Permalänk
Medlem

17,3 tum laptop skärm 40-pin

Tja!

Har blivit donerad en gaminglaptop av budgetklass men som har trasigt tangentbord och skärm. Kommer inte åt att switcha till hdmi med varken Fn+F5 eller Win+P kommandona så jag skulle behöva komma åt inställningarna i windows alt bios men detta är omöjligt då skärmen är så gott som helt paj.

Om någon har en skärm liggande som jag kan låna och testa eller sälja för en symbolisk summa så skulle vi ha en glad pojk med sin första dator.

B173HAN04.0 <- det är skärmens produktnamn men tänkte att man kan testa med vilken som helst bara det är 40-pins kontakt och hoppas på det bästa. Datorn i fråga är en Acer predator helios 300 (PH317-53-72KP).

Sökes även tangentbord till datorn men oddsen är lika med noll att någon sitter med denna laptop redo att slaktas

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Tänker jag galet nu.
Men kan du inte koppla in den via hdmi till en tv eller extern skärm? Och funkar inte det att byta, så koppla in ett vanligt tangentbord?

Är tanken att använda den som en "burk" och spela på egen skärm+tangentbord+mus? Eller ska den användas som laptop så att säga?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Har du testat att bara koppla bort skärmen? Många bärbara kopplar automatiskt om till HDMI/DisplayPort om den inte känner av en intern skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Har du testat att bara koppla bort skärmen? Många bärbara kopplar automatiskt om till HDMI/DisplayPort om den inte känner av en intern skärm.

Bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tänkte detta själv också. Men sen tänkte jag att "ÄH, den börjar väl pipa nå felkod som laptops brukar göra". Men ska väl ta och prova detta ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Tänker jag galet nu.
Men kan du inte koppla in den via hdmi till en tv eller extern skärm? Och funkar inte det att byta, så koppla in ett vanligt tangentbord?

Är tanken att använda den som en "burk" och spela på egen skärm+tangentbord+mus? Eller ska den användas som laptop så att säga?

Har kopplat externt tangentbord men går inte att slå över till hdmi med varken acers egna eller windows kommando

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

detta hjälpte inte heller.

det enda jag gjorde innan allt detta var att uppdatera nvidia drivrutinerna. kan se att windows startar och kan logga in till skrivbordet på originalskärmen där jag ser kanske 5-10% utöver den trasiga ytan. Och innan detta slog den automatiskt om till extended desktop om man kopplade in skärm via hdmi. men efter uppdatering av drivrutiner så vägrar den ge bild via hdmi. TVn känner av att man kopplat något till hdmi ingången också det är bara windows som vägrar lira.

Permalänk
Skrivet av MrJB:

Har kopplat externt tangentbord men går inte att slå över till hdmi med varken acers egna eller windows kommando

Men du får bild av BIOS på den externa? Det du kan testa är att slå på datorn, hamra F10 eller vad det nu kan vara och stäng locket. Då borde du åtminstone få bild fram tills Windows bestämmer sig för att gå i strömsparläge(för att locket är stängt)

Om det funkar då behöver behöver du köra lite "blint". ELler inte lite, helt och hållet blint.

Öppna locket och logga in i Windows.

När du är inne i Windows tryck win+r, skriv cmd, håll inne ctrl+shift, tryck enter och efter "plonk"-ljudet tryck vänter piltangent och enter igen.

Nu har du en eleverad cmd-prompt som låter dig mecka runt med saker. Kom ihåg att ha locket öppet!

~här kommer det kluriga~

Om du skriver detta så ställer den in att INTE gå i sömnläge OM den är på ström och OM locket stängs. Då ska den automatiskt hoppa till den externa skärmen. Nollan på slutet betyder "do nothing" när locket stängs. AC i -setACvalueindex betyder att den är kopplad till ström. 381b4222-f694-41f0-9685-ff5bb260df2e betyder att ändringarna appliceras på "balanserat läge" och vi får hoppas att datorn är inställd på det...

Skriv och kör:

powercfg -SETACVALUEINDEX 381b4222-f694-41f0-9685-ff5bb260df2e 4f971e89-eebd-4455-a8de-9e59040e7347 5ca83367-6e45-459f-a27b-476b1d01c936 0

Det kommer suga pung att göra detta men jag är 99% säker på att det kommer att fungera.

Om den är inställd på high-performance så är kommandot:

powercfg -SETACVALUEINDEX 8c5e7fda-e8bf-4a96-9a85-a6e23a8c635c 4f971e89-eebd-4455-a8de-9e59040e7347 5ca83367-6e45-459f-a27b-476b1d01c936 0

Permalänk

Om kommandot skrivit in korrekt så slår du igen locket och den externa skärmen ska hoppas till liv.

Permalänk
Skrivet av MrJB:

detta hjälpte inte heller.

det enda jag gjorde innan allt detta var att uppdatera nvidia drivrutinerna. kan se att windows startar och kan logga in till skrivbordet på originalskärmen där jag ser kanske 5-10% utöver den trasiga ytan. Och innan detta slog den automatiskt om till extended desktop om man kopplade in skärm via hdmi. men efter uppdatering av drivrutiner så vägrar den ge bild via hdmi. TVn känner av att man kopplat något till hdmi ingången också det är bara windows som vägrar lira.

Ursäkta trippel-posten men jag kan inte redigera. Det här är ett avsevärt enklare kommando än det ovanför:

::Do nothing when you close the lid
powercfg /setACvalueIndex scheme_current sub_buttons lidAction 0

::Re-activate current scheme to make settings take effect immediately
powercfg /setActive scheme_current