Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

F1 The Movie: Såg filmen igår och en sak som stod ut var soundtracket av Hans Zimmerman. På min hemmabio rigg med lite "muskler" så upplevdes det vara av hög klass, tight och tät/djup bakgrund. 4,5 av 5 i betyg. Filmen var också lite bättre än jag förväntat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

F1 The Movie: Såg filmen igår och en sak som stod ut var soundtracket av Hans Zimmerman. På min hemmabio rigg med lite "muskler" så upplevdes det vara av hög klass, tight och tät/djup bakgrund. 4,5 av 5 i betyg. Filmen var också lite bättre än jag förväntat mig.

Hur har folk sett denna film hemma innan den ens haft premiär på bio?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Den hade premiär 25 juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Släpptes för streaming 22:a Augusti

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Heads of State [2025]
6.5/10
(Amazon Prime)

Tog ett tag att se denna då jag tvivlade på hur bra Idris Elba skulle göra sig i en sån här film, som är en ganska typisk action-komedi... Tänk The Rock och Kevin Hart. Tvivlade även på att kemin skulle finnas mellan Cena och Elba, men jag får villigt erkänna att det var onödiga tvivel. De har bra kemi och Elba gör sin roll med Bravur, dock känns Cena liiiiiite malplacerad som "the goofy guy", men lyckas ändå tillräckligt bra.

Det är dock inte på samma nivå som Rock och Hart, men helt klart i den övre regionen när det kommer till dessa filmer.
Storyn är inte direkt något anmärkningsvärt, men den flyter på bra med en bra pacing... men saknar det där lilla extra. Trots det en solid action-komedi som inte tar sig själv på för stort allvar och har faktiskt en hel del riktigt bra humoristiska scener och inlägg utan att det blir löjligt eller att det måste matas konstant med det... som i senaste Superman t ex.

Helt klart något som underhåller som en mitt-i-veckan film om man gillar action-komedi utan att den behöver skämmas för sig.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

War of the Worlds, 2025.

Det är den absolut sämsta filmen jag någonsin sett. Att komedi inte var en av genrerna som den var taggad med kan man undra. Rekommenderar endast att se denna om ni sitter med vänner och har fått i er lite alkoholhaltig dryck så att ni har något att skratta åt!

Sharknado är komiskt bisarr, men vill vara komiskt bisarr. Denna filmen försöker vara seriös, men är bara komiskt bisarr.

-1 av 5.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Red Sonja [2025]
3.5/10

Detta är inte en remake, det skall tydligen vara en reboot. Vet att jag har sett lite reklam om denna till och från de senaste åren och såg fram emot den, men den föll i glömska när den aldrig kom. Tydligen kantad av produktions-problem, skådisar som hoppar av och finansiärer och ledarskapsbyten etc.

Det märks... väldigt tydligt. Inte mycket har gjorts rätt i denna och är ett typexempel på hur man inte ska använda en budget, för den tycks ha haft lite högre än en ren B-film. Resultatet blir det sämsta möjliga tänkbara, dvs en b-film som tar sig själv på för stort allvar och försöker vara "mer än vad den mäktar med".

Misstänker starkt att man kastat pengar över Robert Sheehan (Umbrella Academy) för att ge filmen någon form av... intresse för den och legitimitet gällande skådisar. Detta på bekostnad av att alla andra skådisar ligger på B-films nivå. Märks även av att Sheehan försöker jobba med det han har, men materialet är så dåligt att även han framstår som... han spelar över och inte direkt framställer sig som bra.

Kortfattat kan man säga att ett avsnitt av den gamla serien "Legend Of The Seeker" ligger på ungefär samma nivå som denna, vilket inte direkt kan ses som något positivt när vi pratar om en spelfilm. Ibland skulle jag säga att den även dippar ned till samma nivå som t ex 90-talets Xena: Warrior Princess och Hercules: The Legendary Journeys.

Pacingen är dålig, skådespeleriet är dåligt, effekterna ligger "on par" med en halvkass fantasy-serie ala Legend Of The Seeker. Man har försökt "förlänga filmen tidsmässigt" genom att spara pengar på att lägga in ganska mycket "fillers" där absolut inget händer eller något tillförs, samt dialoger mellan olika karaktärer som inte tillför något utom att vara just "fillers" och tidsödande... som dessutom är ganska dåligt skrivna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Släpptes för streaming 22:a Augusti

vilken tjänst då?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

vilken tjänst då?

Apple TV+

Och den har gått på bio sen början av juli.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Torsdagsmordklubben

Netflix - (Dolby Vision/Atmos).

