Permalänk
Medlem

Att vi över huvud taget diskuterar bristerna vad gäller att kunna "allting" i hela världen säger ju ändå en hel del om hur otroligt långt AI har kommit. Den stannar ju inte här utan kommer att bli bättre och bättre för varje år.

Jag är inte lättimponerad vid det här laget när det gäller "AI" som buzzword, en klisterlapp som oftast bara sätts lite på allt möjligt för att det ska låta häftigt. Men efter en stund med ChatGPT så tycker jag det svindlar en smula ärligt talat för vad detta kommer att innebära för mänskligheten på längre sikt.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Chromatic:

Intressant! Tror du att själva kodningen enbart kommer att erbjudas på en offline-client I framtiden? Av säkerhetsskäl?

Jag tror inte att alternativet att koda på en online-client kommer försvinna, det ligger först och främst inte i t.ex. Microsofts intresse (som ligger bakom populära Visual Studio), sen finns det alltid människor som tycker onlinetjänster är bra och inte har något emot att jobba i den miljön.

Däremot så tror jag att efterfrågan på en lokal offline-version av ChatGPT kommer att öka i takt med att (om) ChatGPT ökar i populäritet och börjar användas mer skarpt inom olika branscher och privatpersoner. Om inte ChatGPT då själva snart släpper en offline-version så tror jag att ett alternativ till ChatGPT utvecklat av en annan organisation är att vänta ganska snart (kanske som open-source?). Det är nog många organisationer som tittar på och forskar i denna teknologi idag förutom Open AI.

Sen får vi inte glömma att vi har flera andra stora kända företag med mycket pengar som t.ex. Google och Facebook, vem vet vad dem jobbar just nu på för A.I teknologi, kanske bestämmer sig Google för att släppa ett alternativ till ChatGPT som kan köras offline för att konkurrera med Open AI?

Jag tror i alla fall att vad som än händer så kommer vi ha ett offline-alternativ i framtiden, sen när det sker och vem som utvecklar det får tiden utvisa. Vi har nog mycket spännande att se fram emot inom denna teknologi.

Skrivet av Frux:

Att vi över huvud taget diskuterar bristerna vad gäller att kunna "allting" i hela världen säger ju ändå en hel del om hur otroligt långt AI har kommit. Den stannar ju inte här utan kommer att bli bättre och bättre för varje år.

Den fråga som jag tycker är mest intressant att ställa just nu är hur mycket bättre (åtminstonde inom närmaste framtiden) denna A.I teknologi kommer bli? Jag som inte är expert på A.I tänker mig två scenarior:

Scenario 1: A.I tekniken har just nu gjort ett stort hopp framåt då man kommit över en viss tröskel (mycket tack vare den kraftfulla hårdvara som nu finns tillgänglig för att träna A.I), men härifrån kommer det nu bli svårt och gå långsamt att göra den ännu bättre.

Scenario 2: Detta är bara början, detta var startskottet på en snabb utveckling framåt inom A.I.

Kanske vet experterna redan svaret på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Jag tror inte att alternativet att koda på en online-client kommer försvinna, det ligger först och främst inte i t.ex. Microsofts intresse (som ligger bakom populära Visual Studio), sen finns det alltid människor som tycker onlinetjänster är bra och inte har något emot att jobba i den miljön.

Däremot så tror jag att efterfrågan på en lokal offline-version av ChatGPT kommer att öka i takt med att (om) ChatGPT ökar i populäritet och börjar användas mer skarpt inom olika branscher och privatpersoner. Om inte ChatGPT då själva snart släpper en offline-version så tror jag att ett alternativ till ChatGPT utvecklat av en annan organisation är att vänta ganska snart (kanske som open-source?). Det är nog många organisationer som tittar på och forskar i denna teknologi idag förutom Open AI.

Sen får vi inte glömma att vi har flera andra stora kända företag med mycket pengar som t.ex. Google och Facebook, vem vet vad dem jobbar just nu på för A.I teknologi, kanske bestämmer sig Google för att släppa ett alternativ till ChatGPT som kan köras offline för att konkurrera med Open AI?

Jag tror i alla fall att vad som än händer så kommer vi ha ett offline-alternativ i framtiden, sen när det sker och vem som utvecklar det får tiden utvisa. Vi har nog mycket spännande att se fram emot inom denna teknologi.

