Playstation 5-spel kan uppta en åttondel av den inbyggda lagringen

Permalänk
Medlem

Folk verkar glömma ett par saker när skriver i den här tråden:

1. PS5 är, sett till vad man får, väldigt billig så självklart måste de göra avkall på vissa saker. Att ha en mindre ssd är enligt mig en av de bättre sakerna att ”snåla” på eftersom:
2. Man kan lägga till mer lagringsutrymme i efterhand.
3. Alla är inte lika nördiga som klagåfåglarna på sweclockers. De allra flesta kommer klara sig utmärkt på det utrymme som finns. Varför ska sony förlora intäkter bara för att några sweclockare vill ha ett dussintal spel lagrade utifall att.

Det är i alla fall vad jag tycker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Folk verkar glömma ett par saker när skriver i den här tråden:

1. PS5 är, sett till vad man får, väldigt billig så självklart måste de göra avkall på vissa saker. Att ha en mindre ssd är enligt mig en av de bättre sakerna att ”snåla” på eftersom:
2. Man kan lägga till mer lagringsutrymme i efterhand.
3. Alla är inte lika nördiga som klagåfåglarna på sweclockers. De allra flesta kommer klara sig utmärkt på det utrymme som finns. Varför ska sony förlora intäkter bara för att några sweclockare vill ha ett dussintal spel lagrade utifall att.

Det är i alla fall vad jag tycker

Varför inte göra som på tidigare generationer och erbjuda konsolen med olika mycket lagring då skulle alla bli nöjda. Men det kanske kommer när de kommer ikapp med lagret.
Jag skulle även vilja ha en möjlighet till en inbyggd hårddisk där man kan lagra spelen utan att behöva ha en extern disk. Men vi får vara nöjda med att det i alla fall är SSD i konsolerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Har väl jämt varit bökigt med utrymmet. Själv tycker jag inte det är några problem så länge man rymmer tre spel samtidigt. Med den här generationen lär det väl dessutom gå lite snabbare att installera än förut.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag spelar endast max 3 spel i taget så när jag är färdig med ett så avinstallerar jag. 800gb räcker gott och väl.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Hittar dock ingen information om 825GB ssd är den faktiska kapaciteten som vi kan använda oss av på Playstation 5, eller om det är storleken på SSD innan filsystem, operativsystem och diverse användardata har installerats.

Sedan är ju Spiderman på PS4 50GB idag, och nu är alltså Spiderman MM till PS5 50GB också om man köper den vanliga utgåvan.
Det känns ju lite lustigt?
Eller sparar Sony på krutet i början för att man inte ska klaga på att ssd:n är tillräckligt stor *foliehatt på*

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

*Foliehatten på* Det är garanterat hur de själva tänker. Skapa begränsningar i en produkt som få verkar ha tänkt på innan massförbokningen började och lansera sedan en ny modell som löser ett problem som de själva skapade från början med flit.

Jag minns inte exakt vilken hushållsvara som hade liknande marknadssegment där en pryls inbyggda grej är sämre än vanligt så du måste köpa förbrukningsvaror oftare. Tror det var dammsugarpåsar som är sämre än vanligt för att du skall behöva byta ut dem ofta (=KLIRR).

Är väl knappast Sony som bestämmer hur mycket lagring ett spel ska ta.
De tar ju inte mer lagring bara för att de är på playstation.

Skulle säga att Sony överlag löser det där med lagring bättre än Microsoft gör, både ps3an och ps4an har varit väldigt lätta att byta hårddisk på. PS5 ska ha en ledig slot för NVME diskar, men det återstår att se hur bra det fungerar.

Jag har t.ex. 750gb i min ps3a som skeppades med massiva 40gb, och inte behövde jag köpa någon ny ps3a för det.

Xbox 360 (vet inte hur det är med Xbox one) krävde att man köper microsofts egna lagringslösningar, och det verkar som att xbox x också kräver microsofts egna lösningar.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv

@CubaCola:

Eller så har det o göra med att eftersom alla ps5 är ssd nu så behöver de inte duplicera data för flera chunks vilket sparar på utrymmet?

Permalänk
Medlem

@anon259487: Hittade nog svaret, det ska inte ses som ett complete game tydligen utan mer ""an expansion and an enhancement to the previous game.", så det är väl därför spelet inte är större än 50GB.

@MaxieTheHatter det var så i början med Xbox360, att man bara kunde köra med deras egna hårddisk (alternativt hitta rätt hårddisk modell och flasha firmware på denna eller hur det var)
Sedan kom ju stöd för lagringsmedia via USB på xbox 360, så då kunde du använda en usb-hdd.

Kan tänka mig att det vore smart av Sony att låsa till sina egna diskar i början av PS5ans liv, och sedan när de flesta nvme-diskar når samma prestanda så kan de öppna upp detta, för att slippa att konsumenter (och Sony) får en massa huvudvärk av ssd som inte klarar av måttet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Tänkte bara tillägga att Plus prenumerationen sparat mig en hel del spel-köp, då månadens spel senaste åren varit generösa med rätt feta titlar. Så det ser jag inte enbart som en utgift.

Med PS5 och plus-titlarna vi blivit lovade där är det svårt att inte le med hela munnen, sparar många hundralappar där på spel jag tänkt köpa som jag inte hunnit med än, som Days Gone och God of War, men även Persona 5 och batmanspelet.

Med det sagt så köper jag PS5 med skivläsaren. Mest som stöd för den friheten, men kommer säkert att tjäna in den kostnaden långt innan PS6. Hade räknat med 7K, så med det lägre priset blir det ett ett Pulse headset till med.

Svårt att bygga en PC för så lite pengar. även med spelen inräknat. Har svårt att se hur det skulle bli billigare med en PC, då konsollerna ändå får 16gb ram, bra prolle och helt duglig GPU osv för så lite som 6000 eller 5000 för de som kör digitalt. Då med ljudkort med lika mycket kraft som alla kärnor i PS4 med hundratals kanaler och en dualsense kontroll.

Tycker PS5 är rejält prisvärd sett till helheten. Speciellt med tanke på alla bra spel man får redan dag ett med pluskontot. Kan lätt invänta reorna innan ens backloggen är avklarad. Just den helheten är svårslagen även med en kraftig PC. Sony har så många bra exklusiva titlar som man inte vill missa.

Ps plus är betet och spel som kostar upp till 80 euro är kroken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför inte göra som på tidigare generationer och erbjuda konsolen med olika mycket lagring då skulle alla bli nöjda. Men det kanske kommer när de kommer ikapp med lagret.
Jag skulle även vilja ha en möjlighet till en inbyggd hårddisk där man kan lagra spelen utan att behöva ha en extern disk. Men vi får vara nöjda med att det i alla fall är SSD i konsolerna.

De lär ju komma med varianter med större lagringskapacitet, men lagringen är en såpass stor del av kostnaden nu så det är ju inte konstigt att de börjar med förhållandevis lite plats. Men vi får se, det kan ju vara så att de släpper 2TB-versioner för ett par tusen extra inom kort.

Med tanke på storleken på konsolerna, speciellt PS5, så vet jag inte om det hade varit en bra idé att göra dem ännu större för att få plats med en intern disk som merparten ändå inte kommer att använda. En extern disk är lätt att gömma undan speciellt med tanke på konsolernas speciella former, och man kan ju ha en hyfsat lång USB-kabel om man vill få till något snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De lär ju komma med varianter med större lagringskapacitet, men lagringen är en såpass stor del av kostnaden nu så det är ju inte konstigt att de börjar med förhållandevis lite plats. Men vi får se, det kan ju vara så att de släpper 2TB-versioner för ett par tusen extra inom kort.

Med tanke på storleken på konsolerna, speciellt PS5, så vet jag inte om det hade varit en bra idé att göra dem ännu större för att få plats med en intern disk som merparten ändå inte kommer att använda. En extern disk är lätt att gömma undan speciellt med tanke på konsolernas speciella former, och man kan ju ha en hyfsat lång USB-kabel om man vill få till något snyggare.

En USB disk kan dock inte köra PS5 spelen, de måste vara på den interna lösningen eller via expansionsplatsen.

USB Disk kan enbart köra PS4 spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

En USB disk kan dock inte köra PS5 spelen, de måste vara på den interna lösningen eller via expansionsplatsen.

USB Disk kan enbart köra PS4 spel.

Du ska väl kunna lagra PS5 / xbox series spelen på usb disken och föra över till SSD vid behov. Kan vara rätt skönt att göra så om man inte har Gbit internet.

@snajk jag vet att det går att gömma externa hårddiskar men har redan tillräckligt med kablage och skit i tv bänken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@CubaCola: OS:et i PS4 är cirka 1 GB i nedladdat format och packas väl upp till någonstans mellan 1,5-2 GB har jag för mig. Men på en disk som formaterats för att användas som OS-disk brukar mjukvaran ta upp mer än så. Har för mig att min 2 TB HDD, som har 1,84 TB ledigt när den formaterats med ett filsystem (ExFAT), hade lite över 1,7 TB ledigt efter OS-installationen. Jag skulle dock tro att Sony satsat på att utrymmesoptimera OS:et i PS5 med tanke på att den interna lagringen är mer begränsande för dagens standarder.

Eftersom en NVME SSD är garanterad som lagringslösning med PS5 kan Sony satsa på att optimera för detta. PS5 tillämpar också Kraken-komprimering, vilken är betydligt effektivare än zlib-komprimeringen som använts tidigare. Så delar av OS:et kan sannolikt lagras i komprimerad form och packas upp när det behövs. Det här är bara min skjuta från höften-spekulation, men jag kan tänka mig att användaren kan ha så mycket som 820 av PS5:ans 825 GB lagringsutrymme att leka med.

Bättre komprimering med Kraken kan nog också ligga bakom att Spider-Man till PS5 inte är större än det är, trots att assets uppgraderats.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Sony har fortfarande inte släppt någon mer info om stöd för 1440p va? 😬

Permalänk
Medlem

@hACmAn: Filsystem gissar jag att du menar. Nej, men NTFS som microsoft använder är inte öppet heller.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Sökte igenom artikeln och hittade det här citatet:

“At launch, the Seagate Storage Expansion Card for Xbox Series X will be the only Expansion Card available,” reveals a Microsoft spokesperson to The Verge. “We look forward to sharing more details in the future.” It’s not clear whether Microsoft will have its own branded expansion cards or just how many other third-party drive makers will be able to create expansion cards.

Så det blir väl någon sorts "timed exclusive" för Seagate, men jag hoppas att fler tillverkare får licens att skapa diskar.

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Tekniskt ser jag inte några problem, det är mest legalt och angående konkurrans som jag tänker.

Mer konkurrans ger bättre priser för konsumenter. Om xbox standard för koppling är låst till en licens så kommer det vara svårare att skapa diskar. Detta jämfört med playstation som använder m.2 som vilken tillverkare som helst kan skapa diskar med.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl inte lika farligt som det var förut med PS4:an, med PS5 kan du både ladda ner spelen snabbare i och med Wifi 6, och installera dom snabbare med den nya SSDn.

Det var länge sen jag lirade Playstation ,men kan väl tänka mig att dom har en liknande lösning som t ex Origin där du kan börja spela spelet innan allt är nedladdat.

I snitt så har väl internethastigheten ökat för varje hushåll sedan 2013 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Gällande spel som utvecklats för den interna SSDn är det ju exakt samma sak mellan PS5 och Series X/S, de kommer inte kunna köras direkt från USB-lagring, förhoppningsvis implementerar de en lösning där spelet kopieras till SSD i bakgrunden när man startar det. Det blir ju lite semantiska övningar för att förklara PS5s expansionslösning som öppen och Xboxens som proprietär. Det kommer vara skillnader men vi vet inte om och när utbudet av expansion till PS5 kommer överstiga alternativen till Series X/S.

Yes, jag är mest orolig att xboxs externa lösning kommer kosta multum mer än vad PS5s kommer göra. Mer konkurrans ger bättre priser. (plus att jag gillar open source väldigt mycket )

Det hade varit en cool lösning att kunna flytta spel mellan extern usb-lagring och den interna SSDn on the fly, typ någon cachelösning.

Permalänk
Medlem

@Henke157: Ne NTFS är inte öppet och inte något som vi vill ha kvar heller.
Nödvändigt ont i dagsläget.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

Yes, jag är mest orolig att xboxs externa lösning kommer kosta multum mer än vad PS5s kommer göra. Mer konkurrans ger bättre priser. (plus att jag gillar open source väldigt mycket )

Det hade varit en cool lösning att kunna flytta spel mellan extern usb-lagring och den interna SSDn on the fly, typ någon cachelösning.

Sonys lösning kan i praktiken innebära någon form av licens, de skall godkänna SSDn i fråga, mycket möjligt att tillverkarna får betala för denna testning och det påföljande "fungerar för playstation 5". Jag tycker mig ha sett priser på Xboxens som ligger i linje med SSDs idag, dock är ju risken att det är en relativt långsam SSD.

Jag föredrar helt klart också PS5-lösningen men tror att det i praktiken kommer bli ganska liten skillnad för konsumenterna. Lättare för föräldrar med Xboxen, roligare för nördar med PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Eftersom en NVME SSD är garanterad som lagringslösning med PS5 kan Sony satsa på att optimera för detta.

Det kan väl inte vara NVMe drar jag slutsatsen av efter Mark Cernys presentation, eftersom de inte ansåg det vara bra nog med tillräckligt många prioriteringsnivåer, möjligen en variant av, eller syftar du på den externa? Där får vi ju ett tekniskt problem av dignitet att lösa...

