Kabel smälte med RTX 5080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De har andra problem med kontakterna som är för tunga...

Ähh. De är inte tyngre än våra gjutna uttag.Däremot är deras kontaktpins grövre så de tål mer.

Jorden hänger fritt i väggen, kom inte ihåg om även alla ledare gör det .

Ja de hänger på pinsen. Vilket inte är något problem vill jag påstå. Våra kontakter gör också det.

Saknas jfb i många anläggningar etc etc.

Det har ingenting med kontantstandarden att göra. Irrelevant.

Som alla vet så är en säkringen enbart skydd för kabeln och inte person eller egendom

Vilket fortfarande kan hindra bränder - vilket fortfarande gör kontakten ännu säkrare än våra.

Nä du. Jag köper ingen del av det här faktiskt.

Kolla på youtubevideon jag postade. Tom Scott är en stjärna på den här typen av områden.
Premiera djupdyken här - istället för efterkonstruktioner för att rädda ett utspel som inte är riktigt trovärdigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@tjobbo
Såg riktigt bra ut med adaptern 👍

Japp, adaptern får sitta kvar tills jag köper ett nytt agg med ATX 3.1

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342085:

Roman (der8uer) bevisade att det Aris (Hardware Buster / Cybenetics) påstår inte stämmer. I stället för att ladda upp en video där han erkänner att han hade fel, så tappar han det helt och börjar skrika om hur rätt han har det, när så inte är fallet. Hade han bara haft lite bättre förståelse när det gäller språket så hade denna närmast patetiska video inte behövt laddas upp vilket gör att han rykte drabbas negativt. Han tolkar Romans video helt fel.

https://www.youtube.com/watch?v=W1W8YYOPSu4

Ja, det är ordentligt pinsamt av Aris. Det blev tumme ned på hans videos om detta + unsubscribe.

Antingen backar han sina dumheter, för han har uppenbarligen totalt missförstått allt (alternativt att han lider av någon form av narcissism och helt omöjligt kan erkänna att han har fel - och då är det ju ännu värre), eller så får han ha fortsatt sänkt förtroende från min sida.

Extra pinsamt med tanke på att det är han som driver Cybenetics, det här smutsar ju även ned ryktet för den certifieringen.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Japp, adaptern får sitta kvar tills jag köper ett nytt agg med ATX 3.1

Är 3.1 bättre då? Vissa på detta forumet säger att det inte är någon direkt skillnad på 3.0 och 3.1 utan det är Nvidia som vill få folk at tro att dom har fixat problemet så att folk ska få en känsla av trygghet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Roger W:

Jag förstod absolut ingenting av det där, men jag misstänker att allt var helt irrelevant för de här "worst case" fallen

Praktiskt exempel från en lekman:
Vi har en 12pins kabel som sitter så kass att bara en handfull pinnar får vettig kontakt.
Vi kopplar det till ett 5090 som kör fullt ös och drar uppemot 600W.
Vi vet att i själva grafikkortet så är alla strömpinnar ihopkopplade, så det kommer dra alla 600W genom de handfull pinnar som har vettig kontakt, dvs de kommer bli överlastade för varma.
Grafikkortet bryr sig inte ett skit för den har inga segmentering och inga spärrar mer än att en 12V och en jord pinne måste funka.

På vilket sätt kan du då lösa det stabilt och säkert utan krascher eller nedstängningar med regulering enbart från nätagget om du inte vill att kablarna ska brinna upp?
Du kan bara begränsa mängden ström du skickar genom de kablar som funkar. De andra kablarna har knappt kontakt så du kan inte fördela något till dem.
Och begränsar du hur mycket ström du skickar till vad varje separat ledare är specad för så får inte grafikkortet all ström det begär och behöver, och då lär det krascha.

Det här är ju inte tillfälliga "burst" som kanske skulle kunna gå att hantera, utan kan mycket väl vara ett konstant sugande av uppemot 600W genom ett fåtal ledare.

