Phanteks visar verktygskit med "allt" för montering av dator och vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

Phanteks visar verktygskit med "allt" för montering av dator och vattenkylning

Under CES 2018 vill Phanteks att datoranvändare slutar använda fel mejslar på fel skruv med en prisvärd verktygssats, som endast innehåller det som behövs och inget mer därutöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fungerar inte vanlig PH2?

Brukar vara den som passar bäst på dom flesta skruvar, men mejseln verkar ju vara intressant tillskott.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

finns liknande kit med lite extra från netonnet som jag själv har och trivs med rätt bra.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

va f*n, det fattas ju både hammare och isoleringstejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

va f*n, det fattas ju både hammare och isoleringstejp.

Och stämgaffel för att hitta rätt klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel del sådana, Inet har också deras som jag köpte.
https://www.inet.se/produkt/6990053/inet-mejselkit

Gillar skruvmejseln då den är i aluminum, inte plast osv.
Magnetiska bits är bra.

Dumma är att där bara finns en större stjärna, så när den bitsen är nedsleten så har man inte mer någon stjärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Och stämgaffel för att hitta rätt klockfrekvens.

Glöm inte filen, men dela inte med dig av den bara för då är det fildelning!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

finns liknande kit med lite extra från netonnet som jag själv har och trivs med rätt bra.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd...

Lägg till 150-200 spänn så får du iFixits verktygskit som har livstidsgaranti.
https://eustore.ifixit.com/en/Tools/Toolkits/64-Bit-Driver-Ki...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Meh, saknar "rörböjare" så kittet är inte komplett...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lägg till 150-200 spänn så får du iFixits verktygskit som har livstidsgaranti.
https://eustore.ifixit.com/en/Tools/Toolkits/64-Bit-Driver-Ki...

Kul att du nämner det, jag slog till på deras Pro Tech Toolkit igår. Har bara hört bra om det och är nå vansinnigt trött på att släpa upp verktygslådan ur källaren så fort det ska byggas. Hoppas det är lika bra som det sägs!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

finns liknande kit med lite extra från netonnet som jag själv har och trivs med rätt bra.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd...

Är bitsen magnetiska? Det är det jag saknar i dagsläget, att skruva i distanser i trånga utrymmen med bits/mejslar utan magnet är ingen kärlek

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Men vart är det ställbara ögonmåttet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Är bitsen magnetiska? Det är det jag saknar i dagsläget, att skruva i distanser i trånga utrymmen med bits/mejslar utan magnet är ingen kärlek

tyvärr inte. enda nakdelen som jag se på dem fast det är ingen dealbreaker för min del. men visst skulle det vart nice.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Kul att du nämner det, jag slog till på deras Pro Tech Toolkit igår. Har bara hört bra om det och är nå vansinnigt trött på att släpa upp verktygslådan ur källaren så fort det ska byggas. Hoppas det är lika bra som det sägs!

Jag har Pro Tech själv, och det var helt klart värt pengarna för min del i alla fall. Praktisk förpackning, och själva verktygskitet som jag länkade till sitter fast i en magnet på undersidan och går att ta loss. Väldigt bra när man inte behöver alla verktyg Plastverktygen var dock ingen höjdare, men pincetterna och "The Jimmy" är bra grejer

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tyvärr inte. enda nakdelen som jag se på dem fast det är ingen dealbreaker för min del. men visst skulle det vart nice.

Äsh vilken bummer! Det såg ju riktigt nice ut i övrigt. Magnetiskt huvud är obetalbart när det börjar bli trångt i chassit är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Äsh vilken bummer! Det såg ju riktigt nice ut i övrigt. Magnetiskt huvud är obetalbart när det börjar bli trångt i chassit är min erfarenhet.

Det går ju utmärkt att använda sig utav en https://www.conrad.se/Magnetiserare-TOOLCRAFT.htm?websale8=co....

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Lustigt att dom lägger till vattenkylning på allt som det kittet ska klara av när det enda som finns i väskan är nyckeln för att dra åt kopplingar. Det behövs ju betydligt fler verktyg för även det enklaste looparna. :/

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Äsh vilken bummer! Det såg ju riktigt nice ut i övrigt. Magnetiskt huvud är obetalbart när det börjar bli trångt i chassit är min erfarenhet.

Vet inte hur många ramsor jag svurit över att skruven hamnat snett och mejseln inte har varit magnetisk

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Finns ju en hel del sådana, Inet har också deras som jag köpte.
https://www.inet.se/produkt/6990053/inet-mejselkit

Gillar skruvmejseln då den är i aluminum, inte plast osv.
Magnetiska bits är bra.

Dumma är att där bara finns en större stjärna, så när den bitsen är nedsleten så har man inte mer någon stjärna.

Du ska bygga rätt många datorer för att slita ner en ph2-bits Går dessutom att köpa i vilken affär som helst som säljer verktyg.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lägg till 150-200 spänn så får du iFixits verktygskit som har livstidsgaranti.
https://eustore.ifixit.com/en/Tools/Toolkits/64-Bit-Driver-Ki...

Tackar för det tipset, en sån måste jag ha!

Sen saknas bara eventuell magnetisering av bitsen, som borde gå fint med en magnetiserare eftersom de är tillverkade av stål.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vet inte i hur många år som jag byggt ihop datorer och det enda jag använt, är en vanlig stjärnskruvmejsel...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Finns även i alla vår favoritaffär - Biltema!

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Magnetverktyg/Mag...

Skrivet av DaBone:

Vet inte i hur många år som jag byggt ihop datorer och det enda jag använt, är en vanlig stjärnskruvmejsel...

