Möss med 8 000 Hz uppdateringsfrekvens ställer höga krav på processorn

Permalänk
Medlem

Hade PS/2 kontakt på musen löst problemet? De funkar väll annorlunda, eller hade det mer begränsat så 8000Hz inte funkat alls?

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Hade PS/2 kontakt på musen löst problemet? De funkar väll annorlunda, eller hade det mer begränsat så 8000Hz inte funkat alls?

Problem och problem. Det börjar gå åt Audiofil hållet där mer exklusive kablar är bättre. Och så länge det går göra dyrare kablar så är det lösningen på det påhittade problemet.

Interupps fungerar helt annat än pooling, Linus The tech guy förklarar saken här och varför det har tagits bort. Men i praktiken så är pololing raten inget problem, moderkort-tillverkare skippar då ps/2 kontakten.
https://www.youtube.com/watch?v=AWkvzycD5PE

Man kan dock argumentera för att ett spel inhämtar information i en tråd till spelmotorn, om denna information så hade kommit i 1 nanosekund tidigare eller senare så kommit den in i spelmotorn i olika skede och det kan bli att man förlorar en utput inifrån spelmotorn. Därför finns det ingen begräsnings alls hur snabbt kommunikationen från interface behöver vara och detta med snabbare pooling rate kan pågå i evighet. Exakt samma sak gäller såklart när brytarna ska registerna signalen osv.
Men detta kan lätt gå i i absurdum. Speciellt när vi människor har en långs reaktionsförmåga och man pratar om att extremt minska ner en annan bara för att det.. Ja, som jag skrev ovanför.

Permalänk
Medlem

... och det surrealistiska 20-21 fortsätter.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med 8k hz uppdateringsfrekvens? Jag har en mus där jag kan ställa om mellan 125 och 500 hz och jag märker ingen skillnad alls. Jag förstår vad det gör men har man verkligen nån nytta av detta?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

En människas reaktionstid på visuellt stimuli ligger på ca. 180-200 ms. Tveksamt om bråkdelar av millisekunder spelar någon roll i sammanhanget.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Tänkte samma sak. PS2 som är IRQ drivet, alltså MUSEN ber processorn om uppmärksamhet, processorn normalt set svarar då när den har tid. Kallas Optimering XD

USB är ju rätt retarded. igen IRQ där inte utan datorn får fråga tillbehören, är du där? Behöver du något? Fruktansvärt ineffektivt att datorn ska fråga alla usb tillbehör hela tiden om dom vill nåt.

Varför "gaming" moderkort inte har 2st PS/2 portar som standard fattar jag inte, fortfarande ultimata anslutningen för mus/tangentbord.

Obligatorisk:

Permalänk
Medlem

Har för mig jag kör 500Hz på min men går att ställa in 1000 om jag inte mins fel, märker ingen skillnad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Egentligen borde det räcka med en något högre pollingrate än vad ditt grafikkort leverar i FPS.

Säg 720Hz som max pollingrate, och sedan 800DPI sensor borde fungera för de flesta proffs.

Kör själv 1000Hz men märker ingen skillnad mot 500Hz.

Detta har inget alls med skärmen eller människans reaktions förmåga utan handlar om att snabba rörelser får den optiska sensorn att tappa bort sig och hoppa.

Har alla glömt bort de tidiga optiska mössen med låg pollrate?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Detta har inget alls med skärmen eller människans reaktions förmåga utan handlar om att snabba rörelser får den optiska sensorn att tappa bort sig och hoppa.

Har alla glömt bort de tidiga optiska mössen med låg pollrate?

Fast om ett spel kollar av kontrollern säg 2 ggr per frame, så spelar det väl ingen roll om musen skickar 2000 per frame.
Mer så jag tänkte.

Förstår inte varför sensorn ska tappa bort sig?

Borde inte den bara skriva till något register hur man har rört på musen, och det registret hämtar datorn data ifrån x antal ggr per sekund?

edit: och jag hade en optisk mus till 286an med en speciell musmatta med ett rutmönster, så jag minns nog de första optiska mössen, men inget om pollraten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

En mycket bra video på ämnet
https://youtu.be/mwf_F2VboFQ

Håller med han gör alltid så tekniska djupdykningar kring olika tekniker och ämnen inom hårdvaruvärlden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hmm, frågan är väl kanske bäst ställd om spelet klarar av att hantera den polling rate. För om spelet inte klarar det så är ju resten lite moot.

