Förbjud mobiltelefoner i skolan!

Permalänk
Medlem

@crew seven: Hahahahaha, kan se "nyheten" framför mig

"Lärare kastade ut eleverna från klassrummet ... och du kan aldrig gissa varför!"

Fyfan, är det bara jag som tycker att det, i någon men är "barnsligt" om folk (vuxna människor) faktiskt är "rädda" för den här sortens "uthängningar"? Jag skulle ju bara skratta åt skiten, och spola ner det i toaletten.

Permalänk
Medlem

@Genomresa: Håller med. Känns som klassiskt, konservativt "tyckande" - där den ena dinosaurien argumenterar för den andra hur den vill förbjuda allting som denne själva inte hade möjlighet till under skolgången. "Einstein använde inte miniräknare, så dagens ungdom behöver dem inte heller" är ett citat som dras till minnes.

Redan under den korta tid som det här året har fortlöpt har jag läst åtminstone två artiklar om hur mobiltelefonen inte är något störningsmoment:
https://www.dn.se/insidan/forskning-mobilen-inget-orosmoment-...
https://www.dn.se/insidan/lat-mobiltelefonerna-anvandas-i-kla...

Visa signatur

---

Permalänk

Förespråkar att det ska sitta störmoduler som slår ut 3/4g på skolområdet.

Dvs vill de surfa på skoltid så är det snigelfart slöare än postnord som gäller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tycker det låter lite halvt.. Vet inte hur det ser ut idag men när jag gick så var det inget störande moment så länge alla telefoner var på ljudlöst. Vi hade ett "mobildagis" ibland men användes främst vid prov. Läraren har ju redan rätt att ta mobilen under den lektionen (eller är det tills dagens slut??) eller kasta ut personen. Nä... Tycker dagens system funkar bra.

Tycker dem kan fokusera mera på barns/ungdomars psykiska hälsa... För det blir bara fler och fler i alla åldrar. Att leva med depression eller att man missade lite granna under grundskolan p.g.a en mobil...? Här kan även depression ha en roll till varför man hellre håller på med mobilen, väljer att inte gå till skolan, gå till en viss lektion etc..

Säger inte att det är så för varje person men för dem flesta så har det nog med något psykiskt att göra *tror jag*.

Permalänk
Medlem

Min dotter på 11 år blir en helt annan unge när jag tar skärmar ifrån henne. Mindre aggressiv, mer hjälpsam ich bara allmänt gladare.

Jag tror att det är ett väldigt hårt klimat för dem i social media och bland idiotförebilderna på youtube.

Samtidigt kan man inte ta ifrån dem luren permanent för det är ju någon form av mänsklig rättighet.

Så ja. Jag tycker att klassrummet kan vara mobilfritt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Min dotter på 11 år blir en helt annan unge när jag tar skärmar ifrån henne. Mindre aggressiv, mer hjälpsam och bara allmänt gladare.

Jag tror att det är ett väldigt hårt klimat för dem i social media och bland idiotförebilderna på youtube.

Samtidigt kan man inte ta ifrån dem luren permanent för det är ju någon form av mänsklig rättighet.

Så ja. Jag tycker att klassrummet kan vara mobilfritt.

Håller med, det är en enorm skillnad på min systers barn om de har skärm framför näsan eller inte hela dagarna. Tyvärr har inte min syster insett det, dock så är hon inte mycket bättre och har telefonen i ansiktet minst lika mycket.

Telefonen och annan digital utrustning kan vara ett bra hjälpmedel, men man skall ju kunna tänka själv och inte bara lämna från sig allt till dem. Minns ju själv hur det var när man väl började på universitetet när man helt plötsligt inte fick använda några hjälpmedel på matematiktentorna. Efter gymnasiet så knappade man automatiskt in allt på miniräknaren, även enkla saker som 1+1. Så det tog ju en stund innan man kom igång med huvudet..

Permalänk
Medlem

På mina barns skola så får eleverna lämna telefonerna i en låda som blir inlåst till skoldagen är slut, sen får de tillbaka den. Alltså är rasterna "telefonfria" också. Funkar bra tycker jag.

Dock så ska jag tillägga att oavsett vad socialdemokraterna lovar så doppar jag hellre pungen i het lava än lägger min röst på Tjockis-Steffe.

Permalänk
Medlem

Helt rätt tycker jag.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Kanske är dags att införa körkort för att få skaffa barn istället? Nä men borde inte föräldrarna uppfostra sina ungar till att ha lite självkontroll, är det för mycket begärt?