Vad vi har nu är detta

┌──────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────┐ ┌──┤R(Contact)├──┤ R(Wire) ├──┤R(Contact)├──┐ │ └──────────┘ └──────────────────────────┘ └──────────┘ │ │ ┌──────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────┐ │ ├──┤R(Contact)├──┤ R(Wire) ├──┤R(Contact)├──┤ │ └──────────┘ └──────────────────────────┘ └──────────┘ │ │ ┌──────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────┐ │ ├──┤R(Contact)├──┤ R(Wire) ├──┤R(Contact)├──┤ PSU │ └──────────┘ └──────────────────────────┘ └──────────┘ │ GPU ─────▶│ ┌──────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────┐ ├────▶ ├──┤R(Contact)├──┤ R(Wire) ├──┤R(Contact)├──┤ │ └──────────┘ └──────────────────────────┘ └──────────┘ │ │ ┌──────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────┐ │ ├──┤R(Contact)├──┤ R(Wire) ├──┤R(Contact)├──┤ │ └──────────┘ └──────────────────────────┘ └──────────┘ │ │ ┌──────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────┐ │ └──┤R(Contact)├──┤ R(Wire) ├──┤R(Contact)├──┘ └──────────┘ └──────────────────────────┘ └──────────┘

Förutom att det inte går att mäta strömmen med den design som Nvidia använder i FE så är huvudproblematiken här egentligen värdet på R(Wire) kontra R(Contact). Den senare kommer i de flesta fall vara väsentligt (potentiellt >x10) gånger högre i normalfallet.

Det som man inte vill ska hända är att någon enskild väg får betydligt lägre resistans, vilket tyvärr kan hända om någon enskild pinne får betydligt bättre kontakt än de andra.

För att ta ett konkret räkneexempel med R-värden som borde vara hyfsat realistiska. Upp till 5 mΩ resistans är möjligt, det är två kontakter så totalt 5 mΩ är inte helt orimligt.

Anta nu att något händer så en kabel får väsentligt bättre kontakt, något som tyvärr kan hända om den bli rejält varm och "svetsar fast". Det kan mycket väl sänka resistensen till 1/10-del i kontakten.

Anta nu att man drar 50A totalt och man har väldigt hög kvalité på kabel (vilket ologiskt nog förvärrar problemet) och kabeln också är väldigt kort. Det är då väldigt lågt motstånd i kabeln, anta 1 mΩ.

Det skulle ge strax över 22 A i en kabel medan resten bara tar 5,6 A var.

Men är fullt möjligt att hantera det på PSU-sidan, detta genom att stoppa in strömstyrning precis efter där man går till 6 separata ledare (så precis innan kontakten på PSU-sidan). Vad man t.ex. kan göra är att ha en mosFET i serie med varje ledare där man sedan styr dess impedans från hur mycket ström som går i ledaren (t.ex. med en shunt-resistor).

Detta ska kopplas så högre ström ger högre resistans, kan då fortfarande vara rätt obalanserat vid låg effekt men det blir då allt mer balanserat ju högre effekt man drar genom kabeln.

Så fullt möjligt, men är jämfört många andra komponenter i en PSU inte speciellt billigt att göra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är 3.1 bättre då? Vissa på detta forumet säger att det inte är någon direkt skillnad på 3.0 och 3.1 utan det är Nvidia som vill få folk at tro att dom har fixat problemet så att folk ska få en känsla av trygghet.

3.1 applicerar sitt fulhack som bara försöker fixa ETT av problemen (dvs om kontakten inte sitter ordentligt på plats), och sänker samtidigt kravet på hold time, vilket jag skulle påstå är en försämring (trots att det påstås vara en effektivitetsförbättring).

Från Corsairs sida om det:

"Shorter Hold-Up Time

Measured in milliseconds, hold-up time indicates how long a PSU can sustain its output within specified voltage limits after a loss or drop in input power. ATX 3.1 features a shorter hold-up time of 12ms, compared to ATX 3.0's 17ms hold-up time. This results in a small improvement in the PSU's efficiency."

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ähh. De är inte tyngre än våra gjutna uttag.Däremot är deras kontaktpins grövre så de tål mer.
Ja de hänger på pinsen. Vilket inte är något problem vill jag påstå. Våra kontakter gör också det.

Jag menar I UK väggar, med tanke på svensk standard inte tillåter det så måste det vara en stor nackdel, speciellt för värmeutveckling, 1.5mm2 kan ha 17A I öppen förläggning på vägg och 13.5A i dold...

Att kontakten hänger, är faktiskt ett problem då de glider ut lite smått... Av vibrationer I omgivningen. Den väger ju ca 2x våran standard kontakt. Våran kontakt är ju faktiskt inuti deras om jag inte Kommer ihåg fel... (på vissa produkter)

Skrivet av Söderbäck:

Vilket fortfarande kan hindra bränder - vilket fortfarande gör kontakten ännu säkrare än våra.

Säkringar stoppar inte så mänga bränder då den enbart skyddar kabeln mot överström/kortslutning. Och den ger väldigt låg personsäkerhet...
Den stoppar inte den vanligaste branden, glapp kontakt (speciellt nollan)

Skrivet av Söderbäck:

Nä du. Jag köper ingen del av det här faktiskt.

Kolla på youtubevideon jag postade. Tom Scott är en stjärna på den här typen av områden.
Premiera djupdyken här - istället för efterkonstruktioner för att rädda ett utspel som inte är riktigt trovärdigt.

Jag skall kolla men fortfarande har UK 500-1000 personer som där av elfel.
Deras typ G används i många länder där elsäkerheten är låg. Antar det är av en anledning....

Edit
nu har jag tittat på videon och han påvisar ju två saker som gör den relativt osäker, ett är att säkringen sitter på brun, vilket kräver att alla uttag har fas på den sidan. Annars är ju nollan avsäkrad...

Andra är ju att genom att vända kontakten så öppnar den upp ren och skär död i uttagen! Då jorden håller L/N låset stängt... Och genom Pe på plats så når man in med fingret...

Samt att alla Typ G ser inte ut sådär utan de sticker ju ut 5-10cm rakt ut...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vad vi har nu är detta

┌──────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────┐ ┌──┤R(Contact)├──┤ R(Wire) ├──┤R(Contact)├──┐ │ └──────────┘ └──────────────────────────┘ └──────────┘ │ │ ┌──────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────┐ │ ├──┤R(Contact)├──┤ R(Wire) ├──┤R(Contact)├──┤ │ └──────────┘ └──────────────────────────┘ └──────────┘ │ │ ┌──────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────┐ │ ├──┤R(Contact)├──┤ R(Wire) ├──┤R(Contact)├──┤ PSU │ └──────────┘ └──────────────────────────┘ └──────────┘ │ GPU ─────▶│ ┌──────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────┐ ├────▶ ├──┤R(Contact)├──┤ R(Wire) ├──┤R(Contact)├──┤ │ └──────────┘ └──────────────────────────┘ └──────────┘ │ │ ┌──────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────┐ │ ├──┤R(Contact)├──┤ R(Wire) ├──┤R(Contact)├──┤ │ └──────────┘ └──────────────────────────┘ └──────────┘ │ │ ┌──────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌──────────┐ │ └──┤R(Contact)├──┤ R(Wire) ├──┤R(Contact)├──┘ └──────────┘ └──────────────────────────┘ └──────────┘

Förutom att det inte går att mäta strömmen med den design som Nvidia använder i FE så är huvudproblematiken här egentligen värdet på R(Wire) kontra R(Contact). Den senare kommer i de flesta fall vara väsentligt (potentiellt >x10) gånger högre i normalfallet.

Det som man inte vill ska hända är att någon enskild väg får betydligt lägre resistans, vilket tyvärr kan hända om någon enskild pinne får betydligt bättre kontakt än de andra.

För att ta ett konkret räkneexempel med R-värden som borde vara hyfsat realistiska. Upp till 5 mΩ resistans är möjligt, det är två kontakter så totalt 5 mΩ är inte helt orimligt.

Anta nu att något händer så en kabel får väsentligt bättre kontakt, något som tyvärr kan hända om den bli rejält varm och "svetsar fast". Det kan mycket väl sänka resistensen till 1/10-del i kontakten.

Anta nu att man drar 50A totalt och man har väldigt hög kvalité på kabel (vilket ologiskt nog förvärrar problemet) och kabeln också är väldigt kort. Det är då väldigt lågt motstånd i kabeln, anta 1 mΩ.

Det skulle ge strax över 22 A i en kabel medan resten bara tar 5,6 A var.

Men är fullt möjligt att hantera det på PSU-sidan, detta genom att stoppa in strömstyrning precis efter där man går till 6 separata ledare (så precis innan kontakten på PSU-sidan). Vad man t.ex. kan göra är att ha en mosFET i serie med varje ledare där man sedan styr dess impedans från hur mycket ström som går i ledaren (t.ex. med en shunt-resistor).

Detta ska kopplas så högre ström ger högre resistans, kan då fortfarande vara rätt obalanserat vid låg effekt men det blir då allt mer balanserat ju högre effekt man drar genom kabeln.

