Kabel smälte med RTX 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja så 100% handhavandefel, äsch sätt i kontakten ordentligt sluta skyll på andra.

Nej det sade jag absolut inte.
Kolla tex den där färska Jay2cent-videon. Vissa kontakter verkar ju ha pinnarna så djupt och löst placerade så att även om man monterar kontakten perfekt så finns det risk man inte får bra kontakt.

Så det finns flera facetter av det här problemet och jag lägger inte ALL skuld på Nvidia...
MEN de ska ändå ha en massiv slev av den:
De bygger sina mest strömslukande kort nånsin och kombinerar det med en förenklad strömkrets som gör att all den strömmen kan dras från en handfull pinnar i kabeln.
Nvidia VET hur moderna nätagg funkar med en enda 12V lina, och de vet hur kontakten är utformad och att det finns variabilitet i hur kontakterna pluggas in och att kontaktkvaliteten varierar och att 12pins kontakten i sig ligger precis på gränsen av vad den är specad för.
Att då i det läget få för sig att förenkla strömhanteringen så att upp till 600W kan dras från typ två pinnar är inte ens i närheten av ok!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lösningen är att förbättra kontakten.

Parallellkoppling av strömförsörjningen är en mycket dålig konstruktion, men nu har vi skiten.
Dela på strömamtningen i grafikkortet, inför det kravet i nya kort.
Bättre kvalité på kontaktstifterna i kontakterna, det kan vara en nödlösning nu, nya bättre kablar som ersätter nuvarande.

Kontaktresistensen måste minska i kontakterna, det finns ingen annan lösning.

När det går olika strömar i kablarna så bevisar det att felet är kontaktresistans som är orsak till haverierna.

Permalänk
Medlem

Kontakttrycket måste öka för att minska kontaktresistensen, men då går det för trögt att montera kontakten.
Lösningen kan vara att ha lösa sladdar som monteras enskilt då kan man tryck in den även om det går trögare.

Någon tillverkare får ta fram det, det enda som då är viktigt är att kablarna monteras på rätt plats.
Då skulle jag kunna tänka mig att köpa ett 5090.

ING som kan kontaktresisten kan förklara exakt vad som händer, kunskapen finns, tillverkare av relä och kontaktdon har kunskapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast stämmer det att det skulle bli fler krascher?

Det rimliga sättet att hantera detta på PSU-sidan vore att använda någon form av variabel resistans som ökar när strömmen ökar. Detta skulle leda till ett (litet) spänningsfall, men det spelar ingen roll så länge som Vin inte sjunker så mycket att den blir för låg för att fungera i VRMs (som är “step-down buck-converters” men med väldigt låg Vout – idag ligger vi väl på 1,0-1,5 V).

Ignorerar man förluster så gäller att

Vin*Iin=Vout*Iout

Vidare behöver

Vin > Vout + Vdelta-min

där Vdelta-min beror på valda komponenter och ligger kanske runt 1 V.

Om det uppstår obalans och man börjar öka styrresistansen för en ledare, kommer detta leda till lägre ström i just den ledaren och högre ström i de övriga. Dessutom kommer Vin att minska något, vilket betyder att den totala strömmen Iin behöver öka något.

Så länge ett par ledare fungerar som de ska kommer totalspänning och totalström justeras relativt lite.

Så varför har man inte detta i alla PSUer då? För det är i sammanhanget relativt dyra komponenter som behövs och man behöver dessa komponenter i flera uppsättningar (i den bästa av världar varje tråd, men kanske mer realistiskt för varje två par).

Än mer ökar kostnaden om man också vill ha någon vettig feed-back i läge där obalansen är större än vad som kan förväntas. Då behövs någon form av MCU/enkel dator + driver/display/liknande för att informera användaren om problemet.

Lär nog bara realistiskt i väldigt high-end PSUer.

