Permalänk

i7 9700k normala temperaturer?

Halloj!

Nyss uppgraderat med en i7 9700k tillsammans med en Noctua nh-u12s. Inte tänkt att överklocka eller liknande till en början utan jag nöjer mig med som det är nu prestandamässigt.

Hur som helst undrar jag om mina temperaturer är normala. Spelade igenom intro scenariot i Battlefield V, tar väl kanske 20 minuters spelande. Enligt msi afterburner hade CPUn ett medelvärde på ca 75c och peakade på dyrgt 81c. Det ska tilläggas att processorn inte heller verkade trycka max då CPU usage låg runt 60-70 %. Tänker när man gör lite mer krävande saker sett ut processorns perspektiv kanske temperaturen drar iväg dåligt mycket? Bör man testa nåt stresstest och se vad som händer?

Permalänk
Medlem

Låter ganska högt för spel load.

Vad hamnar vcore på som högst? Om du har någon automatisk överklockningsfunktion på ditt moderkort så kanske den matar på för mycket volt.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk

Är inte hemma nu så kan inte kolla. Men har för mig att den låg på 1,2 nånting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Normalt ligger volt på auto vilket gör att den som i mitt fall kunde mata på över 1.3 volt. Testa dig fram till en bra volt själv. Min hamnade till slut på manuell 1.2 volt med stock och turbo upp till 4.9GHz

Edit: Kör IntelBurnTest för test.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

Har läst att 9700 är varm.
Nu har jag helt annat kylsystem (vattenkylt med h150i) men min ligger runt 50-60 när den jobbar 100% med turbo boost på.
Säger kanske inte så mycket när vi inte har samma kylsystem ens.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

Ja la märke igår att min också hade kommit upp i över 1.31 V på vcore, detta samtidigt som den generellt ligger på 4.6Ghz men peakar upp på 4.8GHz när jag inte spelar, vet inte vrf den klockar ner när jag spelar antagligen pga temp eller nåt.

Hur gör jag för att sänka vcore och höja Ghz som du hade gjort? Ryker garantin om jag sänker Vcore och hur mkt mindre prestanda kan jag vänta mig?

La förövrigt om kylpastan i förrigår och igår kom den upp i max 76c när jag lira typ tre BF V games i rad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EspenJens:

Ja la märke igår att min också hade kommit upp i över 1.31 V på vcore, detta samtidigt som den generellt ligger på 4.6Ghz men peakar upp på 4.8GHz när jag inte spelar, vet inte vrf den klockar ner när jag spelar antagligen pga temp eller nåt.

Hur gör jag för att sänka vcore och höja Ghz som du hade gjort? Ryker garantin om jag sänker Vcore och hur mkt mindre prestanda kan jag vänta mig?

La förövrigt om kylpastan i förrigår och igår kom den upp i max 76c när jag lira typ tre BF V games i rad.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej garantin ryker inte och prestandan minskar inte heller. Vad som händer är att datorn fryser ifall volten inte blir tillräcklig för processorns hastighet.

Namnet för att sänka volten i BIOS skiljer sig beroende på tillverkare men för Asus heter det typ CPU Core/Cache Voltage. Att den klockar ner sig har med energisparläge osv att göra, leta upp nedan och maxa så kommer den hålla sig på minst 4.6 med turbo upp till 4.9:

CPU Core/Cache Current Limit Max
Long Duration Package Power Limit
Short Duration Package Power Limit

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv

Min 9700k ligger på runt 55 grader i spel "bf5" och knappt 70 grader I stress aida64 fpu test.
Har en noctua D15S.

@Unbalanced
Varför kör du din 9700K i 4.6GHz som står i din signatur?
9700K går ju original i 4.9GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Min 9700k ligger på runt 55 grader i spel "bf5" och knappt 70 grader I stress aida64 fpu test.
Har en noctua D15S.

@Unbalanced
Varför kör du din 9700K i 4.6GHz som står i din signatur?
9700K går ju original i 4.9GHz

Original är egentligen 3.6GHz på en i7 9700K men med MCE som är en form av överklockning går processorn i 4.6GHz med 4.9GHz i turbo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazter:

Original är egentligen 3.6GHz på en i7 9700K men med MCE som är en form av överklockning går processorn i 4.6GHz med 4.9GHz i turbo.

Skickades från m.sweclockers.com

@Blazter

Här har du 9700Ks turbo ratio
Boost Frequency ( Active Cores - GHz)
1 Core - 4.9
2 Core 4.8
4 Core 4.7
8 Core 4.6

MCE som du nämner låser bara alla kärnor vid samma frekvens och cpu går varmare.
Rekomenderat att ha det avslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Nej garantin ryker inte och prestandan minskar inte heller. Vad som händer är att datorn fryser ifall volten inte blir tillräcklig för processorns hastighet.

Namnet för att sänka volten i BIOS skiljer sig beroende på tillverkare men för Asus heter det typ CPU Core/Cache Voltage. Att den klockar ner sig har med energisparläge osv att göra, leta upp nedan och maxa så kommer den hålla sig på minst 4.6 med turbo upp till 4.9:

CPU Core/Cache Current Limit Max
Long Duration Package Power Limit
Short Duration Package Power Limit

Är det klokt att be honom ta bort Power Limits som skyddar mot extrema temperaturer när han redan ser höga temperaturer?

Anledningen att CPU:n går ner till 4.6 GHz när han spelar är att 4.6 är max turbo när alla cores är aktiva.

Permalänk
Skrivet av EspenJens:

Halloj!

Nyss uppgraderat med en i7 9700k tillsammans med en Noctua nh-u12s. Inte tänkt att överklocka eller liknande till en början utan jag nöjer mig med som det är nu prestandamässigt.

Hur som helst undrar jag om mina temperaturer är normala. Spelade igenom intro scenariot i Battlefield V, tar väl kanske 20 minuters spelande. Enligt msi afterburner hade CPUn ett medelvärde på ca 75c och peakade på dyrgt 81c. Det ska tilläggas att processorn inte heller verkade trycka max då CPU usage låg runt 60-70 %. Tänker när man gör lite mer krävande saker sett ut processorns perspektiv kanske temperaturen drar iväg dåligt mycket? Bör man testa nåt stresstest och se vad som händer?

Här har du lite temperaturdata:
Temperatur i7 9700K

Det ser nog ut som om vattenkylning kan behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyly:

Är det klokt att be honom ta bort Power Limits som skyddar mot extrema temperaturer när han redan ser höga temperaturer?

Anledningen att CPU:n går ner till 4.6 GHz när han spelar är att 4.6 är max turbo när alla cores är aktiva.

Det är ingen fara, det finns fler säkerhetsåtgärder som stänger av datorn ifall CPU når närmare 100c

Problemet var att CPU klockar ner sig, detta är för att Intel vill hålla sig nära sina 95W

Edit: Läste om hans nedklockning igen, trodde den klockade ner sig under 4.6GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Min 9700k ligger på runt 55 grader i spel "bf5" och knappt 70 grader I stress aida64 fpu test.
Har en noctua D15S.

@Unbalanced
Varför kör du din 9700K i 4.6GHz som står i din signatur?
9700K går ju original i 4.9GHz

i7'an är ny och jag har inte lärt mig Gigabytes bios. Dessutom är jag inte vidare insatt i OC så har inte gjort något speciellt med den.
Hur får jag den att gå i 4,9 ?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Unbalanced:

i7'an är ny och jag har inte lärt mig Gigabytes bios. Dessutom är jag inte vidare insatt i OC så har inte gjort något speciellt med den.
Hur får jag den att gå i 4,9 ?

Det ska bara vara att ha Turbo mode enable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det ska bara vara att ha Turbo mode enable.

Spelar man Battlefield V så är det inte bara 1 kärna utan alla lär användas och då gäller 4.6 GHz.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Spelar man Battlefield V så är det inte bara 1 kärna utan alla lär användas och då gäller 4.6 GHz.

Stämmer, jag beskrev högre upp hur turbo ration funkar.
#17701925

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Stämmer, jag beskrev högre upp hur turbo ration funkar.
#17701925

Skrivet av anon298854:

Varför kör du din 9700K i 4.6GHz som står i din signatur?
9700K går ju original i 4.9GHz

Skrivet av anon298854:

MCE som du nämner låser bara alla kärnor vid samma frekvens och cpu går varmare.
Rekomenderat att ha det avslaget.

Skrivet av anon298854:

Det ska bara vara att ha Turbo mode enable.

Jag antar att han menar att när alla kärnor jobbar så går den i 4.6 GHz men han får gärna klargöra genom att köra t.ex cinebench. Jag missförstod nog dina inlägg bara men det kan hända att han också gör det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag antar att han menar att när alla kärnor jobbar så går den i 4.6 GHz men han får gärna klargöra genom att köra t.ex cinebench. Jag missförstod nog dina inlägg bara men det kan hända att han också gör det.

@ClintBeastwood
Japp 😊
Jag frågade endast om det han skrivit i sign och trodde han körde den inställt på 4.6GHz.

