Bethesda: "Vi gör bättre spel när Playstation 5 utelämnas"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror du inte Sony blockerar det när det kommer till ex microsoft spel? De vill nog inte att du strömmar spel som de inte tjänar pengar på. Men då kan du köra genom android tv osv istället.

Blir också lite komplicerat när de båda företagen också är partners för strömmade spel: https://www.theverge.com/2019/5/20/18632374/microsoft-sony-cl...

Sony lär vägra Game Pass och strömmad Xbox xCloud men Microsoft kommer ju inte hindra Sony om de vill göra samma sak i Windows.

Permalänk
Medlem

Låter väl troligt. Exklusiva spel brukar ju vara bland dom snyggaste och mest tekniskt imponerande. Sedan om det betyder bättre är en annan sak.

Men så länge det kommer på PC så är jag nöjd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bara för att hårdvaran är snarlik i Xbox och Playstation så är inte mjukvarumiljön samma! PC och Xbox kör Windows med DirectX medan Playstation 5 kör FreeBSD med Playstations egna grafik-APIer.

Det klart att det tar resurser att utveckla för en plattform till, men självklart är det Todd Howards fel...

Det är ju ändå Todd Howard som för fram detta klart felaktiga påstående. Sedan är det inte jobbigare att utveckla till FreeBSD än att utveckla till Vulcan. Faktum är att FreeBSD påminner mer om DirectX än vad Vulcan gör. Så det är rent och skärt skitsnack från Todd Howard.

Skrivet av Sveklockarn:

Todd pratar om ekonomiska anledningar, inte om att det är ogörligt rent tekniskt, men i ärlighetens namn så spelar fakta ingen roll för dig eftersom det är Todd Howard -- eller hur?

Läsförståelse?

Det folk påpekar är orsaken till detta uttalande. Alltså att det är uppenbart att Microsoft krävt exklusivitet och Todd Howard bestämt sig för att dra en ramsa om hur man får bättre spel om man utesluter PS5. Problemet är väl att man ändå måste koda mot Series S och därigenom ändå får en sämre produkt. Vilket är ironiskt med tanke på Todds uttalande. Sedan är inte halmgubbar fakta för den delen utan det är ett argumentationsfel när man saknar argument.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Alla vet att anledningen till varför MS sitter hej vilt och köper upp studios är för exklusiviteten. Det har de märkt med tanke på att folk köper en PS5 just för dom exklusiva spelen.

Det är väldigt, väldigt många härinne som skriver varianter på den här meningen med emfas - som att det skulle behöva förtydligas. Så att ingen liksom riskerar att tro att MS skulle köpa studior av några andra anledningar, typ för att vara snälla eller för att det är roligt. Det kanske inte var just ditt syfte här, men det är väl ingen som någonsin har trott någonting annat?

Hur mycket sanning det faktiskt ligger i Todd Howards uttalande är ju svårt att säga, såvida man inte är en av dem som jobbar på BGS eller råkar jobba med att programmera storspel för både Xbox och Playstation. Hur man än vill vrida och vända på det, så är det rätt irrelevant ändå. BGS och MS har ju haft en kärlekshistoria sen långt tillbaka. Flera BGS-titlar har gjort premiär på Xbox-apparater och Fallout 3 hade ju en rätt kantstött release till Playstation när det begav sig. Relationen mellan BGS och Sony verkar ha varit rätt sur även i andra aspekter, bortom ren hårdvara, så jag kan tänka mig att Todd Howard resonerar i en bredare bemärkelse än bara hårdkodade ettor och nollor här.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hårdvaruarkitektur skiljer sig så mycket åt nu. Det var skillnad på förr då konsolerna skilde sig så mycket åt. Då var det så enkelt att bygga till båda plattformar..

Eller kanske Bethesda har blivit uppköpta nu och gör det som bäst gynnar deras ägare?
*edit*
xbox 360 hade visst en ibm cpu, ändrade då mitt inlägg.

Tror du menar tvärtom?
Skillnaden på dagens kobsoler är mindre än förr.
Samma cpu och gpu arkitektur.

