Permalänk
Medlem

OpenAI - ChatGPT

Ser att det inte finns något här på Swec om OpenAI:s nya ChatGPT som släpptes häromdagen.

Har ni hunnit testa den ännu? Vad testade du isåfall och hur gick det?

https://chat.openai.com/
Just nu verkar den dock vara överbelastad och man möts av ett meddelande att man får testa senare.

Jag har hunnit testa den i ett universitetsarbete vi håller på med, ska programmera en raspberry pi med en webkamera som kan läsa av hur många cyklar som står i ett cykelgarage. Jag bad AI:n skriva ett Python-program åt mig och det gjorde den och den fungerade inte hela vägen tyvärr men den fick webkameran att ta en bild och spara den.

När jag satt själv och försökte installera alla python-bibliotek så upptäckte jag att jag kunde installera allt utom ett bibliotek som heter PyTorch men hittade inte riktigt anledningen varför, fick bara ett konstigt error.

Så jag frågade ChatGPT och fick nedan svar:

"Can raspberry Pi 1 run pytorch in python? No, the Raspberry Pi 1 does not have enough power to run PyTorch in Python. The Raspberry Pi 1 has an ARMv6 processor and PyTorch only supports ARMv7 and ARMv8 processors."

Riktigt imponerande, faktiskt snudd på läskigt.. Jag läser Högskoleingenjör i Datateknik första året, nästan så man kanske ska avsluta utbildningen och gå tillbaks till bygg?

Har du hunnit testa? Dela gärna med dig av din erfarenhet!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Inaktiv

Har testat. Den kan formulera sig på ett sätt som får det att framstå som att den har djup och komplex kunskap, men det har den ju inte. Den är bara bra på att formulera sig.

Ett exempel: frågade den om George Floyd och huruvida nivån av fentanyl och norfentanyl i blodet var nog för att vara dödligt. Den gav ett felaktigt svar, där logiken fallerade på att AIn direkt jämförde ng/mL blodvärde med mängden fentanyl intaget oralt i mg. Dessa är alltså inte direkt jämförbara, trots det så ger AIn självsäkra men felaktiga svar.

Testade runt lite mer. Kändes inte som något nytt. Känns som att den bara är bättre på att formulera meningar, men informationen i sig är ganska kass.

Kodexempel verkar bara saxade från SO.

Permalänk
Inaktiv

Förövrigt, Din RPi har visst ”enough power”, och armv6 är supporter så tillvida du bygger binärfiler själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Har testat. Den kan formulera sig på ett sätt som får det att framstå som att den har djup och komplex kunskap, men det har den ju inte. Den är bara bra på att formulera sig.

Ett exempel: frågade den om George Floyd och huruvida nivån av fentanyl och norfentanyl i blodet var nog för att vara dödligt. Den gav ett felaktigt svar, där logiken fallerade på att AIn direkt jämförde ng/mL blodvärde med mängden fentanyl intaget oralt i mg. Dessa är alltså inte direkt jämförbara, trots det så ger AIn självsäkra men felaktiga svar.

Testade runt lite mer. Kändes inte som något nytt. Känns som att den bara är bättre på att formulera meningar, men informationen i sig är ganska kass.

Kodexempel verkar bara saxade från SO.

Okej, intressanta exempel! Vad menar du med SO?

Skrivet av anon334363:

Förövrigt, Din RPi har visst ”enough power”, och armv6 är supporter så tillvida du bygger binärfiler själv.

Har inte hunnit djupdyka i det ännu, men jag håller med dig den borde ha tillräckligt med prestanda. Dock så lyckades jag inte att intallera PyTorch-biblioteket vid första försöken, ska fortsätta och se om jag lyckas. Annars kanske AI:n har rätt!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Den är ruggigt smidig för kod, dock behöver man bli sin egna QC person, men oj vad fort det går.

