Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Varför tror du folk köper en SUV?

Man kanske skulle slå till?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/land_rover_defender_d...

Bra med en 90 istället för 110 så blir det lättare att parkera i och med längden... Stålfälg med ordentligt med däck istället för finkänsliga aluminiumfälgar med lågprofildäck som repas sönder och stöter och slår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Har man en normal bil kan man med lätthet köra 30 över de flesta farthinder.

Sedan är det ett evinnerligt otyg med folk som inte har vett att hålla 50 i tätbebyggda områden utan ska köra som arslen och hävda sin ”rätt” att köra som de behagar.

Skrivet av anon134512:

Kör du customsänkt Lamborghini Aventador?

Nja, få farthinder går att ta i 30, men det finns förstås olika typer. Det handlar inte om att jag har låg bil som skrapar i utan att det blir obekvämt och riskerar att skada stötdämpning och liknande. Men nu var det inte jag jag pratade om utan alla bilar som körde förbi min morsas hus. Där är det små men "skarpa" farthinder, kanske 20 cm långa och 10 höga eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, få farthinder går att ta i 30, men det finns förstås olika typer. Det handlar inte om att jag har låg bil som skrapar i utan att det blir obekvämt och riskerar att skada stötdämpning och liknande. Men nu var det inte jag jag pratade om utan alla bilar som körde förbi min morsas hus. Där är det små men "skarpa" farthinder, kanske 20 cm långa och 10 höga eller så.

Har du någon fakta på att ett farthinder skulle riskera att skada stötdämpare om fordonet framförs på ett normalt sätt?

Har man exempelvis en sänkt bil får man faktiskt skylla sig själv om man skadar exempelvis ett kjolpaket, det är ingen annans ansvar än förarens.

Citat:

När jag besöker dem är det sjukt störande, framför allt på natten när man försöker sova, att alla bilar som passerar i princip stannar två gånger under passagen av deras hus, med allt ljud och ljus som kommer av det.

Så du menar på fullaste allvar att fordon som passerar över farthindret hos din morsa stör så pass mycket att det exempelvis stör nattsömnen?

Ligger huset 1m från vägen?
Och hur kan ljus komma in i sovrummet av att fordon passerar över farthindret?

Citat:

Min morsas man klagade och fick dem att bygga farthinder på deras gata, begränsningen är 30 och folk körde absolut fortare än så tidigare, men samtidigt är det en "uppvuxen" villagata i princip helt utan barn och så, så 30-gränsen är ganska tveksam i mina ögon.

Du får väl klaga så att farthindret tas bort.

Men jag är mer tveksam till dina påståenden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Varför tror du folk köper en SUV?

Precis, är det någon gång jag har nytta av min höjda pickup är det i stadskörning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har du någon fakta på att ett farthinder skulle riskera att skada stötdämpare om fordonet framförs på ett normalt sätt?

Fakta och fakta, vår V70 gen1 gick bakre stötdämparfästen av efter att kört på omärkt farthinder i 25-30km/h. Bilen flög nästan lite, vart en jäkla studs och vid tillbakastudsen gick gummifästet sönder(by design).
Det är inte sådana små gulliga gummifarthinder

jag pratar om utan minst 10cm höga rejäla saker

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har du någon fakta på att ett farthinder skulle riskera att skada stötdämpare om fordonet framförs på ett normalt sätt?

Har man exempelvis en sänkt bil får man faktiskt skylla sig själv om man skadar exempelvis ett kjolpaket, det är ingen annans ansvar än förarens.

Så du menar på fullaste allvar att fordon som passerar över farthindret hos din morsa stör så pass mycket att det exempelvis stör nattsömnen?

Ligger huset 1m från vägen?
Och hur kan ljus komma in i sovrummet av att fordon passerar över farthindret?

Du får väl klaga så att farthindret tas bort.

Men jag är mer tveksam till dina påståenden

Jag gillar farthinder som saboterar för sänkta bilar, samtidigt hatar jag dem för att dem ökar bränsleförbrukningen och jag med min standard bil (skoda octavia 1,0 tre cylindrar om det är nån indikation på hur långsamt jag faktiskt kör) har lyckats skrapa underredet på ett dåligt byggt farthinder.
Och för att supporta Snajk så dem fyra farthinder jag kör över på väg till jobbet varje dag skulle jag aldrig köra i 30 över, 20 är det som gäller där.

