Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Ser inte heller problemet med detta.
Även om jag inte gillar det så kan ju de som är drabbade med dålig ekonomi och bara har 1.500kr kvar i slutet på månaden tanka på bemannade stationer och betala med kontanter.

Det är ingen stor grej men kan förstå att folk blir irriterade.
Jag brukar själv bli irriterad när hotell ska reservera halva reskassan. Finns vissa hotell som reserverar uppemot 1.000kr PER NATT och tänk om man då stannar en vecka. Du får 7.000kr låst på kontot som ej går att använda. Det är dåligt!

Men du ska säkert betala 7000kr i slutet av resan. Så då är det väll bra att du har det låst så du inte kan göra av med pengarna?

Jag brukar nästan alltid boka och betala i förväg så har aldrig det där problemet och som säkerhet använder jag ett kreditkort och märker aldrig av någon reservering

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Men du ska säkert betala 7000kr i slutet av resan. Så då är det väll bra att du har det låst så du inte kan göra av med pengarna?

Jag brukar nästan alltid boka och betala i förväg så har aldrig det där problemet och som säkerhet använder jag ett kreditkort och märker aldrig av någon reservering

Nej, alltså t.ex så bodde jag på ett hotell för några år sedan där det var dyrt med deposition.

De tog alltså betalt för själva boendet vid incheckningen, alltså typ 12.000kr för 7 nätter.
Dessa pengar drogs alltså men utöver detta så ville de ha cirka 900kr per natt i deposition för ev utnyttjande av minibar eller ev skador på rummet. 900kr är väldigt ovanligt per natt men det är inte ovanligt att hotell tar en deposition på iaf 2-300kr per natt.

Detta är vanligt förekommande på lite finare hotell iaf. På lite mer basic hotell är det nog inte så vanligt utan då betalar man sitt boende och sen är det bra. En liten deposition på 200kr per natt går väl bra tycker jag men att få flera tusentals kronor låsta är inte så roligt.

Dessa reservationer släpps vid utcheckningen och återfås oftast inom 1-3 bankdagar efter man checkat ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Nej, alltså t.ex så bodde jag på ett hotell för några år sedan där det var dyrt med deposition.

De tog alltså betalt för själva boendet vid incheckningen, alltså typ 12.000kr för 7 nätter.
Dessa pengar drogs alltså men utöver detta så ville de ha cirka 900kr per natt i deposition för ev utnyttjande av minibar eller ev skador på rummet. 900kr är väldigt ovanligt per natt men det är inte ovanligt att hotell tar en deposition på iaf 2-300kr per natt.
Detta är vanligt förekommande på lite finare hotell iaf. På lite mer basic hotell är det nog inte så vanligt utan då betalar man sitt boende och sen är det bra.

Dessa reservationer släpps vid utcheckningen och återfås oftast inom 1-3 bankdagar efter man checkat ut.

aha, tyckte det var lite dyrt för bara minibar osv.
Brukar inte reserveras något för mig på mitt kreditkort, bara att de har mitt kreditkort i systemet om det skulle vara något som gick sönder eller som köpts.

Kanske är skillnaden. Ett kreditkort vet de att de alltid får betalt från, debitkort däremot måste de hålla inne pengarna på.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

aha, tyckte det var lite dyrt för bara minibar osv.
Brukar inte reserveras något för mig på mitt kreditkort, bara att de har mitt kreditkort i systemet om det skulle vara något som gick sönder eller som köpts.

Kanske är skillnaden. Ett kreditkort vet de att de alltid får betalt från, debitkort däremot måste de hålla inne pengarna på.

Jag har inte kreditkort själv så vet inte riktigt hur fungerar.
Men låt säga att du bor på hotellet, och råkar ta sönder den dyra teven på väggen.
Vad händer då om du ringer kortföretaget och stöld/förlustspärrar ditt kreditkort innan utcheckning? Kan hotellet fortfarande ta betalt från det kortet iom att det är ett kreditkort?