Förr var det ju egen cpu (cell) med sina spuer mot powerpc och amd baserad grafik.
Kommer inte på ngn kobsol som varit så lik som dagens

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hjälpsam

Många konsolspel har dåligt anpassat GUI för tangentbord och mus.
Där borde de lägga ned mer krut, för PC masterrace.
Fortfarande arg för hur de sabbade DAO3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju ändå Todd Howard som för fram detta klart felaktiga påstående. Sedan är det inte jobbigare att utveckla till FreeBSD än att utveckla till Vulcan. Faktum är att FreeBSD påminner mer om DirectX än vad Vulcan gör. Så det är rent och skärt skitsnack från Todd Howard.

Nu kör Playstation 5 sannolikt Orbis OS som är baserat på FreeBSD, vilket inte är lika med Linux. Vidare så är GNM/GNMX & PSSL-APIerna proprietära Sony-grejer, och att de skulle vara så lika DirectX att det går att använda samma kod är väldigt osannolikt, inte minst ur patentsynpunkt.

I vilket fall som helst så finns det merkostnader för att släppa spelet på ytterligare en plattform, om de så har världens skickligaste programmerare som kodar för Xbox på kontorstid och Playstation medan de sover.

Skrivet av Xinpei:

Läsförståelse?

Det folk påpekar är orsaken till detta uttalande. Alltså att det är uppenbart att Microsoft krävt exklusivitet och Todd Howard bestämt sig för att dra en ramsa om hur man får bättre spel om man utesluter PS5. Problemet är väl att man ändå måste koda mot Series S och därigenom ändå får en sämre produkt. Vilket är ironiskt med tanke på Todds uttalande. Sedan är inte halmgubbar fakta för den delen utan det är ett argumentationsfel när man saknar argument.

Todd Howards roll är att förklara ett impopulärt beslut. Börja där, istället för att repetera "Todd är dum".

Xbox-integrationen i Windows samt DirectX i Xbox är implementerade sedan långt tillbaka, det är dessutom en inhouse-produkt tack vare att Bethesda numera är ägda av Microsoft, vilket antagligen skapar en del fördelaktiga synergier. Hur man än vrider och vänder på det så kostar det mindre att utveckla för två snarlika plattformar som delar mjukvarumiljö och APIer.

Ingenstans har jag påstått att Microsoft inte har andra syften med att inte släppa Bethesda-spel för Playstation, så den halmgubben behöver inte konstrueras fler gånger.

Permalänk
Medlem

Vänta nu.

Vill dom att man ska signa upp sig på en prenumerationstjänst för att få spela spelen?

Kan man inte köpa vad man vill ha löst längre då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woaini:

Vänta nu.

Vill dom att man ska signa upp sig på en prenumerationstjänst för att få spela spelen?

Kan man inte köpa vad man vill ha löst längre då?

Finns inga Game Pass exklusiva spel ännu, så du kan fortfarande köpa spelen där de säljs. I butik boxat till Xbox, digitalt på Xbox, digitalt på PC i Store, digitalt på Steam eller spela via befintlig Game Pass tjänst eller strömma via xCloud på nästan vilken hårdvara som helst som är kompatibel.

Men frågan är hur länge till det dröjer innan vi börjar se första rena tjänste-spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu kör Playstation 5 sannolikt Orbis OS som är baserat på FreeBSD, vilket inte är lika med Linux. Vidare så är GNM/GNMX & PSSL-APIerna proprietära Sony-grejer, och att de skulle vara så lika DirectX att det går att använda samma kod är väldigt osannolikt, inte minst ur patentsynpunkt.

I vilket fall som helst så finns det merkostnader för att släppa spelet på ytterligare en plattform, om de så har världens skickligaste programmerare som kodar för Xbox på kontorstid och Playstation medan de sover.

Todd Howards roll är att förklara ett impopulärt beslut. Börja där, istället för att repetera "Todd är dum".

Xbox-integrationen i Windows samt DirectX i Xbox är implementerade sedan långt tillbaka, det är dessutom en inhouse-produkt tack vare att Bethesda numera är ägda av Microsoft, vilket antagligen skapar en del fördelaktiga synergier. Hur man än vrider och vänder på det så kostar det mindre att utveckla för två snarlika plattformar som delar mjukvarumiljö och APIer.

Ingenstans har jag påstått att Microsoft inte har andra syften med att inte släppa Bethesda-spel för Playstation, så den halmgubben behöver inte konstrueras fler gånger.

