CD Projekt Red-källkoder sålda – vid sidan om auktion

Permalänk
Melding Plague

CD Projekt Red-källkoder sålda – vid sidan om auktion

Rykten gör gällande att Cyberpunk-utvecklaren själv kan ha köpt tillbaka kod och filer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Rykten gör gällande att Cyberpunk-utvecklaren själv kan ha köpt tillbaka kod och filer.

Läs hela artikeln här

Och jag som tyckte att året 2020 var skumt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå hur allvarligt det är att källkoden till ett spel som Cyberpunk blir läckt. Vad är topp tre värsta sakerna som riskerar att hända? Varför är det så oerhört värdefullt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Jag har svårt att förstå hur allvarligt det är att källkoden till ett spel som Cyberpunk blir läckt. Vad är topp tre värsta sakerna som riskerar att hända? Varför är det så oerhört värdefullt?

Det mest uppenbara, och som redan händer, är ju att CDPR blir distraherade från vad de borde hålla på med.

Jag antar att du mer undrar varför någon faktiskt skulle vilja köpa koden och vad mer de nu har kopierat?
Oklart, men om inte annat så går det ju med befintligt mediadrama kring Cyberpunk2077 förmodligen att skapa mer drama och kanske nya utpressningsmöjligheter baserat på kanske främst stulna interna dokument, men kanske även i någon mån källkoden.

Sen kanske någon mindre nogräknad faktiskt skulle kunna tänka sig att bygga något med typ Witcher 3 eller Cyberpunk som utgångspunkt, men det känns ju lite långsökt att gå den vägen. Men om det typ kommer ett kinesiskt "Witcher 4" så kanske.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Jag har svårt att förstå hur allvarligt det är att källkoden till ett spel som Cyberpunk blir läckt. Vad är topp tre värsta sakerna som riskerar att hända? Varför är det så oerhört värdefullt?

Bra funderingar tycker jag!

Det kan väl egentligen bara innebära katastrof för dem ifall de hade utvecklat en helt egen och unik spelmotor (oinsatt i om så är fallet)..?

Jag resonerar som så att ingen skulle komma undan med att pula ihop en klon av spelet... det lär väl bli en juridiskt enkel match för CDPR isåfall (dvs fet stämning etc)..?

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk

Om köpesumman var 58 miljoner så är det i princip endast CD Projekt Red som kan ha varit köparen.
Jag tror inte spelet innehöll så mycket unika delar som är värda så mycket pengar utan det är mer helheten av det hela och lycka till att få in det i ett större företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det mest uppenbara, och som redan händer, är ju att CDPR blir distraherade från vad de borde hålla på med.

Jag antar att du mer undrar varför någon faktiskt skulle vilja köpa koden och vad mer de nu har kopierat?
Oklart, men om inte annat så går det ju med befintligt mediadrama kring Cyberpunk2077 förmodligen att skapa mer drama och kanske nya utpressningsmöjligheter baserat på kanske främst stulna interna dokument, men kanske även i någon mån källkoden.

Sen kanske någon mindre nogräknad faktiskt skulle kunna tänka sig att bygga något med typ Witcher 3 eller Cyberpunk som utgångspunkt, men det känns ju lite långsökt att gå den vägen. Men om det typ kommer ett kinesiskt "Witcher 4" så kanske.

Funderar på om någon kan sälja piratkopior med skadlig kod inlagd i spelet. Lättare för folk att fixa fuskprogram som kan sabba eventuella multiplayerspel baserade på motorn i framtiden.

Och som sas här i tråden, någon kanske släpper ett "eget" spel på någon marknad där CDPR inte kan styra över det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om köpesumman var 58 miljoner så är det i princip endast CD Projekt Red som kan ha varit köparen.
Jag tror inte spelet innehöll så mycket unika delar som är värda så mycket pengar utan det är mer helheten av det hela och lycka till att få in det i ett större företag.

58 miljoner är ju i princip noll pengar i sammanhanget. Det kan det vara värt som utbildningsmaterial för mindre nogräknad firma.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om köpesumman var 58 miljoner så är det i princip endast CD Projekt Red som kan ha varit köparen.
Jag tror inte spelet innehöll så mycket unika delar som är värda så mycket pengar utan det är mer helheten av det hela och lycka till att få in det i ett större företag.

Tycker inte det är för långsökt att anta att det kan vara värt 58 miljoner kr för Kina. I sammanhanget är det kaffepengar.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Synd att det inte var Microsoft istället, hade då sett framemot Windows 7 öppen källkod så att den kan liva vidare.

