Det fanns vissa som klagade på att jag inte tålde kritik.
När allt jag påpekade var att de kommentarer som skrivits i forumet var direkt felaktiga och därför borde hållits inne till de som velat yttra sig skaffa sig kunskaper nog att komma med konstruktiv kritik!
Konstruktiv kritik är t.ex. de som angett att det är jobbigt & störande med olika färger & blinkande text etc.
Min förklaring är: Jag kunde helt enkelt inte hålla mej!!!
Dessutom är VERSALERNA mer lättlästa för den som har det utskrivet på papper.
Jag vet att man skummar igenom textmassa då man installerar efter mall..
Därför gör jag det onödigt varierande och medvetet varierande..
Tydligen helt fel! Men så gjorde jag! Kanske ändrar jag på det..
Nu över till något helt annat.....
Nämligen min kritik, som är konstruktiv kritik!
Konstruktiv för att jag:
1. Anger vilken kommentar jag kritiserar
2. Anger VARFÖR ovanstående kommentar är direkt felaktig eller liknande.
Som jag sa i mitt förra inlägg så riktas min kritik mest mot de kommentarer som är direkt felaktiga, men uttalas i sken av att vara fakta.
D.v.s uttalas an några med "mindre uppfattningsförmåga" då de borde ha insett att om de nu inte vet vad de babblar om, så visas det med oönskad tydlighet inför övriga besökare...
Håll i er nu börjar det!
-------------------------------------------------------------------------------
"Att sätta fast storlek på växlingsfilen är ganska onödigt, om man nu ska göra det ska den vara på minst 1,5*RAMets storlek."
--------
/TEks
Tvärtom så är det dumt att ha en initialt liten växlingsfil som sedan skall "växa till sig" då detta växande kräver massa prestanda & dessutom behöver datorn ta denna prestanda just när datorn arbetar som mest (t.ex. öppna ett nytt program etc.)
Dessutom tillkommer problemet med att en växande växlingsfil ökar fragmenteringen av hårddisken! Vilket i sin tur sänker den generella prestandan.
Storleken på växlingsfilen är inte ett så stort problem eftersom datorn endast placerar erforderlig mängd data på växlingsfilen..
Ävan om du har en fast växlingsfil på 500Mb så kommer datorn aldrig att använda hela den tillgängliga storleken. Den stora fördelen är att NÄR datorn behäver placera mer data i växlingsfilen så finns platsen redan tilldelad + att man eliminerar fragmentering av själva växlingsfilen (Windows kan inte defragmentera växlingsfilen).
-
Så förslaget (hur välmenande det än var) är direkt felaktigt.
---------------
Därmed är Lamerkommentar 1 sågad vid fotknölarna!
---------------
--------------------------------------------------------------------------------
"Istället för
1. En partition för Windows i sig (Systemet)
2. En partition för ”Mina Dokument”
3. En partition för de Program som skall köras på datorn (dvs. Program)
4. en partition för de Temporära filer som Windows skapar (Temp)
5. en partition för Windows växlingsfil
6. och slutligen en partition för alla Spel.
skulle jag föreslå
1. En partition för Windows i sig (Systemet)
2. En partition för ”Mina Dokument”
3. En partition för de Program och spel som skall köras på datorn (dvs. Program)
4. en partition för de Temporära filer som Windows skapar (Temp) samt Windows växlingsfil"
---------
/TEks
Att placera temporärfilerna på samma partition som själva växlingsfilen är det minst begåvade man kan göra, Speciellt om man använder Lamer 1´s "tips" om att använda en växande växlingsfil då detta generera en enorm fragmentering av filsystemet & t.o.m. fragmenterar själva växlingsfilen.
-
---------------
Därmed är Lamerkommentar 2 sågad vid fotknölarna!
---------------
--------------------------------------------------------------------------
"Mycket osmart. Felet med folk är att de för de mesta använder lösenord som kan kopplas samman med dem. Tänk efter, använder du ditt gatnummer som bankomatkod? Det hoppas jag inte iallafall.
Man ska ALDRIG välja ett lösenord som kan kopplas till sig själv."
--------
/TEks
Nä! Precis! Lösenordet i sig blir inte ett dugg relaterat till dej själv!
Jämför lösenordet i exemplet `JbpDg12iS´med de vanligaste lösenorden folk använder (bilmärke, närståendes namn, husdjurets namn etc.) så är det långt mycket svårare att gissa sig till eller försök ens peka ut en ordlista som innehåller ordet: `JbpDg12iS´. Vilket försvårar för ev. illvilliga!
-
Så kommentaren (hur välmenande det än var) var direkt motsägelsefullt!.
---------------
Därmed är Lamerkommentar 3 sågad vid fotknölarna!
---------------
---------------------------------------------------------------------------
Som kommentar till att man skall kontrollera krypteringen av SAM-databasen gavs kommentar:
"Ja, om man använder Fil och skrivardelning ut mot internet, vilket är idioti."
-----------
/TEks
Nu är det så att ÄVEN om man inaktiverar Fil & skrivardelningen så delas varje diskenhet ut med en dold delning (av sk. "Administrativa skäl") vilket flertalet färdiga program använder för att ta reda på allt från användarnamn till en massa mer! Har du sedan inte uppdaterat din dator finns det sårbarheter som gör det mer eller mindre lätt att "ta över" din dator. Oavsätt hur Fil & Skrivardelning sker. Därför ar det viktigt att krypteringen av SAM-databasen är så stark som möjligt!