Så fullt möjligt, men är jämfört många andra komponenter i en PSU inte speciellt billigt att göra.

Borde väl inte kosta många kronor att införa? Går det att införa i kabeln?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Borde väl inte kosta många kronor att införa? Går det att införa i kabeln?

Varför komplicera psu och kabel när man enklast löser detta på gpu-sidan. Yoshmans lösning kommer också öka förluster i psu:n.

Näe vettig balansering på loadsidan ska det vara. Som det var innan 40xx-serien.
Detta är nvidia som bara ska spara ytterligare ören på korten. Tyvärr 😥

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag menar I UK väggar, med tanke på svensk standard inte tillåter det så måste det vara en stor nackdel, speciellt för värmeutveckling, 1.5mm2 kan ha 17A I öppen förläggning på vägg och 13.5A i dold...

Att kontakten hänger, är faktiskt ett problem då de glider ut lite smått... Av vibrationer I omgivningen. Den väger ju ca 2x våran standard kontakt. Våran kontakt är ju faktiskt inuti deras om jag inte Kommer ihåg fel... (på vissa produkter)

Säkringar stoppar inte så mänga bränder då den enbart skyddar kabeln mot överström/kortslutning. Och den ger väldigt låg personsäkerhet...
Den stoppar inte den vanligaste branden, glapp kontakt (speciellt nollan)

Jag skall kolla men fortfarande har UK 500-1000 personer som där av elfel.
Deras typ G används i många länder där elsäkerheten är låg. Antar det är av en anledning....

Edit
nu har jag tittat på videon och han påvisar ju två saker som gör den relativt osäker, ett är att säkringen sitter på brun, vilket kräver att alla uttag har fas på den sidan. Annars är ju nollan avsäkrad...

Andra är ju att genom att vända kontakten så öppnar den upp ren och skär död i uttagen! Då jorden håller L/N låset stängt... Och genom Pe på plats så når man in med fingret...

Samt att alla Typ G ser inte ut sådär utan de sticker ju ut 5-10cm rakt ut...

Ja det kan säkert vara fler som förolyckades i UK av elfel. Hag vet inte hur statistiken ser ut exakt. Men jag har i tidigare inlägg också skrivit att det finns ett gäng andra problem med elen i landet.

Att det skulle ha med osäkra kontakter troe jag helt enkelt är hittepå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Skrivet av lazat:

Varför komplicera psu och kabel när man enklast löser detta på gpu-sidan. Yoshmans lösning kommer också öka förluster i psu:n.

Näe vettig balansering på loadsidan ska det vara. Som det var innan 40xx-serien.
Detta är nvidia som bara ska spara ytterligare ören på korten. Tyvärr 😥

Fast så vettig var den väl inte? Många 3090 och 3080ti slutade fungera pga volten spikade istället

"In short - the power delivery/VRM on the FTW3 cards likely can't cope with state changes quickly enough (bad transient response) leading to significant voltage overshoot. You can't see voltage overshoot in monitoring software but it will lead to crashes (likely similar to what happened to early cards before Nvidia updated the drivers) and can cause damage to the card. Its likely EVGA will be able to fix this with a BIOS update if they can reprogram the voltage controllers (although they used pretty cheap ones per Buildzoid's PCB analysis). "
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/lh5iii/evga_30803090...

Visa signatur

Permalänk

Jag har jobbat med elektronikdesign i mer än 40 år så här kommer min "input".
Det finns inte en chans i helvetet att detta skulle kunna godkännas i någon elektronik som jag var inblandad i.
Jag skall hacka upp det hela i delar.
En av stiften eller hylsan måste vara "flytande" för att kunna kompensera bort mekaniska toleranser. Det kan i princip aldrig vara det som löds in på kortet. Så då blir det hylsorna som måste vara lösa i sitt kontaktstycke. Så är det gjort här.
Problemet är att det bara är vanliga förtenta hylsor som förefaller vara bristfälligt konstruerade.
Arean i dessa hylsor som kontakterar till stiften är för liten även när alla pinnarna fungerar som tänkt. 10 Ampere per stift är helt enkelt för mycket och tar bort alla marginaler. Om sedan något fallerar så finns det ingen marginal alls längre. Jag skulle inte vilja köra mer än 3A genom dessa stift/hylsor.
Sedan förvärras problemet av att det saknas individuella skyddsmekanismer för att upptäcka överströmmar i någit stift/hylsa.
Genom att placera ett seriemotstånd på kortet 10-50mOhm då skulle man kunna spänningsmäta varje ingång mellan den inlödda pinnen och seriemotståndet om alla dessa har en gemensam S&H (Sample and Hold) så skulle det vara enkelt att hitta ALLA fel mellan PSU och grafikkort. Vad grafikkortet gör med denna information är en annan sak...

