Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Har absolut inte läst denna tråd men såg en kommentar av TS som säger det knappt är värme på radiatorerna.
Antagligen har "piggen" bakom termostaten satt sig och du måste trycka in den lite fram och tillbaka så den kan börja fjädra.

Polygrip och skruva bort termostaten och tryck på denna:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/image-jpg.162346/

Edit: såg kommentaren ovanför mig av TS och 21-22 grader inomhus är fullt normalt och jag tycker då du kan dra på dig strumpor eller sockor.

vill verkligen inte röra nåt sådant, jag gillar inte röra på ledningar och schakt o dyl...

elementen är fortfarande inte igång så vet inte hur jag har det såhär "varmt" just nu
edit: kanske har att göra med den där återvinning grejen av värmen.

Skrivet av Lagerlöf:

Dåså då var problemet löst. Du har inte 10 grader som du först skrev 22 är helt normalt, även om det absolut kan kännas kallt. Tycker själv det är kyligt i min lägenhet för tillfället.

Köp en fläkt med större effekt?

1.5k watt kändes som mycket, men det kanske inte är så mycket, min lya är nog för stor för den här lillen :/
har du en med mer än så?

och problemet är inte löst för jag fryser fortfarande...
du kanske kan låta mig bestämma när det är "löst" då detta är väldigt subjektivt, håller du inte med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

och problemet är inte löst för jag fryser fortfarande...

Problemet är inte löst, men problemet var aldrig att det var för kallt i lägenheten utan att du fryser. En möjlig orsak till att du fryser skulle kunna vara att det var för kallt, men nu har du mätt upp temperaturen och så är (åtminstone just nu) inte fallet.

Att du fryser kan ha många orsaker, du kanske vant dig vid högre temperaturer, är väldigt stillasittande så din kropp inte producerar lika mycket värme, du kanske är sjuk på något sätt etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

och problemet är inte löst för jag fryser fortfarande...
du kanske kan låta mig bestämma när det är "löst" då detta är väldigt subjektivt, håller du inte med?

Är det 22 grader så är problemet löst eftersom det är inom rimliga nivåer och du kan inte få någon hjälp om du har 22 grader eftersom lagligt sätt är det tillräckligt.
Du kanske är sjuk om du fortfarande fryser? jag sitter i min källare där det är 16 grader och tycker det känns helt OK.

Du kanske ska köpa ett el element istället? kommer kosta lite extra el men du bör få upp tempen ett par grader?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara kolla i prospektet/kontraktet för lägenheten om du är så sky på att fråga folk?

Antingen är elementen på även om du inte inser det eller så har du två värmekällor.

Det är inte kallt nog ute än för att det ska stråla ut värme ur elementen. Är det styrt med sensorer lär du aldrig få värmare än 22 grader heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

och problemet är inte löst för jag fryser fortfarande...
du kanske kan låta mig bestämma när det är "löst" då detta är väldigt subjektivt, håller du inte med?

Jo problemet är löst, för det är inte "för kallt" i din bostad som du påpekade i din första post.

Sen att du ändå fryser är ett annat problem.

Antar att du betalar för elen, så kan ju vara bra att ha det i åtanke. Blir dyrt att köra en 1500 W värmefläkt hela hösten/vintern

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Problemet är inte löst, men problemet var aldrig att det var för kallt i lägenheten utan att du fryser. En möjlig orsak till att du fryser skulle kunna vara att det var för kallt, men nu har du mätt upp temperaturen och så är (åtminstone just nu) inte fallet.

Att du fryser kan ha många orsaker, du kanske vant dig vid högre temperaturer, är väldigt stillasittande så din kropp inte producerar lika mycket värme, du kanske är sjuk på något sätt etc.

Är uppe i 25+ nu och jag kan sitta vid datorn som en normal person och inte en eskimå lol.

min lilla värmefläkt har jag placerat i början av husets luftflöde efter 10-20min var jag uppe i 26c från 20, nu har det varit 25c ett bra tag, tror det kommer hålla ett par timmar till. Nu känner jag mig nöjd

Permalänk
Medlem

det här är banne mig sanningen x2000 i Sverige - och där man själv inte kan reglera värmen i lägenheten!!!

Permalänk
Avstängd

Det är väldigt dyrt att höja värmen med en grad för en knappt märkbar skillnad i inomhusklimat. Ta på er lite varma kläder istället..

Alternativt, absolut, kör på valfri värme men räkna med att det kommer kosta

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

det här är banne mig sanningen x2000 i Sverige - och där man själv inte kan reglera värmen i lägenheten!!!

Det har att göra med kostnader, om det skulle finnas något system för att enkelt och billigt mäta varje lägenhets förbrukning av värme så skulle detta införas. Och du skulle kunna ha 35 grader inomhus

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

ok så jag fixade termometer och en värmefläkt...

den säger att det är 22c inomhus men det känns väldigt kallt om jag ska vara ärlig, tänk er typ ett nedkylt hotell rum...

värmefläkten är för liten för hela lyan, har någon en bra rek. på en bra fungerade värmefläkt som kan värma upp en studio typ?

Har du mätt på flera ställen i lägeheten?

Man skall mäta mitt i rummet, 1.2 meter från marken ca. (såg nu att du bor i en etta, men om du mäter mitt i rummet, vid ytterdörr, vid fönster, vid en vägg vad har du för temperaturer?)

När är en OVK senast gjord i fastigheten?

Hur har du möblerat vid dina element? Är alla ventiler öppna? (Rör ej ventilerna i kök och badrum, dessa justeras vid en OVK och skall inte justeras av en lekman)

När man pratar om termisk komfort så har man vissa vistelsezoner, där temperaturen skall vara dräglig, precis vid ett fönster är inte en sådan zon.

En etta med fönster och ytterdörr gör att lägenheten känns kall, då det finns många kalla ytor, då fönster och dörrar.
Man pratar här om "operativ temperatur"

Det är nog så att du sitter still mycket, vilket leder till att det känns kallt?
Vilken våning bor du på? Har du källare under dig eller markplan så kommer golven antagligen kännas kallare än om du bor mitt emellan två våningsplan.

Och för att avsluta denna wall-of-text, nu är det väldigt svängigt väder, och värmesystemen i hus med vattenburen värme har en "tröghet" i sig.

Dvs slår det till och blir +1 på natten men när solen går upp så är det +11 så är det en tröghet i systemet som gör att det inte blir jättevarmt direkt när det är köldknäppar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Har absolut inte läst denna tråd men såg en kommentar av TS som säger det knappt är värme på radiatorerna.
Antagligen har "piggen" bakom termostaten satt sig och du måste trycka in den lite fram och tillbaka så den kan börja fjädra.

Polygrip och skruva bort termostaten och tryck på denna:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/image-jpg.162346/

Edit: såg kommentaren ovanför mig av TS och 21-22 grader inomhus är fullt normalt och jag tycker då du kan dra på dig strumpor eller sockor.

Fast det hjälper ju inte om det är för kallt vatten i ledningarna (som det är hos mig ibland speciellt runt +5-0)

OnT: 22 grader är helt ok

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

De har en "handyman" som de kallar det - men det finns inte en speciell vaktmästare - jag känner inte mig så trygg med att ta hjälp av en "handyman" - jag är själv en "handyman" men inte en vaktmästare... jag vet hur saker funkar men inte ska jag sitta och leka med stadens el eller vatten ledningar.

Du kallar dig för "handyman" men visste ju själv ovanför inte ens hur man luftade ett element och jämförde det med att byta oljan på din bil?...

1) Ring din hyresvärd och klaga och säg att du har mätt och att det är X antal grader och svinkallt.

2) Ring "handyman".

Min hyresvärd satte till slut en termometer här när de lyckades fixa min temperatur från 15 till 18 grader så att han själv kan veta när det blir för kallt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Du kallar dig för "handyman" men visste ju själv ovanför inte ens hur man luftade ett element och jämförde det med att byta oljan på din bil?...

1) Ring din hyresvärd och klaga och säg att du har mätt och att det är X antal grader och svinkallt.

2) Ring "handyman".

Min hyresvärd satte till slut en termometer här när de lyckades fixa min temperatur från 15 till 18 grader så att han själv kan veta när det blir för kallt här.