Permalänk
Medlem

Vad jag läst kan man koppla in en usb disk och föra över spel dit. Dock måste alla ps5 spel som man vill spela ligga på M2 disken. Ps4 spel ska dock kunna köras från Usb disken direkt.
Som många redan skrivit, runt 850kr för ett ps5 spel.. Galet. Tur att man har gamla spel att ta sig igenom för betalar inte de priserna.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

@jOnÄTÄn: Sökte igenom artikeln och hittade det här citatet:

“At launch, the Seagate Storage Expansion Card for Xbox Series X will be the only Expansion Card available,” reveals a Microsoft spokesperson to The Verge. “We look forward to sharing more details in the future.” It’s not clear whether Microsoft will have its own branded expansion cards or just how many other third-party drive makers will be able to create expansion cards.

Så det blir väl någon sorts "timed exclusive" för Seagate, men jag hoppas att fler tillverkare får licens att skapa diskar.

Bra då finns i alla fall möjligheten för någon att släppa alternativ ifall Seagate börjar få för stor marginal.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hade väl varit en lösning att det inkluderas en snurrande hårddisk på 2TB eller mer som standard. Eftersom dess existens garanteras så kan man även "tvinga" spelutvecklare att lagra så mycket som det bara går på denna disk. Sånt som inte krävs när spelet startas, och saker som sen kan laddas in i förväg i bakgrunden när spelet kommer till en punkt där just den datan behövs. Man behöver ju inte hela spelvärlden på samma gång.

Och/eller en funktion där man kan "arkivera" ett spel så att den helt flyttas över till hårddisken, som en utrymmessparande grej så att man ändå har spelet till hands nästa gång man vill spela den och flytta tillbaks den till SSDn.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur snabba diskar det sitter i dessa konsoler så skulle det vara trevligt med snabbare än 1Gbit/s nic. Inte för att så många har användning för det i dag, men om 5 år kanske det ser annorlunda ut. Om nu infrastrukturen är på plats och du kan tanka spel i full hastighet så kanske det inte är så illa att behöva installera spel när du behöver spela dem. Kolla på steam tex, har du snabb lina (och snabb cpu) så kan du ladda ner spel värdigt snabbt, färdiga att spela utan extra installation eller patches. Battle.net ger en bra modell med att du kan börja spela redan efter 10 sekunder ibland.

Så jag tror inte detta kommer vara ett jättestort problem för många. Jag ser det inte som ett massivt problem iaf. Och priset på xbox Nvmen är ju inte horribelt mot vad det skulle kosta med en m2 enhet.

100G på en 1Gbit/s lina tar <15 min, om de skulle få 10Gbit/s nic så skulle detta vara nere på under 90 sekunder för ev framtid. även 2.5/5Gbit/s nic skulle inte vara så dumt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det kan väl inte vara NVMe drar jag slutsatsen av efter Mark Cernys presentation, eftersom de inte ansåg det vara bra nog med tillräckligt många prioriteringsnivåer, möjligen en variant av, eller syftar du på den externa? Där får vi ju ett tekniskt problem av dignitet att lösa...

Jag antar att @loevet pratar om den externa expansionsslotten och inte den inbyggda SSDn. Vad jag förstod så är det NVMe för externa SSDn men hastigheten på den externa SSDn måste vara snabbare än de 5.5 GB/s som den inbyggda SSDn har just för att kompensera saknaden av extra prioriteringsnivåer. Han pratar om det ca 22 minuter in i videon The Road to PS5.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Mordekai: Precis som @Skyflyer skriver syftade jag på den externa M.2 NVME-SSD:n, eftersom den interna lagringen använder en minneskontroller över 12 PCI Express 4.0-kanaler till flashminnet med extra prioriteringsköer ställs högre krav på den externa lagringen för att kompensera för detta. Så gissningsvis kommer listan över certifierade M.2-SSD:s innehålla premiumenheter med hastigheter om 7 GB/s.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@Vangen:

Grejen med den låga lagringen är ju för dom vill sälja extra lagring åt folk, så tror inte direkt det är "korkat utav dom" utan välplanerat ur ett affärsmässigt synhåll.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

@Sebastian V:

Grejen med den låga lagringen är ju för dom vill sälja extra lagring åt folk, så tror inte direkt det är "korkat utav dom" utan välplanerat ur ett affärsmässigt synhåll.

De kommer dock inte sälja någon egen lagring så vitt jag förstått Cerny, utan överlåter det till tredjepartstillverkare.

De kommer dock ha ett minimikrav för prestandan dock för att det ska fungera väl.