Postnord inför nya regler för Kina-paket redan 1 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Hade jag fått bestämma så skulle det vara omöjligt att ändra regler på redan beställda paket. Det skulle tidigast kunna gälla paket med ett datum på 1 mars.

Betalar gärna moms och skatt. Men en avgift som tillåts överskrida varans värde med mera än 50% känns mera som maffiametoder och borde inte tillåtas.

Om jag behöver beställa 10 reservdelar blir avgiften 750 kronor. Värdet på dessa är 100 kronor och det är olika produkter från olika tillverkare, så det går inte att få allt i en låda. Om alla företag skulle behöva betala 750% av värdet skulle hela riket få lägga ner.

Det här slår riktigt hårt mot småföretagare som inte har samma marginaler som stora företag med egna importavtal. Välriktad smocka och jag förstår utdelarens vrede mot skräpbeställare, men jag får min verksamhet utslagen. Inte så genomtänkt att bara börja veva i panik.

Använd en package forwarding-tjänst i Asien då.

Permalänk
Medlem

Portonivåer, och hur ersättningen för postleveranser fördelas, är förhandlade inom: The Universal Postal Union
(UPU, French: Union postale universelle).(Där Sverige är medlem.)

Sverige sätter i och med detta nya reglemente, i praktiken, upp strafftullar mot sydostasien.
Och marginaliserar därmed ingångna internationella avtal.

Hur skiljer det här sig mot tex Trumps protektionism?
(Mittåt, vi inte bara snackar, utan inför det faktiskt IRL.)

"Sweden will be great again"

Förtydligande: Moms har jag inget att erinra om.

Detta torde alltså även drabba privata paket, gåvor etc?
Eller förstår jag fel?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@Petterk: jepp, staten har inget val. De måste ta ut en avgift annars går det inte. Tullverket kunde ju varnat folk i tid.

"Avgiften ska täcka kostnaderna i och med den nya momshanteringen. Kostnaderna består bland annat av lön till personal, skatter, ny teknisk utrustning, utrymmen för att lagra försändelser i avvaktan på betalning och retur av försändelser som inte hämtas ut"

Permalänk

@FatherOfThree: dubbelmoral är inget nytt, man kan tycka vad man vill men staten måste se efter nummer ett

Permalänk
Medlem

Inga större problem för mig. Nu blir det bara att tjata på de kinesiska återförsäljarna att paketera alla varor i ett och samma paket. Då blir det fortfarande billigt och bra.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

@Triton242: Varför ska man betala svensk moms för att ha handlat från butik utomlands? Det ska väl inte svenska staten inte lägga sig i.
Vi går över mer och mer åt dåtida DDR med alla omänskliga regler.

Ja skall varan in i Sverige får man nog acceptera att följa de svenska spelregler som finns av olika anledningar.

Finns inte överdrift många partier som förespråkar slopad moms och tullar heller så den snabbaste lösningen blir att ta sitt pick och pack och flytta till ett land som inte använder sig av tullar och moms.
Tyvärr vet jag inte så så värst många trevliga länder att bo i som inte opererar efter de reglerna.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robban011:

@Petterk: jepp, staten har inget val. De måste ta ut en avgift annars går det inte. Tullverket kunde ju varnat folk i tid.

"Avgiften ska täcka kostnaderna i och med den nya momshanteringen. Kostnaderna består bland annat av lön till personal, skatter, ny teknisk utrustning, utrymmen för att lagra försändelser i avvaktan på betalning och retur av försändelser som inte hämtas ut"

Tullverket informerade folk 1992 när reglerna ändrades

Tullverket har inget att göra med speditörernas avgifter för de tjänster de erbjuder.

Permalänk

@Petterk: nej men de har tryckt på posten att göra något, detta är enda sättet. Magdalena Andersson har i sin tur tryck på tullverket eftersom svenska e-handlar inte har samma villkor

Permalänk
Medlem
Skrivet av robban011:

@Petterk: nej men de har tryckt på posten att göra något, detta är enda sättet. Magdalena Andersson har i sin tur tryck på tullverket eftersom svenska e-handlar inte har samma villkor

Då andra speditörer tar ut moms och generellt har högre avgifter, ibland mycket högre så är det inget nytt. Det var 1992 som riksdagen införde att alla paket ska momsbeläggas, och då satt varken Magdalena Andersson i riksdagen eller regeringen, och vi hade en annan majoritet.

