Vad planerar du att uppgradera i höst?

Permalänk
Medlem

Om det blir nått så funderar jag på en bHaptics TactSuit Pro

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Kanske Noctua G2 kylaren till prollen.

Permalänk
Medlem

5080 Super, men antar det blir mer mot Q1 2026.

BF som jag letar efter är typ:
Nytt atx 3.1 850+w psu att byta ut mot mitt 10+ år gamla 750w
Ett nytt chassi att byta ut mot gamla Fractal Define R5
1 till 4TB NVME (typ som förra årets kc3000 för 1800kr som inet körde)
32" oled 4k skärm, håller ögonen på ett par av de nya nu.
Nytt fullsize keyboard om jag hittar något lockande.

Skärm och GPU blir ju möjligt Q1 dock beroende på lansering osv.

Permalänk
Medlem

Blir nog att gå från 5070 ti till 5090.

Permalänk

Efter att i alla år kört Intel gick jag nyligen över till en 9950X3D och ska snart även byta ut min Samsung 970 Evo Plus SSD till en WD Black SN8100. Ska bli kul att testa en SDD Gen 5 och kunna få ut max av vad mitt nya moderkort har stöd för 🙂

Bytte även för en tid sen ut mitt Varjo Aero VR-headset mot ett MeganeX Superlight 8K och var ett schysst lyft både i upplösning, färger och svärta. Krävde dock ett 5090 så ingen billig historia men väl värt pengarna när man spenderar mycket tid med grejerna och har skoj 👍

När det gäller mjukvara är tanken att ge MSFS2024 ett nytt försök nu efter att SP3 har släppts. Har fram tills nu stannat kvar i MSFS2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Skärmstativ. Tänker nog beställa nu eller efter helgen, men blir ju September tills det kommer

Om jag nu det passar och jag ska behålla det här lilla bordet jag köpt.

vad blir det? har själv nyss köpt nya alienware34 tummaren qd-oled, kanske hade varit nice att få upp

Permalänk
Medlem

Nytt tangentbord kommer i oktober/november. Annars är det inget planerat

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Höst och höst, men uppgraderade i veckan från ett 7800xt till ett 7900xtx.
Blev ett fint prestandalyft.

Nästa grej är att uppgradera från en Intel i5-10600k, till någon AMD prolle vilket jag aldrig haft. Men blir nog inte i år.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Under sensommaren har ett sug efter nybygge tilltagit.
Är sugen på att bygga en kompetent maskin strax under absoluta toppskiktet.
Tänker mig dock i vanlig ordning vänta lite, så kanske suget avtar, för något verkligt behov kan jag inte säga finns.

/GC

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Nätverket hemma behöver uppgraderas och byggas klart. Kabel är köpt men det behövs lite mer uttag och switchar.

Och nya accesspunkter... de vi har nu var knappt bra när de var nya ens.

Varför behöver folk kabel nu för tiden? Kör wifi till allt utom gaming datorn

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, CPU, bildskärm skulle sitta fin fint men plånboken säger hahaha😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför köra wifi med stationära maskiner som står nära router eller switch? Beror lite på bandbredden för båda typerna av anslutning antar jag.

Till en rpi5 som ej står i närheten av switch eller router kör jag kabel för att det gör en väsentlig skillnad vs via wifi, även om 5ghz på wifi 6. Skillnad i att slå upp skivomslag på sambashare där, skillnad i att ladda ner uppdateringar. Även bara responsiviteten i ett säkert skal. Hade ej planerat att dra kabel till denna rpi5 men den verkade inget vidare på wifi.

Rörande uppgraderingar så är en på väg i form av oled som jag inte använt förr, för trevligare spelupplevelse och fler färger, är förhoppningen.

GPU..well, på måndag har Acers verkstad i Tyskland haft mitt rx9070xt i tre veckor prick. Ingen eta. Kanske ser jag det igen i år, kanske inte. Kanske tröttnar jag och köper nåt annat men det vore ekonomiskt mer vanskligt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Kommer bytta processorn från i9 12900K till i9 14900K processor samtidigt går jag från AIO vattenkylare till Noctua NH-U12A CPU-kylare (vattenkylare i all ära men har haft en i 4-5 år och tror jag ej kommer köpa de igen)

Permalänk
Medlem

Jag kommer be om köpråd hos inet under BF. Mest troligt kommer det finnas så många andra som också gör det så i bästa fall kan man bara ta samma som någon annan blir rekommenderad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

En mobil som kan köra GrapheneOS kanske.

