Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

För lite efter att ha läst denna tråd 😂

De som skriver ut sin lön så här tenderar att vara lite stolta över den, så det drar nog lite uppåt

Sen ska man också komma ihåg att medeltal också kan vara missvisande, då de dras upp av höga inkomster betydligt mer än de dras ner av låga. Genomsnittslönen är ju nästan 4000kr högre än medianlönen, som i sin tur är högre än de vanligaste lönerna. Det är alltså en minoritet av människor som når upp till medianlönen, och en ännu mindre minoritet som når upp till genomsnittslönen.

Ett talande exempel: Om Jeff Bezos sätter fot på en indisk tågvagn så blir medelpersonen dollarmiljardär.

Jag själv är 31 år med 5-7 års arbetserfarenhet, beroende på hur man räknar, och jobbar som juristchef på en liten koncern inom IT och finans. Rätt spridda uppgifter, med tre jurister som jobbar direkt under mig plus indirekt runt 30 andra (säljare, kundtjänst, utvecklare). Månadslön på motsvarande 69 000kr brutto inklusive fasta förmåner.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

29000:-, 1500 mer om en månad.
Jobbar i produktionen på Lindab Ventilation, tvåskift.

Visa signatur

----------------------------------------------------------------------------------------
i7 8086k @ 5.1
16Gb G.Skill 4000Mhz Cl 17
Asus Rog Strix RTX 2080 ti (OC)

Permalänk

15 000kr i månaden efter 8 år på högskola. CSN på det..
Drog på mig en hjärnskada så det är bara att gilla läget för alltid. Men man blir rätt bra på att vara fattig så jag saknar inte så mycket faktiskt. På sätt och vis gör det livet enklare. Har väl ut 10k efter skatt och lån.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Pilot i UK. 20 års erfarenhet varav 8 som kapten men sedan några år styrman på långdistans. Varierar väldigt mycket från månad till månad, med flera tusen beroende på vad man gjort. Förra året tjänade jag i genomsnitt ca 72500kr/månad före skatt och 48000kr/månad efter skatt.

Av det går ca 10 000 i månaden åt till hotellrum innan/efter/i samband med jobbet samt pendling då jag inte bor 2 timmar ifrån incheckning. Är normalt sett hemma i snitt 3 dagar i veckan emellan turerna (det varierar också mycket beroende på vart man åker) och i princip alltid totalt jet-laggad de första 1-2 dagarna efter att jag kommit hem. Missar i princip en natts sömn i veckan då alla turer innebär att man jobbar natt antingen dit eller hem. OB tillägg finns ej (i princip inte övertid heller så länge du flyger det du var schemalagd för), det är del av lönen. Tror 32 av turerna förra året var över en helg, 6 var det inte.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

@zoi: 80.000SEK efter skatt. I Kalifornien så jag betalar ~35% skatt när man lägger till fastighetsskatten.

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är alltså en minoritet av människor som når upp till medianlönen, och en ännu mindre minoritet som når upp till genomsnittslönen.

Är det inte så att precis hälften når upp till medianen, det är det som är definitionen av en median.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det inte så att precis hälften når upp till medianen, det är det som är definitionen av en median.

Mycket riktigt. Medianvärdet är det mittersta värdet i ett ordnat dataset. Median([1,2,3,4,50]) = 3. Medelvärdet av samma set är däremot: Medel([1,2,3,4,50]) = (1+2+3+4+50)/5 = 12.

Det är just av denna anledning många menar att medianlönen bättre representerar "vad medelsvensken tjänar", för medianen påverkar inte lika kraftigt av outliers.

Med detta undanstökat, kan vi återgå till att diskutera "Vad har ni i lön?", istället för brutto vs netto, samt median vs medel?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

43000kr brutto, jobbar som säljare med fastlön inkl tjänstebil. Snittar 40h per vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Mycket riktigt. Medianvärdet är det mittersta värdet i ett ordnat dataset. Median([1,2,3,4,50]) = 3. Medelvärdet av samma set är däremot: Medel([1,2,3,4,50]) = (1+2+3+4+50)/5 = 12.

Det är just av denna anledning många menar att medianlönen bättre representerar "vad medelsvensken tjänar", för medianen påverkar inte lika kraftigt av outliers.

Med detta undanstökat, kan vi återgå till att diskutera "Vad har ni i lön?", istället för brutto vs netto, samt median vs medel?

Nej, för medianlönen räknas ut baserat på de som jobbar heltid. Alla som jobbar halvtid, eller jobbar med snuttjobb, är arbetslösa eller liknande räknas inte in. Så medianpersonen har lägre inkomst (och lön) än medianlönen.