Sen blir det ändå samma regler i hela EU från och med 2021. Idag är det Polen, Frankrike och Sverige som har dessa regler, andra länder har en undre gräns från 10-22 EUR.

Permalänk

@Petterk: ja men du fattar vad jag menar. Postnord har skitit i att ta ut moms, risken var ju noll. Folk fattade det till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robban011:

@Petterk: ja men du fattar vad jag menar. Postnord har skitit i att ta ut moms, risken var ju noll. Folk fattade det till slut.

Hade alla speditörer varit lika dåliga hade det nog fortsatt också.

Permalänk

@Petterk: Tror det mer handlar om skatteintäkter, alla direkt köper ju från kina. Säljarna rekommenderar ju till och med att skicka via statliga aktörer eftersom de vet att dem inte vill jobba (ta ut moms och tull)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Portonivåer, och hur ersättningen för postleveranser fördelas, är förhandlade inom: The Universal Postal Union
(UPU, French: Union postale universelle).(Där Sverige är medlem.)

Sverige sätter i och med detta nya reglemente, i praktiken, upp strafftullar mot sydostasien.
Och marginaliserar därmed ingångna internationella avtal.

Intressant reflektion.
Det verkar ju gälla allt utanför EU dock, inte riktat mot sydostasien.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av robban011:

@Petterk: Tror det mer handlar om skatteintäkter, alla direkt köper ju från kina. Säljarna rekommenderar ju till och med att skicka via statliga aktörer eftersom de vet att dem inte vill jobba (ta ut moms och tull)

Eftersom reglerna/lagarna är från 1992 från början så har inte motiveringen varit att skydda mot oskattade Kinaköp utan mer för att ge lika spelregler och för att ta bort kryphål som att det blev skattefritt när du skickade t.ex. en VHS-kassett till tredje land från en svensk ÅF för att gå tillbaka till en svensk köpare. Hur som helst, tax de minimis försvinner i hela EU från och med 2021 i vilket fall som helst, så det är något som köpare och säljare måste vänja sig vid hur som helst.

Permalänk

@Json_81: Man hade inte förutsett att folk skulle handla direkt ifrån kina (inte i den volymen iaf). De svenska e-handlarna kan ju inte konkurrera på lika villkor och staten förlorar skatteintäkter. De måste hitta något sätta att ta ut moms och ev. tull på, det är svårt eftersom nästan alla skriver ner värdet på paket. Ansvaret har legat på privat personer att betala moms och tull vilket nästan inget gjort.

Permalänk

@Petterk: Mycket har hänt sen 1992

Permalänk
Medlem
Skrivet av robban011:

@Json_81: Man hade inte förutsett att folk skulle handla direkt ifrån kina (inte i den volymen iaf). De svenska e-handlarna kan ju inte konkurrera på lika villkor och staten förlorar skatteintäkter. De måste hitta något sätta att ta ut moms och ev. tull på, det är svårt eftersom nästan alla skriver ner värdet på paket. Ansvaret har legat på privat personer att betala moms och tull vilket nästan inget gjort.

Vad har det med mitt svar att göra?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Intressant reflektion.
Det verkar ju gälla allt utanför EU dock, inte riktat mot sydostasien.

Kina har själva importmoms och dessutom ofta stora importtullar, samt speditionsavgifter för att hantera allt då.

Det kan uppfattas som handelshinder, men för Sveriges del har vi haft moms från första kronan på postorder sedan 1 juli 1992 och att det uppfattas så har mest med okunskap att göra. Resultatet blev att PostNord sänkte avgiften, så Kineserna bör vara nöjda. Hade vi kunnat exportera till Kina med 75 kr i speditionsavgift (när mottagaren är privatperson) och enbart importmoms (tullfritt) hade vi också varit nöjda, men så ser inte läget ut i många fall fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Ytterligare en svensson som tar av hatten och accepterar. Ni fattar inte att farbror staten kör med er, blåögda idioter.
Slå istället näven i bordet och skrik NEJ!. Men istället viker sig svenskarna i vanlig ordning, inte konstigt att allt går åt helvete.

Pappa staten har sagt att de vill ha moms sedan årtionden tillbaka... men baby skrikare här ovan har fortfarande inte förstått att detta är något som gäller alla andra länder sedan länge. Varför ska kina vara undantag? Varför ska du undantas moms?