Pfft, eller hur? Enda man behöver för en dator är en PH2, done! Möjligtvis en sexkantshylsa för att skruva i moderkortsdistanser, men det är bara om man har slarvat bort adaptern som annars följer med, haha.

Permalänk
Hjälpsam

Ett sådant kitt dök upp till vår PC-byggare, måste säga att han var MYCKET nöjd med den, byggkvaliten känns bra, återstår att se om bitsen är hårda nog i längden.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Du ska bygga rätt många datorer för att slita ner en ph2-bits Går dessutom att köpa i vilken affär som helst som säljer verktyg.

Fast det gör det inte
För den använder en speciell mindre bits.

Ang magnetiseringsverktyg så tycker jag dom är värdelösa.
Provade det på flera mejslar, blev svagt magnetiskt. Jämfört med magnetiska bitsen så är det dag och natt.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Ah, när du sa "större stjärna" utgick jag ifrån att det var en ph2. Antagligen en ph1 då, vilken du också kan få tag på hos en vanlig bygghandel. Som en yrkesman väljer jag gärna Bitsskruvmejsel 1 eller Bitsskruvmejsel 2 tillsammans med en bitssats från något känt märke, som t ex Bosch eller Bacho, som jag råkar gilla.

Ifall bitsarna från Inets sats går sönder så beror det antingen på att du använder fel bits till skruven eller dålig kvalité och det förstnämnda är långt vanligare än man tror. Lätt att ta fel på t ex ph1 och 2 eller ph och pz-bits. Poängen är den att du aldrig borde utsätta skruvarna i ett datorbygge på sådan påfrestning att du sliter ut bitsar av hantverkskvalité såvida du inte gör något fel

Vet att jag köpte ett sådant kit från Inet men jag tror att jag lämnade tillbaka det då jag insåg att jag redan hade allt hemma, och min bitsskruvmejsel (som inte är av något speciellt märkte) räckte gott och väl tillsammans med min bitssats från Bosch som jag haft i flera år. I vilket fall som helst så rekommenderar jag varmt alla att ha en sådan mejsel, tillsammans med en duglig bitssats, hemma för allt allround bruk, inte bara datorbyggande.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

@Nivity: Ah, när du sa "större stjärna" utgick jag ifrån att det var en ph2. Antagligen en ph1 då, vilken du också kan få tag på hos en vanlig bygghandel. Som en yrkesman väljer jag gärna Bitsskruvmejsel 1 eller Bitsskruvmejsel 2 tillsammans med en bitssats från något känt märke, som t ex Bosch eller Bacho, som jag råkar gilla.

Ifall bitsarna från Inets sats går sönder så beror det antingen på att du använder fel bits till skruven eller dålig kvalité och det förstnämnda är långt vanligare än man tror. Lätt att ta fel på t ex ph1 och 2 eller ph och pz-bits. Poängen är den att du aldrig borde utsätta skruvarna i ett datorbygge på sådan påfrestning att du sliter ut bitsar av hantverkskvalité såvida du inte gör något fel

Vet att jag köpte ett sådant kit från Inet men jag tror att jag lämnade tillbaka det då jag insåg att jag redan hade allt hemma, och min bitsskruvmejsel (som inte är av något speciellt märkte) räckte gott och väl tillsammans med min bitssats från Bosch som jag haft i flera år. I vilket fall som helst så rekommenderar jag varmt alla att ha en sådan mejsel, tillsammans med en duglig bitssats, hemma för allt allround bruk, inte bara datorbyggande.

Vi missförstår varandra
Jag menar att själva bitsen är mindre, dom du sätter i hållaren.
Enklare att visa med bilder Båda är PH2, den mindre är bits storleken på Inet mejseln, andra är normal bits storlek som finns överallt.

Det jag gillar med denna är att den är väldigt smidig dock, själva mejseln. Mycket smalare än alla bosch osv, och förlängningen är smal vilket är bra när man ska in i trånga utrymme osv.
Har också flera skruvmejslar ifrån bahco etc, men föredrar denna hel klart för skruva i datorer. Och även för mindre saker.
Sen är ju bitskvaliten inte lika hög som bits ifrån bahco(har även ett sådant sett, som sagt inte passar i inet mejsel skruvmejseln).
Och denna PH2 i inets är största som finns, och den räcker max till dom större chassi skruvarna som tumskruvar, något större går inte. Samma med andra bitsen.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Ok, då förstår jag Rätt vanligt att många tillverkare av div skruv och egentligen vadsomhelst försöker smyga in en "ny" standard till vad det än kan vara. 1/4"är i min värld standardstorleken på bitshållarna, även ifall jag sett större. Är inte förvånad över att det finns både mindre bits och hållare till dem, speciellt inte inom mekaniken.
Håller med om att själva mejseln ser bra ut, och än mer så i Phanteks set med den böjbara delen. Har inte råkat ur för något tillfälle ännu dock där jag verkligen behövt mindre bitsar än dem jag har, även ifall en böjbar spets kunde varit användbart vid byggandet av min nya burk vid ett tillfälle. Har jag ju å andra sidan inte arbetat med vattenkylning än, så det finns säkert tillfällen där mindre mejslar kan vara användbara

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lägg till 150-200 spänn så får du iFixits verktygskit som har livstidsgaranti.
https://eustore.ifixit.com/en/Tools/Toolkits/64-Bit-Driver-Ki...

Finns den i 32 bits version också om man har en äldre utrustning? (läs noga)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Finns den i 32 bits version också om man har en äldre utrustning? (läs noga)

Har stenarna slutat fungera?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi