Bethesda: "Vi gör bättre spel när Playstation 5 utelämnas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fast nu jämför du äpplen och päron. Det är skillnad på att bygga upp utvecklingsstudios och IPs från, mer eller mindre, grunden ijmf med att bara köpa sig exklusivitet "från hyllan".

Skojar du eller?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_acquisitions_by_Sony

Kan räkna till 14 studios Sony har köpt upp genom tiderna som väldigt troligt enbart skapat Sony exklusiva spel. Varför trodde du Sony har skapat alla studios dom har under sej?

tex: Guerrilla Games som gjort blandannat Horizon zero dawn och Killzone köptes upp av Sony. Även Sucker punch studios som gjort blandannat Ghost of Tsushima och Infamous är köpt av Sony.

Finns många fler som sagt men pallar inte kolla.

EDIT: Senast var ju 2019 då Sony köpte Insomniac Games som gör Ratchet & Clank och Spiderman spelen. Detta var ju bara 2 år sedan men det verkade ju helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är ju såklart rent skitsnack, MS äger Bethesda och de behöver ett svepskäl till att låsa in folk i Xbox-ekosystemet. Exklusivitet är "anti-consumer" och begränsar bara konsumentens valfrihet.

Eller hur. Jag hoppas att Sony släpper Spiderman till xbox/switch. Finns många marvelfans som inte har en PS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Skojar du eller?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_acquisitions_by_Sony

Kan räkna till 14 studios Sony har köpt upp genom tiderna som väldigt troligt enbart skapat Sony exklusiva spel. Varför trodde du Sony har skapat alla studios dom har under sej?

tex: Guerrilla Games som gjort blandannat Horizon zero dawn och Killzone köptes upp av Sony. Även Sucker punch studios som gjort blandannat Ghost of Tsushima och Infamous är köpt av Sony.

Finns många fler som sagt men pallar inte kolla.

EDIT: Senast var ju 2019 då Sony köpte Insomniac Games som gör Ratchet & Clank och Spiderman spelen. Detta var ju bara 2 år sedan men det verkade ju helt okej.

Skojar du att du inte förstår skillnaden? Du missade, "mer eller mindre" förövrigt...

De allra flesta studios de köpt har vid köptillfället varit "nobodies". De har fått sin styrka, storlek och IPs EFTER att Sony tagit över. Dessa studios hade vi inte vetat om idag om det inte varit för Sony.

Det är dag och natt ijmf med att köpa etablerade utvecklare med etablerad IPs, det måste väl även du förstå?

Insomniac ja...vad hade de varit utan Sony?

Permalänk
Medlem

Microsoft köper Bethesda som sedan gör ett uttalande som kan tolkas som att dom gör bättre spel om konkurrerande plattform (konsol) utlämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skojar du att du inte förstår skillnaden?

De allra flesta studios de köpt har vid köptillfället varit "nobodies". De har fått sin styrka, storlek och IPs EFTER att Sony tagit över. Dessa studios hade vi inte vetat om idag om det inte varit för Sony.

Det är dag och natt ijmf med att köpa etablerade utvecklare med etablerad IPs, det måste väl även du förstå?

Insomniac ja...vad hade de varit utan Sony?

Vi har inte en aning vad dessa studios hade för potential utan Sony eftersom dom blev uppköpta av Sony. Dessutom är det orelevant, det dom köpte när dom köpte studiorna vad kunskapen. Hade inte Sony sett något värde i alla dessa studios som du säger var "Nobodies" så måste ju Sony vara ganska osmarta som slänger sjuka mängder pengar för att köpa dom.

Ge Microsoft en 10 år så har dom nog också lyckats skapa en del unika IP's med hjälp av Bethesda och company.

Permalänk
Medlem

PS5 är en belastning medan Series S är en fördel.
Todd är så full av PR-skit 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vi har inte en aning vad dessa studios hade för potential utan Sony eftersom dom blev uppköpta av Sony. Dessutom är det orelevant, det dom köpte när dom köpte studiorna vad kunskapen. Hade inte Sony sett något värde i alla dessa studios som du säger var "Nobodies" så måste ju Sony vara ganska osmarta som slänger sjuka mängder pengar för att köpa dom.