Todd Howards historia av dumma beslut och förklaringar är orsaken till folks syn av honom. Kort och gott.. Det finns en orsak varför han konstant får kritik och även denna gång förtjänar kritik. Du kan försöka byta fokus och försöka lägga det på kritikerna hur mycket du vill men försök att särskilja din åsikt och försök att byta fokus från vad som generellt kan räknas som fakta. Vilket är objektivt medan din åsikt och hela din kommentar är subjektiv.

Dessutom skrev jag inte att man kunde använda samma kod mellan dessa två API utan min poäng var bokstavligen att kan man applicera Vulkan (som Bathesda gjort i stort sett i varenda spel de släppt de senaste 5-7 åren) så kan man även koda in FreeBSD. Att man dessutom tvingas koda mot Series-S gör ju Todd Howards påståenden till icke argument när det kommer till att försämra kvalitén på produkten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

De skulle göra ännu bättre spel om de också utelämnade Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Todd Howards historia av dumma beslut och förklaringar är orsaken till folks syn av honom. Kort och gott.. Det finns en orsak varför han konstant får kritik och även denna gång förtjänar kritik.

Folk attackerar honom för att han är deras ansikte utåt, ungefär som när folk attackerar Bill Gates personligen p.g.a. saker de inte gillar med Windows. Under hans ledning har både Fallout och Elder Scrolls blivit två extremt framgångsrika spelserier, vilket sannolikt är en starkt bidragande orsak till att han fortfarande jobbar kvar på sin position efter mer än 20 år.

Skrivet av Xinpei:

Du kan försöka byta fokus och försöka lägga det på kritikerna hur mycket du vill men försök att särskilja din åsikt och försök att byta fokus från vad som generellt kan räknas som fakta. Vilket är objektivt medan din åsikt och hela din kommentar är subjektiv.

Personangrepp på Todd Howard är inte fakta mer än i meningen att vissa använder det som förklaringsmodell i sin personliga besvikelse.

Skrivet av Xinpei:

Dessutom skrev jag inte att man kunde använda samma kod mellan dessa två API utan min poäng var bokstavligen att kan man applicera Vulkan (som Bathesda gjort i stort sett i varenda spel de släppt de senaste 5-7 åren) så kan man även koda in FreeBSD.

Ja, det klart att det går, till en kostnad som kommer ur utvecklingbudgeten.

Skrivet av Xinpei:

Att man dessutom tvingas koda mot Series-S gör ju Todd Howards påståenden till icke argument när det kommer till att försämra kvalitén på produkten.

Du tänker genom att den har sämre hårdvara antar jag? Det är ju fullt görligt att skala ner detaljnivån, som man redan kan i de flesta PC-spel, så det lär inte vara så svårt att "optimera" för Series S.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Givet Wine och Proton så är skaran med spel som inte fungerar under Linux rätt liten idag. De som inte fungerar brukar vara blockerade av djuplodande anticheat-program som letar efter fel saker.

Jag är medveten om att det finns kompatibilitetslager, men jag vet inte om Sony skulle vilja utsätta sig för den legala risken bara för att underlätta portning från XB/Windows.

Min poäng är att det är skillnad på att bygga ett spel till Linux (eller BSD) jämfört med att bygga det till Windows. Att man kan köra spel byggda för Windows på Linux genom en viss programvara ändrar inte det för det är fortfarande spel byggda för Windows.

Skrivet av pa1983:

Okej! Jo jag kör linux, och typ allt fungerar jag slänger på den i spelväg, så ännu mindre icke imponerad över Todds inkompetens när Sony har BSD och vitt jag vet utmärkta Dev verktyg utvecklade av Devs som sysslar just med spelutveckling.

Men om man nu inte kan se att MS vill göra Bethesdas spel exklusiva till PC/Xbox och att Todd den lilla lögnaren en en gång skickas ut för att ljuga för gamers.

Men svälj du hans lögner XD Vi övriga ser igenom dom.

Skillnaden är att dom flesta fattar att skillnaden i OS/API/SDK inte är problemet här och en ytterst liten barriär, om man inte klarar det som spelstudio så kanske man antingen sak bli bättre eller lägga ner verksamheten.

Men alltid kul med folk som jagar halmstrån för att kunna svälja PR skitsnack XD

Dom som följer FO76 fiaskot med hemsidor som läkte personuppgifter, servrar som blev hackade, kraschade, totala och absoluta inkompetensen från Bethesda och Todds lögner så ligger problemet inte i antalet plattformar utan Bethesdas totala inkompetens, en plattform mer eller mindre kommer inte ge bättre spel LOL!