Dock finns det ju en poäng med hög polling rate, speciellt i snabba FP-shooters.
Om jag snabbt drar min mus överskärmen med 144hz , så ser jag ett ganska stort avstånd mellan "spökpekarna" , dvs varje gång musen rör sig så förflyttar den sig ca 100 pixels. (eller nått sånt, orka räkna) Om du nu tänker dig att i ett FPS, så svänger du snabbt runt siktet och klämmer av ett skott,, rent logiskt så förflyttar du siktet typ hundra pixels per frame. När skillnaden på en "boom headshot" och en miss,, är några pixels om huvet befinner sig på lite avstånd, så inser man snabbt att snabbare polling rate betyder högre upplösning på När du kan (tekniskt) klämma av ett skott. även om din timing är perfekt, så är du begränsad av avståndet mellan "polls". (en anledning till varför man stänger av v-sync, men det är en annan diskussion.)
Så även om du har perfect timing, och bra framerate (fps), så är, när ditt skott går av, fortfarande beroende på när musknappen "pollas".
Vanligtvis så väntar vi nån millisekund på att parkera siktet på det vi vill skjuta, men om man slipper det, om man bara kan svepa musen över skärmen och tajma när man skjuter, så sparar man flera millisekunder. När 2 personer försöker göra samma sak mot varandra så kan nån millisekund avgöra om båda dör (för att dom skjuter varandra, vid samma "server frame") eller om den ena klämmer av sitt skott "server frame" före.

Absolut inget jag har någon nytta av, Jag vill heller ha sjusst polling rate på mitt keyboard för min specialitet. (och jag skulle bli fraggad långt innan jag kommer till en sådan situation) Men för dom som spelar i toppskiktet, så kan det vara avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

But can it run Crysis this 8000 Hz mouse?!

Ser fram emot att se möss användas som benchmark i processortester

Vilken är bästa processorn för en 8000Hz mus? Är IPC allt eller kommer fler kärnor och trådar att hjälpa? SweC har en del att göra alltså.

Har själv Corsairs nya tangentbord K65 Mini som även den har möjlighet att gå upp till 8000Hz. (kör den i 2000Hz just nu) Hade varit roligt att skaffa musen för at se om processorn kröker sig.

Permalänk
Medlem

Att 125 Hz skulle vara USB-protokollets standardvärde är både rätt och fel.
När en enhet kopplar upp sig mot värddatorn så gör det det antingen i Low Speed eller i Full Speed. Low Speed USB stödjer max poll-rate på 125 Hz, och Full Speed stödjer max poll-rate på 1000 Hz. Full Speed har funnits i USB-standarden sedan version 1.0.
En enhet (USB ≥ 2.0) som är Full Speed kan begära att öka hastigheten till High Speed, och det är det läget som gör 8000 Hz polling rate möjlig.

Ofta så stödjer microcontroller för USB-enheter bara en hastighet: Low Speed eller Full Speed. En del kan koppla upp sig med det ena eller andra. Microcontrollers som stödjer High Speed är ovanligare och dyrare.

Obs att 1000 Hz vanligen är max-hastighet. USB-protokollet är värd-kontrollerat och paket-switchat med stöd för flera enheter på samma buss, så operativsystemet behöver schemalägga när den ska snacka med varje enhet på bussen, och om det ska i mer trafik i schemat så kan polling rate:n gå ner.
Det är därför som det brukar rekommenderas att spel-möss ska sitta på en "native" USB-port, och inte på någon hubb (extern eller intern) där det kan finnas flera enheter.
Jag tror förresten att MSI hade gaming-moderkort med speciella röda "mus-USB-portar" redan för fem år sedan.