Men varför skulle detta behövas alls? Det skulle det inte. Genom att välja en bättre kontakt som kanske skulle kosta 15 SEK mer per kort så skulle inte problemet existera alls. Eller lägga 30 SEK på elektroniken för att upptäcka problemet.

Så ren och skär snålhet samt en "vilja" att det skall vara litet och "snyggt" ställer till det.

Korkat och amatörmässigt är min åsikt. Ett bolag som nVida borde inte falla ner i detta skithål en gång till efter debaclet med 40xx serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...

Tackar för en detaljerad förklaring
Jag tänkte inte ur perspektivet onaturligt lägre resistans för pinnar som får onaturligt bra kontakt så det var en ögonöppnare. (utgångspunkten för mig är fortfarande motsatsen där det finns ledare med dålig kontakt och hög resistans)

Jag förstår fortfarande inte alla detaljerna hur din lösning funkar, men kan förstå att det finns sätt att kompensera för onaturligt låg resistans, och gissar att det finns nog vissa tillfällen där det skulle kunna rädda svagare kort i serien där en av kontakterna av någon anledning biter fast onaturligt bra.

Men för att det ska hända så måste det ju nästan redan gått fel först, så att den har svetsat fast? Dvs man fångar inte de kablar som har dålig kontakt innan det problemet börjar bli så allvarligt så att det antagligen redan börjat smälta, eller tänker jag fel?

OCH det kan väl fortfarande inte rädda väl inte mitt exempelscenario med ett 5090 om man är i sitsen att man har dålig kontakt på ett större antal pinnar?
Säg att ett flertal ledare är dåliga så att några andra ledare överbelastas och det i sin tur leder till att en av kablarna svetsar fast och får onaturligt låg resistans, och därmed den drar ännu mer ström än den normalt borde...
Om du i det läget med mosfets kan återställa resistansen till ungefär det normala på den överbelastade ledaren, så måste ju då strömstyrkan gå ner, men grafikkortet kräver fortfarande sina 600W och det finns inga andra ledare med bra kontakt som kan leverera den strömmen! Det går ju rimligen inte att minska resistansen i en dålig koppling?
Och då får du instabilitet eller avstängning.
Dvs du kan kompensera för konsekvenserna av dålig koppling som leder till extra bra koppling, men du kan inte kompensera för själva den dåliga kopplingen? Åtminstone inte när vi maxar kabeln så extremt som på ett 5090.
Tänker jag rätt nu?

...

Det är ju faktiskt lite skrämmande när man räknar minsta lilla på det: om jag fattat rätt så är 9,5 amps max som man bör dra per pinne (nämndes i Derbauers andra video) och det ska dras ifrån sex stycken 12V pinnar. Dvs max 114W (9,5*12) per pinne och max 684W totalt på hela kabeln (114*6), för ett grafikkort som kan dra 600W. Det gör ju att så fort typ en pinne har minsta dåliga kontakt och de andra ledarna behöver kompensera så riskerar man att kliva över den gränsen i någon mån!
Och på ett sånt kort med total brist på marginaler, så slår Nvidia ihop alla powerpinnar så att det inte någonstans går att fånga fel???
(Nu visar ju Derbauers andra video också att bra kablar brinner inte upp omedelbart även om man överbelastar dem ganska rejält men det är ju en tidsfråga...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fast så vettig var den väl inte? Många 3090 och 3080ti slutade fungera pga volten spikade istället

"In short - the power delivery/VRM on the FTW3 cards likely can't cope with state changes quickly enough (bad transient response) leading to significant voltage overshoot. You can't see voltage overshoot in monitoring software but it will lead to crashes (likely similar to what happened to early cards before Nvidia updated the drivers) and can cause damage to the card. Its likely EVGA will be able to fix this with a BIOS update if they can reprogram the voltage controllers (although they used pretty cheap ones per Buildzoid's PCB analysis). "