Jag förstod absolut ingenting av det där, men jag misstänker att allt var helt irrelevant för de här "worst case" fallen

Praktiskt exempel från en lekman:
Vi har en 12pins kabel som sitter så kass att bara en handfull pinnar får vettig kontakt.
Vi kopplar det till ett 5090 som kör fullt ös och drar uppemot 600W.
Vi vet att i själva grafikkortet så är alla strömpinnar ihopkopplade, så det kommer dra alla 600W genom de handfull pinnar som har vettig kontakt, dvs de kommer bli överlastade för varma.
Grafikkortet bryr sig inte ett skit för den har inga segmentering och inga spärrar mer än att en 12V och en jord pinne måste funka.

På vilket sätt kan du då lösa det stabilt och säkert utan krascher eller nedstängningar med regulering enbart från nätagget om du inte vill att kablarna ska brinna upp?
Du kan bara begränsa mängden ström du skickar genom de kablar som funkar. De andra kablarna har knappt kontakt så du kan inte fördela något till dem.
Och begränsar du hur mycket ström du skickar till vad varje separat ledare är specad för så får inte grafikkortet all ström det begär och behöver, och då lär det krascha.

Det här är ju inte tillfälliga "burst" som kanske skulle kunna gå att hantera, utan kan mycket väl vara ett konstant sugande av uppemot 600W genom ett fåtal ledare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Fan.
Har också ett 5080 tuf med liknande nätagg som i artikeln (Loki 850W-P). Jag har inte läst igenom hela tråden, men bör man vara bekymrad?

Är inget enormt problem så länge resistans är hyfsat jämn mellan de olika pinnarna. Men det knepiga är ju den kan lätt ändras om kabel eller kontakt får någon typ av rörelse. Sätter i eller ur något och kommer åt kabeln, alternativ flyttar datorn.

Förutom detta så kan ju resistans ändras över tid. Tack vare 5080 drar mindre ström finns det lite mer säkerhetsmarginal.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Parallellkoppling av strömförsörjningen är en mycket dålig konstruktion, men nu har vi skiten.
Dela på strömamtningen i grafikkortet, inför det kravet i nya kort.
Bättre kvalité på kontaktstifterna i kontakterna, det kan vara en nödlösning nu, nya bättre kablar som ersätter nuvarande.

Kontaktresistensen måste minska i kontakterna, det finns ingen annan lösning.

När det går olika strömar i kablarna så bevisar det att felet är kontaktresistans som är orsak till haverierna.

Finns redan lösning, men Nivida tyckte det fungerade utan denna lösning (fungerade hyfsat på 4090).

Helt enkelt tvinga/balansera lasten över flera pinnar, vist det löser inte problemet om flera pinnar har dåligt kontakt. Men det ger också bättre möjligheter till övervakning och helt enkelt dra ner effekten på kortet om amper går upp för mycket på en av pinnarna.

Vet inte om någon kommer ihåg 580 eller var det 590 som hade dåligt press driver. Kortet dog under belastning Med fel som detta blir man påmind.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

De bygger sina mest strömslukande kort nånsin och kombinerar det med en förenklad strömkrets som gör att all den strömmen kan dras från en handfull pinnar i kabeln.
Nvidia VET hur moderna nätagg funkar med en enda 12V lina, och de vet hur kontakten är utformad och att det finns variabilitet i hur kontakterna pluggas in och att kontaktkvaliteten varierar och att 12pins kontakten i sig ligger precis på gränsen av vad den är specad för.
Att då i det läget få för sig att förenkla strömhanteringen så att upp till 600W kan dras från typ två pinnar är inte ens i närheten av ok!

Exakt så är det! Nvidia har all data från ATX-standard och kablagespecifikationer och har tagit ett huvudlöst ingenjörsbeslut, det är faktiskt rätt så oerhört.
Jag hävdar att Nvidia har hela skulden, allt som händer hade kompetenta ingenjörer lyft vid en riskanalys, inget är en överraskning.