Aja, eleverna verkar ju faktiskt tycka det är positivt, iallafall om man lyssnar på de intervjuer som finns med elever som går på skolor med telefonförbud. Trist att det ska behövas bara. Tror dock det finns större problem i skolan som är viktigare att ta itu med än telefoner, men man måste börja någonstans. För övrigt lite tragiskt att inte skolorna själva ser problemet (om det nu är ett) och förbjuder telefonerna på eget bevåg, utan att det ska behövas nya lagar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Eller inse att skolan behöver ändras, vilket den inte har på över 100 år.

Dagen jag skaffar barn är det privatlärare i ett land där den spenderar 3-4 timmar per dag med vad som faktiskt är viktigt. 3 språk, matte, fysik, kemi, biologi.

Ledig tid kan barnet ha en aktivitet/sport varje dag utan att känna stress och göra saker kvalitativt istället.

Fyfan för svenska misärsamhället, i-land men så mycket stress. Är det inte meningen att man ska må bra ju mer pengar och frihet man har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Socialdemokraterna går till val på att stoppa mobiltelefoner i klassrummen.

Klassiskt röstfiske detta, allt för att få tillbaka konservativa från SD.

Skrivet av BasseBaba:

... katederundervisning?

Haha, det ordet finns inte ens kvar i skolans värld idag.

Skrivet av Xcm:

Dagen jag skaffar barn är det privatlärare i ett land där den spenderar 3-4 timmar per dag med vad som faktiskt är viktigt. 3 språk, matte, fysik, kemi, biologi.

Ledig tid kan barnet ha en aktivitet/sport varje dag utan att känna stress och göra saker kvalitativt istället.

Lycka till.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Håller med, det är en enorm skillnad på min systers barn om de har skärm framför näsan eller inte hela dagarna. Tyvärr har inte min syster insett det, dock så är hon inte mycket bättre och har telefonen i ansiktet minst lika mycket.

Telefonen och annan digital utrustning kan vara ett bra hjälpmedel, men man skall ju kunna tänka själv och inte bara lämna från sig allt till dem. Minns ju själv hur det var när man väl började på universitetet när man helt plötsligt inte fick använda några hjälpmedel på matematiktentorna. Efter gymnasiet så knappade man automatiskt in allt på miniräknaren, även enkla saker som 1+1. Så det tog ju en stund innan man kom igång med huvudet..

Det är ett skitbra hjälpmedel, men ändå känner jag inte att ungarna idag är särskilt kloka eller pålästa.

De har hela mänsklighetens samlade kunskap i händerna, men det är inte det de vill se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det är ett skitbra hjälpmedel, men ändå känner jag inte att ungarna idag är särskilt kloka eller pålästa.

De har hela mänsklighetens samlade kunskap i händerna, men det är inte det de vill se.

Du har missuppfattat det. Eftersom de tror att de alltid kan kolla upp svaret vid behov, så lägger de inte det på minnet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SexMachine:

Barn som stör har stört innan mobilerna och kommer göra det efter mobilerna är borttagna också. Det vettigaste hade nog varit elitklasser där dom som är intresserade av att lära sig går i en klass och dom som vill peta på telefonen får gå i en annan.

Hej SexMachine.

Jag tror inte att det handlar om att mobilerna stör andra lika mycket som att mobilen stör en själv. Det är inte på något sätt konstigt att det kan bli svårt att fokusera på något man kanske tycker är lite tråkigt när man har hela världen och hur många nöjen som helst bara några klick bort på mobilen.
Att få bort kamerorna ur klassrummen och skolorna är också en viktig del av det, av självklara skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kanske är dags att införa körkort för att få skaffa barn istället? Nä men borde inte föräldrarna uppfostra sina ungar till att ha lite självkontroll, är det för mycket begärt?

Tror det är i filmen Starship Troopers där dom va tvungna att vara "medborgare" för att få skaffa barn.
Hade du inte pengar till en bra utbildning så var det lumpen som gällde.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Socialdemokraterna byter åsikt på en vecka i vanlig ordning. Först skall man inte förbjuda varken religiösa friskolor eller mobiler i klassrum men när man märker att opinionen svänger så byter man åsikt över dagen och säger sedan att man tagit ansvar. Ett sådant bipolärt opportunistiskt skitparti bör ingen rösta på.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Du har missuppfattat det. Eftersom de tror att de alltid kan kolla upp svaret vid behov, så lägger de inte det på minnet.