Vad har hyresvärd med saken och göra? om du läst så har TS en bostadsrätt.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Inaktiv

Allt över 21 är ok och helt normalt, många brf och hyresrätter har de inställt på 21 grader, i min förening har vi 21 som standard sedan beror de också vart du bor, jag bor på andra våningen och har ett par grader mer eftersom jag får golvvärme från lgh under.

I stort sett alla nybyggda bostadsrätter har inbyggda termometrar i varje lgh som man enkelt kan kolla via nätet, och jag kan säga att de har hjälp när man fått in felan på att folk tycker de är kallt, man går bara in och kollar och sedan kan man enkelt få tyst på lgh innehavaren som påstått att de är kallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

det här är banne mig sanningen x2000 i Sverige - och där man själv inte kan reglera värmen i lägenheten!!!

Ja tyvärr är det alltid galet varmt i lägenheter i Sverige. Helt sjukt att man ska behöva köra ACn i oktober för att elementen inte går att stänga av helt

Bott i 7 olika lägenheter, olika städer osv. Alltid samma problem, man får ha öppna fönster året runt för att ens komma nära en behaglig värme inne. Tyvärr kryper värmen fort upp mot 22-23 och man får sitta naken för att inte lida. Går iaf bra att kontrollera tempen när det är -40 ute, då behöver fönstret inte vara öppet hela dagen bara någon timme.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Jag har mellan 21 - 22 i min villa och jag har fortfarande shorts på mig. Sitter ändå still större delen av dagen på hemmakontor.

Jag tror TS är lite fryssen av sig bara och borde gå och köpa sig en tröja och ett par raggsockor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Lägenheten jag bor i nu är lite svalare än förra, men så här års är det 20-22°C och det är bekvämt. Förra kunde vara 23-24°C mitt i vintern, denna var 17-18°C för ett par år sedan mitt i vintern och problemet med det är mest att mina händer blir kalla när det är under 19°C.

På jobbet är det inte 24°C på vintern och jag vet inga arbetsplatser, skolor eller annat som skulle ha så varmt så vet inte hur de som tycker man behöver 24+ klarar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

På jobbet är det inte 24°C på vintern och jag vet inga arbetsplatser, skolor eller annat som skulle ha så varmt så vet inte hur de som tycker man behöver 24+ klarar sig.

Många som vill ha så varmt som 24+ har ofta problem med sköldkörteln, dålig ämnesomsättning eller andra problem som ofta går att lösa med hjälp av läkare.

Det är dvs ganska ovanligt eftersom många söker vård.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Med tanke på att det ofta inte ens är så varmt mitt i sommaren så är det nog ganska vettigt om man fryser jämt att faktiskt söka vård

Förra vintern blev nog aldrig 17°C här, men de har gjort arbete med fjärrvärmecentralen sedan den vintern som blev så kall. Kan tilläggas att jag fortfarande satt framför fönstret när det var 17°C och att det under natten gick ner till 16°C några dagar. Temperaturen mäts i lägenheten och jag behövde aldrig klaga.

Tips till TS där är att vanliga enkla termometrar har min och max de sparar, men samtidigt dra inte för stora växlar än då värmesystemet först kommer köras normalt när det blir kallt ute. Värmefläkten behövs nog inte och samtidigt är det ju bara ytterväggar och fönster som brukar vara lite kallare i lägenheter då även källare och så vidare är uppvärmt.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vara glad om jag hade runt 17 i mitt sovrum, jag har aldrig under 23 inne oavsett årstid, sover sedan flera år enbart med påslakan och stora delar av natten har jag ingenting för de blir så varmt, brukar vakna av att jag är kokhet och dom få nätter som man kan ha öppet fönster och sova så funkar de bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast det hjälper ju inte om det är för kallt vatten i ledningarna (som det är hos mig ibland speciellt runt +5-0)

OnT: 22 grader är helt ok

Ne, självklart kan inte radiatorn bli varmare än vad vattnet i ledningarna är, men om man förutsätter att värmesystemet fungerar och skickar ut rätt värme så kommer i alla fall inkommande rör vara varmt. Det betyder dock inte att radiatorn blir varm för två anledningar:

  • Luft i systemet

  • Piggen sitter fast

Så jag gav enbart TS en valmöjlighet vad som kan vara fel.