Mental gymnastik (eller orimliga parasociala relationer) på hög nivå att hävda att Nvidia inte gjort något fel utan det är "alla andras" fel

Skrev ungefär samma inlägg i den andra tråden.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Exakt så är det! Nvidia har all data från ATX-standard och kablagespecifikationer och har tagit ett huvudlöst ingenjörsbeslut, det är faktiskt rätt så oerhört.
Jag hävdar att Nvidia har hela skulden, allt som händer hade kompetenta ingenjörer lyft vid en riskanalys, inget är en överraskning.

Mental gymnastik (eller orimliga parasociala relationer) på hög nivå att hävda att Nvidia inte gjort något fel utan det är "alla andras" fel

Skrev ungefär samma inlägg i den andra tråden.

"Alla andra gör precis som de alltid har gjort, det är deras fel"

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hur man än vrider och vänder på det så går det inte att komma ifrån att varken kontakt, kablar eller PSU hade några som helst problem med 3000-serien, trots att 3090 Ti (~535W enligt TPU) drar nästan lika mycket som ett 5090 (~587W enligt TPU) vid 4K-spelande. Nvidia fucked around and are hopefully in the process of finding out... som kidsen säger (tror jag).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Konstruktionsfel 100% 6st matningar in en enda strömshunt, kortet kan inte ens kontrollera belastningen på en tråd. Att skylla detta på användarna är helt sinnessjukt, jag är installationselektriker själv och denna kontakt har inte ens tillräcklig kontaktyta på dessa små kontakter. 3090 och äldre kort kunde lastbalancera mellan 3 par trådar medans 4090/5090 inte kan det, nVidia är så förbannat korkade om kontakten brann på 4090 varför tog man ingen lärdom?!

Till er alla som funderar på att köpa ett 4090 eller 5090 skippa det helt, det är inte värt alla bekymmer vänta hellre tills nVidia kommer med en fungerande lösning eller gå all in på AMD som åt minstone förstår lite mer.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Konstruktionsfel 100% 6st matningar in en enda strömshunt, kortet kan inte ens kontrollera belastningen på en tråd. Att skylla detta på användarna är helt sinnessjukt, jag är installationselektriker själv och denna kontakt har inte ens tillräcklig kontaktyta på dessa små kontakter. 3090 och äldre kort kunde lastbalancera mellan 3 par trådar medans 4090/5090 inte kan det, nVidia är så förbannat korkade om kontakten brann på 4090 varför tog man ingen lärdom?!

Till er alla som funderar på att köpa ett 4090 eller 5090 skippa det helt, det är inte värt alla bekymmer vänta hellre tills nVidia kommer med en fungerande lösning eller gå all in på AMD som åt minstone förstår lite mer.

Enda rätta för behålla någon form av förtroende borde de sätta säljstopp och återkalla korten som redan är sålda. Nu har de fördelen att inte många kort har kommit ut till butiker eller kunder.

Vist kanske kommer kanske bara 5% av kunderna drabbas, men är det värt den pr katastrof de kan bli på sikt? Är redan ganska uppblåst och när fler får hem kort så kommer också risken öka där mer kommer klaga på brända kontakter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Btw har det vart något officiellt uttalande från Nvida angående detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Som en gång i tiden utbildad elektronikingenjör så är Nvidias lösning i 4000 och 5000 serien 100% felkonstruerad. Sedan kan man diskutera att PSU:n borde ha skydd mot att en enskild pin drar mer än vad den är specad för men själva grundfelet ligger på GPU-sidan.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej det sade jag absolut inte.
Kolla tex den där färska Jay2cent-videon. Vissa kontakter verkar ju ha pinnarna så djupt och löst placerade så att även om man monterar kontakten perfekt så finns det risk man inte får bra kontakt.

Så det finns flera facetter av det här problemet och jag lägger inte ALL skuld på Nvidia...

