Svensk advokatbyrå skickar kravbrev på 7 000 kronor till fildelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

torrentsvärm

Kan du definiera torrentsvärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Bevisat skyldig... Det där är en gråzon för man måste på intet sätt redan vara dömd eller att rättsväsendet gjort utlåtande om skuld för att man ska få föreslå en förlikning som alternativ.
Har du slagit sönder mim bil så får jag ge dig ultimatumet att ersätta min bil annars drar jag igång en rättsprocess mot dig för att få ersättning. Helt lagligt hot :). Huruvida jag kommer vinna i rätten eller ej är en lite annan femma (men inte helt orelaterat). Beror på vilka bevis som finns.
Det är mest det här jag vill säga. Hot och ultimatum måste inte vara olagligt.

Jag tror liksom dig att det inte håller att dra abonemangsägaren till rätten utan bevis på vem som utfört brottet. Så ja jag tror också att de bluffar när de påstår att det inte spelar någon roll vem som utfört brottet för att man är "ansvarig för sitt nät". Det finns skäl att tvivla helt klart.
Men utan prejudikat så kan det gå åt endera håll fortfarande.
Gråzon tills vidare även om man inte gillar eller tycker det verkar rimligt med ett av utfallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Men du måste ju se skillnaden på vad du själv skriver och hur dessa brev fungerar.
"Har du slagit sönder mim bil så får jag ge dig ultimatumet att ersätta min bil annars drar jag igång en rättsprocess mot dig för att få ersättning."
Givetvis kan du göra detta om du ser mig slå söder din bil.
Men om du hittar din bil söderslagen och kommer med ett ultimatum till din granne om ersättning, bara eftersom han bor på samma adress, så kan det tolkas som utpressning eller hot om det inte finns bevis eller vittne till att han är ansvarig. Väljer du trotts detta att gå vidare mot din granne kommer han garanterat bli friad, ingen blir fälld för att kravställaren tror det var en viss person.

Min formulering om "bevisat skyldig" är kanske något fel, det jag menar är om kravställaren är 100% säker på att mottagaren av brevet är den som är skyldig och har bevis eller vittne på detta så hade det varit annorlunda, men i fallet om breven är det inte det eftersom det endast finns en ip adress och man är inte ansvarig för allt som sker via ens abonnemang.

Permalänk
Medlem

Piratkopieringen sjunker för nu finns det bra tjänster så varför jaga denna döda råtta?

Det kommer alltid finnas olagligheter inom alla områden i liten skala. För att få bort den måste det bli en polisstat där absolut allt övervakas och registreras men det som offras är friheten. Läs boken 1984 om hur det finns kamera i alla hem men även ute i naturen.

Rent ut sagt FY FAN vad dagens samhälle utvecklats till och vad pilarna pekar åt.

Permalänk
Medlem

@gabriel15: inte jag heller.. Tycker dock inte om att vara bevakad och att få reklam skickat pga av att jag surfar/söker på diverse grejer. För mig har VPNen blivit mer av en principsak.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag gör inget olagligt på internet behöver ingen VPN och uppmanar andra att också sluta fildela.
Det finns ett bättre alternativ och det är att inte glo på serier hela dagarna.

7000kr är en liten skitsumma jämfört med vad staten stjäl från oss varje månad.

Nu handlar det i och för sig inte om att använda VPN bara till e.v. olagligheter, utan även värna om sin integritet också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nu har jag skummat igenom hela tråden och nästintill alla kommentarer var "jag tycker", "jag tror" eller ren pajkastning. Vilken är medelåldern på sweclockers egentligen?

Något som jag undrar är om dessa brev innehåller någon konkret information om det påstådda brottet. När det ska ha begåtts, vilken film det gäller och från vilken sida som filmen påstås ha laddats ner ifrån.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Skojar du eller? 7000 kr är ingen förmögenhet, jag gissar lika vilt som dig dock men jag tror att majoriteten KAN betala en sådan summa.