Är ganska säker på att de är väldigt kunskapsintoleranta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har arbetat på högstadiet i UK i drygt tio år. Skulle förmodligen få ett mindre frispel om jag undervisade i Sverige och ungarna krävde att de fick ha mobiltelefon och keps med sig in i klassrummet.

Permalänk
Avstängd

När jag gick i skolan, början av 80-talet så fick man inte tugga tuggummi, ha mössa eller keps på sig och absolut inte ha digitalklocka med pip varje heltimme. Det störde lektionen.

Jag tycker det är helt rätt att man inte får ha telefoner i klassrummen, mellan lektionen är det väl ok. Annars funkar en kortlek också bra om man har tråkigt. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Socialdemokraterna byter åsikt på en vecka i vanlig ordning. Först skall man inte förbjuda varken religiösa friskolor eller mobiler i klassrum men när man märker att opinionen svänger så byter man åsikt över dagen och säger sedan att man tagit ansvar. Ett sådant bipolärt opportunistiskt skitparti bör ingen rösta på.

Så har S gjort hela tiden. Just nu försöker man efterlikna SD så mycket det går fast det säger man aldrig. M är tyvärr inte ett spår bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag har arbetat på högstadiet i UK i drygt tio år. Skulle förmodligen få ett mindre frispel om jag undervisade i Sverige och ungarna krävde att de fick ha mobiltelefon och keps med sig in i klassrummet.

På vilket sätt stör en keps?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är ohyfsat att ha huvudbonad på sig inomhus. Kan tänka mig att det är störande för en stående lärare som inte ser ansiktet på den sittande eleven med keps också.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det är ohyfsat att ha huvudbonad på sig inomhus. Kan tänka mig att det är störande för en stående lärare som inte ser ansiktet på den sittande eleven med keps också.

Folk har ju börjat med det på krogen nu också såg en snubbe som hade mössa på ett finare ställe i stan det kändes ju sådär.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

På mina barns skola så får eleverna lämna telefonerna i en låda som blir inlåst till skoldagen är slut, sen får de tillbaka den. Alltså är rasterna "telefonfria" också. Funkar bra tycker jag.

Dock så ska jag tillägga att oavsett vad socialdemokraterna lovar så doppar jag hellre pungen i het lava än lägger min röst på Tjockis-Steffe.

Dina barn verkar ha större problem än om de får ha mobilen i skolan eller inte

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Dina barn verkar ha större problem än om de får ha mobilen i skolan eller inte

antar att du syfta på Tjockis-Steffe

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

antar att du syfta på Tjockis-Steffe

Du antar helt rätt. Jag undrar hur man rättfärdigar den typen av kommentarer för sina barn.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Som f.d lärarassistent i en skola där det beslutades att eleverna upp till åk 9 skulle lägga mobilen i en korg på hyllan innan lektion märkte jag ingen skillnad före och efter regeln implementerades.

Elever som var oengagerade i skolarbetet fortsatte vara oengagerade, bara att de hittade på andra sätt att fördriva tiden så som att kluddra i böcker eller leka clown och dra till sig uppmärksamhet.

Den bittra sanningen är att vårat mainstream-skolsystem inte passar alla barn. Ännu mindre alla vuxna som måste brottas med extrem byråkrati, större och större klasser och numera väldigt många elever med särskilda behov.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niczo:

Som f.d lärarassistent i en skola där det beslutades att eleverna upp till åk 9 skulle lägga mobilen i en korg på hyllan innan lektion märkte jag ingen skillnad före och efter regeln implementerades.

Elever som var oengagerade i skolarbetet fortsatte vara oengagerade, bara att de hittade på andra sätt att fördriva tiden så som att kluddra i böcker eller leka clown och dra till sig uppmärksamhet.

Den bittra sanningen är att vårat mainstream-skolsystem inte passar alla barn. Ännu mindre alla vuxna som måste brottas med extrem byråkrati, större och större klasser och numera väldigt många elever med särskilda behov.

Lite så jag tänker också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så har S gjort hela tiden. Just nu försöker man efterlikna SD så mycket det går fast det säger man aldrig. M är tyvärr inte ett spår bättre.

Först säger man att SD är vidriga nazister, sedan anammar man deras politik och säger att man ärvde en dålig situation av moderaterna och att man nu tagit ansvar. De vänder kappan efter vinden och är totalt principlösa. Sveriges motsvarighet till Hillary Clinton.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Keps har man på sig utomhus. Mobiltelefon behövs inte under lektion.