Telia - någon idé att ens klaga?

Permalänk
Avstängd

Telia - någon idé att ens klaga?

Fick nyligen ett brev att mitt ADSL abonnemang ändras från 2Mbit till "upp till" 10. Anledningen till att jag har 2Mbit är att jag bor för långt ifrån telestationen, så det är fysiskt omöjligt att få en bättre hastighet (såsom 10Mbit) med rådande kablar.

Ändringen betyder givetvis en prisökning.

Jag har nu testat bandbredden under en vecka på olika tider på dygnet (samma tider varje kväll) och kan konstatera en viss ökning i hastighet på morgonen och samt mitt på dagen, i snitt 3-4Mbit med ett maxrekord på 6Mbit en av dagarna. Kvällstid når jag inte över 3Mbit någon kväll. Mina tidigare erfarenheter av denna typ av lurendrejeri är att leverantören juridiskt är safe genom att uppge "upp till" som specificerad hastighet.

Någon som har erfarenhet av att det faktiskt går att göra något till det bättre i denna sits, eller är det bara att snällt vänta tills de börjar med fibern i byn?

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Hastigheten du betalar för är 1,5-10Mbps, ingen idé att klaga. Hastigheten på xDSL är som du säger väldigt beroende av längden till närmsta "telestation", så det går knappt att göra något för att förbättra hastigheten. 2Mbps är en säljstoppad tjänst tyvärr. https://www.telia.se/dam/jcr:3d7c169b-855b-47a0-8219-15c7b2bc...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Sötast

"Grattis" till uppgraderingen!

Inte så mycket du kan göra mer än att gapa stort och svälja tyvärr :/

Sitter emot stadsnät själv och även dessa abonnemang "förbättras" lite då och då aka prishöjning utan skillnad i tjänst. När det händer så kan man hoppa från en leverantör till en annan men i slutändan så har alla höjt ändå så är bara att sätta sig på knä och... betala räkningarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lekrum:

Fick nyligen ett brev att mitt ADSL abonnemang ändras från 2Mbit till "upp till" 10. Anledningen till att jag har 2Mbit är att jag bor för långt ifrån telestationen, så det är fysiskt omöjligt att få en bättre hastighet (såsom 10Mbit) med rådande kablar.

Ändringen betyder givetvis en prisökning.

Jag har nu testat bandbredden under en vecka på olika tider på dygnet (samma tider varje kväll) och kan konstatera en viss ökning i hastighet på morgonen och samt mitt på dagen, i snitt 3-4Mbit med ett maxrekord på 6Mbit en av dagarna. Kvällstid når jag inte över 3Mbit någon kväll. Mina tidigare erfarenheter av denna typ av lurendrejeri är att leverantören juridiskt är safe genom att uppge "upp till" som specificerad hastighet.

Någon som har erfarenhet av att det faktiskt går att göra något till det bättre i denna sits, eller är det bara att snällt vänta tills de börjar med fibern i byn?

Jag skulle iallafall prova. Deras rätt att göra förändringar i abonnemangen kan troligen variera, fast man borde kunna förklara situationen iallafall. Vet i ett fall då deras lösningar orsakade problem var de beredda att diskutera speciallösningar. Kanske en viss rabatt i detta fall kanske inte är helt omöjligt.

Edit: Enligt inlägg ovan kan det vara ganska kört, dom har garderat sig ordentligt.

Permalänk
Medlem

@Lekrum: Något som kan vara bra att kolla, Bor du verkligen för långt från stationen eller är det dålig kabel?
innan jag fick fiber hade jag en del strul med telefonlinan och att jag skulle bo för lång bort för önskad hastighet.
Det slutade med att jag själv knallade ut och bytte linan mellan stolpe och hus och helt magiskt låg jag lång innanför gränsen.
Det är kanske inte en super laglig sak att göra fast för min del gjorde det underverk.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

@Lekrum: Något som kan vara bra att kolla, Bor du verkligen för långt från stationen eller är det dålig kabel?
innan jag fick fiber hade jag en del strul med telefonlinan och att jag skulle bo för lång bort för önskad hastighet.
Det slutade med att jag själv knallade ut och bytte linan mellan stolpe och hus och helt magiskt låg jag lång innanför gränsen.
Det är kanske inte en super laglig sak att göra fast för min del gjorde det underverk.