Polling rate är dock inte allt. Detaljer i USB "Human Interface Device"-protokollet för möss och utformningen av många USB-enheter i microcontrollers gör det komplicerat att faktiskt uppnå bästa responstid. Det är inte säkert att ingenjörerna har valt rätt hårdvara och ansträngt sig. Jag är rädd att med många möss så kan ett paket med rörelsedata vara upp till en polling-cykel gammalt, eller t.o.m två om det vill sig illa. ("Cykel" räknat efter hur ofta som värddatorn faktiskt pollar, inte max polling rate på USB-bussen)
Samma orsaker är också varför möss måste pollas så ofta och inte bara varje frame när spelet frågar.

Skrivet av BergEr:

Är man masochist så är man

Skaffa seriell mus! De med scrollhjul uppdaterar i max 33 Hz!
(1200 bps, en start-bit, 7 data-bittar, en stopp-bit, 4 bytes / paket)

Redigerat:
PS/2-möss uppdaterar för övrigt i ca 100 Hz.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Vad är poängen med 8k hz uppdateringsfrekvens? Jag har en mus där jag kan ställa om mellan 125 och 500 hz och jag märker ingen skillnad alls. Jag förstår vad det gör men har man verkligen nån nytta av detta?

Skrivet av Pepsin:

En människas reaktionstid på visuellt stimuli ligger på ca. 180-200 ms. Tveksamt om bråkdelar av millisekunder spelar någon roll i sammanhanget.

Skillnaden ligger i hur smidigt muspekaren rör sig på skärmen. Över 1000Hz blir ju såklart skillnaden ganska liten men från t.ex 125 till 1000 är för många märkbart. Så det blir helt enkelt en jämnare rörelse av muspekaren.

Har man kört 1000MHz på en 120Hz eller högre skärm och går till 125Hz kommer det nästan kännas som att musen laggar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har för mig jag kör 500Hz på min men går att ställa in 1000 om jag inte mins fel, märker ingen skillnad.

Inte ens pro gamers säger att de märker skillnad mellan 500 o 1000hz. Om de inte för tillfället har betalt för att marknadsföra en mus då dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Nu kommer speciellt extra kort med dedikerad mus processor!
Innan nvidia köper upp dom och bygger in det på grafikkortet...

Om inte alla miners hinner före

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Inte än förmodligen, men det är viktigt att saker fortsätter att utvecklas. Detta ställer i sin tur krav på övriga komponenters utveckling. Vi ser detta hela tiden i elektronikvärlden.

Det argumentt köper jag när det kommer till de flesta tekniska framsteg men jag har svårt att se hur det är applicerbart i det här fallet.

Så som jag ser det kan det jämföras med en bil som har 10.000 hp eller en skärm som har 10.000 ppi. Det ser snyggt ut på pappret men ingen människa man dra nytta av det och det kostar bara onödigt med resurser.

Men men, jag kan förstås ha fel.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Redigerat:
PS/2-möss uppdaterar för övrigt i ca 100 Hz.

De skickar data i en frekvens i 100Hz. Men responstiden är snabbare då det går genom interrupts.

Om man går tillbaka till 80talet så kändes denna konstruktion vettig. Man körde entrådade applikationer som kunde låsa upp alla resurser, på något sätt måste man se till så att input från användaren för högsta prioritet. Att då lägga den som en interrupt när cpun kördes i 4MHz eller liknade kan verkas vettigt.

idag känns lösningen som att ha interrupts till processorn för att musen ha flyttat sig bara en lösning som en idiot skulle komma på att implementera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Inte ens pro gamers säger att de märker skillnad mellan 500 o 1000hz. Om de inte för tillfället har betalt för att marknadsföra en mus då dvs.

Jag känner lätt skillnad mellan 500 och 1000Hz.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bennyfax:

Jag känner lätt skillnad mellan 500 och 1000Hz.

Håller med. Inte jättestor skillnad på musens rörelser men man märker lätt av det. 125 till 1000 är däremot jättekliv.

Permalänk
Medlem

Allt över 1000hz på möss och tangentbord är ren idioti i mitt tycke.
Jag kan inte inbilla mig att det blir någon positiv effekt utan bara riskerar att få med rörelser som man ej vill. T.ex att den upptäcker mellanläget mellan att klicka och inte klicka och registrerar det flera gånger.
När mina möss börjat dubbelklicka så har första steget varit att ta ner det från 1000hz till 500hz vilket nästan alltid hjälpt.