Lite kul ändå att dom själva sa att dom inte skulle betala hacker, men dom köper tillbaka det istället.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Synd att det inte var Microsoft istället, hade då sett framemot Windows 7 öppen källkod så att den kan liva vidare.

Lite kul ändå att dom själva sa att dom inte skulle betala hacker, men dom köper tillbaka det istället.

Nu vet vi ju inte om de faktiskt gjort detta, verkar ju vara ren spekulation att det skulle kunna vara så, men OM så är fallet så vore det ju en intressant utveckling.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bästa utfallet hade ju varit att CDPR själva hade köpt det, pga interna dokumenten och personalinfo m.m., men tvekar på att det var dem. Men man får hoppas.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Bra funderingar tycker jag!

Det kan väl egentligen bara innebära katastrof för dem ifall de hade utvecklat en helt egen och unik spelmotor (oinsatt i om så är fallet)..?

Så är fallet. (red engine)

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

CD Project lär ju inte behöva "köpa tillbaka" kod som dom redan har. Däremot kanske dom köpte hackarnas tystnad och borttagning av det dom "stal".

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

CD Project lär ju inte behöva "köpa tillbaka" kod som dom redan har. Däremot kanske dom köpte hackarnas tystnad och borttagning av det dom "stal".

Ja, såvida deras tidigare uttalande om att de hade backup på den data som var borta stämmer så är det ju isf snarare att ingen annan ska ha det än att de vill ha tillbaka något.

OM det nu är CDPR som är den påstådda köparen, det verkar ju inte vara någon som vet det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Nu vet vi ju inte om de faktiskt gjort detta, verkar ju vara ren spekulation att det skulle kunna vara så, men OM så är fallet så vore det ju en intressant utveckling.

Det märker vi om alla bugar är borta och dom har fått hjälp av någon okänd person.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Bra funderingar tycker jag!

Det kan väl egentligen bara innebära katastrof för dem ifall de hade utvecklat en helt egen och unik spelmotor (oinsatt i om så är fallet)..?

Jag resonerar som så att ingen skulle komma undan med att pula ihop en klon av spelet... det lär väl bli en juridiskt enkel match för CDPR isåfall (dvs fet stämning etc)..?

Inte så katastrofalt om spelmotorns källkod hade läckt, tror jag. Den gör med all säkerhet inte något som inte andra spelmotorer gör, och om spelmotorn är som de flesta andra egenutvecklade spelmotorer hos spelutvecklare har den knappt någon dokumentation, bristfälliga kommentarer i källkoden, full med rushade hacks för specifika situationer, och halvtaskiga verktyg

Tror snarare det är intern kommunikation de desperat försöker hålla hemligt, då det förmodligen kommer skapa ännu mer problem för deras image.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av celoz:

Tycker inte det är för långsökt att anta att det kan vara värt 58 miljoner kr för Kina. I sammanhanget är det kaffepengar.

Problemet är att det inte precis så mycket militära försvarshemligheter eller liknande i källkoden för detta spel. Det är många som har tillgång till källkod för det ena och det andra. Inte ovanligt så är det så att en person som sitter och jobbar med något på ett företag börjar hos en konkurrent och jobbar med liknande saker, men inte ens då är det så enkelt för den att "sno" över generella saker.
Och frågan är vad är det för unika saker i CD Projekt Red kod som är värt så mycket pengar så det är värt att ta en sådan extrem risk för? Själva arbetet som helhet är värt pengar, men då ska någon i smyg analysera detta och sedan föra över hemligheter till de andra.
Det känns som om spel är helt fel sak för att intressera Kina på detta, försvarshemligheter, hur vårt infrastruktur är uppbyggt, ny banbrytande teknik är en annan sak.

*edit*
Man ska skilja på. Koden är värt 58 miljoner och man kan använda den fritt hur man vill helt öppet. Till att koden måste hanteras extremt varsamt, de får vara väldigt noggrann med att fel arbetare inte vet att de har koden och de ska undvika göra lösningar som syns att de har den. Detta ihop med extrema risker vid själva köpet. Ja, det gör att kodens värde tappar extremt mycket värde.

Permalänk
Medlem

Vi får se om nån utvecklare släpper ett openworldspel med liknande buggar och kass prestanda snart då...