Nu blandar du in incidenter som inte ens har med 12VHPWR att göra, korten som det pratas om i din länk använder 3x8-pin. Grundproblemet där är att grundspecen för VRM på 3000-serien var för klen för att hantera boost-algoritmen, det löstes dels med att det släpptes nya revisioner av korten med bättre komponenter samt att Nvidia sänkte "aggressiviteten" i boosten med drivrutiner.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Det här är ett annat problem hur den hanterade kraftspikar internt i kortet... Inte hur den balanserade "intaget" av ström från nätagget.
Folk klagar så mycket på att 40 och 50 serien har kraftiga strömspikar men här har du bevis på att samma problematik fanns redan på 30-serien

*edit*
Kibbo hann före

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kibbo:

Nu blandar du in incidenter som inte ens har med 12VHPWR att göra, korten som det pratas om i din länk använder 3x8-pin. Grundproblemet där är att grundspecen för VRM på 3000-serien var för klen för att hantera boost-algoritmen, det löstes dels med att det släpptes nya revisioner av korten med bättre komponenter samt att Nvidia sänkte "aggressiviteten" i boosten med drivrutiner.

Jag pratade inte om 12vhpr utan att transienter slog ut vrm i last balanseringen när korten hade 3x8pin.
Detta för att balanseringen slog väl ut 3dje 8pin när transienter var på den kontakten samtidigt som kortet var på max effekt? Och gav ett överslag på volten istället.

Sen att de rättades till med senare revisioner och mjukvara stämmer absolut.
Men kan detta vara ett problem som de kanske inte kunde lösa med balansering på gpu? Nu när vi är och nuddar vid 1000W transienter....

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja det kan säkert vara fler som förolyckades i UK av elfel. Hag vet inte hur statistiken ser ut exakt. Men jag har i tidigare inlägg också skrivit att det finns ett gäng andra problem med elen i landet.

Att det skulle ha med osäkra kontakter troe jag helt enkelt är hittepå.

Din video förklarar ju varför kontakten finns, för de kör en 6mm2 runt hela huset och sen binder man på kabeln (har för mig de kör utan dosor) och ned med kablaget till uttaget. Detta när det var kopparbrist efter ww2. Det var för dyrt att göra det korrekt.

Sen skall typ G vara gruppsäkring. Men om fasen ligger till vänster så fungerar inte lösningen...

Hela kontakten gör exakt vad Nvidia och psu tillverkarna gjort. De försöker lösa ett problem som inte skall finnas på förbrukaren. Utan på matande ände. För annars kan allt brinna.

Sen för att knyta på om tung kontakt så menade jag om vi bytte till 6-10mm2 2 pol till gpu så blir tyngden avsevärt högre på gpuns anslutning.

Edit
"Household Electrical Safety

Faulty electrical equipment and sockets cause about 70 deaths and 350,000 injuries annually in UK homes. This statistic emphasises the importance of following electrical safety guidelines to prevent these incidents. Individuals must practice safety measures to avoid accidents with multiple electrical components and devices in an average home (Peabody).

Electrical incidents are also a significant contributor to house fires. Electricity is responsible for over 20,000 accidental fires in homes annually. Key culprits include cooking appliances, laundry machines, portable heaters, and televisions, responsible for approximately 12,000 fires and 3,000 electrical injuries yearly. Therefore, investing in fireproof products and adhering to safety guidelines can significantly reduce the risk of devastating incidents(Electrical Safety First). "
https://www.meteorelectrical.com/blog/electrical-safety-stati....

För att jämföra med 3(döda) i Sverige i snitt.
Och 290 barn skadade. (hittar inget om totala mängden) och ca 1800 bränder från el (mest batteriladdning)
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/om-du-drabbas...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag pratade inte om 12vhpr utan att transienter slog ut vrm i last balanseringen när korten hade 3x8pin.
Detta för att balanseringen slog väl ut 3dje 8pin när transienter var på den kontakten samtidigt som kortet var på max effekt? Och gav ett överslag på volten istället.

Sen att de rättades till med senare revisioner och mjukvara stämmer absolut.
Men kan detta vara ett problem som de kanske inte kunde lösa med balansering på gpu? Nu när vi är och nuddar vid 1000W transienter....

Det hade ingenting att göra med kontakter eller kablar, hela problemet låg i sista ledet innan spänningen når själva kislet.