Summan är satt på en nivå som inte är orimlig hög så många kan nog rent ekonomiskt betala. Hade dom begärt in 70.000 kr eller 700.000 kr hade det varit rätt menlöst att skicka ut brev över huvud taget.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

dom är ute och fiskar efter pengar helt enkelt, dom scammar folk

Permalänk
Avstängd

För att inte bli bannad här så uttrycker jag mig kort, koncist och väldigt milt: det är förjävligt som mycket annat i det här landet.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Inaktiv

Alla som är emot detta är skyldiga. Tjuvar hela bunten!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Eftersom det inte är klarlagt att den som är mottagare av brevet är skyldig till det påstådda brottet så uppfyller det faktiskt dom klassiska sakerna för hot eller utpressning.

Nej. Om jag anser att den gräsklipparen du har lånat av mig är min och kräver att du lämnar tillbaka den, annars stämmer jag dig, är det varken utpressning eller hot.

Skrivet av MacAllan:

Att en advokatfirma går ut och agerar domare på detta viset (det finns ju inget erkännande) är en ganska så stor fara för rättssamhället eftersom det inte finns några garantier för att det är korrekt, speciellt när dom grundar det på rena lögner om att man som ägare av ett abonnemang är ansvarig för allt som sker via det.

Det finns ingen som "agerar" domare här, en klient har på uppdrag av en advokatbyrå beslutat sig att driva in skulder de anser att fildelare är skyldiga och om inte, eventuellt ta det till domstol. Det är allt.

Skrivet av MacAllan:

Personligen har jag inget behov av att göra någon anmälan eftersom jag inte är drabbad, jag reagerar enbart på sättet detta sker då det enligt min uppfattning inte är ett ok förfarande.

Nähe. Jag undrar om det är någon som har stake nog att stå bakom sina anklagelser, då. Jag menar, om det nu är utpressning så har man ju världens chans att bli hjälte och ensamt fått bort dessa utpressningar och satt skurkarna bakom lås och bom. Märkligt att ingen nappar på nåt sånt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

@Johan86c: Skojar du eller? 7000 kr är ingen förmögenhet, jag gissar lika vilt som dig dock men jag tror att majoriteten KAN betala en sådan summa.

Summan är satt på en nivå som inte är orimlig hög så många kan nog rent ekonomiskt betala. Hade dom begärt in 70.000 kr eller 700.000 kr hade det varit rätt menlöst att skicka ut brev över huvud taget.

Svenskarna har kass ekonomi och lånade över öronen:
Sänks utgiften till 5 000 kronor är det en av åtta (13 %) som hade haft svårt att alternativt helt omöjligt kunnat betala.
http://www.mynewsdesk.com/se/lindorff-sverige/pressreleases/1...

Många kommer få det tufft att få fram 7000kr, sedan kan såklart majoriteten skaka fram pengarna på något sätt. Det är pengar som går att sms-låna sig fram.
Så nästan alla kan få pengarna men för många är det väldigt tufft och det skulle påverka den länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Nu handlar det i och för sig inte om att använda VPN bara till e.v. olagligheter, utan även värna om sin integritet också.

Vilken integritet, då? Det är ju inte så att någon rotar igenom dina digitala byrålådor efter bevis så att man kan sätta dit dig. Mediabolagen har rätt att få ut loggar men om du inte har fildelat finns ju inte ditt IP i dom loggarna och din integritet är fullständigt orubbad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Själv har jag två alternativ i lägenheten. Comhem eller Bredbandsbolaget. Har inget annat att välja på.

Jag sitter själv i Comhem hus och för en femtiolapp i månaden så har man exakt samma skydd som en "riktig" ISP.
Visst är det lite krångligare men det är det värt i längden.

Har man inte valet så får man helt enkelt köpa en tunnel till seriösare leverantör av fritt Internet (VPN alltså, alt proxy).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Samtidigt så sitter Bahnhof och Bredband2 användare (plus någon mera) vars ISP inte lagrar data säkert.
Förra gången samtliga kravbrev till Telias kunder.

Väljer man en ISP som säljer ut en och lagrar det man gör så får man skylla sig själv.

Är de så. Har bredband2 gått över i samma spår som Bahnhof gällande loggar och sparade uppgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Min fundering är hur mycket information dom får ta ut enligt lag. Läser man hur indrivningsfirmorna för sig i skrift är ju den tekniska nivån ganska amatörmässig så att säga, och går man efter det känns det ju bara som att dom tar publika ip-adresser.