Permalänk
Medlem

Undrar vad den ursprungliga lösensumman hade varit om de valde att kontakta utpressarna. Lär man väl aldrig få veta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

CD Project lär ju inte behöva "köpa tillbaka" kod som dom redan har. Däremot kanske dom köpte hackarnas tystnad och borttagning av det dom "stal".

Fast det är ju tvivelaktigt också, att kackerlackorna lovar pinky promise på att inte dela med sig av koden betyder ju ingenting - no honor among thieves.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

De som snodde koden lär ju inte radera den bara för att de sålt koden liksom, och varför skulle project red betala för något de redan har?.

Eller kommer någon expansion till cyberpunk 2077 nu råka bli försenad på grund av detta... isåfall börjar man tvivla lite här

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit ansvarig på CDPR hade jag enbart betalat om det hade varit ett sätt att spåra och sätta dit de kriminella. Jag skulle aldrig lita på deras löften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Tycker inte det är för långsökt att anta att det kan vara värt 58 miljoner kr för Kina. I sammanhanget är det kaffepengar.

För Kina? Det låter otroligt långsökt att staten i Kina skulle vilja köpa källkoden, vad ska de med den till? De har redan tillgång till allt som bl.a. Tencent gör?

Permalänk
Medlem

Det coolaste hade ju varit om dom köpt det bara för att få info så att dom kunde hitta skurkarna, ch sen betalat lika mkt till för att skicka några hitmen på dom för att avsluta affären. Och sen gjort en film av det och tjänat tillbaks pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Det coolaste hade ju varit om dom köpt det bara för att få info så att dom kunde hitta skurkarna, ch sen betalat lika mkt till för att skicka några hitmen på dom för att avsluta affären. Och sen gjort en film av det och tjänat tillbaks pengarna.

Jag tänkte mer en DLC till Cyberpunk som handlade om detta... men visst en film vore coolt också

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Synd att det inte var Microsoft istället, hade då sett framemot Windows 7 öppen källkod så att den kan liva vidare.

Lite kul ändå att dom själva sa att dom inte skulle betala hacker, men dom köper tillbaka det istället.

NT-kärnan till Windows Server 2003 (Windows XP) har läckt via forskare för länge sedan. Det är lite dispyter ibland om hur mycket som har letat sig in i ReactOS. ReactOS är det OS du verkar drömma om. Dock är det fortfarande beta sen 1998 och ganska svalt intresse från allmänheten får man väl säga, men det utvecklas fortfarande.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Det coolaste hade ju varit om dom köpt det bara för att få info så att dom kunde hitta skurkarna, ch sen betalat lika mkt till för att skicka några hitmen på dom för att avsluta affären. Och sen gjort en film av det och tjänat tillbaks pengarna.

Coolaste hade varit om hackarna sålt till hundra stycken olika hemliga budgivare 🤣

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det är väl det som är det svåra - tilliten vid en sådan auktion att källkoden ifråga faktiskt överlämnas och försvinner för alltid från säljarens sidan och utan risk att det dyker upp som ytterligare kopior senare.

Är det smarta säljare så ser man till att det blir på det sättet och att det inte finns 'hemliga' backupper kvar när transaktionen väl är över.

Gör man inte det och det läcker igen till någon annan senare - så är scenariot med 'hitman' inte längre väldigt nära noll längre - men vad värre - det förstör framtida affärer med samma typ av 'varor' om det inte görs som det är lovat - så det bör finnas ett egenintresse för parterna att hålla det som är avtalat i och med auktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är väl det som är det svåra - tilliten vid en sådan auktion att källkoden ifråga faktiskt överlämnas och försvinner för alltid från säljarens sidan och utan risk att det dyker upp som ytterligare kopior senare.

Är det smarta säljare så ser man till att det blir på det sättet och att det inte finns 'hemliga' backupper kvar när transaktionen väl är över.

Gör man inte det och det läcker igen till någon annan senare - så är scenariot med 'hitman' inte längre väldigt nära noll längre - men vad värre - det förstör framtida affärer med samma typ av 'varor' om det inte görs som det är lovat - så det bör finnas ett egenintresse för parterna att hålla det som är avtalat i och med auktionen.

För att det ska spela någon roll om utpressaren får någon form av "gott rykte" (sett till att göra som utlovat, då... själva utpressningen ger ju knappast något gott rykte) eller ej så måste de ju ge sig tillkänna i någon mening för att någon annan ska kunna veta att det är samma person/organisation.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304