Bethesda: "Vi gör bättre spel när Playstation 5 utelämnas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du verkar dessutom helt missat att MS köpt upp dom så detta är ju just det, en ekonomisk sak, dom blev uppköpa, nya bossen MS bestämmer nu för dom äger Bethesda men men som vanligt gillar du att pinka i motvind och vrida och vända på allt.

Jag har inte missat det, och jag tror att de flesta fattar att det är ett sätt för Microsoft att samtidigt stärka sitt eget ekosystem. Todd Howard har sannolikt extremt lite med det att göra, och det är fortfarande så att utvecklingen på ytterligare en plattform kräver massa resurser som istället kan gå till att utveckla själva spelet.

Skrivet av pa1983:

Jag har hela tiden skrivit att det inte är ett tekniskt problem, utan just är pengar som är involverade här som är orsaken.
Men var tydligen för svårt för dig att förstå.

Nej, jag förklarade att det är en reell teknisk skillnad i mjukvarumiljöerna, vilket kostar pengar att utveckla versioner av samma spel till. Att det finns andra ekonomiska avväganden också, som att Microsoft vill främja och investera i Xbox-ekosystemet, är självklart.

Permalänk
Medlem

Men Xboxen blir ju inget annat än en fattigmans PC.. Spelen kommer ju till PC också, lönt att köpa en Xbox series asdf till någon annan än ett barn. Klart, sen finns det ju en skara som föredrar att spela på TV:n, men likväl, Xboxen erbjuder ju inget unikt.

PS5 och framförallt Nintentdos pryrlar fungerar som ett komplement till PC:n om Microsoft fortsätter såhär.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Det finns ingen tvekan om att Bethesda gör grymt bra spel i sig, men jag kunde inte brytt mig mindre om att de inte släpper spel på PS5:an. Det är bara Fallout och Elder Scrolls man missar ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moton:

Tycker det är ganska roligt nu när alla PS pöjkar som snackat sej vilda om hur mycket bättre exklusiva titlar dom har får något taget från dom och då är det helt plötsligt helt sjukt att något kan vara exklusivt.

Spelen är inte ens exklusiva egentligen, de fungerar på Xbox konsoler, PC och via xCloud så allt från mobiler till webbläsare.

Det enda som exkluderas är Sony och iallafall delvis Nintendo.

Permalänk

Tror på det uttalandet när jag ser det, med tanke att det kommer från Mr."It just works"!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag håller med väldigt många andra här på forumet, men tyvärr är det ett antal användare som alltid ska ta den värsta möjliga förklaringen för att få en chans att spy ut sitt missnöje över företag, företeelser och personer.

Ad hominem vinner inte automatiskt diskussionen heller.
Jag har inte missat det, och jag tror att de flesta fattar att det är ett sätt för Microsoft att samtidigt stärka sitt eget ekosystem. Todd Howard har sannolikt extremt lite med det att göra, och det är fortfarande så att utvecklingen på en annan plattform kräver massa resurser som istället kan gå till att utveckla själva spelet.
Nej, jag förklarade att det är en reell teknisk skillnad i mjukvarumiljöerna, vilket kostar pengar att utveckla versioner av samma spel till. Att det finns andra ekonomiska avväganden också, som att Microsoft vill främja och investera i Xbox-ekosystemet, är självklart.

Ja jag kan tänka mig en sådan användare som börjar på Swe.
Han gillar dessutom att stoppa ord i munnen på folk.

Vem har sagt nåt om att det inte kostar att stödja en plattform till?
Men nu är det så att MS vill ha exklusivitet, dom ser värdet i det inte extra värdet i att sälja fler kopior på fler plattformar.
Så lögnen som Todd drar att det handlar om att göra bättre spel är inte sant. Det kan alla se, förutom du då kanske.

Det är vad detta handlar om, det du inte vill inse som dom flesta här gör är att detta är HELT ett exklusivitets beslut inget annat.

Men du är ju du och ska pinka i motvind som vanligt.

Men jag har sagt min syn på det så varsågod, gå ham som vanligt med dina snedvridna idéer.

Permalänk
Medlem

Någon kunnig som vet ungefär när i utvecklingen man påbörjar olika portningar och hur stora team det rör sig om för varje port? Har ingen aning själv om de påbörjar portning 6 månader eller 2 år innan tänkt släpp och om det behövs 2 eller 100 personer i teamen under tiden. Vore intressant att veta ungefär hur mycket de sparar tidsmässigt på att inte behöva utveckla en PS5 version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vem har sagt nåt om att det inte kostar att stödja en plattform till?
Men nu är det så att MS vill ha exklusivitet, dom ser värdet i det inte extra värdet i att sälja fler kopior på fler plattformar.
Så lögnen som Todd drar att det handlar om att göra bättre spel är inte sant. Det kan alla se, förutom du då kanske.

Fast det är ju sant, eftersom det inom en given budget blir mer spel och mindre utveckling om de kan skippa att utveckla och supporta spelet på ytterligare en plattform.

