Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

4-5 år för en doktorsexamen är väl rätt så normalt? Det vanliga är att man har en master innan (vilket också är runt 5 år) så totala tiden är nog närmare 10 år i de flesta fallen. Dock är detta erfarenheter från tekniska högskolor, hur det fungerar inom andra ämnen vet jag inte.

I Sverige kan du inte påbörja en doktorsutbildning utan en "avancerad examen", magister eller master, så det är minst 4 år innan man kan börja. Sedan kan doktorsutbildningen ta den tid det tar egentligen, men finansiering ska vara fixat för 5 års heltidsstudier i alla fall (förutsatt att du undervisar som man ska).

Mvh
Doktorand.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Beroende på månad, ca 26000kr efter skatt.
Jobbar inom vården

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walp:

38 års ålder, 3-årig medicinsk universitetsutbildning, och sedermera disputerad sen några år tillbaka, med totalt 16 års erfarenhet i fältet.

Disputerade i vilket land? För det är väl lägst magister (240p) för att disputera? Jag har en kand och orkade inte göra ett år till för att ev disputera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Disputerade i vilket land? För det är väl lägst magister (240p) för att disputera? Jag har en kand och orkade inte göra ett år till för att ev disputera.

Sverige.
Jag missade att säga att hon läste in en magister, under arbetstiden. Så mer korrekt blir väl 8 år fördelat på 3+1+4 om jag minns historiken rätt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walp:

Sverige.
Jag missade att säga att hon läste in en magister, under arbetstiden. Så mer korrekt blir väl 8 år fördelat på 3+1+4 om jag minns historiken rätt.

Då går det ihop! Och bättrar på livslönen om man får plugga som anställd! Skönt att höra att lönerna på universiteten är bra!

Permalänk
Medlem

Finland, 32år
Jobbar som serviceingenjör för elbilsladdningsinfrastruktur
4600€/mån
Jobbar även som Youtuber vid sidan om. Hållit på i 4 år.
Detta ger ca ~2500€/mån, varierar dock kraftigt.

Så totala brutto per månad blir 7100€. Dock är arbetsmängden alltför stor, inte hållbart på långa loppet att jobba 2st jobb samtidigt. Totala arbetsmängden per vecka antagligen 60h

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Gamla jobbet har de lite knackigt med ekonomin, så lönen har stått still i två lönerevisioner, dvs 2 år.
Utöver det så är jag ensam att jobba remote på bolaget, vilket lett till att man hamnar utanför.
Öppnade lite smått upp för att leta andra jobb.

Och efter en minst sagt rigorös intervjuprocess har jag landat nytt jobb!
Nu kommer jag jobba 100% hemifrån mot en utländsk arbetsgivare, som är remote first.

Gamla jobbet:
Titel: Software Engineer (funktionell programmering)
Semester: 6 veckor
Lön: 60.000kr/mån

Nya jobbet:
Titel: Senior Software Engineer (också funktionell programmering)
Lön: 89.000kr/mån

Utbildning: Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Gamla jobbet har de lite knackigt med ekonomin, så lönen har stått still i två lönerevisioner, dvs 2 år.
Utöver det så är jag ensam att jobba remote på bolaget, vilket lett till att man hamnar utanför.

Nu kommer jag jobba 100% hemifrån mot en utländsk arbetsgivare, som är remote first.

Gamla jobbet:

Nya jobbet:

Sicken välförtjänt bump i lön
Grattis till nya jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Gamla jobbet:

Nya jobbet:

Grattis till det nya jobbet! Eftersom det är en utländsk arbetsgivare har du behövt förhandla till dig tjänstepension och annat dylikt som annars hade "ingått" i sverige?

Permalänk
Medlem

Kör som motto att min lön ska matcha min ålder.. 33 och cirka 33 i månadslön, lyckats hålla detta ganska linjärt sen jag var 16
Har dock massa tillägg utöver månadslönen så hamnar runt 500 tusen om året.

Maskinoperatör
Grafisk industri
3-skift

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av TimMy2003:

Sicken välförtjänt bump i lön
Grattis till nya jobbet

Tack!

Skrivet av Ketric:

Grattis till det nya jobbet! Eftersom det är en utländsk arbetsgivare har du behövt förhandla till dig tjänstepension och annat dylikt som annars hade "ingått" i sverige?

Tack!
De följer svenska kollektivavtalet för tjänstepension.
De har bolag i varje land som betalar ut lön utefter varje lands standarder.

Permalänk
Medlem

Jobb: kundtjänst
lön: pisskass

Har ingen utbildning efter gymnasiet så kommer väl alltid ha en pisslön hela livet

Hoppat på några utbildningar men har 0% läshuvud när det kommer till matte så har inte slutfört någon dessvärre heller.

På grund av icke slutförd utbildning så kan jag inte få csn om jag beslutar mig för plugga igen heller, så det ligger i fatet för mig också

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Har ingen utbildning efter gymnasiet så kommer väl alltid ha en pisslön hela livet

Hoppat på några utbildningar men har 0% läshuvud när det kommer till matte så har inte slutfört någon dessvärre heller.

På grund av icke slutförd utbildning så kan jag inte få csn om jag beslutar mig för plugga igen heller, så det ligger i fatet för mig också

Ta det i din egen takt, kolla på saker som https://www.w3schools.com/ eller liknande så är det absolut inga problem att landa T1 jobb med IT-support och sedan gå därifrån (om det är något du är intresserad av)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Bonovox85:

Hoppet är inte ute. Om du har motivation och disciplin går det att få bra jobb (iaf inom IT) ändå.
Jag är helt självlärd inom programmering och har visserligen en examen från universitet, men inom en helt annan branch än IT och programmering som jag jobbar med nu.

Finns mycket man kan lära sig inom IT, nätverk, programmering, infrastruktur med mera. Hittar du något som är intressant går det att bygga ett portfolio med projekt som man bygger på fritiden om man lägger ner tid, och framförallt tycker det är kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hoppet är inte ute. Om du har motivation och disciplin går det att få bra jobb (iaf inom IT) ändå.
Jag är helt självlärd inom programmering och har visserligen en examen från universitet, men inom en helt annan branch än IT och programmering som jag jobbar med nu.

Finns mycket man kan lära sig inom IT, nätverk, programmering, infrastruktur med mera. Hittar du något som är intressant går det att bygga ett portfolio med projekt som man bygger på fritiden om man lägger ner tid, och framförallt tycker det är kul.

Jag har gått flera onlinekurser och har flera certifikat inom sysadmin osv, men inte fan är man intressant hos någon arbetsgivare ändå.

Programmering har jag försökt innan men har inte det tänket och 'talangen' samma problem som jag har med matematik har jag med programmering.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Jag har gått flera onlinekurser och har flera certifikat inom sysadmin osv, men inte fan är man intressant hos någon arbetsgivare ändå.

Programmering har jag försökt innan men har inte det tänket och 'talangen' samma problem som jag har med matematik har jag med programmering.

Utbildning spelar inte så stor roll alls, jag har en ofullständig gymnasieexamen och har arbetat inom IT sen 2012 har nog missat två arbeten på att inte ha en högre utbildning , under den tiden har lönerna gått från 18500 upp till 65000, just nu driver jag eget istället så plockar hellre ut förmånlig lön.

Mitt tips är att komma in på någon first line support och visa att man vill lära sig, får man inte byta internt är det lättare att söka sig vidare, certifieringar är bra men visar sällan någon kunskap tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Utbildning spelar inte så stor roll alls, jag har en ofullständig gymnasieexamen och har arbetat inom IT sen 2012 har nog missat två arbeten på att inte ha en högre utbildning , under den tiden har lönerna gått från 18500 upp till 65000, just nu driver jag eget istället så plockar hellre ut förmånlig lön.

Mitt tips är att komma in på någon first line support och visa att man vill lära sig, får man inte byta internt är det lättare att söka sig vidare, certifieringar är bra men visar sällan någon kunskap tyvärr.

Vet inte hur många 1st line support jobb man sökt, även efter erfarenhet också från 1st line fiber support hos Telia + dessa certifikat. Är alltid någon med bättre cv, utbildningar m.m där ute också som söker samma jobb..

Men många många, hatar kundtjänst jobbet så sökt aktivt under alla år jag jobbat med det.

På LinkedIN går det se vad andra sökandes utbildningsnivå är, när 20-30% av de andra sökande har en master, så är det tack o adjö.

Kanske var det lättare att få en fot in 10-15 år sedan.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Vet inte hur många 1st line support jobb man sökt, även efter erfarenhet också från 1st line fiber support hos Telia + dessa certifikat. Är alltid någon med bättre cv, utbildningar m.m där ute också som söker samma jobb..

Men många många, hatar kundtjänst jobbet så sökt aktivt under alla år jag jobbat med det.

På LinkedIN går det se vad andra sökandes utbildningsnivå är, när 20-30% av de andra sökande har en master, så är det tack o adjö.

Jag tror det handlar om mer än utbildning, ett 1st line-jobb kräver sällan någon tidigare erfarenhet om man ska generalisera. Man går nog snarare på personkemi och mjuka värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag tror det handlar om mer än utbildning, ett 1st line-jobb kräver sällan någon tidigare erfarenhet om man ska generalisera. Man går nog snarare på personkemi och mjuka värden.

Har någon en master och den har något med IT att göra så kommer de 100 av 100 gånger få jobbet, över mig som är mindre kvalificerad och inte har eftergymnasial utbildning.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Skrivet av Bonovox85:

Har någon en master och den har något med IT att göra så kommer de 100 av 100 gånger få jobbet, över mig som är mindre kvalificerad och inte har eftergymnasial utbildning.

Näe, man får mer jobb av social kompetens och kontakt vid intervju. Intresse och drev kommer man längst på.

Man kommer sällan så långt med pappers kompetens

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Näe, man får mer jobb av social kompetens och kontakt vid intervju. Intresse och drev kommer man längst på.

Man kommer sällan så långt med pappers kompetens

Men personen med bättre cv kommer på intervjun.

Framförallt på flera och längre fram i rekryteringen

Visa signatur

Meh

Permalänk
Skrivet av Bonovox85:

Men personen med bättre cv kommer på intervjun.

Man måste sticka ut på ansökan. Eller så sållans man bort direkt

När jag sökte lärlingsplats så åkte jag tillslut ut och presentera mig och fick jobb direkt.

För den som inte har tur att få jobb som lärling där man praktiserar så är det nästan omöjligt efter. Tror snittet enligt mitt fack är att man får jobb i snitt efter 90 ansökningar....

Jag gick ut dessutom 2009 när finanskrisen slog till och hade fått erbjudande som de var tvungna att drag tillbaka då de skulle varsla 90 av 140 personer.

Tldr
Stick ut i ansökan eller stick ut och visa upp dig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man måste sticka ut på ansökan. Eller så sållans man bort direkt

När jag sökte lärlingsplats så åkte jag tillslut ut och presentera mig och fick jobb direkt.

För den som inte har tur att få jobb som lärling där man praktiserar så är det nästan omöjligt efter. Tror snittet enligt mitt fack är att man får jobb i snitt efter 90 ansökningar....

Jag gick ut dessutom 2009 när finanskrisen slog till och hade fått erbjudande som de var tvungna att drag tillbaka då de skulle varsla 90 av 140 personer.

Tldr
Stick ut i ansökan eller stick ut och visa upp dig

Just därför jag inte kommer stå ut i konkurrensen med folk som har bättre cv, jag har inget 'som står ut' i mina ansökningar jämfört med de som har bättre utbildning, bättre erfarenhet m.m. Har försökt med skaffa certifikat m.m m.m för slipa till det men hjälpt föga.

Visa upp mig, jag är inte extrovert eller bra på det alls tvärtom, därför man säkert bangat flera intervjuer.

Får dras med ha jobb man hatar med pisslön pga det.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Skrivet av Bonovox85:

Just därför jag inte kommer stå ut i konkurrensen med folk som har bättre cv, jag har inget 'som står ut' i mina ansökningar jämfört med de som har bättre utbildning, bättre erfarenhet m.m. Har försökt med skaffa certifikat m.m m.m för slipa till det men hjälpt föga.

Visa upp mig, jag är inte extrovert eller bra på det alls tvärtom, därför man säkert bangat flera intervjuer.

Får dras med ha jobb man hatar med pisslön pga det.

Jag är själv introvert men efter 135 ansökningar/telefonsamtal så gav jag upp.
mitt cv för min ålder var relativt bra då jag jobbar varje sommar sen jag 14.

Sen kan en ansökan som sticker ut vara skämtsam, visa upp relevanta projekt/länk till dem etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

De chefer jag har pratat med (även suttit med på många intervjuer) anställer inte personer med master eller för mycket erfarenhet till 1st line jobb. Det är uppenbarligen bara att tempjobb för dem. Då behöver chefen rekrytera snart igen. Tar hellre någon som är driven, social osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Gamla jobbet:

Nya jobbet:

Utbildning: Nada.

Behöver du hjälp att spendera lönen så hojta till

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Du bör ju rimligtvis ta upp detta med antingen klubb om ni har eller facket så du åtminstonde har rättvist satt lön fram tills dess du hittat något nytt.

Skrivet av sparkar_boll:

Som före detta ledamot i Unionens fackklubb på min förra arbetsplats så är inte det där tillåtet om kollektivavtalet säger en garantiökning på 3,3%.

Ta upp det med facket centralt eller din lokala fackklubb. De kan hjälpa dig vidare i processen.

Skrivet av edson:

Oavsett anser jag att argumentet inte håller. Ett lönesamtal ska baseras på din prestation, inget annat!
Jag förstår chefens tänk och "syfte" att balansera lönerna i teamet men här blir det tankevurpa.

Vad din ingångslön sattes till är i sammanhanget inte relevant och bör (ska) hållas utanför revisonen.
Annars skulle din nya lön redan varit reviderad (läs: inprisad) och du skulle inte varit med i årets revision. Brytpunkten brukar dock ligga tidigast runt april-maj för detta beroende på vilken avtalssnurra man är i.

Att erbjuda en 1% ökning på ett 3,3%-avtal i snitt (En pott som alla i revisionen bidrar till) bör signalera att du haft svårt att nå många av dina mål och bör erbjudas en handlingsplan.

Det finns absolut kollektivavtal där man har rätt att "nolla" medarbetare men då ska dessa knappt ha nått ett enda mål / något alls och det är ett krav på att sätta en handlingsplan!

Vet inte hur mycket du vill eller orkar bråka men jag skulle inte varit nöjd med chefens argumentation och förklaring!

Tack alla för uppmuntran att inte nöja mig med argumentationen. Ska inom kort tillsammans med en fackrepresentant träffa arbetsgivaren. Efterfrågade ett möte för att få hjälp med att definiera och uppnå målen. Det ena ledde till det andra och nu blir det mer av en regelrätt förhandling med anledning av misstänkt felaktighet vid löneprocessen.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Verksamhetsarkitekt/EA inom supply chain
Stockholm
39 år
84 000:-

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk

Studerande högskoleingenjör elektronik

Läser utbildningen över 4 års tid istället för 3 och blandar med 25% praktik. Jag har alltså haft 2 sommarjobb + 20 veckor praktik hittills som det jag fipplar med nu. Nu under mitt tredje år begärde jag lönepåslag utan att specificera någon summa då jag haft samma lön sedan 2020, när jag gick ut gymnasiet (27k/mån) inom samma koncern.

Bra eller gjorde jag bort mig som praktikant?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

Studerande högskoleingenjör elektronik

Läser utbildningen över 4 års tid istället för 3 och blandar med 25% praktik. Nu under mitt tredje år begärde jag lönepåslag utan att specificera någon summa då jag haft samma lön sedan 2020, när jag gick ut gymnasiet (27k/mån) inom samma koncern.

Bra eller gjorde jag bort mig som praktikant?

Jag tycker absolut man skall ha en dialog och löneanspråk. Att sitta och ha samma lön kommer inte gynna någon av er, även om du är "praktikant".
du verkar ju jobbat 25% i minst 2 år så...

Visa signatur