Och antagligen en stor HDD till main. Har 4 SSD:er.i den, men är fyllda av virtuella maskiner och AI-modeller... Och lite spel. 11 TB liksom. Var tar all jävla plats vägen???

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Varför köra wifi med stationära maskiner som står nära router eller switch? Beror lite på bandbredden för båda typerna av anslutning antar jag.

Till en rpi5 som ej står i närheten av switch eller router kör jag kabel för att det gör en väsentlig skillnad vs via wifi, även om 5ghz på wifi 6. Skillnad i att slå upp skivomslag på sambashare där, skillnad i att ladda ner uppdateringar. Även bara responsiviteten i ett säkert skal. Hade ej planerat att dra kabel till denna rpi5 men den verkade inget vidare på wifi.

Rörande uppgraderingar så är en på väg i form av oled som jag inte använt förr, för trevligare spelupplevelse och fler färger, är förhoppningen.

GPU..well, på måndag har Acers verkstad i Tyskland haft mitt rx9070xt i tre veckor prick. Ingen eta. Kanske ser jag det igen i år, kanske inte. Kanske tröttnar jag och köper nåt annat men det vore ekonomiskt mer vanskligt.

Vad var det för fel på rx9070xt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av fraggelmange:

Kommer bytta processorn från i9 12900K till i9 14900K processor samtidigt går jag från AIO vattenkylare till Noctua NH-U12A CPU-kylare (vattenkylare i all ära men har haft en i 4-5 år och tror jag ej kommer köpa de igen)

Om det är för gaming, är det inte värt att byta. Bättre att köpa en amd x3d

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Pga BF6 blir det ett RTX 5080 Super, eller vanliga 5080, och en QD-OLED 4k-skärm!
Men grafikkortet släpps förmodligen efter BF6 och jag kommer inte ens försöka mig på 4k med mitt nuvarande RTX 2080 Ti, så uppgradering får snällt invänta Super-releasen.

Permalänk

Nytt nätaggregat med flätade kablar vore najs. Lian Li's EDGE eller Corsair's SHIFT. Beställde det sistnämnda tidigare i år när Corsair fick problem med deras lagersaldo, men det gick ju inte som förväntat. Annars vore något som kan pensionera min nuvaranda GPU (2070 Super) vara trevligt, men den funkar okej i 1440p än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vitt är bra, bokstäverna blir mycket tydligare.

Jag har "sunrise-färgade" keycaps också, så det vita i kombination med det är otroligt mycket snyggare.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Planerar att uppgradera allt. Min dator är nästan Vinterdatorn 2016, så den är ganska gammal nu.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fraggelmange:

Kolla först om den kylaren verkligen orkar kyla en 14900K.
Jag har en Arctic liquid freezer 420 i fronten på mitt chassi och undervoltar den 0.0800
för att den inte ska gå alltför varm.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Får se, blir kanske nytt grafikkort, försöker dock hålla ut till nästa generation

Permalänk
Medlem

Jaha, då passar jag på att göra reklam för min annons här på swec

uppgradering sökes

Med nytt grafikkort lär jag också behöva en ny nätdel 🙂

Permalänk
Hedersmedlem

Stort hus med mycket betong, då är det kabel som gäller mellan accesspunkterna.

Filserver och liknande prylar som man överför mycket data till ofta ska inte sno bandbredd från annat i nätverket. Eller tvärtom...

Enheter som har stöd för trådat nätverk körs med kabel om de inte står placerade på extremt olämpliga platser.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Chassi och vattenkylning blir det nog. Men ingen uppgradering förrän Zen 6 är släppt.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Man använder kabel för att kablar brukar prestera avsevärt mycket bättre när det gäller latens och stabilitet än vad radiovågor gör.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Vad var det för fel på rx9070xt?

Off topic men i korthet små grafikglitchar, sen stora grafikglitchar, sen krasher, sen hängande av system (två stycken och två OS).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har inget större behov av att uppgradera just nu, kanske om något nytt visar sig vara oväntat mycket bättre än vad jag har. Det är större chans att jag uppgraderar någon av servrarna.

Jag har snöat in på foto och japanska knivar så det finns ändå ställen att stilla sin köpdemon.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skäggig legend

Nya Airpods Pro 3 och sen en ny Macbook Pro M4 eller M5.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + Fidelio X2HR - DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6