FO76 visade hur inkompetenta dom är, att mikro transaktioner och monye grabing är allt dom sysslar med nu.
Kvalité existerar inte över huvud taget lägre.

Att skippa PS5 kommer inte lösa nåt av dom systematiska problem företaget lider av.

Mycket ilska i detta inlägg av någon anledning. Självklart handlar det om ekonomi, varför hjälpa ens konkurrenter liksom. Imessage finns inte till Android heller, är det också "monye grabing" [SIC]?

Poängen är att det inte är gratis att bygga ett spel för en annan plattform bara för att hårdvaran råkar vara lik. Som exempel nämnde jag att Linux och Windows körs på exakt samma hårdvara men ändå är portning inte gratis och således gör de flesta spelstudios inte det. Att man kan jobba runt det med olika former av kompatibilitetslager eller emuleringar ändrar inte det.

Skrivet av NaaR:

Men Xboxen blir ju inget annat än en fattigmans PC.. Spelen kommer ju till PC också, lönt att köpa en Xbox series asdf till någon annan än ett barn. Klart, sen finns det ju en skara som föredrar att spela på TV:n, men likväl, Xboxen erbjuder ju inget unikt.

PS5 och framförallt Nintentdos pryrlar fungerar som ett komplement till PC:n om Microsoft fortsätter såhär.

Man kan ju se det från olika håll. Antingen erbjuder XB inget över en PC för att i princip alla spel finns till båda plattformarna, eller så är den ett ypperligt komplement till en PC för att den har samma spel och i många fall delar saves och liknande. Exempelvis har jag köpt Atmos för hörlurar och då får jag ju det till Windows och XB. Prismässigt ligger den ju väldigt bra, man får inte ens ett mellanklass-grafikkort för priset av en Series X liksom. Vill du kunna spela både i "vardagsrummet" och vid skrivbordet så kan du lösa det på något jobbigt sätt med streaming, långa kablar eller så, eller så köper du en till kapabel PC för 15-20 tusen eller så köper du en XB för knappt 6000. Spelen är förstås dyrare dock och det är inte så många som är "play anywhere", men Gamepass är billigt.

Permalänk
Medlem

Ta bort

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Folk attackerar honom för att han är deras ansikte utåt, ungefär som när folk attackerar Bill Gates personligen p.g.a. saker de inte gillar med Windows. Under hans ledning har både Fallout och Elder Scrolls blivit två extremt framgångsrika spelserier, vilket sannolikt är en starkt bidragande orsak till att han fortfarande jobbar kvar på sin position efter mer än 20 år.
Personangrepp på Todd Howard är inte fakta mer än i meningen att vissa använder det som förklaringsmodell i sin personliga besvikelse.
Ja, det klart att det går, till en kostnad som kommer ur utvecklingbudgeten.
Du tänker genom att den har sämre hårdvara antar jag? Det är ju fullt görligt att skala ner detaljnivån, som man redan kan i de flesta PC-spel, så det lär inte vara så svårt att "optimera" för Series S.

Todd Howard har det yttersta ansvaret hur saker implementeras i deras produkter eftersom han är "Lead-designer" för hela studion. Det hjälper ju inte heller att han konstant kör foten i munnen när han skall förklara något. Och nej. Det är inte som att attackera Bill Gates personligen eftersom Bill Gates inte har samma inflytande (längre) över Microsoft och deras utveckling som Todd Howard har över Bathesdas produkter.

Sedan angående Series S så verkar du inte vilja förstå (antagligen medvetet) ens poäng. Om nu inte Bathesda lanserar två separata spel för dessa två konsoler så kommer produktens kvalité bli lidande för Series-X eftersom spelet tvingas kodas mot sämre hårdvara.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sedan angående Series S så verkar du inte vilja förstå (antagligen medvetet) ens poäng. Om nu inte Bathesda lanserar två separata spel för dessa två konsoler så kommer produktens kvalité bli lidande för Series-X eftersom spelet tvingas kodas mot sämre hårdvara.