Jag har inga problem att betala en deposition/reservering/hold på kortet men det får gärna vara ett rimligt belopp vilket jag tycker är max 2-300kr per natt. Att vissa hotell tar 600-1.000kr per natt är bara för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Precis, även om du har 1500 kr, så kan du inte använda dem. De är reserverade utav bensinbolaget.

Underbart beslut eller hur?

Er det ikke mulig å ha et (bensin)konto der en kun bruker dette for å betale bensin? På Skandiabanken og Handelsbanken kan jeg skape egne konto og overføre penger mellom disse for å holde ulike konto i sær. Gjennom bank app kan en siden overføre penger etter behov mellom konto (innenfor samme bank vil det gå hurtig; mellom ulike bank vil det ta mye lengre tid). Egentlig er det banken der ofte legger ansvaret for reservasjon i fra seg, men det er til sist og syvende de som handtere pengene.

Det største problemet der kan oppstå ville være når forbindelse til bank ikke fungerer ordentlig og en gjør flere forsøk for å betale med kort der vil lede til en reservasjon. Da vil summen fort kunne gå opp til 3000 eller 4500 kr på kort tid. Jeg tror for de fleste alminnelig mennesker der ikke har tilgang til kreditt, så vil det skape problem husholdningbudsjettet.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid 1000kr på mitt privat konto, resten ligger i sparkonton/aktier/fonder. Betyder detta att jag kommer behöva ha 1500 på konto varje gång jag ska tanka för att ens kunna tanka? Är verkligen dags att tanka här, så blir väl att lägga över isåfall.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag har alltid 1000kr på mitt privat konto, resten ligger i sparkonton/aktier/fonder. Betyder detta att jag kommer behöva ha 1500 på konto varje gång jag ska tanka för att ens kunna tanka? Är verkligen dags att tanka här, så blir väl att lägga över isåfall.

Nej men som tidigare nämnt kommer du inte kunna övertrassera kontot. Om du har mindre än 1500 på kontot reserveras de pengar du har på kontot.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag skriver ju det, de bör skaffa sig en god man eller förmyndare som tar hand om deras ekonomi. Patologiska tillstånd bör hanteras förstås, men det är inte normaltillståndet.

Så i din värld är det binärt. Antingen kan man hantera ett kreditkort eller så behöver man en förmyndare/god man. För mig ter det sig som rena dumheter.

Skrivet av videopac:

De som inte klarar av att hantera ett kreditkort kan för detta problem skaffa sig ett bensinkort. Inte så svårt.

Såvitt jag vet så finns det i princip tre former av bensinkort; kreditkort, betalkort & rena medlemskort.

Kreditkort har vi ju redan uteslutit. Att skaffa ytterligare ett betalkort ter sig ju tämligen korkat, personen i fråga har ju redan ett betalkort och problemen med reservation lär ju vara desamma även på bensinbolagets egna betalkort. Medlemskort behöver vi väl knappast prata om.

Så vilken form av bensinkort menar du?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Detta är vanligt förekommande på lite finare hotell iaf. På lite mer basic hotell är det nog inte så vanligt utan då betalar man sitt boende och sen är det bra. En liten deposition på 200kr per natt går väl bra tycker jag men att få flera tusentals kronor låsta är inte så roligt.

När jag bodde på Sheraton i Peking så reserverade dom 20kkr på kortet "för säkerhets skull". Sen när man checkade ut så släpptes reservationen. Om man hade stannat mer än en vecka kanske man hade åkt på deposition istället.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Så i din värld är det binärt. Antingen kan man hantera ett kreditkort eller så behöver man en förmyndare/god man. För mig ter det sig som rena dumheter.

Såvitt jag vet så finns det i princip tre former av bensinkort; kreditkort, betalkort & rena medlemskort.

Kreditkort har vi ju redan uteslutit. Att skaffa ytterligare ett betalkort ter sig ju tämligen korkat, personen i fråga har ju redan ett betalkort och problemen med reservation lär ju vara desamma även på bensinbolagets egna betalkort. Medlemskort behöver vi väl knappast prata om.

Så vilken form av bensinkort menar du?

Uppenbarligen har man ju grava problem om man inte kan hantera ett kreditkort, ja. Då får man väl ta tag i problemet helt enkelt.