Det var ju även någon produkt med galen hög hz som nyligen blev sämre i latenstest än ett med lägre hz..

Ser det mer som marknadsavföring för att "högre siffra måste vara bättre"

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Känns mer som "bragging rights" än något man faktiskt behöver eller är en nypa användningsbart

Permalänk

Så en sån här 8 000 Hz mus skulle det på något sätt vara bättre än en Logitech g pro, som har bäst sensor i hela världen?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Shit alltså, snart måste ju en dedikerad core till musen läggas till
edit: Såg att fler hade samma tanke

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragande:

Allt ska spåra ur i vanlig ordning Att gå från 1 till 0.125 ms kan väl knappast innebära någon mätbar förbättring ens för CS:GO-proffs. Att gå från 8 till 1 ms kan jag köpa när normal reaktionstid ligger på 200 ms eller så, men att göra uppoffringar för ytterligare 0.875 ms låter bara fånigt.

På elitnivå kan jag tänka mig att man ändå är intresserad av sånt här. Alla förbättringar är förbättringar, även om små. 1 ms kan vara skillnaden mellan att du får in ett headshot på motståndaren, eller motståndaren får in ett headshot på dig, vilket i sin tur kan avgöra en hel runda. Exakt samma anledning att man jagar skyhöga FPS i tävlingsfokuserade spel. (Egentligen är det inte FPS man jagar, utan låga frame times, d.v.s. lägre fördröjning mellan att något syns i spelet tills att det är redo att visas på skärmen.)

En snabbare polling rate vinner ju inte ett spel åt dig, inte ens som ett proffs, men det tippar ju själva "balansen", eller sannolikheten en liten liten bit åt ditt håll, och ger dig en liten edge. Så att t.ex. du vinner i 51% av fallen mot en lika bra motståndare istället för 50%, vilket också kan vara skillnaden mellan vinst eller förlust i en viktig match.

Och är det ens, på elitnivå, en uppoffring att musen ger CPU:n mycket att göra på en enstaka processorkärna som spelet ändå inte ens någonsin rör? På elitnivå så är själv datorhårdvaran ju en väldigt liten kostnad i förhållande till kostnaden för ett e-sportslag.

Men nej, som en vanlig användare som spelar spel ibland för att det är kul hade jag aldrig velat lägga en massa CPU-last i onödan på att min CPU ska polla min mus i 8000 Hz. Det verkar inte värt det på något sätt.

Var har jag fått denna 51% från? Ärligt talat är det mest en killgissning, och jag är alldeles för dålig på statistik, men i andan att det bästa sättet att få rätt info på nätet är att posta fel info så postar jag ändå. Jag lyckades inte komma ihåg hur normalfördelningens fördelningsfunktion funkade, så jag brute-forcade problemet genom att bygga lite kod som simulerar två spelare, båda med en reaktionstid på 300 ms och en standardavvikelse på 10 ms. Dessa siffror hittade jag här och var första bästa källa, men de verkar ju högst rimliga. I mina försök så landade jag på runt 51% i mina simuleringar, även om det så klart finns en del inneboende osäkerhet eftersom det är en simulering.

# Hämta funktion för normalfördelade slumptal från numpy. from numpy.random import normal # Statistik för två gamers med normalfördelad reaktionstid på # genomsnittligt 300 ms, och en standarfdavvikelse på 10 ms. # # Till detta läggs genomsnittlig fördröjning p.g.a. polling rate # på 8000 Hz i ena fallet (1000 ms / 8000 Hz / 2) och 1000 Hz i # andra fallet. gamer1_stats = { 'loc': 300.0 + 1000.0/8000.0/2.0, 'scale': 10.0 } gamer2_stats = { 'loc': 300.0 + 1000.0/1000.0/2.0, 'scale': 10.0 } # Gör ett antal försök, se hur många gånger spelare2 vinner över spelare 1. rounds = 100000 gamer1_wins = 0 for _ in range(rounds): gamer1_response_time = normal(**gamer1_stats) gamer2_response_time = normal(**gamer2_stats) if gamer1_response_time < gamer2_response_time: gamer1_wins += 1 gamer1_winrate = float(gamer1_wins) / float(rounds) print (f"Gamer 1 vinner i {100*gamer1_winrate}% av fallen")

Visa källkod
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon233652:

Håller med. Inte jättestor skillnad på musens rörelser men man märker lätt av det. 125 till 1000 är däremot jättekliv.