Gnäll när det finns anledning. Gnäll inte för att du äntligen tvingas betala det du borde gjort i 20+ år, snåljåp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Pappa staten har sagt att de vill ha moms sedan årtionden tillbaka... men baby skrikare här ovan har fortfarande inte förstått att detta är något som gäller alla andra länder sedan länge. Varför ska kina vara undantag? Varför ska du undantas moms?

Gnäll när det finns anledning. Gnäll inte för att du äntligen tvingas betala det du borde gjort i 20+ år, snåljåp.

Fortsätt du att betala skatt på skatt i all evighet. Jag betalar redan en saftig inkomstskatt. För samma pengar köper jag varor och ska betala ytterligare 25% moms, mer skatt på redan skattade pengar. Helt sjukt med skatt på skatt. Slopa moms helt och hållet på allt vi köper. Om du inte fattar logiken med detta så känn dig som manipulerad svensson som tar av hatten för farbror staten. Vakna upp nån gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Fortsätt du att betala skatt på skatt i all evighet. Jag betalar redan en saftig inkomstskatt. För samma pengar köper jag varor och ska betala ytterligare 25% moms, mer skatt på redan skattade pengar. Helt sjukt med skatt på skatt. Slopa moms helt och hållet på allt vi köper. Om du inte fattar logiken med detta så känn dig som manipulerad svensson som tar av hatten för farbror staten. Vakna upp nån gång!

Krav på att ta ut moms i EU, Kina har för den delen mervärdesskatt. Blir knappast lättare att handla saker för att vi går ur EU och tullunionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Fortsätt du att betala skatt på skatt i all evighet. Jag betalar redan en saftig inkomstskatt. För samma pengar köper jag varor och ska betala ytterligare 25% moms, mer skatt på redan skattade pengar. Helt sjukt med skatt på skatt. Slopa moms helt och hållet på allt vi köper. Om du inte fattar logiken med detta så känn dig som manipulerad svensson som tar av hatten för farbror staten. Vakna upp nån gång!

Men snälla flytta då. USA tex passar nog dig bra. Låga skatter och du får betala för allt istället.

Det är sabla gnällande på att vi ha skatter, och sen vill ingen betala, men du ska ha sjukpenning, bidrag, a-kassa, social, sjukhus, skolor, äldrevård och infrastruktur helt gratis, eller? Har du inte stannat i 5 min och tänkt på att det faktiskt inte kostar 200kr att uppsöka vården i andra länder? Titta på vad det kostar att ta ditt husdjur till vetrinären så börjar du se kostnaderna skena... enkla saker 5000kr. Dyrare undersökningar 10000kr. Ingrepp och operation, 15000-20000+ lätt.

Så jag vaknar gärna upp, när folk som tycker livet här är en pina, hittar någon annanstans att bo, där de slipper gnälla, och jag slipper höra på det.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det blir med paket som redan är beställda? Eller kommer detta gälla paket som beställts innan 1:a mars.
Och om man skiter i att betala avin, kommer detta skickas till inkasso?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

En kinesisk tillverkare KAN CE-märka både på riktigt och falskt sätt. Samma gäller användning av miljö/hälsofarliga ämnen. Om en produkt från Kina är CE godkänd så får den säljas i Sverige.
Är en produkt inte CE märkt ska säljaren CE märka produkten.

Observera att för många lågspännings/lågenergi produkter behövs ingen CE märkning alls utan främst för sånt som ansluts till elnätet.

En smårolig sak jag funderade på var ju att det finns olika CE märkningar, Den ena har jag för mig står för just "China/Chinese Export" och dom är väldigt lätta att förväxla för att den ena är exakt samma bara att det Kinesiska har någon mm större marginal mellan tecknen.

(kanske OT, så mod får ta bort om det inte är av intresse )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Men snälla flytta då. USA tex passar nog dig bra. Låga skatter och du får betala för allt istället.

Det är sabla gnällande på att vi ha skatter, och sen vill ingen betala, men du ska ha sjukpenning, bidrag, a-kassa, social, sjukhus, skolor, äldrevård och infrastruktur helt gratis, eller? Har du inte stannat i 5 min och tänkt på att det faktiskt inte kostar 200kr att uppsöka vården i andra länder? Titta på vad det kostar att ta ditt husdjur till vetrinären så börjar du se kostnaderna skena... enkla saker 5000kr. Dyrare undersökningar 10000kr. Ingrepp och operation, 15000-20000+ lätt.

