsalternativ för att båda parter ska slippa rättsprocessen. Och ja det får vara ett ultimatum.
Laga hot kan det vara men utpressning måste det inte vara.
Jag antar att det handlar om hur mycket åklagaren har i bevisväg. I nuläget innan prejudikat finns så är det väl ovisst var gränsen går och lite av en gråzon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur kommer de egentligen fram till summan på 7000:-? Med tanke på att det kostar typ 110:- att se den på bio och 199:- att köpa.. Det är ju det inkomstbortfallet de har pga den misstänkta nerladdningen.. Så varifrån kommer den absurda summan på 7000:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Här får du nog inte med hela bilden. Man har all rätt att lagligen meddela annan part att man har för avsikt att ta dem till domstol för lagöverträdande men även erbjuda ett annat förlikningsalternativ för att båda parter ska slippa rättsprocessen. Och ja det får vara ett ultimatum.
Laga hot kan det vara men utpressning måste det inte vara.
Jag antar att det handlar om hur mycket åklagaren har i bevisväg. I nuläget innan prejudikat finns så är det väl ovisst var gränsen går och lite av en gråzon.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite som du själv säger, om du är bevisat skyldig kan man kanske acceptera att det sker med ett ultimatum, men det kommer inte i detta fallet från någon åklagare eller med ett presenterat bevis om att mottagaren är skyldig till det påstådda "brottet".
Hela förfarande vilar på en ren lögn om att man som ägare av ett abonnemang är ansvarig för allt som sker via detta.

Hade dessa brev gått ut till mottagare som utom allt tvivel är skyldiga till det påstådda brottet hade jag inte sagt något.
Men en ip adress bevisar absolut inget om vem som är skyldig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Hm, har upphovsmännen brutit sin del av avtalet? Vilket avtal då? Hur har de brutit mot det? Eller menar du att eftersom verk nu är skyddade i 70(?) år istället för 30(?) så är det ok att ladda ner nyproducerat material? (siffrorna är påhittade...)

I dessa fall handlar det endast om ekonomiska krav, man har bevis i någon form och erbjuder en förlikning med dig som (trolig) förövare. Går du med på det kommer man inte att ställa några framtida ekonomiska krav för det upphovsrättsintrång du (troligen) gjort dig skyldig till. Märk att det endast handlar om ekonomisk ersättning.

Vid våldtäkt är det en straffrättslig process och om du ställer krav på ersättning för att låta bli att anmäla så är det rätt uppenbart att det handlar om utpressning och inte förlikning...skillnaden är påtaglig.

Upphovsrätten startade med 14 års skydd. 70 år efter döden är en smula längre än 14 år speciellt med tanke på att den ska uppmuntra skapande och det är en smula ovanligt att döda personer skapar något nytt.

Det är inte troligt alls då advokatbyråer kan inte veta vem det var som använde uppkopplingen för just detta. CJEU har redan sagt att ägaren inte kan vara skyldig då de är inte inblandade (lika lite som din ISP är skyldig, eller posten, eller vägverket(eller vad fan de heter nuförtiden).

Dessutom har även studien som beställdes av EC visat på ingen statistiskt bevisad skada på grund av piratkopiering så det handlar om att kräva pengar för ingen skada alls där man hoppar på ägaren i stället för ISP som har egna advokater och skulle förmodligen begrava detta maffiabyrå om det gick till domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Så då måste det ju betyda att om någon snor mitt gevär, som jag har licens på, och dödar någon med det så
är det jag som åker dit..

Beror på, är dålig på vad som exakt händer, men hade du haft geväret framme, i ett olåst skåp så är det ditt ansvar, självfallet.
Precis som när du i detta fallet har ett olåst nätverk öppet för alla att missbruka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Hur kommer de egentligen fram till summan på 7000:-? Med tanke på att det kostar typ 110:- att se den på bio och 199:- att köpa.. Det är ju det inkomstbortfallet de har pga den misstänkta nerladdningen.. Så varifrån kommer den absurda summan på 7000:-?

Här i Finland fick jag ett krav på 550 € för en enda film. Det är alltså inte för att man laddat ner utan för att man också delat ut. Spelar dock tydligen mindre roll hur mycket eller hur länge. Största delen av summan var dock någon "undersöknings" kostnad. Sen hotade med rättegångskostnader på ett femsiffrigt € belopp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Lite som du själv säger, om du är bevisat skyldig kan man kanske acceptera att det sker med ett ultimatum, men det kommer inte i detta fallet från någon åklagare eller med ett presenterat bevis om att mottagaren är skyldig till det påstådda "brottet".
Hela förfarande vilar på en ren lögn om att man som ägare av ett abonnemang är ansvarig för allt som sker via detta.

Hade dessa brev gått ut till mottagare som utom allt tvivel är skyldiga till det påstådda brottet hade jag inte sagt något.
Men en ip adress bevisar absolut inget om vem som är skyldig.