Ge Microsoft en 10 år så har dom nog också lyckats skapa en del unika IP's med hjälp av Bethesda och company.

I de flesta fall lär de inte lagt några sjuka pengar...och så mkt kompetens fanns inte heller, inte ijmf med vad de efter flera år i Sonys ägo erhållit. I många fall köps utvecklarna efter ett andraparts projekt, initierat av Sony.

Att SKAPA ett namn är en väldig skillnad från att KÖPA ett namn. Det är äpplen och päron och just därför är din initial kommentarer poänglös.

Vad MS har gjort är att de köpt bort ett antal utvecklare/IP från tredjeparts-marknaden. Det är svårt att beskylla Sony för. Kan du, utan att Googla, ens nämna en enda titel (ok, Sunset Overdrive, undra vad MS fick betala för det) från Sonys studios, från tiden innan de blev köpta? Liiite svårare än att nämna Bethesda titlar, eller hur?

Permalänk
Medlem

Va fan skäller ni på Todd för? Behövs väl ingen vidare förståelse för att fatta han har ngn sorts munkavle från MS och kan inte ens om han ville prata utifrån hans eget hjärta

Permalänk
Medlem

Upp till bevis nu då, de är ju inte kända för att släppa fullt fungerande spel direkt.
Nu har de visseligen ett riktigt bottenskrap a la Cyberpunk att jämföra sin egna kvalitet med.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv

Psygnosis, för evigt bortglömd: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Psygnosis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

I de flesta fall lär de inte lagt några sjuka pengar...och så mkt kompetens fanns inte heller, inte ijmf med vad de efter flera år i Sonys ägo erhållit. I många fall köps utvecklarna efter ett andraparts projekt, initierat av Sony.

Att SKAPA ett namn är en väldig skillnad från att KÖPA ett namn. Det är äpplen och päron och just därför är din initial kommentarer poänglös.

Vad MS har gjort är att de köpt bort ett antal utvecklare/IP från tredjeparts-marknaden. Det är svårt att beskylla Sony för. Kan du, utan att Googla, ens nämna en enda titel (ok, Sunset Overdrive, undra vad MS fick betala för det) från Sonys studios, från tiden innan de blev köpta? Liiite svårare än att nämna Bethesda titlar, eller hur?

Varför tror du Sony har skapat kompetens hos dessa studios? Du låter nästan religiös. Det ända Sony gör är att beställa koncept från en studio med vissa krav, alla spelen är mer eller mindre från grunden, idé inkluderat skapade från studion. Sony håller bara pengapåsen.

Fortfarande orelevant vad dom här studiorna hade skapat innan, många av studiorna var rätt unga och spellandskapet såg väldigt annorlunda ut då.

Förutom det senaste förvärvet är ju nästan alla andra köpen gjorda för väldigt längesen, därför du tror dom spelen är orelevanta. Sen låter det nästan som att du menar att bara för att Bethesda och company har varit lyckade så får dom inte bli uppköpta. Nästan säker på att om Sony hade haft pengarna hade dom köpt upp Zenimax istället och då ser jag mycket heldre att MS gör de så jag kan ialf kan få spelen på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Varför tror du Sony har skapat kompetens hos dessa studios?

För att tjäna pengar förstås. Vad har det med det vi diskuterar, att det är skillnad på att skapa resp köpa namn (och hur resp aktion uppfattas av gamers), att göra?

Citat:

Du låter nästan religiös

Och du låter som att du inte har förstått att det jag skriver till dig här är inte ett "försvarstal" för Sony, utan en förklaring varför DITT inlägg nedan är en päron vs äpple jämförelse.

Skrivet av Moton:

Tycker det är ganska roligt nu när alla PS pöjkar som snackat sej vilda om hur mycket bättre exklusiva titlar dom har får något taget från dom och då är det helt plötsligt helt sjukt att något kan vara exklusivt.