MVH FASTIGHETSTEKNIKER SOM GÖR DETTA VARJE JÄVLA HÖST OCH VÅR

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

Dessutom blir de inte speciellt varma, ens när de faktiskt är igång. Moderna iaf, vilket jag antar är fallet då det lät som det var relativt nytt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Ja tyvärr är det alltid galet varmt i lägenheter i Sverige. Helt sjukt att man ska behöva köra ACn i oktober för att elementen inte går att stänga av helt

Bott i 7 olika lägenheter, olika städer osv. Alltid samma problem, man får ha öppna fönster året runt för att ens komma nära en behaglig värme inne. Tyvärr kryper värmen fort upp mot 22-23 och man får sitta naken för att inte lida. Går iaf bra att kontrollera tempen när det är -40 ute, då behöver fönstret inte vara öppet hela dagen bara någon timme.

Är det moderna plastpåslägenheter du bott i? Prova gamla träkåkar med dåligt isolerade fönster. Jag tycker faktiskt det är skönt när det drar lite lagom, blir bättre luft då..

Skrivet av Stefflo:

Jag tror TS är lite fryssen av sig bara och borde gå och köpa sig en tröja och ett par raggsockor.

Merinoullunderställ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Är det moderna plastpåslägenheter du bott i? Prova gamla träkåkar med dåligt isolerade fönster. Jag tycker faktiskt det är skönt när det drar lite lagom, blir bättre luft då..

Främst från 50-80 tal, nyaste var en trävilla från 90talet som var konverterad till lägenheter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Du kallar dig för "handyman" men visste ju själv ovanför inte ens hur man luftade ett element och jämförde det med att byta oljan på din bil?...

1) Ring din hyresvärd och klaga och säg att du har mätt och att det är X antal grader och svinkallt.

2) Ring "handyman".

Min hyresvärd satte till slut en termometer här när de lyckades fixa min temperatur från 15 till 18 grader så att han själv kan veta när det blir för kallt här.

man kan vara handyman inom olika saker. i mitt fall är det inte bostadsrelaterade ämnen men grundprincipen är detsamma, att man ex. släpper ut något för att göra plats för annat - som att byta olja. Ifall det var för svårt för dig att förstå kan jag inte tänka mig hur svårt det kan vara för dig att förstå att jag inte kommer ringa någon handyman - det är som att hyra in en polack för att göra badrummet. Men det är ännu en liknelse du inte kommer förstå dig på

Permalänk
Medlem

Hade en huvudkran i förrådet för värmen när jag bodde i bostadsrättslägenhet, mitt förråd låg i anslutning till lägenheten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Merinoullunderställ.

Kan vara ett alternativ bra som något men han behöver nog ett par raggsockor och mössa kan vara bra också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kan vara ett alternativ bra som något men han behöver nog ett par raggsockor och mössa kan vara bra också.

Fryser folk om öronen och fötterna med 22 grader inomhus?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Fryser folk om öronen och fötterna med 22 grader inomhus?

Vissa fryser då de är 25-26 inne, speciellt äldre människor och man vänjer sig efter ett tag.

Min lillebror bor i hus och dom snålar ordentligt med värmen, förra vintern på juldagen var vi där och åt julmat och dom har nog max 16-17 inne, jag frös hela tiden och blev förkyld på kuppen med feber nästa dag, de är inte ens mysigt att ha så pass kallt inne.

Mina föräldrar var med och min mamma som kräver typ 26 grader minst höll på att frysa ihjäl, hon vägrar hälsa på fler gånger om dom inte ökar värmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

jag frös hela tiden och blev förkyld på kuppen med feber nästa dag

Man blir dock inte förkyld av kyla, gammal myt.

Däremot är det lätt att dra den slutsatsen, mot alla gånger man inte blivit förkyld när man varit nedkyld, och de gångerna man blivit sjuk utan att ha varit nedkyld innan.

Visa signatur

Mr. Scriptman