Sant, jag spelade med 500Hz ganska nyligen med förra musen och det duger åt mig. Förra var en gammal Razermus som fick cpu:n att gå upp till 12-15% om man rörde på den i windows vid 1000Hz. Iaf med mitt halvtrötta system.
Nu köpte jag Hyperx Haste med 3335-sensor och den kräver lite av cpu:n av någon anledning. Mindre än möss med 3389-sensorn vid samma Hz. Det är så att jag blir misstänksam men jag har mätt musens Hz.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jag känner lätt skillnad mellan 500 och 1000Hz.

Skrivet av anon233652:

Håller med. Inte jättestor skillnad på musens rörelser men man märker lätt av det. 125 till 1000 är däremot jättekliv.

Skrivet av bennyfax:

Sant, jag spelade med 500Hz ganska nyligen med förra musen och det duger åt mig. Förra var en gammal Razermus som fick cpu:n att gå upp till 12-15% om man rörde på den i windows vid 1000Hz. Iaf med mitt halvtrötta system.
Nu köpte jag Hyperx Haste med 3335-sensor och den kräver lite av cpu:n av någon anledning. Mindre än möss med 3389-sensorn vid samma Hz. Det är så att jag blir misstänksam men jag har mätt musens Hz.

Kanske ni var med också på tiden med de tidiga optiska mössen (125Hz) som skuttade när man drog musen snabbt?

Tror man även har fixat det med algoritmer på moderna möss med låg rate.

Frågan är om man har nytta av över 1000 på en mus dock

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kanske ni var med också på tiden med de tidiga optiska mössen (125Hz) som skuttade när man drog musen snabbt?

Tror man även har fixat det med algoritmer på moderna möss med låg rate.

Frågan är om man har nytta av över 1000 på en mus dock

Ja, herregud vad många optiska möss man gått igenom. Den snabbaste jag känner till och körde med länge var en MS-mus som hade någon form av rate på 6000 vilket var mycket högre än de populära Logitechmössen på den tiden. Skillnaden var också att med Logitech kunde man dra en spikrak linje horisontellt men det är något som försvunnit från många av dagens möss verkar det som. Körde kulmus de första åren när man spelade Quake/Quakeworld och det gällde att hålla kulan ren men jag har för mig att man redan då ökade Hz:en till 200-250 eller liknande men vet att det var ps/2-kontakt.
Jag känner inget behov av 8000Hz men kan tänka mig att det blir ett "måste" för känslans skull om man vänjer sig vid det.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Kanske ni var med också på tiden med de tidiga optiska mössen (125Hz) som skuttade när man drog musen snabbt?

Tror man även har fixat det med algoritmer på moderna möss med låg rate.

Frågan är om man har nytta av över 1000 på en mus dock

Jag tror jag var väldigt sen med optisk mus. Hade kulmus när jag började lira cs och säkert fram till 2003 ungefär. Crt hade jag till 2013 😁

Är nyfiken på att testa om det blir skillnad på över 1000hz, men någon nytta vet jag inte om jag skulle hitta egentligen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bennyfax:

Ja, herregud vad många optiska möss man gått igenom. Den snabbaste jag känner till och körde med länge var en MS-mus som hade någon form av rate på 6000 vilket var mycket högre än de populära Logitechmössen på den tiden. Skillnaden var också att med Logitech kunde man dra en spikrak linje horisontellt men det är något som försvunnit från många av dagens möss verkar det som. Körde kulmus de första åren när man spelade Quake/Quakeworld och det gällde att hålla kulan ren men jag har för mig att man redan då ökade Hz:en till 200-250 eller liknande men vet att det var ps/2-kontakt.
Jag känner inget behov av 8000Hz men kan tänka mig att det blir ett "måste" för känslans skull om man vänjer sig vid det.

Jag spelade en stor del quake 3 med en sådan här mus

Det gick görbra.