Intressant, men jag vågar nog inte ge mig på detta då jag hyr fastigheten jag bor i, utöver att jag saknar kunskaperna.

Jag ska se om jag kan få en rabatt under en period i alla fall.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Inaktiv

Det finns prejudikat för hastighet hos ARN, just fyi. Så man har visst möjlighet att klaga.

Utlåtandet löd att man någon gång under dygnet faktiskt kan uppnå sagd "upp till" hastighet. Om du säger att du aldrig någonsin kommer upp dit så har du rätt till reducerat pris motsvarande cirka procent av tjänsten du nyttjar.
Det kan innebära även billigare tjänst än du hade när du betalade för 2mbit t ex.

Här finns ett utlåtande från ARN. Case står ej med men det är ett prejudikat att följa efter.

"Kapacitet på bredband

Seth ingick ett avtal med en operatör om leverans av bredband. Enligt produktbeskrivningen omfattade tjänsten ”upp till 24 Mbit/s nedströms och upp till 1 Mbit/s uppströms”. Den hastigheten har dock inte uppnåtts. Enligt det test Seth gjort låg hastigheten på 3-5 Mbit/s trådlöst.

Operatören har hävdat att 11 Mbit/s har uppmätts i telestationen för vidarebefordran till honom, men att den slutliga hastigheten från stationen till respektive abonnent kan variera. Någon sådan information fick han inte innan beställningen. Eftersom bredbandshastigheten inte motsvarat vad som utlovats, den har bara kommit upp i 30 – 40 procent av utlovad kapacitet, ansåg Seth att månadskostnaden för abonnemanget borde sättas ned.

Seth yrkade nedsättning av månadsavgiften från 419 kr per månad till 350 kr per månad.

Operatören bestred yrkandet. Någon garanti om viss hastighet har inte lämnats utan det upplystes om att den kan vara 24 Mbit/s nedströms. Hastigheten beror på flera olika omständigheter, t.ex. kvalitén på teleledningarna, hur långt det är mellan kunden och stationen, belastningen på nätet och vilken utrustning kunden har. Det går därför inte att garantera en viss hastighet. Detta framgår av marknadsföringen, vilken alltså inte varit bristfällig.

Nämndens bedömning
Av operatörens produktbeskrivning framgår att den aktuella tjänsten omfattar upp till 24 Mbit/s nedströms och upp till 1 Mbit/s uppströms. Nämnden finner att denna formulering måste innebära att bredbandshastigheten i vart fall skall ligga i närheten av den utfästa maxhastigheten och att maxhastigheten även skall vara möjlig att uppnå vid gynnsamma förhållanden. Då det i ärendet får anses klarlagt att hastigheten enligt operatörens egna mätningar har uppgått till maximalt 11 Mbit/s är tjänsten att anse som felaktig.

Månadsavgiften för det aktuella abonnemanget, ”upp till 24 Mbit/s”, uppgår till 419 kr. Priset för den närmast följande abonnemangstypen, ”upp till 8 Mbit/s”, uppgår till 389 kr per månad. Operatören har inte uppnått den avtalade hastigheten för abonnemanget ”upp till 24 Mbit/s”, men däremot mer än väl uppnått vad som kan krävas för abonnemanget ”upp till 8 Mbit/s”. Nämnden finner det därför rimligt att Seth får betala det pris som gäller för ”upp till 8 Mbit/s”, dvs. 389 kr/månad, till dess att operatören kan visa att den avtalade högre hastigheten kan uppnås.

