Permalänk
Medlem

Chat Control 2025

Tycker det är lite underligt att det inte har kommit upp i nyhetsflödet här på sweclokers en sak som är högst relevant för allt IT folk som bor här.

Det verkar Som Chat Control är tillbaka på tapeten. Dock så det är väldigt tyst i Media SVT har inte rapporterat något om det, samt att det inte har blivit en nyhetsartikel här på Sweclokers tycker jag också är förundransvärt. Men det kanske är ett resultat i att den föra skribenten Edin Jusovic har slutat.

Permalänk
Medlem

Faller väl till stor grad under § 1.7, med mer info här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Faller väl till stor grad under § 1.7, med mer info här.

Nej det speglar inte alls in här.
Det har alltid funnits artiklar som varit IT relaterade som gäller politik, inget konstigt.
Däremot är inte swec forumet till för användare ska kasta sina politiska åsikter hej vilt, aka sandlåda.

Det finns också flera artiklar om chat control på sweclockers senast 2024 som TS pratar om.

Sen har det inte direkt hänt mycket med chat control fören nu igen typ. Där de ska röstas om Chat control 2.0 i darnmark nästa månad lr något. Så inte direkt mycket att skriva om i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nej det speglar inte alls in här.
Det har alltid funnits artiklar som varit IT relaterade som gäller politik, inget konstigt.
Däremot är inte swec forumet till för användare ska kasta sina politiska åsikter hej vilt, aka sandlåda.

Det finns också flera artiklar om chat control på sweclockers senast 2024 som TS pratar om.

Sen har det inte direkt hänt mycket med chat control fören nu igen typ. Där de ska röstas om Chat control 2.0 i darnmark nästa månad lr något. Så inte direkt mycket att skriva om i nuläget.

Det här är ingen artikel, det är en forumtråd - "viss" skillnad.
Sista stycket i ditt svar visar ju att det i allra högsta grad är politik det handlar om.

Sen är jag mäkta nyfiken på hur det här skulle hamna i "Akademiska ämnen och arbetsliv".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Sista stycket i ditt svar visar ju att det i allra högsta grad är politik det handlar om.

Sen är jag mäkta nyfiken på hur det här skulle hamna i "Akademiska ämnen och arbetsliv".

https://www.sweclockers.com/nyhet/39702-riksdagen-klubbar-ate...
https://www.sweclockers.com/nyhet/39055-ingen-omrostning-om-c...
https://www.sweclockers.com/nyhet/39054-idag-rostar-eus-minis...
https://www.sweclockers.com/nyhet/37603-eu-parlamentet-enade-...
https://www.sweclockers.com/nyhet/37261-eu-senarelagger-chat-...

Vad är det du missat?
Swec har alltid gjort nyheter/artiklar gällande It nyheter som i högsta grad rör politik.
Eller du har missat allt om piratkopieringsavgifterna osv också?

Permalänk
Medlem

5st artiklar. 0st användarskapade diskussionstrådar. Din poäng?
EDIT: som svar på det du redigerade in - missar du skillnaden mellan nyhetsartiklar och diskussionstrådar är det nog ingen idé vi diskuterar vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

5st artiklar. 0st användarskapade diskussionstrådar. Din poäng?

???
Han undrar varför Swec inte skrivit om Chat control sedan 2024. Vad är det du inte förstår lol

Om du bemödar dig att faktiskt läsa hans text
"samt att det inte har blivit en nyhetsartikel här på Sweclokers tycker jag också är förundransvärt. Men det kanske är ett resultat i att den föra skribenten Edin Jusovic har slutat."

Edin var den skribenten som skrev sista nyhetsartikeln om chat control om du nu inte förstår det.

Men nej, inte lönt att svara vidare på detta då du helt missar hans fråga.
Trevlig helg I guess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

???
Han undrar varför Swec inte skrivit om Chat control sedan 2024. Vad är det du inte förstår lol

lol, vad jag "inte förstår" är hur du inte förstår skillnaden mellan en nyhetsartikel och en diskussionstråd, eller ens hur det är politik. ¯\_(ツ)_/¯
För nyhetstips finns tråd och kontaktformulär.

EDIT: Du redigerar ju nästan mer än jag gör, imponerande! Helt rätt, inte värt att diskutera om du inte förstår skillnaden. Och varför skulle det vara relevant vem som var skribent? 😅 Heh, nåja. Trevlig helg.

Permalänk
Medlem

Titta vad chat control skapar, kaos i tråden redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Titta vad chat control skapar, kaos i tråden redan

Oh the irony. 😅 Nåväl, onödigt att driva det spåret vidare. ^^

Permalänk
Medlem

Men kan det inte vara så att många politiker i Europa håller koll på vad som händer i Storbritannien just nu? (https://www.svt.se/nyheter/utrikes/omfattande-hogerextrem-dem...)
Kan det vara så att om folket i UK skulle acceptera Online Safety Act att politiker i EU kommer pusha ännu mer för Chat Control och/el andra liknande lösningar?

