Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det som är så kul är ju att 90% av de som gnäller på BBB har telejack från urtiden och har suttit på telia 8Mbit (Som ju är sååå bra och har aldrig krånglat).. Problemet är bara det att har man en massa kass telekabel hemma och skall komma upp i maxhastigheter så tappar man länk hela tiden. Kan lova er att om ni täcknar telia 24/1 med samma förhållanden så kommer ni antingen få lika ostabil länk eller mycket lägre hastigheter.

Så vill man få en stabil uppkoppling så se över era telejack/ledningar före ni börjar skrika på att BBB suger snälla!

Sen är ju också fenomenet att man drar en 20meters telekabel till datorn för att modemet skall stå o blinka där istället för att ha en kabel på 20cm till modemet och sedan dra TP till datorn också ganska ironiskt.

PS.
Spelar inte så stor roll om ni har BBB's/Telia's telefoni om ni ställer basstationen till er trådlösa telefon på/i närheten av modemet. Det stör ut modemet ganska fint.

Permalänk
Medlem

Jag börjar känna mig smått hatisk mot BBB. Körde pingplotter mot min gateway under ca en timme (22.00-23.00) med det här smått otroliga resultatet:

Edit: Kan tillägga att jag absolut inte har gjort de misstag som som föregående inlägg tar upp. De där återgärderna får man dessutom höra till leda när man talar med BBBs support så de håller inte som förklaring till alla människors problem.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Som sagt 90%~ av problemen ligger hos kunden inte BBB.. inte alla fel som är pga kunden.

Kan även lägga till att jag satt på 8.9Mbit före jag klippte av min telekabel och satte ett jack direkt där den kommer in i lägenheten.. Efter jag gjort det trainar jag 22.3Mbit till modemet och får ALDRIG länkflapp. Så det är nog mer fel på folks telenät än vad de tror. Och mitt lägenhetshus är relativt nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Det som är så kul är ju att 90% av de som gnäller på BBB har telejack från urtiden och har suttit på telia 8Mbit (Som ju är sååå bra och har aldrig krånglat).. Problemet är bara det att har man en massa kass telekabel hemma och skall komma upp i maxhastigheter så tappar man länk hela tiden. Kan lova er att om ni täcknar telia 24/1 med samma förhållanden så kommer ni antingen få lika ostabil länk eller mycket lägre hastigheter.

Så vill man få en stabil uppkoppling så se över era telejack/ledningar före ni börjar skrika på att BBB suger snälla!

Sen är ju också fenomenet att man drar en 20meters telekabel till datorn för att modemet skall stå o blinka där istället för att ha en kabel på 20cm till modemet och sedan dra TP till datorn också ganska ironiskt.

PS.
Spelar inte så stor roll om ni har BBB's/Telia's telefoni om ni ställer basstationen till er trådlösa telefon på/i närheten av modemet. Det stör ut modemet ganska fint.

Nu är jag inte så insatt men om man tidigare haft 8 Mbit/s och inte haft några problem, fått ut bra hastighet och haft en stabil lina, så ser jag inte varför det plötsligt ska behöva bli skit bara för att man går över till en högre hastighet.
Visst det blir känsligare men så instabilt som man har fått uppfattningen att det ska vara - det kan omöjligt handla om kassa kopparlinor.

Väljer man BBB så är det ju också ett kompromissande mellan stabil lina och hög ping.
"väljer" du en stabil lina = automatiskt högre ping
vill du istället ha så låg ping som möjligt så är det bara att vara beredd på att linan kolar vippen lite sporadiskt.
Såvida man nu inte kan köra med lägsta ping och samtidigt ha en stabil lina, vilket jag tvivlar på att långt ifrån alla kan.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Nu är jag inte så insatt men om man tidigare haft 8 Mbit/s och inte haft några problem, fått ut bra hastighet och haft en stabil lina, så ser jag inte varför det plötsligt ska behöva bli skit bara för att man går över till en högre hastighet.
Visst det blir känsligare men så instabilt som man har fått uppfattningen att det ska vara - det kan omöjligt handla om kassa kopparlinor.

Väljer man BBB så är det ju också ett kompromissande mellan stabil lina och hög ping.
"väljer" du en stabil lina = automatiskt högre ping
vill du istället ha så låg ping som möjligt så är det bara att vara beredd på att linan kolar vippen lite sporadiskt.
Såvida man nu inte kan köra med lägsta ping och samtidigt ha en stabil lina, vilket jag tvivlar på att långt ifrån alla kan.

Stabil lina och låg ping är inga problem.. men då får man offra på bandbredden istället. Vilket du gör med tex telia..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Stabil lina och låg ping är inga problem.. men då får man offra på bandbredden istället. Vilket du gör med tex telia..

Det där har jag aldrig hört förr, du får gärna utveckla lite mera.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Det där har jag aldrig hört förr, du får gärna utveckla lite mera.