Edit: För att återgå till vad som faktiskt är relevant i de här trådarna. Vi har tidigare exempel på lastbalanserad 12VHPWR med 3090 Ti (och vissa 3080 Ti), som dessutom drar nästan lika mycket som ett 5090 under hög belastning. Mig veterligen var där inget ramaskri om brinnande kontakter med de korten så uppenbarligen verkar en lastbalanserad 12VHPWR-kontakt inte orsaka några större problem utan dessa problem började först dyka upp när lastbalanseringen togs bort. Så det bästa vore kanske om den sattes tillbaka? Bara en tanke, sådär.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Hedersmedlem

Din video förklarar ju varför kontakten finns, för de kör en 6mm2 runt hela huset och sen binder man på kabeln (har för mig de kör utan dosor) och ned med kablaget till uttaget. Detta när det var kopparbrist efter ww2. Det var för dyrt att göra det korrekt.

Sen skall typ G vara gruppsäkring. Men om fasen ligger till vänster så fungerar inte lösningen...

Hela kontakten gör exakt vad Nvidia och psu tillverkarna gjort. De försöker lösa ett problem som inte skall finnas på förbrukaren. Utan på matande ände. För annars kan allt brinna.

Sen för att knyta på om tung kontakt så menade jag om vi bytte till 6-10mm2 2 pol till gpu så blir tyngden avsevärt högre på gpuns anslutning.

Edit
"Household Electrical Safety

Faulty electrical equipment and sockets cause about 70 deaths and 350,000 injuries annually in UK homes. This statistic emphasises the importance of following electrical safety guidelines to prevent these incidents. Individuals must practice safety measures to avoid accidents with multiple electrical components and devices in an average home (Peabody).

Electrical incidents are also a significant contributor to house fires. Electricity is responsible for over 20,000 accidental fires in homes annually. Key culprits include cooking appliances, laundry machines, portable heaters, and televisions, responsible for approximately 12,000 fires and 3,000 electrical injuries yearly. Therefore, investing in fireproof products and adhering to safety guidelines can significantly reduce the risk of devastating incidents(Electrical Safety First). "
https://www.meteorelectrical.com/blog/electrical-safety-stati....

För att jämföra med 3(döda) i Sverige i snitt.
Och 290 barn skadade. (hittar inget om totala mängden) och ca 1800 bränder från el (mest batteriladdning)
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/om-du-drabbas...

Så summa summarum.
Hur många som skadas av olika elskador UK landet behöver INTE bero på just kontakten. Vi har gått igenom det här flertalet vändor nu.

Att det skulle vara själva kontakten i UK som skulle vara farlig eller problematisk verkar alltså vara hittepå.
Precis som jag tog upp från start

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Så summa summarum.
Hur många som skadas av olika elskador UK landet behöver INTE bero på just kontakten. Vi har gått igenom det här flertalet vändor nu.

Att det skulle vara själva kontakten i UK som skulle vara farlig eller problematisk verkar alltså vara hittepå.
Precis som jag tog upp från start

Du har rätt, jag ger mig.

Dock är den farlig att trampa på 😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan4all:

Jag har jobbat med elektronikdesign i mer än 40 år så här kommer min "input".
Det finns inte en chans i helvetet att detta skulle kunna godkännas i någon elektronik som jag var inblandad i.

Tack, det är ingenjörer konstruktörer som borde utreda vad som har hänt.
Vet du vad vi typiskt kan förvänta oss för kontaktresisten i dessa kontakter?

Permalänk
Hedersmedlem

Du har rätt, jag ger mig.

Dock är den farlig att trampa på 😉

Hehe. Jag får hålla med dig. Jag har faktiskt trampat på dem. De är perfekt formade för att ligga platt - åt fel håll 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Menar du den här texten?
Someone on overclock.net forums has decoded the microcontroller code and found some interesting numbers - design could have been changed from a 2x8, 1x6 configuration to the 3x8. His theory is that the card could be trying to draw too much power from the PCIE slot power rail, causing a dip in power from that one source.
Det låter ju mer som en gissning?
OCH det här problemet gällde specifikt EVGA:s implementering på FTW3 korten. Betyder inte att lastbalansering generellt är en dum idé, men kan förstås tyda på att det inte allt är enkelt att implementera lastbalansering.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Menar du den här texten?
Someone on overclock.net forums has decoded the microcontroller code and found some interesting numbers - design could have been changed from a 2x8, 1x6 configuration to the 3x8. His theory is that the card could be trying to draw too much power from the PCIE slot power rail, causing a dip in power from that one source.
Det låter ju mer som en gissning?
OCH det här problemet gällde specifikt EVGA:s implementering på FTW3 korten. Betyder inte att lastbalansering generellt är en dum idé, men kan förstås tyda på att det inte allt är enkelt att implementera lastbalansering.