Skrivet av pa1983:

Det är vad detta handlar om, det du inte vill inse som dom flesta här gör är att detta är HELT ett exklusivitets beslut inget annat.

Jag ser ingen majoritet, jag ser däremot inlägg skrivna i affekt som har väldigt lite med verkligheten att göra.

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag ett större fan av Bethesda eller deras spel men deras image är att de är duktiga på hypa spel innan release och peka finger åt andra efter release när alla buggar börjar komma upp till ytan.

Så kanske det inte är längre men det är den bilden jag fått.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det är ju sant, eftersom det inom en given budget blir mer spel och mindre utveckling om de kan skippa att utveckla och supporta spelet på ytterligare en plattform.
Jag ser ingen majoritet, jag ser däremot inlägg skrivna i affekt som har väldigt lite med verkligheten att göra.

Vad folk säger är att MS skippar att stödja PS5 för dom vill ha exklusivitet. Vill du ha deras spel, då är det deras plattform som gäller.

Todd som har en historia av att ljuga, FO76 någon?
Lögnen är inte att dom får mindre att göra genom att skippa en plattform utan att dom inte talar om att orsaken är inte att göra BÄTTRE spel utan orsaken är EXKLUSIVITET!

Okej förstår du nu?

Antar att du inte gör det för du kan argumentera mot någon som håller med dig, bara för att du måste.

Permalänk

Vilken tur att man har en PC och planerar att köpa en PS5

Visa signatur

AMD RYZEN 7 9800X3D || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Arctic Liquid 3 || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Vengeance CL28|| Gigabyte Eagle B850 || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Razer Blackshark V2 || Wooting 80 HE || WLMouse Beast X ||

Permalänk
Medlem

Det är ju såklart rent skitsnack, MS äger Bethesda och de behöver ett svepskäl till att låsa in folk i Xbox-ekosystemet. Exklusivitet är "anti-consumer" och begränsar bara konsumentens valfrihet.

Permalänk

Det köper inte jag! 🤣 De vill bara låsa in spelare till sin plattform.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Sveklockarn:

Bara för att hårdvaran är snarlik i Xbox och Playstation så är inte mjukvarumiljön samma! PC och Xbox kör Windows med DirectX medan Playstation 5 kör FreeBSD med Playstations egna grafik-APIer.

Det klart att det tar resurser att utveckla för en plattform till, men självklart är det Todd Howards fel...

Det som tar mist resurser är ju att inte utveckla alls!

Den resursen skulle förmodligen betala tillbaka sig själv många gånger om (om de utvecklar ett bra spel)
Det är nog inte en resursfråga som ligger bakom detta uttalande

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Självklart är det det. Men man behöver ju heller inte hävda att det är lika enkelt att göra Xbox Series X + Ps5 versioner som att se till att ett PC spel rullar på två snarlika GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vad folk säger är att MS skippar att stödja PS5 för dom vill ha exklusivitet. Vill du ha deras spel, då är det deras plattform som gäller.

Precis som att Sony håller spel de investerat stora summor i exklusiva på Playstation.

Skrivet av pa1983:

Todd som har en historia av att ljuga, FO76 någon?

Väldigt barnsligt att skjuta budbäraren. Todd Howards jobb är att promota deras produkter.

Fallout 76 är för övrigt ett utmärkt Fallout-spel, jag har spelat en bra bit över 500 timmar nu. Däremot köpte jag inte det vid release eftersom de hade allvarliga problem i början, men 150 kr har det varit värt med väldigt god marginal.

Skrivet av pa1983:

Lögnen är inte att dom får mindre att göra genom att skippa en plattform utan att dom inte talar om att orsaken är inte att göra BÄTTRE spel utan orsaken är EXKLUSIVITET!

Det är fortfarande ingen lögn, det är ett faktum vid sidan av andra beslut han inte bestämmer över. Det enda jag får ut av dina inlägg är att du inte gillar Todd Howard och försöker tillskriva honom saker han varken beslutar över eller kan påverka.

Om du hade jobbat inom något större företag och fått uppgiften att förklara impopulära beslut för folk som påverkas av dem direkt eller indirekt så hade du kanske förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det som tar mist resurser är ju att inte utveckla alls!

Den resursen skulle förmodligen betala tillbaka sig själv många gånger om (om de utvecklar ett bra spel)
Det är nog inte en resursfråga som ligger bakom detta uttalande

Den eventuella försäljningen ställd mot utvecklingskostnaden är ett ekonomiskt risktagande, det är omöjligt att veta utfallet i förväg. Han resonerar utifrån en given budget, och då är det sant, och det är inte lika med att det är den enda anledningen.

Permalänk
Avstängd

Lugnt, man kommer säkert att kunna streama spel till sin PSX-konsol i framtiden :-).