Sen att anledningen till allt detta är att skydda barnen vet jag inte riktigt om det handlar om i slutändan för alla parter som är inblandade, men i slutet av dagen är det övervakning ser jag det som iaf.

Sen det här med att börja legitimera sig via nätet bara för att kunna använda det är galet.
Hur många av oss har inte gamla el nya e-mail adresser som finns i databaser som har blivit stulna/hackade ifrån div företag/sidor/organisationer?
Bara ta en titt på sidor som https://haveibeenpwned.com/
Varför är det relevant? well.. alla dom dom som kommer bli tvungna att legitimera sig, deras information kommer garanterat hamna i någons databas och som jag ser det blir allt hackat/exploitat förr el senare. Inget är 100% säkert.
Kan tänka mig en databas full av personlig information skulle vara värt mödan för vissa personer/grupper.

Äh vet inte, kanske bara jag som är negativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Vilken forum kategori borde det hamna i? tyckte själv det verkar vara ett Akademisk ämne men jag kan ha helt fel.

Det jag ville få igång är ingen politiskt diskussion, utan snarare att jag tycker det är något som borde diskuteras om varför vi inte ser mer nyheter angående någåt som kommer påverka oss så intimt. Tycker som sagt att det borde komma upp på tapeten igen att Chat Control inte dog föra året utan det är tillbaka igen och att Sweclokers borde skriva en artikel om det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av proxies:

Vilken forum kategori borde det hamna i? tyckte själv det verkar vara ett Akademisk ämne men jag kan ha helt fel.

Det jag ville få igång är ingen politiskt diskussion, utan snarare att jag tycker det är något som borde diskuteras om varför vi inte ser mer nyheter angående någåt som kommer påverka oss så intimt. Tycker som sagt att det borde komma upp på tapeten igen att Chat Control inte dog föra året utan det är tillbaka igen och att Sweclokers borde skriva en artikel om det igen.

Internettjänster kanske? Det är det ju faktiskt rent tekniskt.

Och jag köper intentionen, till skillnad från vad urspårningen insinuerade så var mitt svar bara en möjlig förklaring till varför det inte diskuteras mer. Det hade väl rent teoretiskt gått att göra trådar om det varje gång en parlamentariker i Europa tar upp frågan egentligen (vilket hade blivit "skapligt" ofta), men det är ju fortfarande faktiskt en politisk fråga. Det finns inget som direkt är redo att implementeras, åtminstone inte förrän beslut tagits, och då kommer vi in på beslutsprocessen... som är politisk.

Permalänk
Medlem

Tycker att Mullvad har förklarat chat control ganska bra:

https://mullvad.net/sv/chatcontrol/stop-chatcontrol

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

AI-analys är inte integritetskränkande!

Enligt förespråkarna räknas det inte som ett integritetsintrång om ingen människa ser datan. Det är helt fel i mina ögon, integritetsintrånget sker när det är möjligt för en utomstående att se datan, eller när man misstänker att så är fallet. För då talar man inte längre fritt.

Förespråkarnas synsätt är bekvämt, då man t.ex. kan installera infraröda AI-kameror på äldreboenden, förutsatt de kallas för "sensorer". Det betraktas inte som kameraövervakning. Att man sedan kan ta ut "sensordatan" vid behov är bara en lyckosam bieffekt. I artikeln jag länkade till syns sådan "sensordata"; en svartvit kamerabild liknande den från en Kinect-enhet.

Windows Hello-kamerorna som finns i allt fler laptops är samma typ av "sensor". Ofta dold backom IR-transparent svart plast, utan lysdiodsindikator eller täcklucka. Det är ju ingen kamera.

Snart har Teams kanske en funktion som analyserar vad du gör framför jobbdatorn? Hur ofta du är distraherad, pillar på mobilen eller dricker/hämtar kaffe. Då kan datorn givetvis uppmana dig att fokusera; ett sätt att hjälpa dig prestera bättre. Integrerat i Windows 11 erbjuds medicinering och andra tjänster inom ramen för företagshälsovården. Som alternativ erbjuds psykologisk motivering, som hur viktig din fortsätta anställning är för att betjäna din bostadsskuld.

Karl Emil Nikka har samlat information på sin blog om Ylva Johanssons uttalanden om Chat Control. Refererar framför allt till public-service-källor.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem

Tyskland säger nej till Chat Control 2, men Danmark lägger fram nytt förslag...
https://femtejuli.se/2025/10/09/chat-control-2-danmark-lagger...

Visa signatur

Nerd is the new Cool