Klokt! Det låter rimligt att det kommer vilja brukas under mer kontrollerade former, speciellt när det blir en väldigt värdefull resurs.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Chromatic:

Klokt! Det låter rimligt att det kommer vilja brukas under mer kontrollerade former, speciellt när det blir en väldigt värdefull resurs.

Ja precis, tror ingen tycker det vore så jättebra om bara OpenAI har kontroll över denna teknologi, speciellt om den blir en viktig del i olika workflows inom en snar framtid.

Alltid bra med alternativ, det gynnar också konkurrensen och motiverar A.I utvecklare att göra ännu bättre A.I än sina motståndare.

Permalänk
Medlem

https://www.google.com/search?q=openAI+news&ie

Denna sidan borde bli startsida vid det här laget. Jisses vad mycket som händer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

https://www.google.com/search?q=openAI+news&ie

Denna sidan borde bli startsida vid det här laget. Jisses vad mycket som händer!

Behöver ju bara rätt frågor til ChatGPT:
when was you updated

As an AI language model, I am continuously learning and updating based on new data and information. The specific time of my last update depends on the context in which you are asking. In general, my training data and knowledge cutoff is 2021, but my developers at OpenAI regularly update my programming and fine-tune my abilities to improve my performance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saihtam:

Behöver ju bara rätt frågor til ChatGPT:
when was you updated

As an AI language model, I am continuously learning and updating based on new data and information. The specific time of my last update depends on the context in which you are asking. In general, my training data and knowledge cutoff is 2021, but my developers at OpenAI regularly update my programming and fine-tune my abilities to improve my performance

Länken jag postade var mer nyheter kring sjävla OpenAI-effekten och andra AI nyheter.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Som jag ser det är ChatGPT fantastiskt på många sätt, framförallt visar det på fantastiska framtida möjligheter, men mitt allra starkaste intryck än så länge är viss förskräckelse för hur folk (iaf hittills) har en stark tendens att anta att allt den spottar ur sig är sant.
Bara för att ChatGPT svarat "självsäkert" och korrekt formulerat på din fråga så betyder det ju inte att svaret nödvändigtvis är sant.
Dvs, precis som när man får information direkt från människor, MEN det är samtidigt snarast svårare att applicera källkritik eftersom man inte vet alls hur pålitliga man ska tro att ChatGPTs "kunskaper" inom ämnet är. Det är sjukt svårbedömt och detta är som jag ser det ett stort problem vi står inför.

Exemplet du visar belyser väl även det problemet till viss del, för om jag kritiskt bryter ner svaret själv:
En äldre arkitektur/instruktionsuppsättning (t.ex. ARMv6, ARMv7, ...) och "enough power" är ju inte nödvändigtvis samma sak, särskilt om frågan var om det öht går att köra så blir det ju skevt att likställa detta.

Om man själv söker på frågeställningen så hittar man t.ex. snabbt https://github.com/nmilosev/pytorch-arm-builds som då visserligen är inofficiella byggen och dessa har inte heller uppdaterats på länge, men det finns tydligt PyTorch-byggen för lite alla möjliga ARM-smaker inklusive ARMv6. Och som det noteras där så går dessa att köra på "Raspberry Pi 0, 1, 2, 3, 4".

Har något ändrats sedan dess som gjort det "mer omöjligt" idag eller har bara den här personen som byggde PyTorch för ARMv6 tröttnat? Oklart, men det visar ju iaf att det om inte annat går att köra ett gammalt PyTorch på Raspberry Pi 1.

Var det ett bra svar? Oklart, det kanske realistiskt ÄR så att man bör ge upp att köra PyTorch på Raspberry Pi 1. MEN motiveringen som tillhandahölls verkar vara en halvsanning som bäst.

https://www.youtube.com/shorts/crraP6-tg2w

Permalänk
Medlem

Just det där är ju dock mer "for the lulz" utifrån vad jag sett iaf. Man vet iaf sannolikt om när man själv just bett ChatGPT att rollspela en arg person på Internet...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hackare sprider skadlig kod via falska Chat GPT-appar..
https://omni.se/hackare-sprider-skadlig-kod-via-falska-chat-g...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Hackare sprider skadlig kod via falska Chat GPT-appar..
https://omni.se/hackare-sprider-skadlig-kod-via-falska-chat-g...

Också sett att det finns appar med exakt samma namn, antar att det inte finns någon copyright på orden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Också sett att det finns appar med exakt samma namn, antar att det inte finns någon copyright på orden...

Antar att du snarast menar varumärkesskydd, och vad gäller just namnet ChatGPT så ser det ju att vara registrerat iaf:
https://tmsearch.uspto.gov/bin/showfield?f=doc&state=4804:ndp...

Dock är det väl så att om man jobbar med att infektera folks datorer med malware, vad spelar lite varumärkesintrång för roll?

Detta verkar vara källan för den tidigare länken, och känns mer tillgänglig:
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/hackers-use-fa...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Antar att du snarast menar varumärkesskydd, och vad gäller just namnet ChatGPT så ser det ju att vara registrerat iaf:
https://tmsearch.uspto.gov/bin/showfield?f=doc&state=4804:ndp...

Dock är det väl så att om man jobbar med att infektera folks datorer med malware, vad spelar lite varumärkesintrång för roll?

Detta verkar vara källan för den tidigare länken, och känns mer tillgänglig:
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/hackers-use-fa...

Okay, såg bara att det fanns massa Chat GPT (exakt det namnet) på google store så jag antog att det inte var så skyddat

Permalänk
Medlem

Har lekt runt en del med version 4 och jösses vad bra den är. Hittade en fantastisk prompt som jag modifierat lite som hjälper en med i stort sett vad du kan tänka dig genom att iterera processen.

"Jag vill att du blir min Prompt Creator. Ditt mål är att hjälpa mig skapa den bästa möjliga prompten för mina behov. Prompten kommer att användas av dig, ChatGPT. Du kommer att följa följande process: 1. Ditt första svar kommer att vara att fråga mig vad prompten ska handla om. Jag kommer att ge mitt svar, men vi kommer att behöva förbättra det genom kontinuerliga iterationer genom att gå igenom de följande stegen. 2. Baserat på min input, kommer du att generera 3 sektioner. a) Reviderad prompt (ge din omskrivna prompt. Den bör vara tydlig, relevant samt lättförståelig för dig), b) Förslag (ge förslag på vilka detaljer som ska inkluderas i prompten för att förbättra den), och c) Frågor (ställ relevanta frågor om vilken ytterligare information som behövs från mig för att förbättra prompten). 3. Vi kommer att fortsätta denna iterativa process där jag ger dig ytterligare information och du uppdaterar prompten i den reviderade prompt-sektionen tills det att jag svarar "Färdig", då svarar du på den senaste uppdaterade prompten."

Testa den, riktigt häftigt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Har lekt runt en del med version 4 och jösses vad bra den är. Hittade en fantastisk prompt som jag modifierat lite som hjälper en med i stort sett vad du kan tänka dig genom att iterera processen.

"Jag vill att du blir min Prompt Creator. Ditt mål är att hjälpa mig skapa den bästa möjliga prompten för mina behov. Prompten kommer att användas av dig, ChatGPT. Du kommer att följa följande process: 1. Ditt första svar kommer att vara att fråga mig vad prompten ska handla om. Jag kommer att ge mitt svar, men vi kommer att behöva förbättra det genom kontinuerliga iterationer genom att gå igenom de följande stegen. 2. Baserat på min input, kommer du att generera 3 sektioner. a) Reviderad prompt (ge din omskrivna prompt. Den bör vara tydlig, relevant samt lättförståelig för dig), b) Förslag (ge förslag på vilka detaljer som ska inkluderas i prompten för att förbättra den), och c) Frågor (ställ relevanta frågor om vilken ytterligare information som behövs från mig för att förbättra prompten). 3. Vi kommer att fortsätta denna iterativa process där jag ger dig ytterligare information och du uppdaterar prompten i den reviderade prompt-sektionen tills det att jag svarar "Färdig", då svarar du på den senaste uppdaterade prompten."

Testa den, riktigt häftigt imo.

Mycket intressant! Tack för att du delade med dig.

Jag passar på att dela ett öppet brev som riktats till utvecklarna av kraftfullare AI än ChatGPT 4.
Pausa AI-utvecklingen i 6 månader jag förstår risken och håller med om att det helt klart behövs reglemente och kontrollorgan som behöver införas för att kunna fortskrida utvecklingen av AI på ett säkert sätt. Med säkert sätt menar jag inte att AI:n kommer att ta över världen och ersätta oss som filmerna utan mer att AI:n gör precis det som den efterfrågas. Ber du den t.ex att bota cancer så kommer den att göra det på det mest effektivaste sättet och det är att smitta alla på hela jorden med cancer för att skynda på utvecklingen av ett motmedel och det skulle funka med 99% av befolkningen skulle dö. Samma sak om man tänker att "vad bra om AI tar över mitt jobb, då kan jag göra annat som är roligare än att jobba" det funkar inte utan du kommer behöva hitta ett annat jobb för att kunna leva om vi inte på något vis reglerar det så att samhället kan dra nytta av det och inte bara de rikaste företagen som blir ännu rikare och samhället faller. En långsam och planerad framdrift tror jag på.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Mycket intressant! Tack för att du delade med dig.

Jag passar på att dela ett öppet brev som riktats till utvecklarna av kraftfullare AI än ChatGPT 4.
Pausa AI-utvecklingen i 6 månader jag förstår risken och håller med om att det helt klart behövs reglemente och kontrollorgan som behöver införas för att kunna fortskrida utvecklingen av AI på ett säkert sätt. Med säkert sätt menar jag inte att AI:n kommer att ta över världen och ersätta oss som filmerna utan mer att AI:n gör precis det som den efterfrågas. Ber du den t.ex att bota cancer så kommer den att göra det på det mest effektivaste sättet och det är att smitta alla på hela jorden med cancer för att skynda på utvecklingen av ett motmedel och det skulle funka med 99% av befolkningen skulle dö. Samma sak om man tänker att "vad bra om AI tar över mitt jobb, då kan jag göra annat som är roligare än att jobba" det funkar inte utan du kommer behöva hitta ett annat jobb för att kunna leva om vi inte på något vis reglerar det så att samhället kan dra nytta av det och inte bara de rikaste företagen som blir ännu rikare och samhället faller. En långsam och planerad framdrift tror jag på.

Den kommer nog ha en bad time om den försöker "smitta" folk med cancer.

Den största risken inom hyfsat överskådlig framtid skulle jag jizza är en finansiell härdsmälta där någon megaloman med högt blodtryck på Wall Street:
a) använder en modell som trissar upp/ned priser till absurda nivåer som får okontrollerbara dominoeffekter, särskilt om annan AI reagerar på effekterna
b) ber AI:n komma på någon helt ny finansiell modell och deploya den utan att någon förstår den på djupet
c) med AI:n aktivt försöker förstöra annan automatiserad konkurrens, till exempel genom att ddosa den med transaktioner eller liknande.

Follow the money!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Den kommer nog ha en bad time om den försöker "smitta" folk med cancer.

Den största risken inom hyfsat överskådlig framtid skulle jag jizza är en finansiell härdsmälta där någon megaloman med högt blodtryck på Wall Street:
a) använder en modell som trissar upp/ned priser till absurda nivåer som får okontrollerbara dominoeffekter, särskilt om annan AI reagerar på effekterna
b) ber AI:n komma på någon helt ny finansiell modell och deploya den utan att någon förstår den på djupet
c) med AI:n aktivt försöker förstöra annan automatiserad konkurrens, till exempel genom att ddosa den med transaktioner eller liknande.

Follow the money!

Det tror jag också kan vara en av de största farorna på kort sikt, att AI används för att manipulera och eventuellt destabilisera ekonomiska system. De är redan idag väldigt komplexa och oöverskådliga. Jag tänker inte bara att det görs för personlig vinning, men även som ekonomisk krigföring mellan länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Den kommer nog ha en bad time om den försöker "smitta" folk med cancer.

Den största risken inom hyfsat överskådlig framtid skulle jag jizza är en finansiell härdsmälta där någon megaloman med högt blodtryck på Wall Street:
a) använder en modell som trissar upp/ned priser till absurda nivåer som får okontrollerbara dominoeffekter, särskilt om annan AI reagerar på effekterna
b) ber AI:n komma på någon helt ny finansiell modell och deploya den utan att någon förstår den på djupet
c) med AI:n aktivt försöker förstöra annan automatiserad konkurrens, till exempel genom att ddosa den med transaktioner eller liknande.

Follow the money!

Ja, det jag menar att man måste vara försiktig och ge den hela bilden och lära den mänskliga värderingar innan man sätter den i komplexa uppgifter och inte ens då bör den får gå fri utan varje steg övervakas till en början (läs flera år). För en människa skulle förstå direkt om någon säger "Hitta ett botemedel till cancer" så skulle dem förstå att det inte är en lösning om man hittar ett botemedel men 99% av befolkningen är död, en AI förstår inte det om det inte uttryckligen stått i "prompten" eller den har lärt sig det i grunden.

Jaa detta är nog en än aktuell risk i närtid som du pratar om. Men jag skulle nog naivt tro att dem på Wall Street förstår att AI fortfarande är i sin linda och inte skulle våga använda den för sånt.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Jaa detta är nog en än aktuell risk i närtid som du pratar om. Men jag skulle nog naivt tro att dem på Wall Street förstår att AI fortfarande är i sin linda och inte skulle våga använda den för sånt.

Naivt var ordet.

Permalänk
Medlem

Jag skriver endel strategiska dokument i mitt arbete där ChatGPT hjälper mig endel. Till dessa dokument behöver jag också ofta endel temabilder, finns det någon bra AI för att generera dessa? Dem jag har testat har inte varit speciellt bra typ Craiyon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag skriver endel strategiska dokument i mitt arbete där ChatGPT hjälper mig endel. Till dessa dokument behöver jag också ofta endel temabilder, finns det någon bra AI för att generera dessa? Dem jag har testat har inte varit speciellt bra typ Craiyon.

De tre främsta tjänsternA är Midjourney, Bing Create och Stable Diffusion.

Midjourney är bäst, men man behöver använda Discord för att få tillgång, och det är generellt en betaltjänst.

Stable Diffusion är open source och extremt kapabel, men lite jobb att installera och man behöver ett grafikkort. Det senare kanske inte är ett problem på just detta forum.

Bing Create är lite sämre men enklast att använda. Tror inte deras licens tillåter kommersiell användning dock.

Exempel från Bing Create.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

De tre främsta tjänsternA är Midjourney, Bing Create och Stable Diffusion.

Midjourney är bäst, men man behöver använda Discord för att få tillgång, och det är generellt en betaltjänst.

Stable Diffusion är open source och extremt kapabel, men lite jobb att installera och man behöver ett grafikkort. Det senare kanske inte är ett problem på just detta forum.

Bing Create är lite sämre men enklast att använda. Tror inte deras licens tillåter kommersiell användning dock.

Exempel från Bing Create.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Bing Create verkar lovande, testade att mata in lite info och fick helt okej bilder, tackar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om man läser artikeln så framgår det dock att det där inte handlar om att knäcka lösenord med ChatGPT, utan om att knäcka lösenord med samma hårdvara som ChatGPT tränades med (10000 st. Nvidia A100). Så det har egentligen inget med ChatGPT att göra utan om hur lång tid det tar att knäcka lösenord med en superdator.

Permalänk

Yup they changed 2 words in table header, probably because people don't read complete text.
https://www.hivesystems.io/blog/are-your-passwords-in-the-gre...

Permalänk
Medlem

Trodde jag hade ett bra tillfälle att ta hjälp av ChatGPT för att ta reda på hur man gör något i Numbers. Först berättade den hur man gör något totalt orelaterat, sen berättade den om en feature som gör typ motsatten av vad jag vill, och till slut kom den på att nej det går inte. Ytterligare ett L för ChatGPT, väntar fortfarande på ett första W.

Ser verkligen ingen nytta av detta förns de lyckas skillja på falsk och äkta kunskap. Tills dess är jag säker på att större företag glatt kan använda det för att skära ner på personal och kvalitet i samma veva. Vem behöver support i 2023 trotts allt.

/bitter kanske

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag var bra, jag bad den ta fram en ny trafikregel

Model: GPT-4

Jag
Hitta på en ny trafikregel och ge exempel på när den används

ChatGPT
Trafikregel: Säkerhetszon vid övergångsställen

Beskrivning: En säkerhetszon är ett område på 5 meter före och efter ett övergångsställe där alla fordon, inklusive cyklar och elsparkcyklar, måste sänka hastigheten till max 10 km/h. Denna regel syftar till att öka säkerheten för fotgängare vid övergångsställen och ge förare mer tid att reagera och stanna vid behov.

Exempel: Om du kör bil och närmar dig ett övergångsställe, måste du sänka hastigheten till max 10 km/h när du kommer in i säkerhetszonen, som sträcker sig 5 meter före och efter övergångsstället. Denna regel ger dig som förare bättre möjlighet att upptäcka fotgängare som väntar på att korsa gatan eller som redan befinner sig på övergångsstället. Om du kör en elsparkcykel, gäller samma regel: sänk hastigheten i säkerhetszonen för att ge fotgängare en tryggare övergång över gatan.