Permalänk
Moderator
Forumledare

HÖRRNI

Lägg ner personangreppen och diskutera som vuxna människor.
Annars har jag inga problem med att svinga lite med hammaren för att lugna ner er 😈

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis som att Sony håller spel de investerat stora summor i exklusiva på Playstation.

Fast det är en väldigt stor skillnad på att betala för utvecklingen av nya IP och köpa upp och låsa in befintliga.
Vilket Microsoft har varit väldigt duktiga på tex Tomb Raider som är ett existerande IP som dom köpte exklusivitet på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Bethesda behöver definitivt all hjälp de kan få för att göra bättre spel då deras rykte är rejält på dekis. Jag tror dock inte denna exklusivitet är vad som kommer göra skillnaden,speciellt inte då konsolerna blir alltmer lika hårdvarumässigt. Det är bara tomt snack för att tillfredsställa deras nya ägare och för att blidka spelarna i skenet av vad uppköpet såklart innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Fast det är en väldigt stor skillnad på att betala för utvecklingen av nya IP och köpa upp och låsa in befintliga.
Vilket Microsoft har varit väldigt duktiga på tex Tomb Raider som är ett existerande IP som dom köpte exklusivitet på.

Microsoft har förvisso förvärvat hela företaget Bethesda, så jag vet inte om man kan kalla det att köpa exklusivitet. Jag tror för övrigt att Microsoft kommer vara en extremt mycket bättre ägare än Zenimax, och att det kommer resultera i bättre produkter på sikt, framförallt för PC.

Historiskt är det många Zenimax-beslut som gjort att Bethesdas produkter blivit lidande. Jag kommer vara den första att köpa Todd Howards bok den dag han kan skriva om Bethesda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BengaBang:

Syftar du på detta? https://www.polygon.com/2015/8/5/9104411/rise-of-the-tomb-rai...

Microsoft köpte inte IP't, det är Square Enix, och som det verkar gälla var det en tidsexklusivitet för just det spelet. Enda jag minns är att jag körde igenom Rise of the Tomb Raider på PC och inget var exklusivt till Microsoft med Shadow of the Tomb Raider iallafall. Microsoft har inte köpt Squenix... ännu.

Man kan ju jämföra med exempelvis COD där Sony varit extremt på att köpa exklusivitet. Sony är ökända för detta.

Permalänk
Medlem

Segmenteringen av spel var anledningen till att jag gick från konsol till PC. Med priserna på PC idag så kommer det nog bli konsol för att spela spel nästa gång.

När det gäller just att inte kunna göra lika bra spel till PS5 som PC beror nog mycket på vad ens premisser för vad som gör ett bra spel är och vad för genre spelet är inom.
Skjutarspel gör sig såklart bäst med en mus, men det borde ju inte vara så svårt att faktiskt koppla in en mus till en konsol eller ännu bättre en bössa som man kunde ha till NES.
Jag kan därför bara tänka mig att det är hårdvaran till PS5 som är knepig att konvertera till/från, men mest troligt är det Bethesda's premisser om vad som gör ett bra spel. Intjänade pengar på ett spel brukar ju stå högre än Mindshare.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Todd Howard är nu köpt så allt som kommer ut från hans mun är PR snack när det handlar om den här konsolgenerationen.
Fast det är inget nytt där precis, "It's just works".

Permalänk
Medlem

Översättning: Vi är lata utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Todd Howard är nu köpt så allt som kommer ut från hans mun är PR snack när det handlar om den här konsolgenerationen.
Fast det är inget nytt där precis, "It's just works".

Det är sant. Men har det inte alltid varit PR-snack när han pratar? Det är ju givet att de skickar fram honom som frontfigur, den där karismatiske Todd.

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Lugnt, man kommer säkert att kunna streama spel till sin PSX-konsol i framtiden :-).

Tror du inte Sony blockerar det när det kommer till ex microsoft spel? De vill nog inte att du strömmar spel som de inte tjänar pengar på. Men då kan du köra genom android tv osv istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vinsten att optimera för PS är enormt större med tanke på hur många PS konsoler det finns. Tror artikeln misstolkar att man kommer kunna spela på något sätt, det lär mer indikera på att man kommer kunna stream genom Xcloud/Xpass och inte att det kommer senare till playstation.

Alla vet att anledningen till varför MS sitter hej vilt och köper upp studios är för exklusiviteten. Det har de märkt med tanke på att folk köper en PS5 just för dom exklusiva spelen.

En Xbox är en bättre spelplattform med gamepass och tillgång till tusentals spel. Men när du kommer till exlusiva spel som Demon souls GOW etc så faller det. MS vill ändra på det då dom insett att Sony är rövhål med att vilja släppa sina spel till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nästa höst släpper Bethesda Starfield som en exklusiv PC/Windows- och Xbox-titel, en avgränsning som Bethesdas Todd Howard beskriver som en fördel.

Läs hela artikeln här

Inga påtryckningar alls utövades av ägaren för att få Bethesda att göra det uttalandet....
För övrigt är det jättestora skillnader in hårdvaran i Xbox.en och PS5:an