Har en arbetskamrat som bor vid en upphöjd fyrvägskorsning, han har fått sprickor i grunden och vaknar av lastbilar som kör för snabbt över då hela huset vibrerar enligt honom.
När det grävdes fiber och asfalten frästes upp utanför mitt hus var det inte roligt när grannen körde iväg med sin lastbil kl 5 på morgonen, vägen går 4m från min sovrumsvägg, men ja det var ju inte ens ett farthinder och det störde min nattsömn.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Har du någon fakta på att ett farthinder skulle riskera att skada stötdämpare om fordonet framförs på ett normalt sätt?

Vad är "ett normalt sätt"? Att anpassa farten efter storlek, höjd och vinkel på ett farthinder är normalt enligt min mening. En del farthinder går att hålla 30 eller till och med 35 över, men de flesta får man ju bromsa ned till typ 15-20 och då har jag ändå en modern och hyfsat tålig bil, som är leasad så jag bryr mig inte jättemycket om eventuella långsiktiga konsekvenser på stötdämpare och så. Men det är klart, det har hänt att jag kört runt i en större SUV som inte har varit min utan exempelvis Volvos avdelningsbil eller så, och då bryr jag mig ju inte alls om några sådana risker, men samtidigt vill man ju inte åka runt och hoppa vid varje hinder liksom.

Citat:

Har man exempelvis en sänkt bil får man faktiskt skylla sig själv om man skadar exempelvis ett kjolpaket, det är ingen annans ansvar än förarens.

Det har jag inte påstått. Det är absolut komiskt när man ser någon stekare glida runt i sin Ferrari i stadstrafik och skrapa i rejält vid varenda litet gupp, eller när de behöver sakta ner till verkligen krypfart för att kunna ta sig fram. Men det är inte samma sak som att farthinder oftast kräver sänkt hastighet från de flesta bilar.

Citat:

Så du menar på fullaste allvar att fordon som passerar över farthindret hos din morsa stör så pass mycket att det exempelvis stör nattsömnen?

Ja. Ljudet stör nog mest men när ljudet har väckt en så blir man liksom mer väckt av ljuset.

Citat:

Ligger huset 1m från vägen?

Nej, men kanske två-tre meter.

Citat:

Och hur kan ljus komma in i sovrummet av att fordon passerar över farthindret?

För att farthindret påverkar riktningen på ljuset så att det når upp till fönstren i sovrummen på andra våningen. Med platt väg så gör de inte det.

Citat:

Du får väl klaga så att farthindret tas bort.

Jag sover kanske där fem-sju nätter om året, så det är inget jätteproblem. Tidigare hade de sådana där stora krukor som farthinder men det hjälpte kanske inte tillräckligt. En jul när jag var där så kom någon småkriminell tonåring på en moppe/cross och krockade in i grannens bil i ganska hög hastighet exempelvis.

Citat:

Men jag är mer tveksam till dina påståenden

Vilka? Att man behöver sakta ner vid farthinder? Det är ju poängen med dem liksom. Att ens nattsömn kan bli störd av en massa bilar som saktar ner och gasar på är väl heller inte så långsökt, eller att halvljus som momentant når in i ens sovrum också kan störa?

Permalänk
Medlem

Jag brukar öka farten vid farthinder för att då tar stötdämparna det mesta, det blir bara en liten "stöt". Ni är välkomna att testa själva.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Jag brukar öka farten vid farthinder för att då tar stötdämparna det mesta, det blir bara en liten "stöt". Ni är välkomna att testa själva.

En sak som jag märkte ganska snart efter jag tog körkort var att man inte ska bromsa över hindret i alla fall. Bromsa innan och håll farten över så går bilen mjukare.

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll.
Jag har blivit hjärtligt trött på allt snack om farthinder, deras vara eller icke vara, lämpliga hastigheter förbi dem, m.m.
Det här är ett gnäll, det som tråden är avsedd för.
Ni kan väl skapa tråden: "Farthinder, deras vara eller icke vara, lämpliga hastigheter förbi dem, m.m."
så vi andra kan fortsätta gnälla utan farthinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Dagens gubbgnäll.
Jag har blivit hjärtligt trött på allt snack om farthinder, deras vara eller icke vara, lämpliga hastigheter förbi dem, m.m.
Det här är ett gnäll, det som tråden är avsedd för.
Ni kan väl skapa tråden: "Farthinder, deras vara eller icke vara, lämpliga hastigheter förbi dem, m.m."
så vi andra kan fortsätta gnälla utan farthinder.

Du behöver ju inte följa tråden, gnällgubbe.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Dolda fartkameror så kanske vi inte behöver några farthinder. Djungeltelegrafen avslöjar ju snart vart fartkamerorna finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag brukar öka farten vid farthinder för att då tar stötdämparna det mesta, det blir bara en liten "stöt". Ni är välkomna att testa själva.

Själv timar jag släppandet av bromsen innan gupp för motsvarande effekt.

Hehe, minns att jag åkte med svärfaren till en kollega när jag hjälpte kollegan flytta för några år sen. Han gjorde tvärt om och bromsade hårt precis innan ett gupp, så farten han nog inte sjunka mer än några km/h, men fick vikten flyttad till framvagnen som också nådde botten ungefär när framhjulen nådde guppet. Blev den mest obekväma överfarten av det guppet jag någonsin haft, trots att det var ändå gången jag åkt en stor, lyxig och komfortabel Lexus-SUV över det

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt gnälla om den fruktansvärda smärta det är att använda Android 12 på Oneplus.

Jag installerade denna fasa för några månader sedan. "Coolt med ny uppdatering!" tänkte jag.
Samma dag ångrade jag mig så grovt att jag struntade i den inplanerade kvällsaktiviteten för att istället ta reda på hur man gick tillbaka till Android 11. Allt var fröjd - För en tid.

Sedan dryga veckan tillbaka så har telefonen varje dag skickat en notis med "Ladda ner Android 12! Ny uppdatering tillgänglig!".
Denna notisen går inte att ta bort om man inte dubbelklickar, därefter låser upp telefonen och låter den, än en gång, söka efter uppdateringen som tydligen fanns tillgänglig innan man kan ta bort notisen.
Eftersom jag är en person som av notiser instinktivt får den mentala bilden av en trädgårdstomte som sitter på ens huvud och upprepande petar med en pinne i tinningen "Hallå! Kolla här" så var jag såklart tvungen att varje gång gå igenom proceduren för att bli av med notisen.

Fram tills i mitten på förra veckan då jag tröttnade och hoppades att uppdateringar kommit till den grad att Android 12 faktiskt gick att använda. Ack så fel jag hade.

Inte nog med att mobilen nu frågar varje kontakt jag klickar på för att ringa i appen "Telefon" om jag vill använda videosamtal, sms eller telefon (vad är det som är oklart med appnamnet "telefon"?).
Knapparna för tillbaka/hem/välj app har också flyttat sig några millimeter åt vardera håll jämfört med tidigare, vilket resulterar i att jag alltid trycker precis mellan knapparna och blir irriterad över att inget händer.

Varje gång jag kopplar in mobilen med sladd till bilen så frågar den (oftast två gånger, en gång räcker inte för Android 12) om jag vill

1. Bara ladda (förvalt)
2. Android Auto/bara ladda
3. Gör ingenting

Tidigare så gick mobilen automatiskt in i Android auto + laddning, vilket jag förutsätter att alla normala människor som kopplar in telefonen i bilen skulle vilja. Varför skulle jag koppla in mobilen med sladd om jag vill "Göra ingenting?"

Android 12 är dessutom så klumpigt att de har samma funktion för att "halvöppna notis" och "lås skärm". Dubbelklickar man på en notis så fick man tidigare upp lite mer information från notisen, nu får man bara detta om man dubbelklickar väääääldigt långsamt på notisen. Annars halvöppnas notisen, men skärmen stängs av. Genialiskt.

Utöver dessa fadäser till nya "features", tillsammans med en hel del andra tillkortakommanden (man tar nu screenshot med 3 fingrar ned istället för upp (varför!?)), så kan jag ha hittat årtiondets mest korkade designval:

Dold text

Hur i hela fridens namn kan man tycka att detta är ett bra designval? Klockor har vanligtvis 12 i "norr", 3 i "öst", 6 i "söder" och 9 i "väst". Hur mycket otur hade man när man tittade på en klocka och tänkte "Vet ni vad världen behöver? Nytänkande gällande hur en hur en klocka fungerar."

Hade min Oneplus 9 Pro varit något äldre hade jag bytt ut den på studs, hade Android 12 varit en grej när jag skulle köpa den hade jag köpt något annat. Hoppas att de inblandade i utvecklingen av Android 12 och "OxygenOS 12" skäms. Det gör i alla fall jag som måste använda skiten.

Tack för ordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Hur i hela fridens namn kan man tycka att detta är ett bra designval? Klockor har vanligtvis 12 i "norr", 3 i "öst", 6 i "söder" och 9 i "väst". Hur mycket otur hade man när man tittade på en klocka och tänkte "Vet ni vad världen behöver? Nytänkande gällande hur en hur en klocka fungerar."

En vanlig klocka endast visar 12 timmar, så då måste de ha en extra AM/PM-switch.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

En vanlig klocka endast visar 12 timmar, så då måste de ha en extra AM/PM-switch.

Eller så kan de ha kvar det som tidigare, där 1-12 finns på den yttre cirkeln medan 13-24 finns på den yttre, där 12 och 24, 3 och 15, 6 och 18 och 9 och 21 är på samma ställe fast på en inre/yttre cirkel. Mycket mer rimligt och logiskt.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Hur i hela fridens namn kan man tycka att detta är ett bra designval? Klockor har vanligtvis 12 i "norr", 3 i "öst", 6 i "söder" och 9 i "väst". Hur mycket otur hade man när man tittade på en klocka och tänkte "Vet ni vad världen behöver? Nytänkande gällande hur en hur en klocka fungerar."

Hade min Oneplus 9 Pro varit något äldre hade jag bytt ut den på studs, hade Android 12 varit en grej när jag skulle köpa den hade jag köpt något annat. Hoppas att de inblandade i utvecklingen av Android 12 och "OxygenOS 12" skäms. Det gör i alla fall jag som måste använda skiten.

Det är inte en Android 12-grej, det är förmodligen en OxygenOS-grej, för i ren Android 12 är det fortfarande den dubbla väljaren med 12/00 i toppen, med 1-12 i yttre cirkeln och 00-23 i inre cirkeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det är inte en Android 12-grej, det är förmodligen en OxygenOS-grej, för i ren Android 12 är det fortfarande den dubbla väljaren med 12/00 i toppen, med 1-12 i yttre cirkeln och 00-23 i inre cirkeln.

Irritationen kvarstår likväl

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det är inte en Android 12-grej, det är förmodligen en OxygenOS-grej, för i ren Android 12 är det fortfarande den dubbla väljaren med 12/00 i toppen, med 1-12 i yttre cirkeln och 00-23 i inre cirkeln.

Ja, jag har så fortfarande med Sony. Däremot driver Android 12 mig halvt till vansinne ändå. Animationerna är som om man fått en stroke och det är allmänt fult och osmidigt. Och genialiskt nog så anses tydligen mjuk ändring av skärmens ljusstyrka vara en animation, så nu när jag stängt av skräpet så hoppar ljusstyrkan i stora steg upp och ned efter vad sensorn fått för sig är lagom. Och vissa av sakerna som görs med animation sker fortfarande, fast utan mjuka steg så det blinkar och har sig. Säga vad man vill om Apple, men något så missbildat som detta betvivlar jag att de hade producerat.

Och vem kom på att både WiFi och mobiluppkoppling ska ligga på samma "knapp"? Nu verkar det som att det går att få isär dem igen på Sony - oklar om det är en bugg eller avsiktligt - men då måste man fabriksåterställa telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Fakta och fakta, vår V70 gen1 gick bakre stötdämparfästen av efter att kört på omärkt farthinder i 25-30km/h. Bilen flög nästan lite, vart en jäkla studs och vid tillbakastudsen gick gummifästet sönder(by design).
Det är inte sådana små gulliga gummifarthinder https://lh3.googleusercontent.com/-XTgV-AuPZ-U/V0gi1v2hQKI/AAAAAAAAuRE/24oAebGsZxU/Effektivast-Placering-Farthinder%25255B3%25255D.jpg?imgmax=800
jag pratar om utan minst 10cm höga rejäla saker http://4.bp.blogspot.com/-A5o9l6YCZzQ/TblNeOPgMiI/AAAAAAAACIw/mSxg6iCcFiw/s400/v%25C3%25A4gbula-2-ekg-0410%25282%2529.jpg

Jag brukar ligga runt 50 km/h på många farthinder. fungerar bra och sedan är det över snabbt tycker jag. "tjonk" när hatt hyllan flyger upp och ned sen är det över. Min lilla väldigt låga peugeot 107 klarar det väldigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag brukar ligga runt 50 km/h på många farthinder. fungerar bra och sedan är det över snabbt tycker jag. "tjonk" när hatt hyllan flyger upp och ned sen är det över. Min lilla väldigt låga peugeot 107 klarar det väldigt bra.

Ja ja, jag åkte med en kollega som drog på i typ 160 över ett rejält gupp och bilen flög flera meter i luften och det gick ju bra det med även om det var sjukt obekvämt och lät en hel del, men hade jag vart personen som beställt den bilen hade jag inte varit så nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ja, jag åkte med en kollega som drog på i typ 160 över ett rejält gupp och bilen flög flera meter i luften och det gick ju bra det med även om det var sjukt obekvämt och lät en hel del, men hade jag vart personen som beställt den bilen hade jag inte varit så nöjd.

Det är bara sjukt på riktigt haha

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ja, jag åkte med en kollega som drog på i typ 160 över ett rejält gupp och bilen flög flera meter i luften och det gick ju bra det med även om det var sjukt obekvämt och lät en hel del, men hade jag vart personen som beställt den bilen hade jag inte varit så nöjd.

En liten berättelse om gupp eller snarare hopp.
Jag hade en VW Typ1 (bubbla, asfaltsbubbla, ...) modell 1956. Köpte den begagnad och ganska skadad. Reparerade den och använde den i ett par år innan min bror gjorde slut på den i en krock. En dag började den hoppa och studsa, ett lager hade skurit i höger bak och fastnade då och då men det gick att köra så jag plockade upp liftare tills den var så nertyngd att den inte skuttade längre. Det slet natuligtvis ordentligt på lagret och till slut, flera månader senare, strax utanför Tingsryd tog det stopp efter en lång sträcka med ganska omtumlande skutt. Jag lyckades lägga ur växeln och lät bilen hoppa vidare tills det tog definitivt slut.
Det fanns en bilverkstad ett par hundra meter bort och jag gick dit och frågade killen i verkstan om man kunde göra något åt saken. Han skrattade och sa att han sett mig komma och undrade hur man kan få en bil att hoppa och studsa på det viset. Han kollade bilen och tyckte att man måste byta hela högra bakaxeln fast det skulle ju kosta och ta en massa tid att få dit reservdelar men han hade kanske en lösning. En äldre dam hade voltat med en likadan bil av 1958 års modell. Den skulle hämtas till skroten om ett par dagar och ingen skulle väl kolla om det var orginalmotorn i den. Jobbet skulle ta nån timme med lite tur och ett par hundra emellan (och inga kvitton). Det fanns bara ett problem och det var att 58-ans motor tog lite mer plats men det ordnande sig också fast jag inte minns hur, i sommar är det 58 år sen händelsen. Allt gick bra och den nya motorn var ju lite starkare så bilen var från min synpunkt som ny. Jag passerade en vecka senare på väg åt andra hållet och frågade hur det gått. "Ingen märkte något", sa han, "allt är lugnt".
Ungefär ett halvår senare smällde som sagt min bror med bilen men det är en annan historia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är bara sjukt på riktigt haha

Jo. Det är inte direkt samhällets toppskikt som jobbar som skitkonsulter inom fordonsindustrin så räkna inte med att era bilar har behandlats varsamt även om de är fabriksnya.

Denna killen stod dock ut som extra puckad. Han ursäktade allt med att han var utbildad yrkesförare och att han därför visste bättre än oss andra. Han hade alltså gått fordonsprogrammet på gymnasiet. Volvo anställde sen honom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Det är inte direkt samhällets toppskikt som jobbar som skitkonsulter inom fordonsindustrin så räkna inte med att era bilar har behandlats varsamt även om de är fabriksnya.

Denna killen stod dock ut som extra puckad. Han ursäktade allt med att han var utbildad yrkesförare och att han därför visste bättre än oss andra. Han hade alltså gått fordonsprogrammet på gymnasiet. Volvo anställde sen honom...

Ja folk tror att bara för man gått i skolan på en viss sak så blir man automatiskt bäst på det. känner själv utbildade och anställda elektriker som är rädda för 12 volt. Jag jävlades med en rejält när jag tog på båda batteri polerna på ett 12 volts bil batteri. pinsamt att inte kunna att 12 volt inte kan göra någon skada.
En stor anledning till därför man speciellt servar sina fina bilar hemma i garaget.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/bilverkstad-krasc...
Har god insikt i bil verkstäder och när man vet hur det kan gå till där så går man helt enkelt inte dit alls. lite som de som gör korv inte äter korv

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Angående bilverkstäder så hade jag en Ford Granada en gång i tiden. Lämnade bilen till en Fordverkstad för kamremsbyte. Efter det var jag tvungen att skjutsa min dotter några mil. När jag vred av tändningen så fortsatte motorn att gå. Den glödtände. Fick bromsa ihjäl motorn. Var ju tvungen att ta mej hem. Felet var att tändningen var fel inställd. Jag brände ventilerna på den resan. Fick tag i ett likadant topplock. Slipade ventilerna och monterade. Ställde in tändningen enligt instruktionsboken. Det fanns ju markeringar i motorn hur det skulle vara.
Gick till Fordverkstan och frågade varför dom inte ställt in tändningen. "Men det hade Du ju inte beställt" Fick jag till svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Säger inte emot att du inte får dra skämt, men problemet är att du framställer det som att ingen får säga ifrån om det är dåligt. Varför? Vem är det som är lättkränkt egentligen?

Drar du ett tråkigt blondinskämt eller ett rasistskämt om t ex kineser och jag säger ifrån att det är inte roligt, då kan du välja att höra varför och skapa en förståelse alternativt fortsätta utan att bry dig och säga att jag är lättkränkt. Det är inte personen som står upp för sig och säger att jag tycker inte det är kul som är den som är problemet utan den som inte vill lyssna och förstå.

Vill vi bryta normer och gå mot ett mer inkluderande samhälle då får vi fundera på vad vi säger och vad det har för betydelse.

Det går alltså inte att dra skämt om blondiner och/eller kineser och samtidigt ha ett inkluderande samhälle? Hur definierar du sedan ett "inkluderande samhälle där man får skämta"?

Skämt för mig handlar mer om "tänk vad galet om det vore si eller så här" än att "det här är dagens sanning och jag tror på det från botten av mitt hjärta tills liemannen tar med mig till graven".

Personligen tycker jag - som ett form av gubbgnäll - att alldeles för många har skapat "storm i shot-glas" av diverse skämt och tror att komiker snarare uttrycker pontifikerande åsikter när de skämtar. Skämt är tänkt att vara lite som film: i slutet av dagen är det inte på riktigt. Det är tänkt att roa och koppla av för stunden. Vill du ha något superseriöst kan du alltid titta på en dokumentär.

Sedan att världen har blivit "sjukare och sjukare" på olika sätt och vis vilket gör att skämten känns mer som "dagens sanning" än "tänk hur galet om" är en annan femma och en annan samhällsutmaning i mina ögon.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det går alltså inte att dra skämt om blondiner och/eller kineser och samtidigt ha ett inkluderande samhälle? Hur definierar du sedan ett "inkluderande samhälle där man får skämta"?

Skämt för mig handlar mer om "tänk vad galet om det vore si eller så här" än att "det här är dagens sanning och jag tror på det från botten av mitt hjärta tills liemannen tar med mig till graven".

Personligen tycker jag - som ett form av gubbgnäll - att alldeles för många har skapat "storm i shot-glas" av diverse skämt och tror att komiker snarare uttrycker pontifikerande åsikter när de skämtar. Skämt är tänkt att vara lite som film: i slutet av dagen är det inte på riktigt. Det är tänkt att roa och koppla av för stunden. Vill du ha något superseriöst kan du alltid titta på en dokumentär.

Sedan att världen har blivit "sjukare och sjukare" på olika sätt och vis vilket gör att skämten känns mer som "dagens sanning" än "tänk hur galet om" är en annan femma och en annan samhällsutmaning i mina ögon.

Nu blev du kränkt över att jag skrev att blondinskämt är tråkiga.
Första meningen var att du får skämta och jag får även tycka det är ett tråkigt skämt.

Just blondinskämt är ju en anspelning på att man ser ner på blondiner och att de ska vara korkade osv. Det är större än ett skämt om hårfärg. Samma gäller skämt om kineser och att skämt som slår neråt är överlag ganska dåliga/tråkiga och inte speciellt trevliga. Förutom gruppen som det inte berör.. Bara för att du drar ett blondinskämt till en blondin för första gången så kan du komma ihåg att det är tusen före som dragit samma skämt.
Hela min poäng - vilket verkar ha flugit dig över huvudet - är att det finns en mottagare som kanske inte uppskattar skämtet och på senare tid har folk börjat säga ifrån. Igen vem är den lättkränkte? Den som inte tål kritik för sitt dåliga skämt eller den som faktiskt var mottagaren av ett dåligt skämt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Nu blev du kränkt över att jag skrev att blondinskämt är tråkiga.
Första meningen var att du får skämta och jag får även tycka det är ett tråkigt skämt.

Just blondinskämt är ju en anspelning på att man ser ner på blondiner och att de ska vara korkade osv. Det är större än ett skämt om hårfärg. Samma gäller skämt om kineser och att skämt som slår neråt är överlag ganska dåliga/tråkiga och inte speciellt trevliga. Förutom gruppen som det inte berör.. Bara för att du drar ett blondinskämt till en blondin för första gången så kan du komma ihåg att det är tusen före som dragit samma skämt.
Hela min poäng - vilket verkar ha flugit dig över huvudet - är att det finns en mottagare som kanske inte uppskattar skämtet och på senare tid har folk börjat säga ifrån. Igen vem är den lättkränkte? Den som inte tål kritik för sitt dåliga skämt eller den som faktiskt var mottagaren av ett dåligt skämt?

Jag blev inte kränkt. Ingen fara!

Och du har all rätt i världen att eventuellt tycka att min synsätt på "skämtande" är förlegat.

Jag ser som sagt var inte alla "skämt" att ha djupare mening än vad de till synes stereotypiskt kan ha. De är ju trots allt "skämt" och inte filosofiska retoriska påståenden/scenarion.

Personligen tolkar jag det som att BÅDA då i fallet är "lättkränkta". För den som den som kritiserar skämtet skulle ej ha gjort det om de inte påverkats eller "kränkts" tillräckligt av det från första början? Sedan tar då den som skämtade illa upp att den som kränktes av skämtet snarare kränktes än skrattade åt skämtet.

(Fast jag tror snarare att många som skämtar som upptäckt att de kränkt någon känner mer att den som blivit kränkt är lite av en "party-pooper" för att de inte kunde ta vad som var tänkt som ett skämt och inte något personangrepp trots att skämtet var "personifierat".)

Jag tolkar det som att vi lägger helt olika vikt på vad det innebär med "skämt" och fenomenet "att skämta". Jag tycker att alldeles för många har kortat av gränsen mellan vad som kan "skojas om" och vad som anses vara "seriösa ämnen".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja folk tror att bara för man gått i skolan på en viss sak så blir man automatiskt bäst på det. känner själv utbildade och anställda elektriker som är rädda för 12 volt. Jag jävlades med en rejält när jag tog på båda batteri polerna på ett 12 volts bil batteri. pinsamt att inte kunna att 12 volt inte kan göra någon skada.

Jo absolut. Men lägg inte tungan mellan polerna på 12 volt bara.

Detta beteende är ju vanligt. Jag har en kille på mitt jobb som har doktorerat inom ett ämne, gränssnitt, men vi har ju alla gått utbildningar som i mer eller mindre detalj har gått in på ämnet liksom. Ändå anser han inte att någon annan är värd att lyssna på i dessa frågor, och han vill bestämma alla detaljer själv och bygga alla komponenter själv.

Citat:

En stor anledning till därför man speciellt servar sina fina bilar hemma i garaget.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/bilverkstad-krasc...
Har god insikt i bil verkstäder och när man vet hur det kan gå till där så går man helt enkelt inte dit alls. lite som de som gör korv inte äter korv

Jo. Jag har spenderat en (lång) dag i olika köttfabriker som utbildning en gång, där de gjorde korv, köttbullar och bacon och det tog ett bra tag innan jag käkade korv eller köttbullar igen, men bacon hade jag inget problem med för det var inte samma grej med lukt och så. Rökt kött luktar gott, korvsmet gör inte det och inte heller friteringen i köttbullsmaskinen. Konsistensen och den feta beläggningen på allt inom korv- och köttbullstillverkningen var inte heller trevlig på något sätt, men för bacon var det mer sot som spred sig istället liksom.