Men Nvidia har ju inte skickat ut 3st 5090 promokort snarare 500-1000 vart är alla rapporter?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att förbättra pcie kontakten? Kunna dra 1000 watt direkt från mobot är en bra början. Men det kanske kommer med pcie2 eller kanske agp2?

Ja kollar man lite tester så drar den allt även om bara en sladd är hel. Hur tjocka kablar är det? 1.5mm? 4.0mm? Så den verkar inte känna, kontrollera eller regulera ladte som de gjorde på gamla pcie kontakterna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Men Nvidia har ju inte skickat ut 3st 5090 promokort snarare 500-1000 vart är alla rapporter?

Det kan ju fungera utanför spec rätt länge utan att nödvändigtvis brinna upp. Der8auer fick väl sitt att dra 588W över bara två pins på en kabel som var i så gott skick att den blev varm men inte värre än så. Böj den kabeln några gånger eller få i kontakten aningen fel så hade det nog varit en annan historia. Att ingen brunnit inne på grund av det betyder ju inte att man kan avfärda en bekräftat riskabel design. Vore ju bättre att fånga det hela innan någon brinner inne liksom.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv

Aris (Hardware Buster / Cybenetics) tappar det i ny video.

Roman (der8uer) bevisade att det Aris (Hardware Buster / Cybenetics) påstår inte stämmer. I stället för att ladda upp en video där han erkänner att han hade fel, så tappar han det helt och börjar skrika om hur rätt han har det, när så inte är fallet. Hade han bara haft lite bättre förståelse när det gäller språket så hade denna närmast patetiska video inte behövt laddas upp vilket gör att han rykte drabbas negativt. Han tolkar Romans video helt fel.

Permalänk
Medlem

kontaktresistans Contact resistance

Det finns bara en känd orsak och det är glapp i kontakterna, kontaktresistensen är för hög, felet kan bara lösas med bättre kontakter.
Hade kontakterna varit perfekta så skulle lastbalansering inte behövts.

Kontakterna kan hålla ett tag men om dom tas bort och sätts tillbaka för många gånger så går dom sönder, det vet en Ingenjör .
https://en.wikipedia.org/wiki/Contact_resistance

Planerat åldrande eller är det bara dåliga Ingenjörer ?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande

Jag är inte säker men här kan en förklaring vara, alla kontakter har en viss resistens varierar lite, om en kabels kontakter svetsas fast bränns fast så sjunker kontaktresistansen och den kabeln får då automatiskt en större ström pga totalt lägre resistans.

Det jag sett på vidos är att den felande kablen är bränd på mitten och det kan den bara bli av för hög stöm.
kablarna som har högst resistans mest glapp i kontakterna får lägst stöm och skadas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns redan lösning, men Nivida tyckte det fungerade utan denna lösning (fungerade hyfsat på 4090).

Helt enkelt tvinga/balansera lasten över flera pinnar, vist det löser inte problemet om flera pinnar har dåligt kontakt. Men det ger också bättre möjligheter till övervakning och helt enkelt dra ner effekten på kortet om amper går upp för mycket på en av pinnarna.

Vet inte om någon kommer ihåg 580 eller var det 590 som hade dåligt press driver. Kortet dog under belastning Med fel som detta blir man påmind.

Jag tror inte att det är så enkelt, DET ÄR HELT FEL ATT HA PARALLELLA STRÖMKABLAR MED KONTAKTER SOM HAR KONTAKTRESISTANS.

hypotetiskt du har 100 kablar med maximal kontaktresistans som kontaktypen kan orsaka sen har du en kabel som kontakterna har bränt fast i och som saknar kontaktresistans, den kabeln får överström och bränns sönder.