Har faktiskt ett kort på Shell som jag i princip enbart använder för parkeringsavgifter. Det kostar inget, det är inget kreditkort och jag får en räkning i slutet på månaden. Kanske är vad du kallar medlemskort? Fungerar bra. Mitt OK/Q8-kort, däremot, är ett VISA kreditkort, fungerar bra det med eftersom jag tar ansvar för min ekonomi.

Så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Uppenbarligen har man ju grava problem om man inte kan hantera ett kreditkort, ja. Då får man väl ta tag i problemet helt enkelt.

Jag känner folk som inte klarar av att hantera ett kreditkort och jag skulle knappast klassa deras problem som "grava", utan snarare som ett icke-problem, dvs dom hade ett problem som dom har tagit tag i bl.a. genom att numera inte ha kreditkort.

Skrivet av videopac:

Har faktiskt ett kort på Shell som jag i princip enbart använder för parkeringsavgifter. Det kostar inget, det är inget kreditkort och jag får en räkning i slutet på månaden. Kanske är vad du kallar medlemskort? Fungerar bra. Mitt OK/Q8-kort, däremot, är ett VISA kreditkort, fungerar bra det med eftersom jag tar ansvar för min ekonomi.

Medlemskort är rabattkort som man använder i kombination med en annan betalningsform. Det finns givetvis kort som är kombinerade medlemskort och kredit eller betalkort.

Ditt bensinkort är en form av kreditkort. Du parkerar helt enkelt på kredit och får en räkning i slutet av månaden. Om det är Shell Card Private du har så framgår det också rätt tydligt av "Kontobestämmelser" och "Konsument- och kreditinformation" att det är ett kreditkort.

Jag tvivlar inte på att det eller andra vanliga kreditkort fungerar utan vänder mig mot ditt sätt att argumentera för att reservationen som tråden handlar om inte skulle vara ett problem och ditt sätt att svänga dig med vad jag uppfattar som nervärderande uttalanden och insinuationer.

Visa signatur

Permalänk

Egentligen är problemet ganska enkelt att lösa via lagstiftning.
OM en reservation ligger kvar mer än 20 minuter så skall den som gjort reservationen betala 100:- per påbörjad 24h period till kortinnehavaren som "straffavgift" fört att dom inte hållit sina datorsystem i väl fungerande skick och detta utan behov av påpekande av kunden.
Då skulle alla kortutgivare se till att det fungerade. Ingen skulle särskilt ofta drabbas av problemet och om det skulle ske så skulle dom kompenseras rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Med dagens mobiler och bankapp så löser man ett extra konto, för över exakt vad man vill tanka på sitt debiteringskonto, så reservera dom endast det dom kan. Tar några sekunder?

Ja om man bortser från att alla kommer köra in i bensinstationen, ställa sig där och pilla med mobilen fram och tillbaka, betala, tanka bilen, sätta sig i bilen och pilla med mobilen igen. Sen köra.
Inte som att folk kommer att göra detta i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan4all:

Egentligen är problemet ganska enkelt att lösa via lagstiftning.
OM en reservation ligger kvar mer än 20 minuter så skall den som gjort reservationen betala 100:- per påbörjad 24h period till kortinnehavaren som "straffavgift" fört att dom inte hållit sina datorsystem i väl fungerande skick och detta utan behov av påpekande av kunden.
Då skulle alla kortutgivare se till att det fungerade. Ingen skulle särskilt ofta drabbas av problemet och om det skulle ske så skulle dom kompenseras rejält.

Hur gör man om man hyr något, ex en bil och företaget tar en reservation för att försäkra sig om att de får tillbaka bilen? Den kan man ju hyra i en vecka ex. Vem ska betala för dessa 700 kr?

Vad händer om du köper något från en webbbutik klockan 03:00 på natten till lördag och ordern granskas först på morgonen vid 08:00 på måndagen. Vem betalar för detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@PlogarN97: Det första alternativet är enkelt. 20min efter att din planerade uthyrningstid tar slut, om du övertrasserar uthyrningstiden så får du 100:- av uthyrningsföretaget som också debiterar dig 100:- i "extratidsavgift". Dvs ett nollsummespel.

