Nvidia aktiverar DLSS 4 i uppdaterade drivrutiner

Permalänk

För mig som är gammal och inte hänger med längre - ska jag gå in i Nvidia appen och välja overrider på varenda spel för att få DLSS4 påslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirage777:

För mig som är gammal och inte hänger med längre - ska jag gå in i Nvidia appen och välja overrider på varenda spel för att få DLSS4 påslaget?

Ja tyvärr, så länge inte spelet har fått officiella dlss4 patch.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirage777:

Det som "ska" hända i något slags teoretisk idealvärld är väl att spel som använder DLSS får en uppdatering som inkluderar officiellt testat DLSS4, och att användaren inte pillrar på något alls, typ.

Men ja, override-funktionen i Nvidia-appen som byter ut DLSS-versionen ett spel använder (lite "på egen risk" sådär) verkar jobba just spel för spel.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Skrivet av evil penguin:

Det som "ska" hända i något slags teoretisk idealvärld är väl att spel som använder DLSS får en uppdatering som inkluderar officiellt testat DLSS4, och att användaren inte pillrar på något alls, typ.

Men ja, override-funktionen i Nvidia-appen som byter ut DLSS-versionen ett spel använder (lite "på egen risk" sådär) verkar jobba just spel för spel.

Tack till er båda!

Permalänk
Medlem

Så med Cyberpunk 2077, som ska ha eget stöd för DLSS4, så behöver jag inte Nvidia app för att aktivera DLSS4?
Jag vill helst undvika att ha appen installerad, men tar gärna boosten i spelet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så med Cyberpunk 2077, som ska ha eget stöd för DLSS4, så behöver jag inte Nvidia app för att aktivera DLSS4?
Jag vill helst undvika att ha appen installerad, men tar gärna boosten i spelet.

Om jag förstår det rätt, så ja

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, såvitt jag förstår är Nvidia-app-funktionen mer av en officiellt uppstyrd ersättning(?) till hur användare tidigare laborerat med att "modda" in nyare DLSS genom att själva byta ut spelets DLSS-dll-filer till senare versioner.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja ju lägre native-upplösning man har desto mer uppever jag också artefaktproblemen.

För 4k är det problemet generellt en hel del mindre. Men det häner rätt mycket på vilket spel det är också.

Så verkar konsensus vara ja. Skulle uppskatta om någon verkligen körde cp benchmarken noga i olika lägen i högre resolution. Känns konstigt att t.ex. 1440p dlss balanced eller liknande skulle vara bättre än 1080p dlaa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Efter att ha suttit och lekt med 4xFG ikväll så är det nästan så att man måste låsa frameraten till lite under vsync för att inte få tearing, vilket iofs inte syns så mycket i 240fps.

Nvidia appen kan vara bra för att låsa framerate. Jag kör 232 så verkar det aldrig rinna över 240.

Annars fungerar RTSS om du inte vill ha Nvidia appen.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Nä, det blev ingen skillnad i fps alls från före till efter senaste drivisarna. Och jag ser ingen skillnad på utseendet heller.
Nåja, jag har 41 fps med DLSS utan bildgenerering och alla andra inställningar på max i det inbyggda benchmark-testet, vilket är helt ok för mig. Min skärm maxar på 60, så över det är det bara meningslöst.

I spelet blev det faktiskt sämre. Med exakt samma inställningar sen innan är det nu mycket "hackigare". Ser liksom flera bilder samtidigt när jag panorerar på ett sätt som det inte var innan. Inte kul!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att man nu kan köra över gamla versioner av DLSS.

Testade en snabbis med Red Dead Redemption 2 som ser bedrövligt ut vare sig man väljer TAA, FSR2 eller DLSS.
TAA är gröt deluxe, FSR2 har artifakt-fest och DLSS har en hysterisk överskärpa när man rör på kameran.

Med overriden till nya v4 så ser det helt plötsligt fullt godtagbart ut. Stabilt, utan vare sig artefakter, överskärpa eller smearing.
Grymt att äntligen kunna ersätta dåligt implementerade versioner av DLSS.
(Man har inte kunnat ersätta spelets inbyggda version förut, då Launchern flippar sketan och laddar ner original-dll'en när man startar spelet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du menar som man gör med.. DLDSR ? 🤷

Jag hade aldrig hört den beteckningen förut, det ska utforskas!