Ju kortare och grövre kablar ju större inverkan får kontaktresistansen i kontakterna, kablarnas resistans blir frösumbar och det är kontaktresistansen i kontakterna som dominerar.
räkna på total resistans.
kontakt +kabel +kontakt=
sen tar du en där kontakterna har bränt fast där finns bara kabelresistans och den kabeln drar mest ström.
0+ kabel+0=

Slutsats det går inte att ha parallella strömkablar med dåliga kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Undrar hur det skulle se ut om du byter ut Nvidia mot Boeing.

Permalänk
Medlem

avg 16 0.5m 0,007ohm kabeln
kontaktresistansen kan bli mycket större.

Testa med en multimeter på ohm kortslut ledarna, beroende på hur hårt man trycker så kan resistansen mellan ledarna variera typ 0.3 ohm

Problemet är att dom måste ha dåliga kontakter för att folk ska kunna trycka in kontakten, bra kontakter skulle kräva för stor kraft att föra in.

Det måste finnas en vetenskaplig förklaring, jag beskriver vad som kan hända.
Försvinner kontaktresistansen i en kabel så kommer den att få överström och brännas sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Undrar hur det skulle se ut om du byter ut Nvidia mot Boeing.

Boeing ingenjörerna fick sparken och började på Nvidia. 😉
https://www.youtube.com/watch?v=ue400BhW0aY

Flygplan kraschar när flera fel inträffar samtidigt.
nya kablar nya nya kontaktytor på grafikkort inget haveri.
Slitna kablar slitna kontakter på grafikort inget haveri.
det krävs att även två kontakter bräns fas och dom andra kontakterna har dålig kontakt då haverarar alt.

Felet kan bara uppstå med paralellkoplade kablar och dåliga kontakter där två kontakter har bränt fast och kablarna är kortslutna i grafikortet och grafikortet drar mycket ström.

https://www.youtube.com/@MentourNow/videos
Han är bra på att utreda flygkrascher.

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Bara att göra om och göra rätt nVidia samt AIBs.

AIB har troligen något sketet licenskrav från NvidAI att de MÅSTE använda den nya kontakten.

Seriöst, byt namn på Nvidia till NvidAI för att reflektera vad de bryr sig om.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det inte dags att förbättra pcie kontakten? Kunna dra 1000 watt direkt från mobot är en bra början. Men det kanske kommer med pcie2 eller kanske agp2?

Nej tack. det är en extremt dålig ide att dra så mycket genom moderkortet.

Dock skulle det vara trevligt med en boost så du kan dra 120 eller 150W. Det är en rimlig ökning.

Det du föreslår är likt koppla in spis,ugn och tvättmaskin på samma lampkabel och sedan förvänta sig att det fungerar bra.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bara titta på Storbritannien, där sitter säkringen i själva kontakten.

Jag vill flika in med en grej här. Britterna har säkringsskåp och dessutom ofta säkring i kontakterna på komponentsidan. Det är inte antingen eller utan hängslen och livrem ;).

Skrivet av Swedishchef_90:

Ja för Storbritannien är kända för sin elsäkerhet 🤣 fasen de har ju bland de sämsta i de utvecklande ländern... .

England snittar 500- 1000 döda av el per år och Sverige har 3 i snitt.
De har 6x vårat invånarantal

Skrivet av Swedishchef_90:

Den är horribel och det finns en anledning varför så många dör i UK och detta är en av dem... Då säkerheten finns på fel ställe

Det här tror jag faktiskt inte är sant.

Jag har bott i London under omgångar och sett en hel del problem kring bland annat elen. Sure.
Men kontakterna är inte en del av problemet. Det är snarare säkerhetsavstånd till våtutrymmen, taskigt dragen el utanför hus, eluppvärmda duschmunstycken (som har smällt medan jag duchade - yes) och sån skit.

Men deras wall plugs är inte en del av problemet vill jag påstå. Dessa är väldigt säkra. Bättre än andra länders lösningar till och med. Inte nog med att de har säkringsskåp - utan de har OCKSÅ en säkring på komponentsidan. Dimensioner för pins är väl tilltagna och de har bra säkerhet vid utdragning av kontakten.