Jag bara påpekar att det är ett dåligt exempel eftersom skalning för t.ex. grafisk detaljnivå redan finns implementerad. Det är samma system med samma funktionsuppsättning fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag bara påpekar att det är ett dåligt exempel eftersom skalning för t.ex. grafisk detaljnivå redan finns implementerad. Det är samma system med samma funktionsuppsättning fortfarande.

Det är ganska stor skillnad mellan Series S och X i minnesbandbredd och mängden minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Spelen är inte ens exklusiva egentligen, de fungerar på Xbox konsoler, PC och via xCloud så allt från mobiler till webbläsare.

Det enda som exkluderas är Sony och iallafall delvis Nintendo.

Nej men precis. Själv är jag bara glad så länge PC får vara med, köpte mej ett Xbox One när det släpptes för ett antal år sedan men den har bara fått stå och agerat glorifierad mediaspelare de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det är ganska stor skillnad mellan Series S och X i minnesbandbredd och mängden minne.

Ja, de har olika "performance target" som Microsoft kallar det. 4K @ 60 FPS vs 1440P @ 60 FPS.

Det är ju fortfarande som att köra samma spel på en bättre eller sämre Windows-PC.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Sveklockarn:

Den eventuella försäljningen ställd mot utvecklingskostnaden är ett ekonomiskt risktagande, det är omöjligt att veta utfallet i förväg. Han resonerar utifrån en given budget, och då är det sant, och det är inte lika med att det är den enda anledningen.

Självklart så. Man kan resonera på liknande sätt om precis allt men ibland så lyser skitsnacket igenom så mycket att det blir svårt att ta på allvar :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, de har olika "performance target" som Microsoft kallar det. 4K @ 60 FPS vs 1440P @ 60 FPS.

Det är ju fortfarande som att köra samma spel på en bättre eller sämre Windows-PC.

Mjo. Men tror nog att MS överskattade prestandan lite, se bara på Forza Horizon 5, 1080p @ 30fps. Ganska stor skillnad mot 1440p @ 60fps som var deras uttalade target.
Jag sitter på både Series S och X hemma och kan väl än så länge tycka att spel som optimerats för X|S är sjukt snygga även på S (tänker främst på Gears). Men tror inte vi kommer få många 1440p @ 60fps på S. Eller så är det tvärtom, när utvecklare lärt sig optimera fullt ut så kanske det är precis det vi kommer att få

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Fallout 76 är för övrigt ett utmärkt Fallout-spel, jag har spelat en bra bit över 500 timmar nu. Däremot köpte jag inte det vid release eftersom de hade allvarliga problem i början, men 150 kr har det varit värt med väldigt god marginal.

Själv köpte jag det drygt en månad efter release, men märkte aldrig av några större buggar trots mitt spelande på Xbox One:n då i totalt kanske 100-150 timmar där.
Köpte det även på PC senare och lirade det i coop med polare i 200+ timmar där och hade väldigt kul utan några större buggar.
Och som spelet är nu (hoppar in sporadiskt ibland) är det enormt mycket bättre än tidigare dessutom (vilket i min mening faktiskt var värt pengarna långt innan dom ens lade till mänskliga NPC:er, spelet hade dock alltid NPC:er, bara inte mänskliga sådana).

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är medveten om att det finns kompatibilitetslager, men jag vet inte om Sony skulle vilja utsätta sig för den legala risken bara för att underlätta portning från XB/Windows.

Min poäng är att det är skillnad på att bygga ett spel till Linux (eller BSD) jämfört med att bygga det till Windows. Att man kan köra spel byggda för Windows på Linux genom en viss programvara ändrar inte det för det är fortfarande spel byggda för Windows.