Alternativ två är svårare. För där finns det ju ett fullt rimligt skäl till varför reservationen bör ligga kvar kanske tom i veckor i väntan på leverans. Så jag har inget förslag på lösning annat än att man genomför köpet redan vid 03:00 och sedan krediterar beloppet om man avbeställer eller att butiken inte kan leverera.

Permalänk
Medlem

Jag blir uppriktigt förbannad på många av er som skriver här. Så jävla stort av er att sitta och trycka ner låginkomsttagare ännu mer i skorna. Som någon skrev, kliv ner från era höga säten! Förstå Sverige ser annorlunda ut för många av oss här nere på "golvet"!

Har man en tajt planerad budget så är det självklart ett hårt slag om man ska bli av med sina sista 1500kr i ett par dagar för att kortterminalen strulat och spottat ut ens kort i förväg. Att många här tycker att man får skylla sig själv för att man inte har tillräckligt med pengar är helt sjukt. Skäms på er. Det är verkligheten för många och inte bara för dom som är med i lyxfällan.

Tummen upp för som har lite mer innanför pannbenet och försöker på ett sakligt sätt förklara för ovan nämnda att deras verklighetsbild är skev och privilegierad. Jag är helt enkelt för arg för att klara det, just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Uppståndelsen kommer från de personer som får 1500 spänn reserverade på kontot i flera dagar, och inte bara under de fåtal minuter som man tankar. Är man låginkomsttagare kan det orsaka mycket problem om man inte kommer åt sina pengar under flera dagar, även om det "bara" rör sig om en tusenlapp.

Naturligtvis ska det inte hållas så länge. Det är ju där felet har skett, inte summan i sig.
Borde räcka med att hålla den summan i typ 30-60 min som högst, eller tills man genomfört betalningen.

Skrivet av mikael_a1:

Håller med. Om jag fattat detta rätt, så reserveras det 1500 kr på kontot även vid tankning för 200 kr.

Gäller detta även om man går in i butiken och betalar?

Om inte, så är ju "problemet" löst och man kan fortfarande tanka på sitt kontokort.

Betalar du i butiken får de ju inte ditt kort förrän du tankat ändå, och då låter det väldigt konstigt om de skulle behöva reservera något. Det står ju också i artikeln, och tom länken till den "kortautomat", vilket kassan inte är.

@napahlm Lugn.

Självklart är det surt att ha detta problem. Minns själv att jag har haft sits där pengar reserverats, men köpet inte gick igenom. Sen sitter man där... och har inte nog på kontot för att handla produkten igen.

Om de hade designat det så att den skulle hålla det i flera dagar, så hade jag både förstått och hållit med din ilska, dock är detta ju ett tekniskt fel. Och fel sker... Man kan försöka minska risken. Man kan göra omvägar som att tanka på bara bemannade stationer med kassa de gånger man inte kan riskera detta, eller tanka med kontanter där det går. Inte kul... men om man vet att man inte kan ta risken, måste man tänka på det.

Oavsett ekonomi dock... är det väldigt viktigt att ha en pengabuffert. Något jag haft även som fattig student. För du klarar dig inte annars i dagens samhälle. Kylskåpet/frysen går sönder, maten förstörs, och du måste ordna. Bilen går sönder, eller blir påkörd, eller bensinmacken reserverar pengar som borde ha släppts. Även om försäkringar, eller annat täcker upp till slut, tar det ofta tid att få detta, och du måste ha lite reserv pengar tills dess.

Skrivet av Aphex:

Sen är det ofta billigare/bättre beroende på vilket kort man har. Finns tex inga bankkort som kostar gratis så vitt jag vet.

Gratis och gratis. Allt kostar väl på något sätt, men inte alla har månadsavgift iaf.
Jo det finns, även om de är få till antalet.

Forex hade ett fram till årsskiftet. (Kostar tyvärr numera)
Ica tror jag har ett.
OKQ8 tror jag också har ett (även om jag inte testat).