Ett gäng nyfikna pensionärer (som vanligt, vad anars) vars hobby är gamla ouppklarade brott bli indragna i en verklig mordgåta i den här roliga kriminalfilmen som bygger på boken med samma namn.

Helen Mirren, Pierce Brosman medverkar bl.a.

7/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Guardians of the Galaxy 3. 7/10, jag gillade den. Såg om ettan och tvåan och nu trean, såg båda de två första när de var relativt nya senast. Det var ett rätt stort glapp i handlingen mellan tvåan och trean, tydligen utspelar sig våra hjältar i andra Marvelfilmer där..men jag gillade ändå trean bäst. Perfekt start med Teef, Floor, Lylla och Rocket.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Red Sparrow (blu-ray)

Spion drama/thriller med Jennifer Lawrence i huvudrollen. Jag gillade den. Den började lite trevande (tyckte jag), men sen blev det bättre och bättre. Är nog den bästa skådespelarinsats jag sett från Jennifer Lawrence, men då har jag å andra sidan verkligen inte sett alla hennes filmer. Över lag så gjorde dom andra skådisarna bra ifrån sig också.

Mindre bra var kanske hela grejen med engelskan med mer eller mindre bra brytningar, lite så som man ofta gjorde i äldre filmer.

Kan kanske vara värd nåt i stil med 7.5 av 10, eller nåt sånt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Såg på Megamind , med barnen, för typ 17e gången. Fortfarande lite smårolig men sitter mest o glor på telefonen.

Permalänk
Medlem

Boyz n the hood - 90-tals film om Pojkar i South central LA och allt gängvåld där. Känns relaterbart. Bra film hur som. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

The Big Short (2015)
Disney+

Dark Comedy, Docudrama, Satire, Financial Drama

Kom mig aldrig för att se den här när den släpptes och bara inte blivit av sen. Men igår fick det bli av.
Baserad på verkliga händelser runt Michael Burry som förutspådde bostadskraschen 2008.
Galet bra lineup och kul att se Brad Pitt i en lite annan roll än han brukar ha.
Steve Carell tyckte jag var fantastisk här, riktigt jäkla bra.
Christian Bale som Michael Burry, sjukt bra.

8,75/10

Visa signatur
Permalänk
Medlem

F1 The Movie.

Rätt tråkig story,fast gillar man F1 så är den helt ok.Brad pitt börjar se rätt gammal ut med:)
Musiken är rätt grym måste jag säga ändå.

3/5

Permalänk
Medlem

Elio.

Jag är ett fan av Pixar och gillar i princip alla deras tidigare filmer men den här saknade själ och den där känslan av äventyr som man brukar få annars.

3/5

Permalänk
Medlem

Poppers Pingviner

Ramlade in på denna, tror det var disney. Typisk familjefilm, med någon moralisk ryggrad och lite halvkul stunder. Jim Carrey spelar sig själv ungefär. Galna djur och upptåg

Inget direkt dåligt, men långt från fantastiskt
5/10

Permalänk
Medlem

The Girl Who Leapt Through Time (blu-ray)

Anime som blandar tidshoppande/loopar med tonårsromantik. Själva tidshopp/loop aspekten och att den är ganska snyggt gjord är väl dom främsta positiva saker med filmen. Den är ganska välberättad också, tycker jag. Själv är jag dock ingen större fan av tonårsromantik (är dels för gammal och är inte mycket för romantiska filmer generellt), så den biten drog ner helhetsintrycket en hel del för mig. Jag köpte denna för många år sen och den har blivit liggande i min att se hög väldigt länge. Men jag vet inte om jag hade gillat den mer om jag sett den precis efter jag skaffade den, det känns tveksamt. Som helhet är den inte usel, jag skulle säga att den är okej, men kunde definitivt ha varit mer givande att se om man skippat tonårsromantik delen.

Det är lite detta (även om den här kom ut 2006) som är ett av problemen med modernare anime, att det är väldigt fokuserat på tonårskaraktärer (eller ännu yngre) och är ganska ofta sockersöt så att man nästan får diabetes av att se det. Jag saknar dom lite mer "vuxna" filmerna och serierna idag, det är iallafall väldigt glest med dom.

Tycker den kanske kan vara värd en 6:a av 10 eller nåt sånt, trots allt.