Så jag vaknar gärna upp, när folk som tycker livet här är en pina, hittar någon annanstans att bo, där de slipper gnälla, och jag slipper höra på det.

Som jag skrev innan, jag betalar inkomstskatt på intjänad lön och det har jag inget emot. Detta ska räcka till viktiga samhällsfunktioner som du nämner ovan. Men moms är ju en extra skatt på redan skattade medel och du måste medge att det inte är rättvist, eller?
Veterinären i Sverige har inga subventioner så där får man ta allt från egen ficka om nu inte har en Agria-försäkring förstås.
Jag är medveten om att diskussionen har skenat iväg, men trots allt handlar det om ännu mer moms, snart på inkommande paket från utlandet. Vi har ju i princip moms på allt idag och svensken bara accepterar. Jag röstar för det partiet som vill slopa all moms, om så finnes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0tatis:

Antar att det gäller ankomstdatum till Sverige, dvs beställer man nåt nu som tar 3v så är det för sent för en "sista skräpgrej".

Borde gälla det datumet som varan skickades från.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Som jag skrev innan, jag betalar inkomstskatt på intjänad lön och det har jag inget emot. Detta ska räcka till viktiga samhällsfunktioner som du nämner ovan. Men moms är ju en extra skatt på redan skattade medel och du måste medge att det inte är rättvist, eller?
Veterinären i Sverige har inga subventioner så där får man ta allt från egen ficka om nu inte har en Agria-försäkring förstås.
Jag är medveten om att diskussionen har skenat iväg, men trots allt handlar det om ännu mer moms, snart på inkommande paket från utlandet. Vi har ju i princip moms på allt idag och svensken bara accepterar. Jag röstar för det partiet som vill slopa all moms, om så finnes.

Men detta är som sagt inget nytt. Du har vetat om detta i ca 25 år iaf.
Vi betalar skatt på skatt på skatt dessutom, och din poäng är?

Detta är inte en politisk diskussion, och finns ingen poäng att gå in på här. Denna avgift har funnits sedan 1990 talet ffs. Det enda som ändrats är att man nu tagit bort undantaget man gjorde för att man för lat att hantera det tidigare. (Och sänkt den ner till 75kr för mindre summor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Hade jag fått bestämma så skulle det vara omöjligt att ändra regler på redan beställda paket. Det skulle tidigast kunna gälla paket med ett datum på 1 mars.

Reglerna har inte ändrats. De har bara inte följts tidigare.

Citat:

Betalar gärna moms och skatt. Men en avgift som tillåts överskrida varans värde med mera än 50% känns mera som maffiametoder och borde inte tillåtas.

Avgiften har inget med varans värde att göra, utan med mängden arbete som krävs, och ligger antagligen en bra bit under vad det faktiskt kostar.
Om du kan få avsändaren att fylla i alla papper som behövs så kan du nog slippa den avgiften - men priset på frakten kommer nog att gå upp rejält i så fall.

Eller har du lust att fylla i och lämna in nödvändiga papper för varenda försändelse du tar emot, och sedan betala in tull och moms själv? För det är du som är skyldig att se till att det blir gjort.

Permalänk
Medlem

Då får väl kinasäljarna börja skicka via Dhl eller något annat seriöst företag istället. Postnord klagar på att folk skickar mindre brev men när folk beställer mycket paket skriker man också. Mitt tips till Postnord är: Anpassa er till verkligheten! Avgiftsbelägga redan betald frakt är bara bra om man vill strypa sig själv. Maken till misskött företag och misslyckad privatisering har man sällan sett. Vi får snällt betala för den danska delens förluster med postens nya avgifter. På sätt och vis hoppas jag att Postnord går i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Då får väl kinasäljarna börja skicka via Dhl eller något annat seriöst företag istället. Postnord klagar på att folk skickar mindre brev men när folk beställer mycket paket skriker man också. Mitt tips till Postnord är: Anpassa er till verkligheten! Avgiftsbelägga redan betald frakt är bara bra om man vill strypa sig själv. Maken till misskött företag och misslyckad privatisering har man sällan sett. Vi får snällt betala för den danska delens förluster med postens nya avgifter. På sätt och vis hoppas jag att Postnord går i konkurs.

Har du ens läst en ända artikeln om detta ämnet? Nästan så man blir lite irriterad...