Får dom tabeller där man kan se vilka som sitter bakom varje så blir det ju svårare att förklara för slutanvändaren..

De kör igång en torrent klient. plockar ut alla ip nummer som laddar hem just filen de är intresserade av under en viss tid och datum.

Sedan ålägger de bredbandsleverantören att berätta vem som står på detta ip nummer under denna tid.

Så har de listan och skickar ut förlikningsbreven.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Är de så. Har bredband2 gått över i samma spår som Bahnhof gällande loggar och sparade uppgifter?

https://www.bredband2.com/nyheter/bredband2-valkomnar-eu-doms...
Sen den 21 December 2016 och jag har inte hört någon ändring

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Eller lånar din bil och kör för fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Om nån lånar din bil är du ansvarig. Men om bilen blir stulen är du inte det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Johan86c: Skojar du eller? 7000 kr är ingen förmögenhet, jag gissar lika vilt som dig dock men jag tror att majoriteten KAN betala en sådan summa.

Summan är satt på en nivå som inte är orimlig hög så många kan nog rent ekonomiskt betala. Hade dom begärt in 70.000 kr eller 700.000 kr hade det varit rätt menlöst att skicka ut brev över huvud taget.

7000 är nog besvärligt för de flesta av oss även om det inte e katastrof.

Så ja, precis som du säger en del betalar säkert bluffen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

@hakd: nu ska du inte lyssna på bahnhof propagandan allt för mycket, det finns lagar i sverige som alla ISP måste följa, det spelar ingen roll hur många blogginlägg eller betalda facebook notices bahnhof sprider om hur de gynnar om din anonmitet, i slutändan måste de lagra vissa uppgifter och har de domstolsbesult med sig lämnar alla ISP ut dessa uppgifter.

Nu är det klart, Telia och andra ISP kanske ger ifrån sig dessa uppgifter enklare, men i slutändan måste alla infatta sig inom lagarna, även bahnhof (även fast hela deras succe marknadsföringskampanj har gått ut på att få det att se ut som att de ligger utanför lagarna på nått sett).

TLDR: använd en VPN tjänst, vpn tjänster är inte ISP, de behöver inte lagra uppgifter. Jag rekommenderar ipredator.

Bahnhof bryter inte mot nån lag, utan dom följer det EU direktiv om data datalagring som beslutade sen 2016.

https://www.metro.se/artikel/svenska-datalagringen-underk%C3%...

https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2016...

Detta är helt enkelt utpressning. Om dom hade konkreta bevis, skulle dom aldrig gå med förlikning med sån struntsumma på 7000:- och direkt till domstol där dom kan få ut en mycket större summa.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

@XPerion
Snälla ta reda på fakta innan du får folk att tro detta är sant!! Det finns en anledning till att föraren måste kunna identifieras på fotona från en övervakningskamera!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Eller lånar din bil och kör för fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av XPerion:

Om nån lånar din bil är du ansvarig. Men om bilen blir stulen är du inte det.

@XPerion
Du får nog kolla lagboken ett varv till.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vingtner:

Du förstår hur dyrt det är med både seedbox och bitcoin eller hur?

Hmm, 500 SEK för 2 TB lagring (och 360 TB trafik) per år är inte dyrt jämfört med Netflix, Spotify/Apple Music och alla andra tjänster man kan tänkas önska sig. Du får dessutom mycket större utbud av musik/film/spel/böcker på privata trackers, det går inte ens att jämföra.

Angående bitcoin så växlar man precis som med vilken annan valuta, om du köper bitcoin för ett värde av 500 SEK så betalar du din seedbox med det. Det enda som tillkommer är transaktionskostnader vilket totalt resulterar i ca. 30 SEK extra.

Du borde läsa på, det verkar som du har noll koll.

Skrivet av Vingtner:

Med mindre du sitter på privata trackers och laddar hem TB av filmer, musik, spel och annat så finns det ingen anledning alls att ha en seedbox. Bara slöseri med pengar.

Jag har svårt att förstå din svenska här, men jag har seedbox trots att jag bara använder privata trackers.

Jag hade en NAS tidigare, tycker det är både billigare och lugnare med en seedbox nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Nej. Om jag anser att den gräsklipparen du har lånat av mig är min och kräver att du lämnar tillbaka den, annars stämmer jag dig, är det varken utpressning eller hot.