Permalänk
Medlem

Happy Gilmore 2

Bra men inte lika bra är väl kort recensionen.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Rain Man (1988)
Prime Video

Kollade på denna snart 40 år gamla klassiker ikväll.
Den håller än! Autism speglas inte så bra såklart men jag väljer att bortse från det.
Ett par saker jag hade glömt om filmen var vilket asshole Tom Cruise spelar och vilken grym insats han gör.
Känns som alla fokuserade på Dustin Hoffmans skådespelarinsats men jag tycker att Tom Cruise gör en bättre prestation här.

8/10

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eye for an eye 2 - Detta är en kinesisk kung-fu film med en massa svärdfajtande och sånt. Rätt hög budget och välgjorda miljöer och effekter. Storyn är rätt simpel, en blind superfajter-prisjägare hjälper en liten flicka som ska ha hämnd på några elakingar. Men bra och skådespelarna gör sitt jobb. 7/10

Brother - Detta är en rysk gangsterfilm från 90-talet. Den är lite rolig med alla gamla ryssbilar och gammel-ryska miljöer med västerländska influenser. De har t.o.m en Mcdonalds i slutet :o. Handlingen är även här rätt enkel, en f.d militär åker till stan för att träffa sin bror, det blir skägg direkt men han är ju hård och tuff och bara spöar enkelt alla och blir kung typ. Det är inte komplicerat direkt och man förstår ju var alla ryska gangsters har fått sina influenser ifrån när man ser detta. Men faktiskt, för att vara en rysk film från 90-talet så är den RIKTIGT välgjord. Inte bäst kanske men sevärd. 6/10

The painted bird - Även denna utspelas i Ryssland typ men man pratar ett interslavisk språk. Den handla rom en pojke som under en kort tid på typ ett år råkar ut för följande: Får sin tama mink uppeldad av elaka pojkar, ser sin mormor/farmor dö och råkar elda upp hennes hus, blir piskad för att han är vampyr, blir såld till en trollkona, får pesten, blir halvt uppäten av kråkor, blir islängd i vattnet av elaka bybor, blir utlämnad till tyskarna, blir såld av en präst till en pedofil, blir våldtagen, blir slängd i en latrin, fryser halvt ihjäl, blir våldtagen igen men av en kvinna denna gång, får stryk, får mer stryk, ser djur plågas och dö otaliga gånger, ser människor dödas om och om igen. Så han har fullt upp. Men han lär sig en sjuhelsikes massa sysslor som han blir tvingad att utföra. Detta är en svartvit film, väldigt stilistisk filmad men otroligt välgjord. Den är som man kanske förstår VÄLDIGT våldsam och med grafiskt innehåll som nog inte passar alla. Men en riktigt bra film. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Inaktiv

Heist (2001), en av Gene Hackman's sista filmer innan han pensionerade sig, som också är en av hans bästa.

Permalänk
Medlem

En lycklig man

Netflix

I den här gripande biografiska filmen konfronterar den danska musikern Flemming Bamse Jörgensen sitt förflutna å ifrågasätter framtiden när en familjehemlighet uppdagas.

"Vimmersvej" (The lion sleeps tonight, Bamses venner), "Jeg har kun 3 tenner" (The great pretender) är 2 av mina favoritlåtar.

10/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

En kyckling man

Netflix

I den här gripande biografiska filmen konfronterar den danska musikern Flemming Bamse Jörgensen sitt förflutna å ifrågasätter framtiden när en familjehemlighet uppdagas.

"Vimmersvej" (The lion sleeps tonight, Bamses venner), "Jeg har kun 3 tenner" (The great pretender) är 2 av mina favoritlåtar.

10/10

Jag gissar att du menar "En lycklig man"

https://www.imdb.com/title/tt20415188/?ref_=ttrel_ov_i

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ja, tack.
Har fixat det.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Friendship (2024)

2/10. Jäklar vilken usel film.
Jag tror aldrig jag har hatat en karaktär mer än jag hatade Tim Robinson's "Craig".

Permalänk
Medlem

Sovereign (2025)

Drama.
Nick Offerman spelar anti-government pappa som har en rejält skruvad syn på rättssystemet.
Hans son får stå ut med mycket elände och formas av det kaos han uppfostras i.
Bra skådespel överlag men ganska trött historia.
Extra tråkigt med filmer som visar slutscenen i trailer och på vissa omslag. Inte många överaskningar.

5,5/10 (Nick Offerman adderar 0,5 på betyget)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En dag kommer allt det här bli ditt på SF-kanalen. (2023)

Filmen handlar om en framgångsrik svensk serietecknare och hennes syskon som återförenas på sina föräldrars gård för första gången på tio år för att avgöra vem som ska ärva den. Skådespelare Peter Haber, Suzanne Reuter med fler.

Jag tycker den var riktigt bra.

7/10