Både Ica och Forex hade iaf ett konto du kunde föra över pengar till, som du sedan kunde använda som helt separat kort. Jag har för närvarande Forex till mina internet köp, så jag på så sätt inte får problem med ev utlandssidor som försöker råna en. Forex har dock tyvärr lagt på en 240kr/år kostnad, som inte är med i mina planer, men de ger både ränta och bättre valuta kostnader, så kanske blir värt i mitt fall ändå (ska räkna på det).

Men leta lite ska du ser att det finns en del udda kort hos butiker man kan få utan kostnad, med många gånger poäng och rabatter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Håller med. Om jag fattat detta rätt, så reserveras det 1500 kr på kontot även vid tankning för 200 kr.

Gäller detta även om man går in i butiken och betalar?

Om inte, så är ju "problemet" löst och man kan fortfarande tanka på sitt kontokort.

Hur ska maskinen veta att någon bara avser att tanka för 200? I så fall behöver man ju börja processen med att slå in det belopp man avser att tanka för.

Trist bara att folk inte kan sköta sig, för då hade behovet att reservera öht inte uppstått...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Tror detta är tillfälliga problem som kommer gå över. Är man ändå orolig så bör man kanske överväga ett kreditkort enbart för tankning. Har du 10 000 kr i credit så är en reservation på 1500 inga problem.

Vad krävs det för inkomst för att få ett kreditkort då? Tänk på att problemet drabbar främst låginkomsttagare.

Att t.ex. fylla dunken till gräsklipparen och få en reservation på 1500kr är bara så galet.
Snarare kontant betalning som är kryphålet ur detta, stationerna får väl leva med en ökad kontanthantering.

Bolagen får väl programmera om sina automater så man före tankningen kan ange det maxbelopp man vill tanka för.
Varför inte ett fåtal förvalsknappar med olika belopp, 100kr, 500kr, 1000kr, 1500kr o.s.v. Bör även vara möjligt att manuellt ange belopp, sedan reserveras belopp utifrån vad man angav. Blir ungefär som de gamla sedelautomaterna d.v.s. att det inte går att tanka för ett högre belopp än vad som har angivits/reserverats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur gör man om man hyr något, ex en bil och företaget tar en reservation för att försäkra sig om att de får tillbaka bilen? Den kan man ju hyra i en vecka ex.

Företaget gör precis som om du betalat kontant. De tar en deposition, i stället för att reservera beloppet. När du lämnar bilen ska den inspekteras, och depositionen betalas tillbaka.

Skrivet av Limpan4all:

Alternativ två är svårare. För där finns det ju ett fullt rimligt skäl till varför reservationen bör ligga kvar kanske tom i veckor i väntan på leverans. Så jag har inget förslag på lösning annat än att man genomför köpet redan vid 03:00 och sedan krediterar beloppet om man avbeställer eller att butiken inte kan leverera.

Fast i dag reserverar man inget belopp klockan 3:00, utan genomför köpet när ordern godkänns, (om nu inte ordern godkänns automatiskt, vilket praktiskt betyder att beloppet dras med en gång) och det står aldrig några pengar reserverade. Varför skulle det ändras?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Ska man inte få ränta när de "lånar" reserverar mer än vad man tänkt tanka för.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vad krävs det för inkomst för att få ett kreditkort då? Tänk på att problemet drabbar främst låginkomsttagare.

Att t.ex. fylla dunken till gräsklipparen och få en reservation på 1500kr är bara så galet.
Snarare kontant betalning som är kryphålet ur detta, stationerna får väl leva med en ökad kontanthantering.

Bolagen får väl programmera om sina automater så man före tankningen kan ange det maxbelopp man vill tanka för.
Varför inte ett fåtal förvalsknappar med olika belopp, 100kr, 500kr, 1000kr, 1500kr o.s.v. Bör även vara möjligt att manuellt ange belopp, sedan reserveras belopp utifrån vad man angav. Blir ungefär som de gamla sedelautomaterna d.v.s. att det inte går att tanka för ett högre belopp än vad som har angivits/reserverats.