Citat:

Fortfarande orelevant vad dom här studiorna hade skapat innan,

Det är tvärtom ytterst relevant för diskussionen.
Även du borde du väl förstå vilken skillnad är, i en gamers ögon, när kända stora studios/IPs "köps bort från marknaden" och när små studios byggs upp, mer eller mindre, från grunden? I klartext, det sticker helt klart mer i ögonen när en titel som säg Doom "försvinner" ijmf med, säg, Way of the warrior. Så ditt påstående att det inte är relevant är helt uppåt väggarna.

Citat:

Nästan säker på att om Sony hade haft pengarna hade dom köpt upp Zenimax istället

Nu spekulerar du helt utan grund, för vad baserar du det antagandet på? De har inte haft den taktiken på vääldigt länge. Psygnosis möjligen, va ett tag sen...

Permalänk
Medlem

För mig vinner bethesda aldrig över square enix och final fantasy 7 så därför är ps5 ett självklart val för mig.

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Så exkludera xbox användare också å släpp bara på PC så blir spelet ÄNNU bättre. Men nä. Detta har nog främst att göra med microsoft uppköp av bethesda och de vill skapa lite attraktiva exklusiva spel likt sony/playstation har, även om spelet som en bieffekt kommer vara lite bättre på pc/xbox än det hade varit om spelet också gjordes till playstation.

NOG? Tror en Bethesda-chef skulle få gå på dagen om han föreslog att inte ha stöd för bolagets huvudägares konsol.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag bara påpekar att det är ett dåligt exempel eftersom skalning för t.ex. grafisk detaljnivå redan finns implementerad. Det är samma system med samma funktionsuppsättning fortfarande.

Yes. Man kan magiskt kompensera den stora skillnaden i prestanda. Är det därför PC spel oftast tvingas tumma på inställningar när spelen släpps både på PC och konsol? Eller det kanske bara är lata utvecklare igen som är ute och försöker sabotera?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

När nya XBOX och PS5 i princip har likadan hårdvara, men ändå lyckas karln skylla på något. Bättre ursäkt kunde dom ändå komma med faktiskt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

När nya XBOX och PS5 i princip har likadan hårdvara, men ändå lyckas karln skylla på något. Bättre ursäkt kunde dom ändå komma med faktiskt

Jag skulle säga att det inte är en ursäkt för ingen påstår att det är anledningen att de inte gör en version för PS, däremot är det en fördel som kommer av att slippa bygga för Windows och Playstations BSD-deriverade operativsystem. Man kan förstås diskutera hur stor denna fördelen är, och jag påstår inte att den är särskilt stor, men det går inte att förneka att det är en skillnad.

Permalänk
Medlem

"Vi kom just på att vi gör bättre spel om vi enbart fokuserar på vår nya ägares plattformar".

Inget överraskande, men kanske något ihåligt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Yes. Man kan magiskt kompensera den stora skillnaden i prestanda. Är det därför PC spel oftast tvingas tumma på inställningar när spelen släpps både på PC och konsol? Eller det kanske bara är lata utvecklare igen som är ute och försöker sabotera?

Jag förstår inte riktigt frågan?

En Series S kostar idag 3600 kr mot en Series X som kostar 5700 kr, så det vore ju konstigt om de presterade likadant. Varför somliga spelutvecklare väljer att bara ta med ett fåtal grafikinställningar i menyer på PC-versionen är inte samma sak som att det inte finns kvalitetsinställningar som enkelt kan ändras mellan snarlika två konsoller. Ett sentida exempel är PC-versionen Mass Effect Legendary Edition som egentligen har en massa grafikoptions, det är bara att de flesta inte går att påverka utan att ändra i diverse konfigurationsfiler.

På konsoler har ju utvecklaren större möjligheter att skruva ner inställningarna så att det flyter bättre.

Permalänk
Medlem

Bethesda och ”bra spel” i samma mening 😂 deras spel har vara vit pga modeste eller att någon annan studio gjort spelet, t.ex. Fallout New Vegas.

Skamligt att Todd Howard får vara kvar i det där företaget efter M$ uppköpet.