"

Permalänk
Medlem

@Lekrum:

Ring och prata med dem! Det finns säkert något erbjudande om man binder upp sig i ett antal månader

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

"Grattis" till uppgraderingen!

Inte så mycket du kan göra mer än att gapa stort och svälja tyvärr :/

Sitter emot stadsnät själv och även dessa abonnemang "förbättras" lite då och då aka prishöjning utan skillnad i tjänst. När det händer så kan man hoppa från en leverantör till en annan men i slutändan så har alla höjt ändå så är bara att sätta sig på knä och... betala räkningarna!

Det visade sig att det finns en tjänst där man kan samla ifall man har flera abonnemang, så jag har lyckats få en reducerad kostnad under en begränsad tid på ett år.

Skrivet av dannesthlm:

Jag skulle iallafall prova. Deras rätt att göra förändringar i abonnemangen kan troligen variera, fast man borde kunna förklara situationen iallafall. Vet i ett fall då deras lösningar orsakade problem var de beredda att diskutera speciallösningar. Kanske en viss rabatt i detta fall kanske inte är helt omöjligt.

Edit: Enligt inlägg ovan kan det vara ganska kört, dom har garderat sig ordentligt.

Jag blev kontaktad av en person som jobbar på Telia här och har fått väldigt snabb service, med reducerad kostnad under ett år.

Skrivet av anon131444:

Det finns prejudikat för hastighet hos ARN, just fyi. Så man har visst möjlighet att klaga.

Utlåtandet löd att man någon gång under dygnet faktiskt kan uppnå sagd "upp till" hastighet. Om du säger att du aldrig någonsin kommer upp dit så har du rätt till reducerat pris motsvarande cirka procent av tjänsten du nyttjar.
Det kan innebära även billigare tjänst än du hade när du betalade för 2mbit t ex.

Här finns ett utlåtande från ARN. Case står ej med men det är ett prejudikat att följa efter.

"Kapacitet på bredband

Seth ingick ett avtal med en operatör om leverans av bredband. Enligt produktbeskrivningen omfattade tjänsten ”upp till 24 Mbit/s nedströms och upp till 1 Mbit/s uppströms”. Den hastigheten har dock inte uppnåtts. Enligt det test Seth gjort låg hastigheten på 3-5 Mbit/s trådlöst.

Operatören har hävdat att 11 Mbit/s har uppmätts i telestationen för vidarebefordran till honom, men att den slutliga hastigheten från stationen till respektive abonnent kan variera. Någon sådan information fick han inte innan beställningen. Eftersom bredbandshastigheten inte motsvarat vad som utlovats, den har bara kommit upp i 30 – 40 procent av utlovad kapacitet, ansåg Seth att månadskostnaden för abonnemanget borde sättas ned.

Seth yrkade nedsättning av månadsavgiften från 419 kr per månad till 350 kr per månad.

Operatören bestred yrkandet. Någon garanti om viss hastighet har inte lämnats utan det upplystes om att den kan vara 24 Mbit/s nedströms. Hastigheten beror på flera olika omständigheter, t.ex. kvalitén på teleledningarna, hur långt det är mellan kunden och stationen, belastningen på nätet och vilken utrustning kunden har. Det går därför inte att garantera en viss hastighet. Detta framgår av marknadsföringen, vilken alltså inte varit bristfällig.

Nämndens bedömning
Av operatörens produktbeskrivning framgår att den aktuella tjänsten omfattar upp till 24 Mbit/s nedströms och upp till 1 Mbit/s uppströms. Nämnden finner att denna formulering måste innebära att bredbandshastigheten i vart fall skall ligga i närheten av den utfästa maxhastigheten och att maxhastigheten även skall vara möjlig att uppnå vid gynnsamma förhållanden. Då det i ärendet får anses klarlagt att hastigheten enligt operatörens egna mätningar har uppgått till maximalt 11 Mbit/s är tjänsten att anse som felaktig.