Det du skrev var svårt att tolka ur det perspektivet du presenterar i detta svaret - första inlägget gjorde gällande att Linux inte kan spela spel, men nu är tongången att det krävs arbete för att bygga för Linux.
De flesta spelen som släpps idag tycks vara skapade i någon spelmotor. I både Unity och UE är skillnaden mellan att bygga för Windows eller Linux bokstavligen ett knapptryck - dvs inte jättestor skillnad i normalfallet. Använder spelmotorn Vulkan som grafiskt backend så bör inte skillnaden i arbetsbelastning för att bygga för annat operativsystem heller vara märkvärt större.
Nu ägs ju Bethesda av Microsoft och då är det klart att de vill(/ska?) använda DirectX istället vilket ur mitt perspektiv inte kan bero på mindre möda utan enbart ideologiska aspekter.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Det du skrev var svårt att tolka ur det perspektivet du presenterar i detta svaret - första inlägget gjorde gällande att Linux inte kan spela spel, men nu är tongången att det krävs arbete för att bygga för Linux.
De flesta spelen som släpps idag tycks vara skapade i någon spelmotor. I både Unity och UE är skillnaden mellan att bygga för Windows eller Linux bokstavligen ett knapptryck - dvs inte jättestor skillnad i normalfallet. Använder spelmotorn Vulkan som grafiskt backend så bör inte skillnaden i arbetsbelastning för att bygga för annat operativsystem heller vara märkvärt större.
Nu ägs ju Bethesda av Microsoft och då är det klart att de vill(/ska?) använda DirectX istället vilket ur mitt perspektiv inte kan bero på mindre möda utan enbart ideologiska aspekter.

Diskussionen handlade om att det inte skulle vara något jobb att släppa ett spel till Playstation om man ändå släppte det till Xbox för att de har ungefär samma hårdvara. Då använde jag Windows/Linux som ett exempel på att samma hårdvara i sig inte betyder att det är trivialt att bygga spelen för olika operativsystem eller plattformar. Att det finns kompatibilitetslager som gör att spel byggda för Windows fungerar i Linux är jättecoolt och bra men det har inget att göra med min poäng. Det gör det inte lättare eller svårare att göra en Linuxversion av ett spel gjort för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Diskussionen handlade om att det inte skulle vara något jobb att släppa ett spel till Playstation om man ändå släppte det till Xbox för att de har ungefär samma hårdvara. Då använde jag Windows/Linux som ett exempel på att samma hårdvara i sig inte betyder att det är trivialt att bygga spelen för olika operativsystem eller plattformar. Att det finns kompatibilitetslager som gör att spel byggda för Windows fungerar i Linux är jättecoolt och bra men det har inget att göra med min poäng. Det gör det inte lättare eller svårare att göra en Linuxversion av ett spel gjort för Windows.

Och min poäng att det inte måste vara svårt att göra spel som fungerar på flera plattformar kvarstår.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Och min poäng att det inte måste vara svårt att göra spel som fungerar på flera plattformar kvarstår.

Jag har inte sagt att det är svårt, bara att det inte är trivialt. Och det är i allmänhet inte så enkelt som att bocka i "PS5" bredvid "XBox Series" i kompilatorn. Hade det varit det så hade vi inte haft exempelvis olika prestanda på olika plattformar, eller olika buggar. Wine/Proton ger ibland bättre prestanda än samma spel utvecklat för Linux exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Själv köpte jag det drygt en månad efter release, men märkte aldrig av några större buggar trots mitt spelande på Xbox One:n då i totalt kanske 100-150 timmar där.
Köpte det även på PC senare och lirade det i coop med polare i 200+ timmar där och hade väldigt kul utan några större buggar.
Och som spelet är nu (hoppar in sporadiskt ibland) är det enormt mycket bättre än tidigare dessutom (vilket i min mening faktiskt var värt pengarna långt innan dom ens lade till mänskliga NPC:er, spelet hade dock alltid NPC:er, bara inte mänskliga sådana).

Det är klart roligast att inte spela med randoms. Tyvärr var jag den enda i bekantskapskretsen som inte ragade p.g.a. dåliga recensioner och ren baktalning, så jag har mest kört solo samt teamat upp med randoms i diverse world events. Det jag saknar lite nu är att kunna börja om och spela som världen var i början när mycket fortfarande var ett mysterium och redo att upptäckas igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Men nä. Detta har nog främst att göra med microsoft uppköp av bethesda

Va, tror du?

Påståendet hade kanske haft poäng om de bara supportade Xbox Series men med PC, och dess splittrade hårdvarubas, så lyser det igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tycker det är ganska roligt nu när alla PS pöjkar som snackat sej vilda om hur mycket bättre exklusiva titlar dom har får något taget från dom och då är det helt plötsligt helt sjukt att något kan vara exklusivt.

Fast nu jämför du äpplen och päron. Det är skillnad på att bygga upp utvecklingsstudios och IPs från, mer eller mindre, grunden ijmf med att bara köpa sig exklusivitet "från hyllan".

Permalänk
Medlem

De hade gjort ännu bättre spel om de även utelämnat skräpbox.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14