Ja exakt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja exakt...

Kom över en recession av ett MSI 3090TI och den körde med 3 olika faser för lastbalansering. Men FE saknade detta på samma modell (om jag inte misstar artikeln). https://www.igorslab.de/en/groundhog-day-the-12v2x6-melting-c...

Var ändå lite intressant att se hur saker gjort tidigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kom över en recession av ett MSI 3090TI och den körde med 3 olika faser för lastbalansering. Men FE saknade detta på samma modell (om jag inte misstar artikeln). https://www.igorslab.de/en/groundhog-day-the-12v2x6-melting-c...

Intressant på msi kortet! Riktigt vettig lösning, kanske borde vara en del av standarden till 12vhpr på kort över en viss Watt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant på msi kortet! Riktigt vettig lösning, kanske borde vara en del av standarden till 12vhpr på kort över en viss Watt!

Är väl det som gått fel här, är rena vilda western med den nya kontakten. Känns ju inte som 12vhpr var helt färdigutvecklad när den kom ut på marknaden, utan låter kunden testa vad som fungerar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Åh fan... Igor säger väl att MSI:s 3090ti kort var lastbalanserade men Nvidias FE kort var inte det?
Verkar som Igor och Buildzoid inte är överens då... Buildzoid skrev ju att alla 3090ti var lastbalanserade. Förvirrande.
*edit*
Visade sig att Igor jämförde med vanliga 3090 FE. Den är tydligen inte lastbalanserad. Men 3090 ti FE är lastbalanserad.
(mer info i inläggen nedan )

Ännu äldre Nvidia FE kort (9xx, 10xx och 2xx) tror jag dock fortfarande var lastbalanserade - det verkar både Buildzoid och Derbauer hinta om i sina videos.
Dvs grundpoängen att Nvidia på vägen har förenklat sin lastbalansering kvarstår.

Se ovan. Det är ju varianter av det som Nvidia gjort förut i tidigare serier som de snålat bort nu! (förutom att MSI verkar lagt in lite extra filtrering)
Har du inte kollat på några av Buildzoidvideorna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Åh fan... Igor säger väl att MSI:s 3090ti kort var lastbalanserade men Nvidias FE kort var inte det?
Verkar som Igor och Buildzoid inte är överens då... Buildzoid skrev ju att alla 3090ti var lastbalanserade. Förvirrande.

Ännu äldre Nvidia FE kort (9xx, 10xx och 2xx) tror jag dock fortfarande var lastbalanserade - det verkar både Buildzoid och Derbauer hinta om i sina videos.
Dvs grundpoängen att Nvidia på vägen har förenklat sin lastbalansering kvarstår.

Japp det gjorde mig också osäker om jag tolkade rätt. Vore trevligt om man även fick reda på hur AMD gjort och gör med balanseringen av sina kort. Även något som bör inkluderas i framtida tester av grafikkort. Frågan hur illa det varit med PCIe (hur många kablar som fick ta mesta av lasten), för i alla fall på Nvidias sida verkar balanseringen mest varit mellan kontakter, inte över trådpar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Alltså din föreslagna lösning innebär att du använder transistorn som linjärregulator (i det så kallade triodområdet) och den kan då bli gött varm. Har mycket svårt tänka mig att du kan reglera det något vidare på mohm-nivå men har du exempel på en sådan lösning så visa gärna exempel, appnote eller dylikt. Det låter som en ganska spektakulär/dyr krets med rejält fina analoga komponenter med mkt god noggrannhet.
Just analog elektronik är inte min paradgren så genuint nyfiken på att se detta.

Mosfets används väl annars i ungefär 99% av fallen som switchar på/av. Så snarare skulle jag tro att man hade fått implementera det som en buck-regulator per pinne med ett återkopplingsnätverk som också har god noggrannhet för att uppnå den styrning som du tänker (ström till spänning=Duty cycle i buckregulatorn).

Dyrt och klumpigt blir det oavsett lösning.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2