Här är en bra video på ämnet. Från en britt? Ja - men det spelar mindre roll faktiskt. Han har en bra poäng ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag vill flika in med en grej här. Britterna har säkringsskåp och dessutom ofta säkring i kontakterna på komponentsidan. Det är inte antingen eller utan hängslen och livrem ;).

Det här tror jag faktiskt inte är sant.

Jag har bott i London under omgångar och sett en hel del problem kring bland annat elen. Sure.
Men kontakterna är inte en del av problemet. Det är snarare säkerhetsavstånd till våtutrymmen, taskigt dragen el utanför hus, eluppvärmda duschmunstycken (som har smällt medan jag duchade - yes) och sån skit.

Men deras wall plugs är inte en del av problemet vill jag påstå. Dessa är väldigt säkra. Bättre än andra länders lösningar till och med. Inte nog med att de har säkringsskåp - utan de har OCKSÅ en säkring på komponentsidan. Dimensioner för pins är väl tilltagna och de har bra säkerhet vid utdragning av kontakten.

Här är en bra video på ämnet. Från en britt? Ja - men det spelar mindre roll faktiskt. Han har en bra poäng ändå.
https://www.youtube.com/watch?v=UEfP1OKKz_Q

De har andra problem med kontakterna som är för tunga... Jorden hänger fritt i väggen, kom inte ihåg om även alla ledare gör det . Saknas jfb i många anläggningar etc etc.

Som alla vet så är en säkringen enbart skydd för kabeln och inte person eller egendom

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Nej tack. det är en extremt dålig ide att dra så mycket genom moderkortet.

Dock skulle det vara trevligt med en boost så du kan dra 120 eller 150W. Det är en rimlig ökning.

Det du föreslår är likt koppla in spis,ugn och tvättmaskin på samma lampkabel och sedan förvänta sig att det fungerar bra.

Givetvis så får man biffa upp mobot rejält med en till 20 pins kabel och en pcie port som klarsr det. Kanske en dubbel? Eller som jag sa en helt ny

1000 watt på ett orginal mobo bränner av ledningsbanorna omedelbart.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Jag tror inte att det är så enkelt, DET ÄR HELT FEL ATT HA PARALLELLA STRÖMKABLAR MED KONTAKTER SOM HAR KONTAKTRESISTANS.

hypotetiskt du har 100 kablar med maximal kontaktresistans som kontaktypen kan orsaka sen har du en kabel som kontakterna har bränt fast i och som saknar kontaktresistans, den kabeln får överström och bränns sönder.

Ju kortare och grövre kablar ju större inverkan får kontaktresistansen i kontakterna, kablarnas resistans blir frösumbar och det är kontaktresistansen i kontakterna som dominerar.
räkna på total resistans.
kontakt +kabel +kontakt=
sen tar du en där kontakterna har bränt fast där finns bara kabelresistans och den kabeln drar mest ström.
0+ kabel+0=

Slutsats det går inte att ha parallella strömkablar med dåliga kontakter.

Säger inte det var perfekt under PICe kontakterna heller, något som man blivit påmind om att även där har personer råkat ut för bränd kontakt.

Men lastbalansering som man gjort tidigare har ju fungerat bra i de flesta fallen, de hade i alla fall undvikit problemet med strömmen bara går genom en pinne. Även om det inte är någon perfekt lösning var det högre marginaler och mindre risk en kabel tog all last.

Att göra en bättre kontakt löser inte grundproblemet (du bara minskar chansen att detta händer), men inte grundproblemet där en kabel kan bära mer ström än den är certifierad för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@tjobbo

Aj otur med klipset.

Nu ser det riktigt bra ut, om du får en ny kabel så gör testet igen och kolla.

Mvh

Provade att köra med adapter nu,

12V-2x6

Adapter

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Inaktiv