Permalänk
Medlem

Blä, vsync blockeras med bildgenerering påslaget. Det är en total dealbreaker för mig, så det blir att gå tillbaks till vanliga inställningar igen. Helt jävla rötet av Nvidia att blockera vsync, förmodligen för att de vill straffa folk som inte använder gsync-skärmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CP2077 blev ospelbart med den nya drivrutinen. Rör jag på musen snabbt blir det 10-15 kopior av varje ljust föremål i bild samtidigt. Innan var det väldigt mjukt och stabilt. Får installera den föregående igen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag hade aldrig hört den beteckningen förut, det ska utforskas!

de kallade den Bara DSR förut och kördes direkt på gpu innan men med lanseringen av RTX korten la de till så man kan köra dem på DL kärnorna istället.

gamla DSR tror jag har funnits sen typ 600-700 serien så inget nytt men samtidigt tror jag inte många använder den och känns som att nvidia bara lagt till det DLDSR som en bonus i bakgrunden för de som faktiskt utnytjade gamla dsr ingen funktion de direkt skyltar med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de kallade den Bara DSR förut och kördes direkt på gpu innan men med lanseringen av RTX korten la de till så man kan köra dem på DL kärnorna istället.

gamla DSR tror jag har funnits sen typ 600-700 serien så inget nytt men samtidigt tror jag inte många använder den och känns som att nvidia bara lagt till det DLDSR som en bonus i bakgrunden för de som faktiskt utnytjade gamla dsr ingen funktion de direkt skyltar med.

Jag skulle vilja se en riktig djupdykning
Dubbelblindtest
50+ människor
Liknande det som HDTVtest brukar göra med nya TV

Sätt upp 20 datorer
Olika grafikkort
Samma skärm
Några med dlss performance eller upp till quality
Samma med fsr/xess
Sen några till med FG
Någon med MFG
Någon med native
Någon med native med lägre inställningar (medium/high?)
DLDSR är också en bubblare på listan
Någon med lägre upplösning kanske

Helt enkelt få fram något som ’objektivt’ kan mäta bildkvalitet, hålla ’prestandan’ konstant eller nära nog. Vad ger bättre upplevelse? 1440p native eller fsr quality 4KUHD?

Permalänk
Medlem

Riktigt possitiv till DLSS4.
I BF2042 är de helt fantastiska för mig.
Spelet har aldrig varit smoot nog för min smak oavsett vad jag gjort fast FPS har alltid varit på max.
Riktigt nice

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Bra talat. De som talar om DLSS som fakepixlar har helt enkelt ingen koll alls på hur spelgrafik rent tekniskt fungerar. "There are no real frames".

Lite det Samsung kört när det använder AI för förbättra bilden?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Provat DLSS4 i MSFS2020 VR och DCS VR, när man gör rätt (till sist) så är performance läget klarare än quality var på DLSS3. Ger lite extra fps oxå när man går till performance läget.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem

Hogwarts Legacy bara crashar för mig när jag kör med denna patch.... Var ju typiskt.
någon annan med samma problem? Crashar innan menyn, Google säger att jag inte är ensam iaf

Visa signatur

Permalänk

4070 super. La in filerna manuellt i fortnite. Kör 165 fps låst på under 70% gpu usage. Funkar riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Bra talat. De som talar om DLSS som fakepixlar har helt enkelt ingen koll alls på hur spelgrafik rent tekniskt fungerar. "There are no real frames".

Men vi har full koll på att bilden ser utsmetad ut och full av ghosting, inte så svårt att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Blä, vsync blockeras med bildgenerering påslaget. Det är en total dealbreaker för mig, så det blir att gå tillbaks till vanliga inställningar igen. Helt jävla rötet av Nvidia att blockera vsync, förmodligen för att de vill straffa folk som inte använder gsync-skärmar.

Nvidia kommenterade det i en intervju där digital foundry frågade den frågan. Kort sagt hade det varit fler än någon enstaka procent av kunderna som efterfrågade det så hade dom utvecklat stöd för det men det är det inte.

Permalänk
Medlem

Hogwarts Legacy bara crashar för mig när jag kör med denna patch.... Var ju typiskt.
någon annan med samma problem? Crashar innan menyn, Google säger att jag inte är ensam iaf

Det hände för mig redan innan denna patch.
Såfort jag har RTX-grejor aktiverade kraschar det :/
Har inte testat med senaste drivarna som jag installerade idag, får bli imo eller helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sithson:

Det hände för mig redan innan denna patch.
Såfort jag har RTX-grejor aktiverade kraschar det :/
Har inte testat med senaste drivarna som jag installerade idag, får bli imo eller helgen.

Så ska det inte vara givetvis. Jag vet att om mitt grafikkort är överklockat lite mer än vad det bör så visar sig instabiliteten snabbt i spel där full ray tracing eller mycket raytracing finns. Silent Hill 2 maxat i 4k är ett annat exmepl. Efter jag justerade ner lite så är det stabilt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|