Månadsavgiften för det aktuella abonnemanget, ”upp till 24 Mbit/s”, uppgår till 419 kr. Priset för den närmast följande abonnemangstypen, ”upp till 8 Mbit/s”, uppgår till 389 kr per månad. Operatören har inte uppnått den avtalade hastigheten för abonnemanget ”upp till 24 Mbit/s”, men däremot mer än väl uppnått vad som kan krävas för abonnemanget ”upp till 8 Mbit/s”. Nämnden finner det därför rimligt att Seth får betala det pris som gäller för ”upp till 8 Mbit/s”, dvs. 389 kr/månad, till dess att operatören kan visa att den avtalade högre hastigheten kan uppnås.

"

När det är prejudikat så innebär det väl att det först blir applicerbart om man tar det rättsligt?

Skrivet av joeldeluxe:

@Lekrum:

Ring och prata med dem! Det finns säkert något erbjudande om man binder upp sig i ett antal månader

Jag har fått kontakt via PM här från en person som arbetar hos Telia. Vi har hittat en lösning som jag är nöjd med.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lekrum:

Jag har fått kontakt via PM här från en person som arbetar hos Telia. Vi har hittat en lösning som jag är nöjd med.

Det var bra service det, fint att det löste sig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lekrum:

När det är prejudikat så innebär det väl att det först blir applicerbart om man tar det rättsligt?

Jo det stämmer men vi fördjupar nog det lite för mycket. Huvudsaken ör att det finns ett ArN utdömande som visar vägen för hur man dömt.

Skulle man ta sagt ärende och pröva det i tingsrätten så ser jag inte vad som skulle förändras. Juristerna hos ARN är jurister på riktigt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Lekrum:

Det visade sig att det finns en tjänst där man kan samla ifall man har flera abonnemang, så jag har lyckats få en reducerad kostnad under en begränsad tid på ett år.

Jag blev kontaktad av en person som jobbar på Telia här och har fått väldigt snabb service, med reducerad kostnad under ett år.

När det är prejudikat så innebär det väl att det först blir applicerbart om man tar det rättsligt?

Jag har fått kontakt via PM här från en person som arbetar hos Telia. Vi har hittat en lösning som jag är nöjd med.

För skojs skull så borde någon annan av oss ringa in och be om samma sak - kan säga att det inte finns på kartan att svensson får kostnadsreducering. Men skönt för oss på sweclockers att vi kan få lite goodwill iaf. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För skojs skull så borde någon annan av oss ringa in och be om samma sak - kan säga att det inte finns på kartan att svensson får kostnadsreducering. Men skönt för oss på sweclockers att vi kan få lite goodwill iaf. ^^

Bara att hota med att säga upp p.g.a. att man tycker det är för dyrt så får man prata med savedesk som ger dig kompispriser, gäller alla. Går att få rätt bra deals, särskilt på TV-paket.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Bara att hota med att säga upp p.g.a. att man tycker det är för dyrt så får man prata med savedesk som ger dig kompispriser, gäller alla. Går att få rätt bra deals, särskilt på TV-paket.

Det är nog rätt meningslöst att få billig iptv när bandbredden inte räcker för att det ska fungera bra men i andra fall än detta kan det kanske passa bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog rätt meningslöst att få billig iptv när bandbredden inte räcker för att det ska fungera bra men i andra fall än detta kan det kanske passa bra.

Menar inte att TS ska beställa tv-paket. Det jag menar är att man kan få bra rabatter, och att rabatterna är som bäst på tv-paket. Det finns givetvis savedesk-erbjudanden för kunder som enbart har bredband också.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Så länge man är villig att binda om sig på 12 månader när man vill ha rabatt. Annars är det bara slöseri med tid att prata med SaveDesk.

Sen gällande den där kommentaren om att vanliga "svenssons" inte får sån rabatt på sina tjänster, allt handlar om bemötandet i början och vilken handläggare man kommer fram till. Tyvärr men det är så det funkar i kundtjänsten.