Hmm. Bevisat skyldig... Det där är en gråzon för man måste på intet sätt redan vara dömd eller att rättsväsendet gjort utlåtande om skuld för att man ska få föreslå en förlikning som alternativ.
Har du slagit sönder mim bil så får jag ge dig ultimatumet att ersätta min bil annars drar jag igång en rättsprocess mot dig för att få ersättning. Helt lagligt hot :). Huruvida jag kommer vinna i rätten eller ej är en lite annan femma (men inte helt orelaterat). Beror på vilka bevis som finns.
Det är mest det här jag vill säga. Hot och ultimatum måste inte vara olagligt.

Jag tror liksom dig att det inte håller att dra abonemangsägaren till rätten utan bevis på vem som utfört brottet. Så ja jag tror också att de bluffar när de påstår att det inte spelar någon roll vem som utfört brottet för att man är "ansvarig för sitt nät". Det finns skäl att tvivla helt klart.
Men utan prejudikat så kan det gå åt endera håll fortfarande.
Gråzon tills vidare även om man inte gillar eller tycker det verkar rimligt med ett av utfallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om det är samma som tidigare så har de bevis på att ditt internetabonnemang varit delaktigt i en torrentsvärm för en viss film. De erbjuder en förlikning och lägger ner framtida ekonomiska krav på dig mot att du betalar. Sedan om det skulle hålla i domstol är nog inte helt självklart, men "erbjudandet" i sig är troligen helt lagligt.

Inte har hänt? Skulle tro att den absoluta merparten av de som finns med i listorna över ip-nummer faktiskt laddat ner filmer/filmerna det handlar om. Nedladdningen/delningen är olaglig och de har då rätt att dra dig till domstol för att kräva ekonomisk kompensation. Så jo, det har nog hänt i de allra flesta fallen

Varför dyker alltid våldtäkt upp som liknelse i denna typ av trådar?

I dessa fallen handlar det om att man faktiskt har bevis (ip-nummer) som visar att man varit delaktig i en torrentsvärm, så träffsäkerheten lär vara mycket hög. Problemet med träffsäkerheten är att den inte är 100% vilket inte är samma sak som att den skulle vara speciellt låg.

Bevis? Ett textdokument med lite siffror?? Hur verifieras äktheten i dessa loggar? Jag kan också skriva en textfil med andra siffror. Nä, ISPer tror jag inte har audit trail på sina loggar i den utsträckningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon51582:

Skaffa seedbox, betala med bitcoin; sov lugnt.

Du förstår hur dyrt det är med både seedbox och bitcoin eller hur? Med mindre du sitter på privata trackers och laddar hem TB av filmer, musik, spel och annat så finns det ingen anledning alls att ha en seedbox. Bara slöseri med pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wh1spY:

Beror på, är dålig på vad som exakt händer, men hade du haft geväret framme, i ett olåst skåp så är det ditt ansvar, självfallet.
Precis som när du i detta fallet har ett olåst nätverk öppet för alla att missbruka.

Njaa. Jag skulle nog inte säga att det är precis samma. Det finns vapenlagar som reglerar hur man får hantera vapnet när det kommer till förvaring som måste följas.

Några specifika lagar kring att man måste låsa och säkra sitt nätverk känner jag däremot inte till att det finns.
Så jag är inte så säker på att man gör något olagligt eller kan ses som skyldig eller ens ansvarig för vad andra gör om man inte skyddar sitt nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kampen mot illegala fildelare trappas nu upp då ett flertal svenska advokatbyråer börjat skicka kravbrev, vilka uppmanar mottagaren att betala 7 000 kronor eller riskera stämning i domstol.

Läs hela artikeln här

"Bloch berättar också att argument såsom att någon annan använt nätverket för att ladda ned upphovsrättsskyddat material inte fungerar, då personen rent civilrättsligt är ansvarig för allt som sker via dennes uppkoppling."

Trevligt att han får sprida lögner oemotsagd.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Snusfri

Tomma hot åter igen om att de kommer att dra alla som inte betalar dem inför rätta, precis som i fallet med Njord.

Det är inte ekonomiskt försvarbart alls att dra dessa tusantals ägare av ett internetabbonemang för något där det enda beviset de har är ett IP-nummer som kan ha använts av nästan vem som helst.

Tex, en person bor centralt i en stad och har ett öppet gästnätverk, detta göra att tusentals personer skulle ha laddat ner vad som helst via denna persons IP.

De hoppas på att ett X antal skall bli så rädda att de betalar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör FSecure Freedome (VPN). Det tycker jag fungerar klockrent. Märker inte nån större skillnad i hastighet heller.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Avstängd

Jag gör inget olagligt på internet behöver ingen VPN och uppmanar andra att också sluta fildela.
Det finns ett bättre alternativ och det är att inte glo på serier hela dagarna.

7000kr är en liten skitsumma jämfört med vad staten stjäl från oss varje månad.

Permalänk
Medlem

Om ingen betalar utan alla som får kravbrev drar det till domstol.. kommer då dom här "advokatbyråerna" orka närvara vid varje enskilt ärende och skulle dom klara det rent ekonomiskt?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus