Utvecklare kör Windows 11 med 184 MB arbetsminne

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare kör Windows 11 med 184 MB arbetsminne

NTDEV tog hjälp av Tiny11 och körde datorn i felsäkert läge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan man göra något med det systemet då, förutom att bara köra det alltså?

Permalänk
Medlem

Hur många flikar Chrome får han igång?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

För oss som har blockerat X och annan Big Tech-skit, snälla, ta skärmdumpar på tweeten och inkludera dessa i artiklarna hädanefter. Tack på förhand.

Ändrade "andra" till "annan"
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Är väl kul! Men användbart? Tycker det var duktig av mej att få in debian 12 med firefox under 1 GB .. Det finns Linux distrubtioner som klara 512 MB, men då får ingen webläsare..

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Nej, Windows XP hade inga problem att köra med så lite minne. Jag vet, för jag hade en maskin med 128MB. Blev ett distinkt lyft när den uppgraderades till 160MB.

Windows 2000 med 64MB ram kändes betydligt tröttare i så fall, men det fungerade med.

O andra sidan stod det inte att det var ett problem i ursprungstweeten.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Fortfarande bara en tyvärr..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Citat:

NTDEV skriver i ett uppföljande inlägg på X att till och med Windows XP hade haft problem att köra med så lite arbetsminne.

Jag har för mig att Windows XP fungerade på 128MB RAM utan att behöva använda felsäkert läge eller dylikt.
Men då med rätt kass prestanda.
Att 256MB RAM mer eller mindre var minimum om man inte vill bli frustrerad om man ska göra något mer avancerat än att öppna notepad.
Men då på tidigit 00-tal (2000) till runt mitten av 00-tal att folk använda mekaniska hårddiskar istället för som idag att de flesta använder SSD.

184MB låter som en articifiell begränsning, för kör man 128+64MB så får man 192MB (om det inte delas med grafik då).

Frågan är om Windows 11 med ~ 190MB RAM och mekanisk HDD verkligen är speciellt användbart ?

För ur en mitten på 00-tal perspektiv så gick Windows XP med Pentium 3, 192MB RAM och mekanisk HDD att använda.
Inte optimalt. Men fungerade för den tidens websurf och dylikt före YouTube fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Är väl kul! Men användbart? Tycker det var duktig av mej att få in debian 12 med firefox under 1 GB .. Det finns Linux distrubtioner som klara 512 MB, men då får ingen webläsare..

Köpte en beg Hp Elitebook 840 G6 med 16 Gb ram i veckan utav av en jobbarkompis med Win 11 för 1200 kr, nu Rockar Debian Bookworm Xfc med ett Intel 210 Ax kort i den datorn

Permalänk
Medlem

Tiny11 är fullt spelbart och brukbart (AV och updates funkar galant)
Tiny11 Core knappt brukbart och inget du vill exponera mot nätet
Tiny11 Denna versionen är troligen mest för labb, svårt att se några riktiga bruksområden

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

För ur en mitten på 00-tal perspektiv så gick Windows XP med Pentium 3, 192MB RAM och mekanisk HDD att använda.
Inte optimalt. Men fungerade för den tidens websurf och dylikt före YouTube fanns.

Frågan om Windows 11 ens skulle gå att installera om man försöker få in det på en Pentium 3, Pentium 4, Athlon eller Athlon XP dator?

Har ingen TPM modul.
Har inte stöd för 64 bitars kod (förutom senare Pentium 4).
Har inte stöd för samma extensions som nyare generationer processorer
mm ?

Permalänk
Medlem

Får hoppas det kommer mer officiella riktigt slimmade varianter. Mycket bloat i dagens windows som kör allt från reklam till att skicka och ta emot data i bakgrunden.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Frågan om Windows 11 ens skulle gå att installera om man försöker få in det på en Pentium 3, Pentium 4, Athlon eller Athlon XP dator?

Mitt svar är tyvärr "nej" på ovanstående

Hade varit imponerande nog om någon lyckas får 24H2 att rulla på en Core 2 Duo från 2009 utan PopCnt.

Hur mycket RAM tar förresten Tiny11 i körbart skick? Har fortfarande svårt att komma under 1,2GB RAM efter uppstart i 64-bitars versionen av Windows 10. I Win10 32-bit ligger jag på 500MB RAM efter uppstart, utan påtvingad begränsning som i fallet med Tiny11.

Permalänk
Medlem

Vilka applikationer är det man inaktiverat/tagit bort för att få ner minnes mängden i Tiny11 jämfört med standardutgåvan?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Köpte en beg Hp Elitebook 840 G6 med 16 Gb ram i veckan utav av en jobbarkompis med Win 11 för 1200 kr, nu Rockar Debian Bookworm Xfc med ett Intel 210 Ax kort i den datorn

Kör förvisso Ubuntu på en Zbook, men 6 generationen i7. Så den är inte värd ett skit med tanke på Windows 11 kravet. Men stoppade in 32 GB RAM och 2 GB SSD.

Men som linux dator är den utmärkt. Man ser det på tradera datorer som inte klara Windows säljs för några 100:-

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mitt svar är tyvärr "nej" på ovanstående

Hade varit imponerande nog om någon lyckas får 24H2 att rulla på en Core 2 Duo från 2009 utan PopCnt.

Hur mycket RAM tar förresten Tiny11 i körbart skick? Har fortfarande svårt att komma under 1,2GB RAM efter uppstart i 64-bitars versionen av Windows 10. I Win10 32-bit ligger jag på 500MB RAM efter uppstart, utan påtvingad begränsning som i fallet med Tiny11.

Rent praktiskt spelar det väl mindre roll.
Skillnaden var ju att mitten på 00-talet köra en Pentium 3 med 256MB RAM eller något sådant. Då var det mindre än 10 år gammal dator.
Knappast det bästa på marknaden. Men generellt duglig.
Om man hade en sedan tidigare eller köpa billigt begagnad.

Idag är ju Haswell mer än 10 år gammal och Sky Lake och Kaby Lake närmar sig 10 år.
En begagnad dator runt där bör gå att få rätt billig om man inte redan har något sådant eller bättre.
Då har man minst 2 kärnor och troligtvis minst 4GB RAM och 64bit stöd.

En sak är ju om det är något retro projekt eller någon slags "för att jag kan".
Men annars finns det väl inte någon större anledning för moderna operativsystem att ha stöd för datorer från DDR2 generationen eller äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nej.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av M89:

Vilka applikationer är det man inaktiverat/tagit bort för att få ner minnes mängden i Tiny11 jämfört med standardutgåvan?

Finns info här https://github.com/ntdevlabs/tiny11builder
De har säkert strippat något mer på denna iofs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

För oss som har blockerat X och annan Big Tech-skit, snälla, ta skärmdumpar på tweeten och inkludera dessa i artiklarna hädanefter. Tack på förhand.

Betyder inte det att man inte vill ta del av deras information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Betyder inte det att man inte vill ta del av deras information?

Man vill inte besöka deras webbsidor på grund av vissa orsaker (för mig är det spårningen), men man vill ta del av informationen som finns där.

Visa signatur

Permalänk
Skribent
Skrivet av Airikr:

Skrivet av Airikr:

Man vill inte besöka deras webbsidor på grund av vissa orsaker (för mig är det spårningen), men man vill ta del av informationen som finns där.

Så äta och behålla kakan samtidigt?

Det mer utvecklade svaret:
Jag använder själv ad- och cookie-blockers, i vissa fall även NoScript. Utvalda sidor är vitlistade, exempelvis SweClockers och FZ. Använder även mer ofta än sällan VPN med DNS-innehållsblockerare, där spårning och liknande försvåras.

Däremot blir jag inte särskilt brydd om en hemsida avfärdar tillgång för att jag har gjort valet att blockera saker på deras tjänst. Det blir minst sagt hyckleri om jag skulle göra väsen över saken ärligt talat...

Fixade korrekt citat och lite grammatik i samma veva.
Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Så äta och behålla kakan samtidigt?

Det mer utvecklade svaret:
Jag använder själv ad- och cookie-blockers, i vissa fall även NoScript. Utvalda sidor är vitlistade, exempelvis SweClockers och FZ. Använder även mer ofta än sällan VPN med DNS-innehållsblockerare, där spårning och liknande försvåras.

Däremot blir jag inte särskilt brydd om en hemsida avfärdar tillgång för att jag har gjort valet att blockera saker på deras tjänst. Det blir minst sagt hyckleri om jag skulle göra väsen över saken ärligt talat...

Måste hålla med. Men i mina ögon ska man ju som skribent säkerhetskopiera källan ifall den tas ner. Då kan man lika gärna dela med sig av skärmdumpen i artikeln så att alla kan få ta del av kakan. Utländska nyhetssidor gör detta, åtminstone förr. Har inte sett svenska nyhetssidor göra det på evigheter, om inte till och med aldrig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Måste hålla med. Men i mina ögon ska man ju som skribent säkerhetskopiera källan ifall den tas ner. Då kan man lika gärna dela med sig av skärmdumpen i artikeln så att alla kan få ta del av kakan. Utländska nyhetssidor gör detta, åtminstone förr. Har inte sett svenska nyhetssidor göra det på evigheter, om inte till och med aldrig.

Fast det skulle ju vara orimligt att alltid bifoga hela källhänvisningen till källhänvisningen, det tar ju liksom ut poängen att just källhänvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Fast det skulle ju vara orimligt att alltid bifoga hela källhänvisningen till källhänvisningen, det tar ju liksom ut poängen att just källhänvisa.

Är det? Funkar hur bra som helst för andra skribenter. Till och med jag gör det på Mastodon och nu här, och ingen har än så länge klagat. Exempel: https://mst.airikr.me/@edgren/113765819513138447 (se skärmdump nedan). Vad jag minns, så är främst du den enda som har klagat över det här förslaget Alltså, någonsin, oavsett webbsida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fortfarande typ 183 mer än vad som borde behövas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fortfarande typ 183 mer än vad som borde behövas.

"640K ought to be enough for anyone"

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att skapa en installation utan skärp och som inte ger problem i Windows uppdatering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Kunde du köra in Linux direkt eller behövde du mixtra i bios etc?

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Kunde du köra in Linux direkt eller behövde du mixtra i bios etc?

Det var inga konstigheter , Netinstall genom att boota från ett USB minne .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Är det? Funkar hur bra som helst för andra skribenter. Till och med jag gör det på Mastodon och nu här, och ingen har än så länge klagat. Exempel: https://mst.airikr.me/@edgren/113765819513138447 (se skärmdump nedan). Vad jag minns, så är främst du den enda som har klagat över det här förslaget Alltså, någonsin, oavsett webbsida.

https://img.airikr.me/uploads/1nZlTlQQvUJYcpulGPiWexFq5Yfw2RizGp39Yn6R.png

Vart läser du att jag klagar? Poängterar bara orimligheten i att alltid skicka med kopia på originalverket där ”citat/källa” används.