Det handlar alltså om datasetet. Sen är väl medellöner en mycket relevant grej i den här tråden

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Arbetar inom SRE (IT) med visst ledaransvar. 8 års arbetslivserfarenhet.

Grundlön 85k med nuvarande växlingskurs. Årlig bonus 150-250k. Annars inga förmåner förutom sjukvårdsförsäkring.

Bor och arbetar i Singapore. Om man vill byta det svenska klimatet mot tropiskt klimat och komma undan med låga skatter är Singapore inte ett dåligt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

De som skriver ut sin lön så här tenderar att vara lite stolta över den, så det drar nog lite uppåt

Sen ska man också komma ihåg att medeltal också kan vara missvisande, då de dras upp av höga inkomster betydligt mer än de dras ner av låga. Genomsnittslönen är ju nästan 4000kr högre än medianlönen, som i sin tur är högre än de vanligaste lönerna. Det är alltså en minoritet av människor som når upp till medianlönen, och en ännu mindre minoritet som når upp till genomsnittslönen.

Ett talande exempel: Om Jeff Bezos sätter fot på en indisk tågvagn så blir medelpersonen dollarmiljardär.

Jag själv är 31 år med 5-7 års arbetserfarenhet, beroende på hur man räknar, och jobbar som juristchef på en liten koncern inom IT och finans. Rätt spridda uppgifter, med tre jurister som jobbar direkt under mig plus indirekt runt 30 andra (säljare, kundtjänst, utvecklare). Månadslön på motsvarande 69 000kr brutto inklusive fasta förmåner.

Eh? Median är per definition det som sitter i mitten av en range. Därmed är det omöjligt att en minoritet når upp till den.

Wiki:
Medianen av en mängd tal är ett tal sådant att antalet tal större än medianen är lika med antalet tal mindre än medianen. För mängder med ett ojämnt antal tal är median det mittersta talet om de ordnas i storleksordning. För mängder med ett jämnt antal tal är medianen medelvärdet av de två mittersta talen.

Att genomsnittet är missvisande bör alla som har gått ut gymnasiet veta, om detta blir något som inte är självklart behöver vi ganska omgående fundera kring både regering röd och blås val att kapa ner antalet matte-timmar i skolan.

Vet inte varför du skiljer "medianlön" från "de vanligaste lönerna", men du får gärna visa hur du tänker kring det? Mig veterligen ska/bör de vara och visa samma siffror generellt

För att inte gå helt offT:
Har "fastnat" på lönen sedan sist på 47 tkr i månaden med förmåner (5000 SEK friskvård, privatvård via jobb, jobbmobil etc) pga. Corona då tanken var att löneförhandla i Februari - Mars, istället blev det osäkert om man ens fick jobba kvar. IT-konsult i Sthlm, 30 år. Ska dock upp och återuppta förhandlingarna denna vecka.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Ni som jobbar som snickare och skriver här. Varför så låg lön? Har bekanta som jobbar som snickare och de tjänar bra mer än vad som skrivits här. Ingen attack mot er utan anser att ni borde få mer eller har ni bara jobbat några år och inte kommit upp till max lönen?

Annars är lönen i Sverige väldigt vågig och utnyttjad mot oss anställda. Kommer ihåg när man sökte jobb och var på intervju för att köra tung lastbil på Texab AB ex. När jag frågade om lönen och fick svaret 25000kr innan skatt....Hahaha garva bara och gick, sa varken tack eller hejdå. Det var ett hån mot mig med mer än 15 års erfarenhet och 35 år gammal. Säger så här ni som har erfarenhet och kunskap och inte precis fyllt 18-20 år stå på er och respektera er värdighet innom yrket ni är i för har ni års utav erfarenhet kräv bra lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eh? Median är per definition det som sitter i mitten av en range. Därmed är det omöjligt att en minoritet når upp till den.

Wiki:
Medianen av en mängd tal är ett tal sådant att antalet tal större än medianen är lika med antalet tal mindre än medianen. För mängder med ett ojämnt antal tal är median det mittersta talet om de ordnas i storleksordning. För mängder med ett jämnt antal tal är medianen medelvärdet av de två mittersta talen.

Att genomsnittet är missvisande bör alla som har gått ut gymnasiet veta, om detta blir något som inte är självklart behöver vi ganska omgående fundera kring både regering röd och blås val att kapa ner antalet matte-timmar i skolan.

Vet inte varför du skiljer "medianlön" från "de vanligaste lönerna", men du får gärna visa hur du tänker kring det? Mig veterligen ska/bör de vara och visa samma siffror generellt

Median- och genomsnittslönerna fastställs för att vara jämförbara. Du har helt rätt i att median per definition är det värde som sitter mitt i en range, men i det här fallet plockas en betydande andel av den arbetande befolkningen bort ur rangen för medianen plockas fram. Om du t.ex. bara jobbar deltid, av eget val eller på grund av att du inte hittar heltidsjobb, så finns du inte med. Om du cyklar ut mat åt Foodora så finns du inte med, eftersom du inte är anställd. Om du är arbetslös, sjuk, studerar eller liknande så är du inte heller med. De som inte finns med faller till väldigt stor andel under medianlönen. Undantagen är företagsägare som inte har lön, men för varje sån person så hittar du massvis som ligger i botten.

Medianen är alltså mittenvärdet på de som jobbar heltid som anställda, men för att vara jämförbart år till år väljs människor bort ur datasetet. Det innebär att en majoritet av människor ligger under medianlönen för de som har lön för heltidsjobb.

Inom löneforskning (vilket är ett sidospår jag hamnade in på i samband med min masters) så pratar man ofta också om de vanligaste lönerna. Det säger också något om spridningen. Eftersom det finns en stor grupp människor vars löner trycks upp av olika typer av regleringar, och av andra branscher, men som lönerna inte stiger nämnvärt för, så hamnar toppen på fördelningen under medianen. Spridningen uppåt är sen större.

Om medianen är ca 32 000 kr, så är det svårt att hitta personer som har heltidsarbete och månadslön under 12000kr, men man kan hitta en betydande andel som har mer än 52 000kr, helt enkelt eftersom man i många fall inte får betala så låg lön för ett heltidsarbete, medan det inte finns någon övre gräns. Kurvan över löner är alltså högst antagligen runt kanske 27 000kr och vid närmare 32 000kr har man nått hälften av alla arbetstagare med månadslön. Sen planar det av och blir en lång, lång utförsbacke.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

ca 22000kr efter skatt

Jobbar med administration inom logistik på ett stort företag i utkanten av Stockholm
Tycker det är ganska ok med tanke på att jag inte är högutbildad.
Mitt första riktiga heltidsjobb för ungefär 15 år sedan gav 17000 före skatt

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@m1ntos: Som relativt nyexad civ.ing i sthlm är det väl ingen höjdare kanske, men inom spelbranchen är det väl ganska väntat? Kan tänka mig att du lär dig en hel del där, vilket kanske är viktigare än lönen särskilt de första åren i yrket.

Jo, bara komma in i branschen är ju en vinst i sig men det svider lite när man ser till tiden utbildningen tog och vad kursare får som konsulter (37k+)..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270778:

Sluta som spelutvecklare och hitta jobb som utvecklar applikationer istället så kommer du tjäna det dubbla, kanske inte direkt, men ganska fort..
Nu jobbar jag inte som utvecklare, men har vänner och kollegor som jobbar med det och de trivs bra. Visst det är inte spelutveckling. Jag tror man får ta sig en funderare där om man brinner för det så pass mycket att det är värt hälften av vad man skulle kunna nå upp till på några år.
Starta eget aktiebolag och gå in i företagen via förmedlare är mitt tips. Företagen skriker efter utvecklare nu och förmodligen tills du går i pension. Pension när du är 55 om du tar denna väg haha.
Det är superenkelt starta eget AB idag + de sänkte summan man behöver för att starta till 25.000kr. Ja, det är mycket pengar, men du kan spara ihop det om du ger dig fan på det.

Får se om något år hurvida det är vägen att gå men absolut så är det något att ha i åtanke. Branschen går på en hel del unga människors passion iställer för kompensation. :/

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Median- och genomsnittslönerna fastställs för att vara jämförbara. Du har helt rätt i att median per definition är det värde som sitter mitt i en range, men i det här fallet plockas en betydande andel av den arbetande befolkningen bort ur rangen för medianen plockas fram. Om du t.ex. bara jobbar deltid, av eget val eller på grund av att du inte hittar heltidsjobb, så finns du inte med. Om du cyklar ut mat åt Foodora så finns du inte med, eftersom du inte är anställd. Om du är arbetslös, sjuk, studerar eller liknande så är du inte heller med. De som inte finns med faller till väldigt stor andel under medianlönen. Undantagen är företagsägare som inte har lön, men för varje sån person så hittar du massvis som ligger i botten.

Medianen är alltså mittenvärdet på de som jobbar heltid som anställda, men för att vara jämförbart år till år väljs människor bort ur datasetet. Det innebär att en majoritet av människor ligger under medianlönen för de som har lön för heltidsjobb.

Inom löneforskning (vilket är ett sidospår jag hamnade in på i samband med min masters) så pratar man ofta också om de vanligaste lönerna. Det säger också något om spridningen. Eftersom det finns en stor grupp människor vars löner trycks upp av olika typer av regleringar, och av andra branscher, men som lönerna inte stiger nämnvärt för, så hamnar toppen på fördelningen under medianen. Spridningen uppåt är sen större.

Om medianen är ca 32 000 kr, så är det svårt att hitta personer som har heltidsarbete och månadslön under 12000kr, men man kan hitta en betydande andel som har mer än 52 000kr, helt enkelt eftersom man i många fall inte får betala så låg lön för ett heltidsarbete, medan det inte finns någon övre gräns. Kurvan över löner är alltså högst antagligen runt kanske 27 000kr och vid närmare 32 000kr har man nått hälften av alla arbetstagare med månadslön. Sen planar det av och blir en lång, lång utförsbacke.

Intressant. Foodoras springpojkar borde ju rimligen vara med, även om jag förstår varför de inte är det.

Däremot har jag inga problem med resten; för mig är det underförstått att lön alltid ska betyda folk som arbetar med 100% beläggning som grund. Därmed försvinner sjuka, arbetslösa och studenter. Känns bara logiskt att inte räkna med dessa grupper.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Yrke: Systemutvecklare
Bor: Norra Sverige
Erfarenhet: 14 år
Ålder: 40+
Utbildning: Datavetenskap, universitetsnivå
Lön: 60kkr + förmåner

Jobbat en del inom spelutveckling tidigare vilket är långa dagar, mycket övertid men väldigt spännande och roligt. Nackdelen är att löneutvecklingen är dålig såvida du inte kan avancera på ett stort företag som Dice. Men är du fast som "spelkodare" så räkna inte med någon fantastik lönekurva även på ett sådant företag.

Flera år som konsult, men nu och senaste åren mest aktiv inom fin-tech, bank, börs och försäkringsbranschen.

Permalänk

Högskoleingenjör datateknik
Örebro
Första jobb, ingen erfarenhet: 33 000kr /mån brutto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Intressant. Foodoras springpojkar borde ju rimligen vara med, även om jag förstår varför de inte är det.

Däremot har jag inga problem med resten; för mig är det underförstått att lön alltid ska betyda folk som arbetar med 100% beläggning som grund. Därmed försvinner sjuka, arbetslösa och studenter. Känns bara logiskt att inte räkna med dessa grupper.

Jo, jag håller med. Det finns goda orsaker till varför de inte räknas med. Men det är bra att komma ihåg när man funderar på vad medellönen egentligen innebär. Det kan snabbt kännas som att få människor runt en når upp till medeltalet, och det finns en orsak till det. Speciellt om man bor på en liten ort så blir det en förvånansvärt liten andel som når upp till den nationella medellönen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Får la gå om gymnasiet och skita i det här med CNC då Enda ställena man verkar få ut lite saft är Volvo, Alfa Laval och Scania.
Kommer du inte in där hamnar du på de här sviniga småställena med en bruttolön på 22-24k brutto.

Aja en vacker dag ska jag försöka skola om mig eller byta jobb, men är så bekväm med skiten trots att jag är riktigt trött på lönen man får med slitet, speciellt nu efter jag blev nybliven farsa igen.

Har jobbat på samtliga ställen och vill du ha kollektivavtal lön på pricken så äre helt rätt ja, men du kommer gå in på en lön på ca 29 brutto på samtliga företag och lönestegen är usel på samtliga ställen, där folk tjänar stora pengar är naturligtvis OB + övertid + skiftarbete, jag kunde ha en lön på 60k brutto på scania men då var det 5 skift + övertid alla lediga dagar. i normala fall var det runt 38-42k brutto.

För det andra så kan vem som helst få jobb på Scania/Volvo medans om du börjar på Alfa Laval krävs det lite arbetslivs erfarenhet/utbilningar med det du ska börja med

Permalänk
Medlem

Yrke: IT (Tekniker på infrasidan, third line)
Bor: Södra Sverige ute på landet
Sektor: Privat, Industri (Jobbat här 1 år)
Erfarenhet: 4år + 2-3år timjobb inom IT under gymnasiet
Ålder: 22 (1997)
Utbildning: Gymnasie
Lön: 31k + 10k för en veckas beredskap ungefär varje månad (Utan utryckningar vill säga, räknar inte med det då det kan gå en hel vecka utan en utryckning)

Helt ok lön tycker jag med tanke på hur jag bor. För att sätta perspektiv kan jag köpa en fin villa med stor tomt för runt 1 miljon, totalt rensad inne och totalrenoverad för 15-20år sen, jordvärme/bergvärme och såklart det viktigaste... fiber

Verkar dock som medellönen ökar så får väl hoppas man lyckas hänga med och kanske kan få upp den lite vid första lönesamtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Yrke: Systemutvecklare
Bor: Norra Sverige
Erfarenhet: 14 år
Ålder: 40+
Utbildning: Datavetenskap, universitetsnivå
Lön: 60kkr + förmåner

Jobbat en del inom spelutveckling tidigare vilket är långa dagar, mycket övertid men väldigt spännande och roligt. Nackdelen är att löneutvecklingen är dålig såvida du inte kan avancera på ett stort företag som Dice. Men är du fast som "spelkodare" så räkna inte med någon fantastik lönekurva även på ett sådant företag.

Flera år som konsult, men nu och senaste åren mest aktiv inom fin-tech, bank, börs och försäkringsbranschen.

Förlåt om det är för off-topic men hur upplevde du att din erfarenhet i spelbranschen mottogs i övriga industrin (typ fintech)?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Sist jag skrev hade jag CSN och extrajobb, nu 5 år senare har jag eget bolag där jag hyr ut personal och mig själv till vård och transportsektor. Tar ut 43000 brutto + kommande förmånsbil men har inte bestämt mig än för vad jag vill ha, funderar på rav4. Min lön är fluktuerande och det beror på vad jag känner för, men jag borde sätta fast lön. Sen givetvis utdelning men jag har inte tagit ut utdelning än.

Permalänk
Medlem

@m1ntos: Ja visst, men hur kul har dina kursare som konsulterar då? På riktigt, inte vad de rapporterar. Jag menar inte att stå upp för hur spelbranchen behandlar personal, men jag tror ändå det är ett nära optimalt ställe att börja på som utvecklare. Man är säkert redan duktig om man kommer in, man blir ofta(?) omringad av veteraner att ta lärdom av, man får jobba på faktiskt komplicerad mjukvara (något förvånansvärt sällsynt) .. Var jag än arbetat så har folk som flytt spelbranchen setts upp till. Lite som att kliva på en trampolin, kanske man kan ta något år av sämre lön när man fortfarande är ung, för de mindre påtagliga förmånerna.

@to55e: Som f.d. spelutvecklare, någon tanke om ovan? Kanske jag som romantiserar Själv började jag inte inom spelbranchen, men på ett företag som kanske delar vissa aspekter som nämnts här.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Jobbar heltid som produktionstekniker/CAD-Tekniker.
Jobbar på en mekanisk verkstad. Under 30 anställda.
Jobbat här i precis tre år. Gick som ingenjörslärling i ett halvår på en annan mekanisk verkstad innan dess.

Arbetsuppgifterna är att ta fram lösningar på tekniska problem kunder och vi själva har. Nykonstruktioner. Ritar i SolidWorks.
Hoppar in i produktionen i nödfall. Kan svarva manuellt och styrt.

Gick teknik på gymnasiet och läste till produktionstekniker via YH på distans heltid under 2019
(Parallellt med jobbet)

Har 24200 före skatt.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

41700 innan skatt Jobbar lite övertid ibland och hamnar oftast på runt 45 - 55
Högskoleutbildning. Jobbar med utbildning

Permalänk

Jobbar inom spelutveckling och tar hem drygt 33 000 kr efter skatt

Edit: 4.5 års erfarenhet och gymnasieutbildning

Permalänk
Medlem

Högsta lönen jag har haft var 13 tusen efter skatt, men nu är jag så kallat arbetslös och får 8 tusen i aktivitetsstöd när jag jobbar. Har mest haft såna jobb när man räknas som arbetslös och har aktivitetsstöd.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jobbar som garanti handläggare på en bilverkstad. Tjänar 29000:- + bonus på upp till 5500:- i månaden, väldigt frikostigt med att vara ledig osv. Lönen är dock inte allt, då jag jobbar på en bilverkstad tjänar jag flera tusen på billiga servicar/reservdelar/däck. Inga studie skulder utan bara gymnasie utbildning.