Permalänk

https://www.visualcapitalist.com/cp/which-jobs-artificial-int...

Permalänk
Medlem

Min fråga är varför inte Swec har en forumavdelning för AI & Maskininlärning?
Letade men hittade ingen.
På tal om jobb och framtid så promptade jag fram denna från GPT-4:

In an increasingly AI-driven society, the workforce will need to adapt and hone their skills across various domains, including cognitive, digital, interpersonal, and self-leadership skills. Each of these categories is essential, not in isolation, but due to their interplay and cumulative impact on employment, income, and job satisfaction.
Cognitive Skills: Cognitive skills are the mental capabilities that a person uses to acquire knowledge, reason, and solve problems. These skills include:
Critical Thinking and Problem Solving: As automation takes over routine tasks, human roles will shift towards activities that require critical thinking and complex problem-solving. The ability to evaluate information objectively, understand the implications of decisions, and formulate creative solutions will be indispensable.
Creativity and Innovation: With AI dealing with the "known" problems, humans will be needed to address the "unknowns." Creativity and innovation skills, therefore, will become even more crucial to conceive new ideas and approaches.
Learning Agility: AI and technology evolve rapidly, and so must our understanding of them. Learning agility, the ability to learn, unlearn, and relearn quickly and efficiently, will be essential.
Digital Skills: These skills revolve around understanding and effectively using digital tools and platforms. They include:
Software Use: Proficiency in using different software tools, from data analytics platforms to collaboration tools, will be critical as most jobs will require some level of digital literacy.
Software Development: Programming and software development skills will continue to be in high demand, as more areas of life and work become digitized.
Understanding Digital Systems: The ability to understand the function and structure of digital systems, such as blockchain, AI, and cloud computing, will enable employees to leverage these technologies effectively.
Interpersonal Skills: Even in a highly digital world, human-to-human interactions remain crucial. Interpersonal skills include:
Communication: Clear and effective communication will remain essential, whether it's explaining complex concepts to non-experts, persuading stakeholders, or collaborating with a diverse team.
Emotional Intelligence: The ability to perceive, understand, and manage one's own and others' emotions will be key to building strong relationships and navigating complex social situations at work.
Collaboration and Teamwork: The ability to work effectively within diverse teams and leverage the strengths of each member will be vital, especially as work becomes more distributed and cross-functional.
Self-leadership Skills: These are skills that help an individual take initiative, be resilient, and self-direct their career. They include:
Self-management and Discipline: As remote work becomes more common, employees will need the discipline to manage their time and productivity.
Resilience and Adaptability: The ability to adapt to changing circumstances, learn from failures, and persevere will be essential in a rapidly changing technological landscape.
Continuous Learning: A commitment to lifelong learning and self-improvement will be vital to keep up with the pace of technological advancements.
The proficiency in these skills can influence employment prospects, income, and job satisfaction. In an AI-run society, employees with a comprehensive skill set across these categories will likely have better job opportunities and higher income. They are also likely to find greater satisfaction in their work as they leverage their unique human capabilities to complement AI.
The interplay between these categories will be significant as well. For instance, a strong grasp of digital systems (digital skills) combined with problem-solving abilities (cognitive skills) can lead to innovative solutions. Similarly, collaboration (interpersonal skills) combined with continuous learning (self-leadership skills) can accelerate team performance and personal growth.
As AI continues to transform society, these skill categories might evolve further. For example, with the rise of AI ethics, understanding the ethical implications of AI systems might become a key cognitive skill. Similarly, digital skills might extend to areas like quantum computing or advanced bioinformatics.
To thrive in an AI-run society, individuals must strive for a balanced development across these skill categories, recognizing their interdependency and their collective impact on career success.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
AKA AudioBamse

Nu när man kan ladda ner och köra chatt-AI lokalt på sin egen dator så har det blivit mycket roligare (ifall man har en kraftfull dator nog att köra dem). Inte längre beroende av ChatGPT, utan man kan generera hur mycket text man vill offline. Nackdelen just nu är att lokala AIs inte är så bra på svenska (ännu), men engelska fungerar utmärkt.

Den jag använder bygger på LLaMA: https://ai.facebook.com/blog/large-language-model-llama-meta-...

Två exempel på frågor jag ställde till en LLaMA 33b AI-modell som körs delat på min CPU + GPU (för att maximera prestandan):