Permalänk
Medlem

Luke´s fabulous Butt!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

jag har lekt lite och är imponerad !

här några exempel

ME : kan du skriva ett program i html som omvandlar aktuella dollar kursen i svenska kronor?

<html>
<head>
<title>Dollarkurs-omvandlare</title>
</head>
<body>

<h1>Dollarkurs-omvandlare</h1>

<p>Ange beloppet i dollar:</p>

<input type="text" id="dollar-belopp" />

<button onclick="omvandla()">Omvandla</button>

<p>Beloppet i svenska kronor är: <span id="kronor-belopp"></span></p>

<script>
function omvandla() {
// Hämta aktuell dollarkurs i svenska kronor
// (här bör man använda en webbtjänst för att få aktuell kurs)
var dollarKurs = 10.5; // exempelvärde

// Hämta dollarbeloppet från inmatningsfältet
var dollarBelopp = document.getElementById("dollar-belopp").value;

// Omvandla dollarbeloppet till kronor
var kronorBelopp = dollarBelopp * dollarKurs;

// Visa resultatet
document.getElementById("kronor-belopp").innerHTML = kronorBelopp;
}
</script>

</body>
</html>

Dold text

ME : kan du ge mig ett recept på en något starkare bolognese?

Ja, man kan göra en lite starkare bolognese genom att tillsätta lite mer kryddor och andra smakförstärkare i såsen. Här är ett exempel på ett recept:

500 g köttfärs
1 stor gul lök, finhackad
2 stjälkar vitlök, finhackad
1 morot, riven
1 tsk oregano
1 tsk basilika
1/2 tsk chiliflakes (efter behag)
2 msk tomatpuré
2 burkar krossade tomater
1 dl rödvin
1/2 dl grädde
Salt och peppar

Fräs köttfärsen i en stor stekpanna tills den är färdigstekt. Lägg över i en skål och sätt åt sidan.
Fräs lök, vitlök, morot, oregano, basilika och chiliflakes i samma stekpanna tills löken är mjuk.
Tillsätt tomatpuré och fräs ytterligare några minuter.
Häll i krossade tomater och rödvin och låt såsen sjuda under lock i ca 15 minuter.
Rör ner köttfärsen och grädde i såsen och låt den koka ytterligare några minuter.
Smaka av med salt och peppar och servera med pasta och parmesanost.

Dold text

ME : kan du berätta en historia om hurAI och människor lever i 100 år och ser du eventuella problem?

Det är svårt att säga exakt hur AI och människor kommer att leva tillsammans om 100 år, eftersom mycket kan hända under den tiden. Men en möjlig scenario är att AI har blivit mycket mer sofistikerade och omfattande, och att den används på många områden av vårt samhälle. Människor kan ha lärt sig att leva och arbeta tillsammans med AI, och de två kan ha blivit en viktig del av varandras liv.

En potential problem skulle kunna vara hur AI hanterar mänskliga rättigheter och etiska dilemma. Eftersom AI är ett verktyg skapat av människor, har det samma fördomar och bias som vi har. Detta kan leda till att AI fattar beslut som är orättvisa eller skadliga för människor. Därför är det viktigt att fortsätta utveckla riktlinjer för hur AI ska användas på ett ansvarsfullt sätt, så att den kan bli en fördel för människor utan att orsaka problem.

Dold text

ME: vad är groningstiden för paprika?

Groningstiden för paprika varierar beroende på vilken sort av paprika det handlar om, men i allmänhet brukar det ta mellan 6-8 veckor från det att fröna sås till det att plantorna är redo att planteras ut i trädgården. Det är viktigt att hålla plantorna varma och fuktiga under den här tiden, och att ge dem tillräckligt med ljus. När plantorna har vuxit tillräckligt stora och starka för att klara sig utomhus kan de planteras ut i trädgården eller på en balkong eller altan. Därefter kan det ta ytterligare några veckor innan paprikorna är mogna och redo att plockas.

Dold text
Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Slående likheter med att googla, man måste fortfarande veta vad man ska säga till den för att få det svar man vill ha vilket märks tydligt ju mer komplext det är. Skit in, skit ut gäller båda det vill säga. Skillnaden är att man slipper vada genom sextioelva resultat innan man hittar något som går att använda (beroende på ämne) och att man får ett mer skräddarsytt svar. Krävs också fortfarande att man kan tolka svaret den ger så den ersätter inte någon programmerare, däremot är den ett tidssparande verktyg.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Blev inte speciellt imponerad av den, frun försökte visa kodfunktionen av den och det blev totalfel. Den svarade på en liknande frågeställning som den som ställdes men logiken den ställde upp blev fel så att koden gjorde något helt annat.

Den formulerade sig så att en lekman blir imponerad men om man läste koden såg man att den gjort något helt galet som inte skulle fungera som tänkt. Så det blir lite kul partytrick men inte så mycket mer. Som jag sa till frun, man ersätter inte en utvecklare med AI förens vi har riktig artificiell intelligens och inte de här ML-lösningarna vi har idag. Däremot kan vi säkert komma till nivån att en utvecklare kan få hjälp av en "AI".

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad efter att ha sett Nick Chapsas video där han testar ChatGPT - https://www.youtube.com/watch?v=z2CKQFi746Q. Har även testat lite själv och om inte annat, så kommer jag använda ChatGPT för att skriva tester

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Avstängd

Jag har testat den och är djupt imponerad.

Could you write me a program in java that will import a csv file into an array.

Certainly! Here is a simple example of how you can import a CSV file into an array in Java:

import java.io.BufferedReader; import java.io.FileReader; import java.io.IOException; import java.util.ArrayList; import java.util.List; public class CSVImporter { public static void main(String[] args) { // Specify the path to the CSV file String filePath = "path/to/file.csv"; // Create a list to store the data from the CSV file List<String[]> data = new ArrayList<String[]>(); // Try to read the CSV file try (BufferedReader br = new BufferedReader(new FileReader(filePath))) { // Read the first line (the header) String header = br.readLine(); // Read the remaining lines String line; while ((line = br.readLine()) != null) { // Split the line by the delimiter (in this case, a comma) String[] values = line.split(","); // Add the values to the data list data.add(values); } } catch (IOException e) { // If there was an error reading the file, print an error message System.out.println("Error reading file: " + e.getMessage()); } // Convert the list to an array String[][] array = data.toArray(new String[data.size()][]); } }

This code reads in a CSV file from the specified file path and stores the data in a two-dimensional array of strings. The first dimension represents the rows, and the second dimension represents the columns. Each row is split into an array of values using the split() method, with the delimiter specified as a comma.

I hope this helps! Let me know if you have any questions.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Något jag funderat på är hur en AI fortsätter utvecklas. Mycket av svaren är baserad på information från Stackoverflow. Vad händer om alla slutar skriva svar och istället bara använder en AI? Hur väl hänger en AI med i nyutveckling och innovation? Känns som den alltid kommer ligga en version efter.

Ska testa använda den lite på jobbet för att skriva tester, av det jag labbat med så tycker jag den skriver en bra grund. Sparar åtminstone fingrarna från all tråkig setup 😀

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zaibuf:

Något jag funderat på är hur en AI fortsätter utvecklas. Mycket av svaren är baserad på information från Stackoverflow. Vad händer om alla slutar skriva svar och istället bara använder en AI? Hur väl hänger en AI med i nyutveckling och innovation? Känns som den alltid kommer ligga en version efter.

Ska testa använda den lite på jobbet för att skriva tester, av det jag labbat med så tycker jag den skriver en bra grund. Sparar åtminstone fingrarna från all tråkig setup 😀

Den har läst in kod från github och andra källor också. Men den har tyvärr jätteofta jättefel om man inte frågar något som ofta skrivits om på stack overflow.

En skum detalj är att den har viss legitim kunskap om stängda och hemliga källkoder, exempelvis SDK för PS5. Detta är alltså information som jag vet stämmer, men som man inte kan googla sig till alls.

Permalänk

Det är en sak att verifiera sitt konto med email. Men denna tjänst kräver även att man anger sitt mobilnummer för att verifiera. Så jag kunde ej ens testa tjänsten då jag inte lämnar ut mitt telefonnummer så.

Men jag är intresserad av konceptet. Väldigt ofta idag är det så att kund har ett problem som den vill ha löst, till detta har man en budget i hur mycket det får kosta. Inte alltid är det som ska utvecklas svårt, det är bara det att man har typ 5 sekunder på sig att göra jobbet, tar det längre tid så får man göra det på obetalt övertid.

En klassiker är att man ska läsa in en xml export för något program och tolka informationen. Teknisk sett är det ofta inte alls komplicerat, men det tar tid som inte finns.

Permalänk
Medlem

Eftersom sonen fick biljetter till Metallica i GBG i sommar använde jag ChatGPT för att ta fram en dikt om det - tycker att resultatet blev både roligt och bra:

The crowd roars as Metallica takes the stage
In Gothenburg, the energy is all the rage
James Hetfield's voice booms out loud
As Kirk Hammett shreds his guitar proud

Lars Ulrich beats the drums with all his might
As Robert Trujillo grooves with all his might
The sound is fierce, the energy is strong
As Metallica performs their iconic songs

"Master of Puppets" and "Enter Sandman"
The crowd sings along, it's a metal fans jam
The stage is lit up with flashing lights
As the band performs all through the night

The crowd is wild, the energy is high
As Metallica rocks the stage, they never die
The music thunders, the energy never fades
As Metallica gives Gothenburg a concert to be amazed

The night comes to an end, but the memories remain
Of a Metallica concert in Gothenburg, insane
The metal gods have left their mark
Leaving the crowd wanting more, in the dark

/M

Permalänk

Frågade om "skriv en black metal sång" Bara musiksätta gissar jag på 🤘🏻🙂

Verse 1:
Rise, warriors of the north
With swords held high and fierce determination
We are the descendants of the mighty Vikings
Our blood runs hot with the fire of our ancestors

Chorus:
We sail across the seas of ice
To conquer new lands and claim our prize
Our battle cries echoing through the night
We are the Vikings, unstoppable in our might

Verse 2:
Our armor glints in the moonlight
As we charge into the fray
We fear no man, no beast or demon
For we are the children of Odin, deathless and true

Chorus:
We sail across the seas of ice
To conquer new lands and claim our prize
Our battle cries echoing through the night
We are the Vikings, unstoppable in our might

Bridge:
We are the kings of the northern realm
Our spirits unbreakable, our will unyielding
We live and die by the sword
For we are the Vikings, eternal and true

Chorus:
We sail across the seas of ice
To conquer new lands and claim our prize
Our battle cries echoing through the night
We are the Vikings, unstoppable in our might

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varaflame:

Frågade om "skriv en black metal sång" Bara musiksätta gissar jag på 🤘🏻🙂

Verse 1:
Rise, warriors of the north
With swords held high and fierce determination
We are the descendants of the mighty Vikings
Our blood runs hot with the fire of our ancestors

Chorus:
We sail across the seas of ice
To conquer new lands and claim our prize
Our battle cries echoing through the night
We are the Vikings, unstoppable in our might

Verse 2:
Our armor glints in the moonlight
As we charge into the fray
We fear no man, no beast or demon
For we are the children of Odin, deathless and true

Chorus:
We sail across the seas of ice
To conquer new lands and claim our prize
Our battle cries echoing through the night
We are the Vikings, unstoppable in our might

Bridge:
We are the kings of the northern realm
Our spirits unbreakable, our will unyielding
We live and die by the sword
For we are the Vikings, eternal and true

Chorus:
We sail across the seas of ice
To conquer new lands and claim our prize
Our battle cries echoing through the night
We are the Vikings, unstoppable in our might

Säker på att det inte är Amon Amarths senaste låt?

Permalänk

Säker på att det inte är Amon Amarths senaste låt?

Är du säker på det?

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk

Sweclockers dikt

SweClockers, a beacon of light
For those who love technology and all things bright
A community of experts, a wealth of knowledge to share
SweClockers, a forum beyond compare

From hardware to software, there's a topic for all
Discussions lively, friendly, never dull
A place to learn, to share, to grow
SweClockers, a community that's always in the know

So here's to SweClockers, a treasure to behold
A website that's loved, by young and old
May it continue to thrive and grow
SweClockers, a source of knowledge and joy we'll always know

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Jag har testat den och är djupt imponerad.

Could you write me a program in java that will import a csv file into an array.

Certainly! Here is a simple example of how you can import a CSV file into an array in Java:

import java.io.BufferedReader; import java.io.FileReader; import java.io.IOException; import java.util.ArrayList; import java.util.List; public class CSVImporter { public static void main(String[] args) { // Specify the path to the CSV file String filePath = "path/to/file.csv"; // Create a list to store the data from the CSV file List<String[]> data = new ArrayList<String[]>(); // Try to read the CSV file try (BufferedReader br = new BufferedReader(new FileReader(filePath))) { // Read the first line (the header) String header = br.readLine(); // Read the remaining lines String line; while ((line = br.readLine()) != null) { // Split the line by the delimiter (in this case, a comma) String[] values = line.split(","); // Add the values to the data list data.add(values); } } catch (IOException e) { // If there was an error reading the file, print an error message System.out.println("Error reading file: " + e.getMessage()); } // Convert the list to an array String[][] array = data.toArray(new String[data.size()][]); } }

This code reads in a CSV file from the specified file path and stores the data in a two-dimensional array of strings. The first dimension represents the rows, and the second dimension represents the columns. Each row is split into an array of values using the split() method, with the delimiter specified as a comma.

I hope this helps! Let me know if you have any questions.

Jobbigt med de där idiotkommentarerna, dock. Det känns som koden är kopierad rakt från Stack Overflow.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jobbigt med de där idiotkommentarerna, dock. Det känns som koden är kopierad rakt från Stack Overflow.

Tycker om ”idiotkommentarerna”. Inte för att jag behöver dem men för de som lär sig kan det vara nyttigt att det är beskrivet vad varje del gör.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
AKA AudioBamse

Har testat ChatGPT lite och den är väldigt bra på att skriva helheter men den har ofta fel på detaljer så det går inte förlita sig på den om man är ute efter information. Däremot så fungerar den ju bra som riktlinje om du behöver komma på rätt spår för att lära dig något eller om du behöver inspiration.

Min största kritik är att den inte går ladda ner och köra lokalt på sin dator, så länge den bara finns på en webbsida så kommer jag inte använda den "mer seriöst", jag föredrar att köra program lokalt på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Har testat ChatGPT lite och den är väldigt bra på att skriva helheter men den har ofta fel på detaljer så det går inte förlita sig på den om man är ute efter information. Däremot så fungerar den ju bra som riktlinje om du behöver komma på rätt spår för att lära dig något eller om du behöver inspiration.

Min största kritik är att den inte går ladda ner och köra lokalt på sin dator, så länge den bara finns på en webbsida så kommer jag inte använda den "mer seriöst", jag föredrar att köra program lokalt på min dator.

Hur kan du använda den "mer seriöst" genom en skrivbordsapplikation än webbapp? Det ända syftet just nu är ju bara att skriva in ett kommando av någon form och få input tillbaks? Den ända anledningen jag kan se att man vill köra desktop version är väl för säkerheten för alla som av någon anledning känner sig rädda för cyberrymden, men då är de väl bara att köra vpn och köpta google konton eller något liknande för att gömma sig? Oo

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

När jag satt själv och försökte installera alla python-bibliotek så upptäckte jag att jag kunde installera allt utom ett bibliotek som heter PyTorch men hittade inte riktigt anledningen varför, fick bara ett konstigt error.

Så jag frågade ChatGPT och fick nedan svar:

"Can raspberry Pi 1 run pytorch in python? No, the Raspberry Pi 1 does not have enough power to run PyTorch in Python. The Raspberry Pi 1 has an ARMv6 processor and PyTorch only supports ARMv7 and ARMv8 processors."

Riktigt imponerande, faktiskt snudd på läskigt.. Jag läser Högskoleingenjör i Datateknik första året, nästan så man kanske ska avsluta utbildningen och gå tillbaks till bygg?

Har du hunnit testa? Dela gärna med dig av din erfarenhet!

Som jag ser det är ChatGPT fantastiskt på många sätt, framförallt visar det på fantastiska framtida möjligheter, men mitt allra starkaste intryck än så länge är viss förskräckelse för hur folk (iaf hittills) har en stark tendens att anta att allt den spottar ur sig är sant.
Bara för att ChatGPT svarat "självsäkert" och korrekt formulerat på din fråga så betyder det ju inte att svaret nödvändigtvis är sant.
Dvs, precis som när man får information direkt från människor, MEN det är samtidigt snarast svårare att applicera källkritik eftersom man inte vet alls hur pålitliga man ska tro att ChatGPTs "kunskaper" inom ämnet är. Det är sjukt svårbedömt och detta är som jag ser det ett stort problem vi står inför.

Exemplet du visar belyser väl även det problemet till viss del, för om jag kritiskt bryter ner svaret själv:
En äldre arkitektur/instruktionsuppsättning (t.ex. ARMv6, ARMv7, ...) och "enough power" är ju inte nödvändigtvis samma sak, särskilt om frågan var om det öht går att köra så blir det ju skevt att likställa detta.

Om man själv söker på frågeställningen så hittar man t.ex. snabbt https://github.com/nmilosev/pytorch-arm-builds som då visserligen är inofficiella byggen och dessa har inte heller uppdaterats på länge, men det finns tydligt PyTorch-byggen för lite alla möjliga ARM-smaker inklusive ARMv6. Och som det noteras där så går dessa att köra på "Raspberry Pi 0, 1, 2, 3, 4".

Har något ändrats sedan dess som gjort det "mer omöjligt" idag eller har bara den här personen som byggde PyTorch för ARMv6 tröttnat? Oklart, men det visar ju iaf att det om inte annat går att köra ett gammalt PyTorch på Raspberry Pi 1.

Var det ett bra svar? Oklart, det kanske realistiskt ÄR så att man bör ge upp att köra PyTorch på Raspberry Pi 1. MEN motiveringen som tillhandahölls verkar vara en halvsanning som bäst.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av plajton:

Hur kan du använda den "mer seriöst" genom en skrivbordsapplikation än webbapp? Det ända syftet just nu är ju bara att skriva in ett kommando av någon form och få input tillbaks? Den ända anledningen jag kan se att man vill köra desktop version är väl för säkerheten för alla som av någon anledning känner sig rädda för cyberrymden, men då är de väl bara att köra vpn och köpta google konton eller något liknande för att gömma sig? Oo

För att desktop-program har många fördelar, för att lista några:

  • Du är inte beroende av att någon annans tjänst är uppe och fungerar, detta är ju redan ett problem i ChatGPT då deras servrar ofta blir överbelastade och jag inte kan skriva fler frågor på ett tag. Om jag hade haft ChatGPT lokalt på datorn så hade jag kunnat skriva hur många frågor jag vill, hur snabbt jag vill, utan överbelastning.

  • Programmet blir helt privat, allting du gör vet du 100% stannar hos dig (ChatGPT varnar själva för att inte skriva privata saker i chatten då dem är ärliga med att detta inte är privat).

  • Likt Stable Diffusion så skulle man kunna göra så att folk kan träna sina egna modeller. Som exempel så har ChatGPT begränsade kunskaper i en hel del böcker och filmer, då skulle folk kunna mata in böckerna och information av filmerna och alla dess detaljer själva i programmet och så lär den sig den informationen mer exakt. Detta skulle också skapa communities där folk laddar upp sina tränade modeller som andra kan ladda ner, detta skulle hjälpa till att eliminera problemet att ChatGPT ger felaktig infarmation många gånger inom vissa områden.

Permalänk

Jag använder ChatGPT istället för att googla för 90% när jag undrar något tekniskt på jobbet nu.

Den är helt otroligt vass på programering och andra IT tekniska frågor

Permalänk
Medlem

Den är suverän asså.

Input: Skriv en nyhetsartikel om ett löv som fallit från ett träd i stadens park.

Output: Ett löv har lossnat från ett träd på den lokala gatan. Många invånare har rapporterat att detta är det första tecknet på att hösten är här och att det snart kommer att vara dags att ta in trädgårdsmöbler och förbereda sig för kalla månader.

Trädet som lövet lossnade från är en vanlig gatuträdgårdsförekomst och är välkänt i byn för sina vackra lövverk och skuggande krona. Trots att lövet lossnade tidigare än väntat, så tror trädgårdsexperter att trädet kommer att klara sig bra och att det kommer att producera nya löv nästa vår.

Denna händelse har också påmind invånarna om att det är viktigt att ta hand om sina träd och planter, och att man bör kontrollera sina trädgårdar för tecken på skada eller sjukdom. Enkel skötsel som att beskära träd och ge dem tillräckligt med vatten kan hjälpa till att förhindra problem och förlänga trädens livslängd.

Sammanfattningsvis, en liten händelse som ett lossnande löv från ett träd i den lilla byn påminner oss om att hösten är här och att det är dags att förbereda oss för kalla månader. Det påminner oss också om vikten av att ta hand om våra träd och planter för att förhindra problem och förlänga deras livslängd.

Permalänk
Medlem

ChatGPT överträffar alla förväntningar. Det känns onekligen som denna period kommer ses tillbaka på som väldigt revolutionerande. Jag har testat den några veckor och jag fortsätter att imponeras.

Dom senaste uppdateringarna väcker uppmärksamhet kring dess förmåga att koda. Om den genuint lyckas bli väldigt duktig på att tolka exakt vad man behöver så kommer det ju bara vara ens förmåga att uttrycka sig som begränsar dess förmåga att "förstå" och producera något användbart.

Är glad att man lever och får uppleva en sån här grej!

https://watcher.guru/news/openai-is-training-chatgpt-to-event...

Permalänk
AKA AudioBamse

Som det står i artikeln du länka:

"Business Insider already reported that Amazon employees have turned to the program to aid in its coding efforts, with the company only warning against giving the bot confidential information."

Chatgpt behöver göras tillgänglig för nedladdning och lokal installation för att eliminera detta problem, inte kul om vi blir som Kina där allting människor och företag jobbar med övervakas av någon annan.

Förhoppningsvis är det bara under testperioden som Chatgpt körs online då Open AI vill träna "färdigt" den och se hur folk använder den för att hitta brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Som det står i artikeln du länka:

"Business Insider already reported that Amazon employees have turned to the program to aid in its coding efforts, with the company only warning against giving the bot confidential information."

Chatgpt behöver göras tillgänglig för nedladdning och lokal installation för att eliminera detta problem, inte kul om vi blir som Kina där allting människor och företag jobbar med övervakas av någon annan.

Förhoppningsvis är det bara under testperioden som Chatgpt körs online då Open AI vill träna "färdigt" den och se hur folk använder den för att hitta brister.

Intressant! Tror du att själva kodningen enbart kommer att erbjudas på en offline-client I framtiden? Av säkerhetsskäl?