Hans sign "CPU ∙ i7 9700K @4600MHz"

Tänkte om han inte ville den skulle gå högre

Permalänk

Precis som ni nämt är nog anledningen att den klockar ner till 4,6 att jag spelar bf 5 och alla kärnor används. Hade ingen aning om att det fungerade så.

Men bortsett från allt med klockning, är slitaget extremt på en cpu som har average 71 grader i bf5 och peakar uppåt 80 men håller sig inte där så länge. Alltså är det dåligt för datorn att gå med de temperaturer som jag har nu? Bör jag vidta några åtgärder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EspenJens:

Precis som ni nämt är nog anledningen att den klockar ner till 4,6 att jag spelar bf 5 och alla kärnor används. Hade ingen aning om att det fungerade så.

Men bortsett från allt med klockning, är slitaget extremt på en cpu som har average 71 grader i bf5 och peakar uppåt 80 men håller sig inte där så länge. Alltså är det dåligt för datorn att gå med de temperaturer som jag har nu? Bör jag vidta några åtgärder?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen fara, cpun tål 100 grader innan den klockar ner sig automatiskt för att inte gå sönder

Permalänk
Inaktiv

Hade du stängt av multi core enhancement i bios?

Det kan få ner temperaturen rätt mycket

Permalänk

Hmm nej det har jag inte stängt av, vad innebär multicore enhancement rent tekniskt? Med tanke på att enhancement är med i namnet på funktionen lär jag väl vilja ha det igång eftersom bf5 använder alla kärnor flitigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag anser att MCE ska vara igång men man bör ställa volten manuellt. Leta upp ett stabilt värde, börja med 1.1v och vid instabilitet ökar du med 0.25v i taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv

Ladda hem Aida64 extreme och kör stress test med enbart FPU ikryssat då jobbar cpun hårt.

Här är min 9700K @ Stock med en noctua D15S med 2st arctic cooling f12 pwm fläktar.

Jag har runt 63 grader med stresstest och 50-55 grader i spel "BF5"
Volt på auto så går säkert ställa ner så man får ner temperaturen.

Permalänk

Hur får jag en single core att klocka 4,9 Ghz? Till och med när jag är idle typ på skrivbordet så jobbar alla kärnor till och från och som jag förstod det kunde en kärna komma upp i 4,9 när det endast var den som jobbade? I vilka scenarion jobbar bara en kärna eftersom flera kärnor redan används vid så simpla uppgifter som att vara på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att just BFV verkar kunna få cpu-temps att dra iväg rejält. Har en helt oklockad 9900k (och mce avstängt). Vid CPU-benchmarks så verkar den toppa runt 60 grader. I BFV så händer det att jag ser CPUn (under korta stunder, och alltid mellan banorna) dra upp en bra bit över 70C. Så något händer där som uppenbarligen lastar cpun högre än normala benchmarks gör.
Under själva spelandet ligger cpun på 45-50. Kör dock bara i 60fps, så kan vara ett skäl till att den inte går högre.

Permalänk

I BFV ligger min 9700 a på ca 50-55 grader efter flera timmars spelande med en h100i rgb platinum inställd på quiet
Blev också lite fundersam när det stog 4,6 på min med ,men det har ju vi förklaringen på i ovan inlägg, går ju ställa sync all cores och sätta den på 49 om man vill

kör jag rog RealBench toppar den 60 grader
testade en sak i dag att bara enbart höja multip till 50 sync all cores ..så den går i 5.0
körde RealBench och då var den uppe på 69 grader max

klarar era köra 5.0 på allt annat standard med ?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk

Låt säga att jag köper en till lika dan fläkt som sitter på min u12s fast fäster den på baksidan så det blir en fläkt på varje sida om kylflensarna. Tror ni temperaturerna blir bättre?

Och eftersom det bara finns ett uttag på moderkortet för cpu-fan, går det att koppla ihop dessa två fläktar och sen ha en gemensa kontakt som man sätter i cpu-fan platsen på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@EspenJens:

Ja det kan du göra tror dock inte det gör jätte stor skillnad men hade gjort det om jag vore dig . sen köper du en ysplit kabel 3pin eller 4 pin beroende på vad det är för fläkt du har köp lika dan som du har .. eller så har du en cpu_fan och en cpu_opt då kan du använda en på vardera

vet inte för övrigt hur du har med flöde i din dator tex fläktar in / ut eller hur du lyckats med din kylpasta

sen kan du ju alltid höja fläktkurvan på din cpu .. mycket saker man kan göra

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I