-
---------------
Därmed är Lamerkommentar 4 sågad vid fotknölarna!
---------------
"Jag har aldrig haft något intrång eller dataförlust. Har aldrig heller haft någora problem med funktionaliteten i mitt system."
-------------
/Teks
1. Hur vet du att du aldrig haft intrång i ditt system? Brukar du läsa datorloggarna etc. vid sängdags varje kväll... Eller???
2. Aldrig haft problem med funktionaliteten? Finns det någon pc-användare (oavsätt OS) som inte fått installera om datorn eller något program??
Nää! Tänkte väl det! Skillnaden är att man BEHÖVER göra det betydligt mer sällan om man planerar sin installation.!
-
Så kommentaren (hur välmenande det än var) är direkt lögnaktigt.
---------------
Därmed är Lamerkommentar 5 sågad vid fotknölarna!
---------------
"Växlingsfilen bör man ha på den mest frekvent använda partitionen på den minst använda hårddisken. Om man nu antar att alla av hårddiskarna är av samma modell (=samma prestanda).
Och varför på den mest använda partitionen? Jo för att läs- och skrivarmarna inte behöver röra sig så långt när det ska utföras någon operation på växlingsfilen."
-----------
/TEks
Helt FEL! Du skall ABSOLUT INTE ha växlingsfilen på den mest frekvent använda partitionen då läs och skriv anropen konkurerar med varandra!
Bäst prestanda får man om man flyttar växlingsfilen till den partition som används MINST!!!!!
Jämför med 2 människor som skall läsa en fråga & skriva ett svar på frågan på samma papperslapp samtidigt, med samma penna!
Hur mycket lättare går det inte om båda får var sin papperslapp (& ev. även var sin penna)
-
---------------
Därmed är Lamerkommentar 6 sågad vid fotknölarna!
---------------
---------------------------------------------------------------------------
"Z:\ ZwapFil Växlingsfilen 512 1024Mb"
Stavas inte Swapfil med S?"
--------
/TEks
Jepp!
Men det får bättre anknytning till enhetsbokstaven "Z" om man skriver med "z"
-
Så kommentaren (hur välmenande det än var) är direkt korkat.
---------------
Därmed är Lamerkommentar 7 sågad vid fotknölarna!
---------------
-----------------------------------------------------------------------------
"Jag hade nog föreslagit så här:
Part 1 = OS + program.
Part 2 = Växlingsfil. Du har valt att ha växlingsfilen som sista partition. Detta är inte smart. Då du laddar något från OS:et + växlingsfilen får läshuvudet hoppa längsta möjliga sträcka.
Det är bättre att ha växlingsfilen så nära "OS:et" som möjligt. Allra hälst på en extra HD.
Part 3 = Spel.
Part 4 = Mina dokument + övrigt.
Vidare partitioner är valfritt."
---------
/TEks
Helt OK! Har inget att motsätta, men jag har en filosofi som framgår av mina svar ovan!
Alltså att man har separata partitioner där det går för att i 1:a hand minska storleken på MFT´n och för att man då kan anpassa klusterstorleken efter respektive partitions behov. Nog så viktigt anser jag.
Mitt mål är att få fram det optimala..
Om annat duger för andra ser inte jag ner på det!
(Observera att jag ingenstans i dokumentet klagar på folks sätt att installera eller på annat sätt nervärderar andras installationsmetoder)
Ovanstående kommentar var den enda på forumet som innehåller substans.
---------
Uppskattas!
---------
"Jag skulle inte välja fast storlek på växlingsfilen då partitionen denna ligger på kommer att bli fragmenterad ändå pga. temporära filer"
-----------
/TEks
Jag separerar växlingsfilen från de temporära filerna genom att använda olika partitioner.
Fördelen med detta är att du får mindre MFT för resp. enhet & att fragmenteringen hålls på ett absolut minimum.
Dessutom håller det stora säkerhetsfördelar.
Vidare så kan du genom windows defragmentera temporärfiler men aldrig en växlingsfil! Därför SKALL växlingsfilen ligga på en egen enhet!
Och som jag skriver i inledningen av dokumentet så anges dessutom att växlingsfilen bör hamna på en annan hårddisk.
Men nu är det så att alla inte har fler hårddiskar & då får man göra det bästa av det hela!
---------------
Därmed är Lamerkommentar 8 sågad vid fotknölarna!
---------------
-----------------------------------------------------------------------------
Som sagt huvudelen av alla kommentarer innehåll ingen vettig substans utan fälldes enkom för att "fällaren" skulle verka duktig!
Vilket i sin tur intygas av att ingen fällt någon positiv kommentar alls...
Om min installationsanvisning nu enbart är så dålig, kan någon ge en länk till en annan som gör det möjligt för en novis på datorer att erhålla maximal prestanda, hög sökerhet och maximal driftsäkerhet ur sin windows burk!
Och som dessutom gör det utomordentligt lätt för en novis att erhålla avancerade inställningar med enklast möjliga handgrepp vilket mina installationsfiler medger!
<<>>
Om det är sant som de säger att kunskap är makt, är det få här som delar makten med mej!
<The king has left the building>