Knappast en jämförelse som är korrekt eftersom den aktuella produkten i detta fallet inte längre är i din ägo, detta skulle även i så fall röra sig om ett tillgreppsbrott.
Men för att använda din jämförelse och få den lite mer anpassad till vad detta rör sig om.
Du har blivit av med din gräsklippare (du vet inte hur) och går till din granne (som har en lika dan) och säger "det är min gräsklippare, får jag inte den så stämmer jag dig".
Då är du faktiskt och tassar på ett hot eller ev. utpressning.

Skrivet av VresiBerba:

Det finns ingen som "agerar" domare här, en klient har på uppdrag av en advokatbyrå beslutat sig att driva in skulder de anser att fildelare är skyldiga och om inte, eventuellt ta det till domstol. Det är allt.

Jo eftersom dom förutsätter att den dom skickar brevet till faktiskt är skyldig, utan att det finns otvivelaktiga bevis eller vittne, så har dom i princip redan dömt mottagaren som skyldig.
Du säger ju själv att dom beslutat sig för att driva in en skuld och som oskyldig kan du ju knappast ha en skuld, alltså har dom samtidigt beslutat att mottagaren är skyldig.
Vad som kan diskuteras är om det är advokatfirman eller dess klient som agerar domare.

Skrivet av VresiBerba:

Nähe. Jag undrar om det är någon som har stake nog att stå bakom sina anklagelser, då. Jag menar, om det nu är utpressning så har man ju världens chans att bli hjälte och ensamt fått bort dessa utpressningar och satt skurkarna bakom lås och bom. Märkligt att ingen nappar på nåt sånt.

Det kan jag hålla med om, men förhoppningsvis får vi ett svar snart när DI är klar med sin utredning gällande inkassoverksamhet.
Om dom kommer fram till att det är ok att skicka denna typen av brev kan det bli svårt att hävda hot eller utpressning, även om jag hoppas någon provar det om DI ger ok till breven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

@XPerion
Du får nog kolla lagboken ett varv till.

Varsågod och ta och läs:
https://lagen.nu/1951:649#P3S3

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VresiBerba:

Vilken integritet, då? Det är ju inte så att någon rotar igenom dina digitala byrålådor efter bevis så att man kan sätta dit dig. Mediabolagen har rätt att få ut loggar men om du inte har fildelat finns ju inte ditt IP i dom loggarna och din integritet är fullständigt orubbad.

Lagen säger minst två års fängelse och grova brott. I vilken universum är upphovsrättsbrott grova eller speciellt viktiga för staten att hantera? Sedan är det polisen som har rätt att få uppgifter i vissa fall inte varje idiot som kallar sig för advokat och vill tjäna lite snabba pengar på utpressning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om nån lånar din bil är du ansvarig. Men om bilen blir stulen är du inte det.

Du har inget körkort va?

Fortkörning är föraransvar och inte ägaransvar.

Permalänk
Inaktiv

Så de som kör Kodi och kollar film via vissa plugin kan vänta sig en bot då?

Kodi delar med sig av det man tittar på ut på nätet om jag inte förstått fel, typ som torrent program.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Så de som kör Kodi och kollar film via vissa plugin kan vänta sig en bot då?

Kodi delar med sig av det man tittar på ut på nätet om jag inte förstått fel, typ som torrent program.

Nu har jag inte läst allt men är det därifrån dom får IP nummer samt att dom antar att man laddat ner?
Isf borde saken vara klar, Hur ska man kunna bevisa att den som kollar är den som laddat ner filmen eller vad det nu är det handlar om?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du har inget körkort va?

Fortkörning är föraransvar och inte ägaransvar.

Men snälla, tror du verkligen jag tyder bara på fortkörning? Jag ska skriva i klarspråk så folk förstår.
Om man medveten lånar ut en bil till en person som saknar körkort DÅ. Slipper man allt ansvar då?

Om man medvetet lånar ut sitt eget WiFi till nån annan som begår ett brott. Slipper man allt ansvar då?
Är detta klart nog så alla fattar vad jag VERKLIGEN SYFTAR PÅ?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|