Ett bensinkort eller ett kreditkort med 10 000 kr i kredit krävs inte mycket för räcker nog med att du bara har en fast inkomst eller studerar på högskola eller universitet.

Permalänk
Medlem

Vad är själva poängen med att reservera pengar på kortet? Är det vanligt att folk tankar för pengar som inte finns? Normalt kan man bara tanka för typ 100:- mer än saldot, det kan ju knappast vara ett jätteproblem med folk som tankar för 100:- och aldrig justerar det negativa saldot. Det känns som att man gör en höna av en fjäder.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Vad är själva poängen med att reservera pengar på kortet? Är det vanligt att folk tankar för pengar som inte finns?

Samma tekniska problem som gör att folk har pengar reserverade i flera dagar, har tidigare gjort att man kunde tanka, och sedan tömma kontot, och helt plötsligt stod VISA / Mastercard med skulden.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Tankade idag och endast det belopp jag tankat för är reserverat.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Samma tekniska problem som gör att folk har pengar reserverade i flera dagar, har tidigare gjort att man kunde tanka, och sedan tömma kontot, och helt plötsligt stod VISA / Mastercard med skulden.

Så föra över det problemet på kunden är bättre? Dessa storbolag bör rätta till felen än låta oss dödliga betala för detta.

Jag lär ringa min bank direkt om pengar fastnar (gör det annars också). Men nu med kravet få tillbaka pengarna direkt varje gång, skit samma belopp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så föra över det problemet på kunden är bättre?

Uh... Killen frågade varför, jag svarade. Jag tillförde ingen som helst åsikt i om jag tyckte det var rätt, eller fel, i det inlägget. Helt avsiktligt, eftersom det inte var relevant.
Vill du veta vad jag har för åsikt i frågan har jag klargjort det tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Uh... Killen frågade varför, jag svarade. Jag tillförde ingen som helst åsikt i om jag tyckte det var rätt, eller fel, i det inlägget. Helt avsiktligt, eftersom det inte var relevant.
Vill du veta vad jag har för åsikt i frågan har jag klargjort det tidigare.

Var egentligen konstaterande utifrån ditt inlägg. Alltså vi kunder ska stå för notan, när banker/kortutgivare inte kan lösa sina tekniska problem.

Tanka idag och fick 1500kr låst i ca 10 minuter, hade tänkt ringa min bank och se till dom löste det omedelbart (tänkte ta det så fort jag kom hem, men då var det redan löst). Jag lär gnälla på banken om pengar låses, är inte bara pengarna utan principen också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Blir blir mörkrädd när så många tycker det är okej att företag hejvips reserverar massa pengar. Vänta bara tills något elektronikföretag reseverar det dubbla, när någon av er "upplysta ekononer/hemmaboende studenter med behörighet" (wow) beställt gpu "GTX360xXxUltra edition" för 8500;- men det reserveras 17779;- + pant 1500;-. Hoppas fan ingen av er skapar en klagotråd då. Vänta nu... Det har redan hänt, sök så finner ni.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Med gratis menar jag att du kan få kortet och använda det för betalning utan att det kostar dig något. Om det är del av ett paket du måste betala för är det inte gratis.

Precis som jag skrev: Utan extra kostnad heter det, ingenting är ju gratis.

Antingen så betalar vi för det direkt, i form av en så kallad kortavgift. Eller så betalar vi det via andra tjänster.

Skrivet av videopac:

För att man kan! Dessutom klagas det ju på detta att folk inte har pengar utan står där och får inte tanka för att de inte har sketna 1500 kvar på kontot...

Det finns många fördelar med kreditkort. De enda nackdelar jag kan se är för folk som inte kan hantera sin ekonomi. De bör nog fundera lite på att skaffa sig lite koll istället. Eller kanske någon som hanterar deras ekonomi. Just saying

Gäller det en person som inte kan hushålla med pengarna så spelar det ingen större roll om det är ett kredit- eller betalkort. I ena fallet har personen nyttjat krediten, och i det andra tömt bankkontot. Varav det sistnämnda är att föredra då man iallafall är skuldfri.