Ju högre hastighet man har ju lägre blir signalvärderna.. dåliga signalvärden är ungefär som dålig täckning på mobilen.. internet "hackar".. Sänker man hastigheten så höjs värdena och internet blir därmed stabilare. Så istället för att höjja felkorrigeringen ("pingfilter") för att stabilisera sitt bredband så sänker man hastigheten för att stabilisera bredbandet.

Och då har man både stabilt internet och låga pingtider. It's as simple as that!

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att BBB's support suger.
Hade själv problem att få igång mitt BBB fiber här hemma och ringde till dem otaliga ggr.
Dom frågade en massa standardgrejor och jag provade det dom sa, utan resultat.
Sen ringde jag vid ett senare tillfälle så fick jag snacka med nån som verkade veta vad han sysslade med, som sa att det var någon inställning hos dom som var fel.
Efter han hade fixat det så var det bara att tuta o köra. Sen dess har jag aldrig haft problem med uppkopplingen.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Ju högre hastighet man har ju lägre blir signalvärderna.. dåliga signalvärden är ungefär som dålig täckning på mobilen.. internet "hackar".. Sänker man hastigheten så höjs värdena och internet blir därmed stabilare. Så istället för att höjja felkorrigeringen ("pingfilter") för att stabilisera sitt bredband så sänker man hastigheten för att stabilisera bredbandet.

Och då har man både stabilt internet och låga pingtider. It's as simple as that!

Givetvis,det köper jag.
grejjen är att enligt mina erfarenheter är det betydligt fler som har fått plinga support för korrigering av interleave med B2, än som behövt ringa Telia för att sänka sin hastighet.
Det kan även vara folk som sitter med samma hastighet som förr, 8-8 eller 24-24.

Visa signatur

N/A

Permalänk

Hej!

Jag uppgraderade nyligen mitt bredband från bredbandsbolaget från 10/1 till 24/1.

Vad händer nu??...Jag kommer fanimej knappt ut på nätet längre..Ostabilt som F_N
TP testet visar att det pendlar från 1mbit mottaging till 12 mbit och det under ngr minuter.
ibland kommer jag inte alls ut på nätet.

Har nu haft problem i över en vecka med massor av samtal till supporten......

Nu när jag läser massa inlägg här så märker jag att många med mig har problem med just 24/1 tjänsten.
Konstigt att mitt 10/1 fungerade klockrent så nu får jag väl återgå till det??

Dom skulle iaf skicka ut ett nytt modem till mig så förhoppningsvis så får jag det imorgon, men jag tror detta hjälper föga.

Det är nog så att 24/1 tjänsten är så jävla ostabil....iaf för mig som bor 3600m från telstationen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrainingMan
Hej!

Jag uppgraderade nyligen mitt bredband från bredbandsbolaget från 10/1 till 24/1.

Vad händer nu??...Jag kommer fanimej knappt ut på nätet längre..Ostabilt som F_N
TP testet visar att det pendlar från 1mbit mottaging till 12 mbit och det under ngr minuter.
ibland kommer jag inte alls ut på nätet.

Har nu haft problem i över en vecka med massor av samtal till supporten......

Nu när jag läser massa inlägg här så märker jag att många med mig har problem med just 24/1 tjänsten.
Konstigt att mitt 10/1 fungerade klockrent så nu får jag väl återgå till det??

Dom skulle iaf skicka ut ett nytt modem till mig så förhoppningsvis så får jag det imorgon, men jag tror detta hjälper föga.

Det är nog så att 24/1 tjänsten är så jävla ostabil....iaf för mig som bor 3600m från telstationen.

3600m ? Då ska du inte äns få täckna 24/1... 3500m är ju maxgränsen. Men men.. inte konstigt att det är ostabilt för dig!

Permalänk

Dom har höjt gränsen till 5500 meter
Det var därför dom ringde mig å frågade om jag ville uppgradera

Står även på deras hemsida

"Förutsättningar för att få tjänsten
Avstånd till stationen: mindre än 5,5 km
Telefonabonnemang: Analogt (ej ISDN och växelnummer)
Prefix- eller förvalskund hos annan: OK
Anslutning till första telefonjacket: Krav
"

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att de teknat upp dig på en tjänst på "upp till" 24Mbps?

Alltså kan du få någonstans mellan 0 och 24Mbps.

Ligger du och harvar mellan 1 och 12 så är det någonting som stör signalen fram till modemet intermittent och iom detta strular till dina värden i TP-test.

Alla som hållt på xDSL känner igen symptomen, jag lovar

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk

MM.....Det var ju den dom skulle uppgradera mig till.

Hade ju tidigare 10/1 i två år utan ett enda strul....Så alla problem kom ju efter uppgraderingen till "upp till 24mbit"

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrainingMan
Dom har höjt gränsen till 5500 meter
Det var därför dom ringde mig å frågade om jag ville uppgradera

Står även på deras hemsida

"Förutsättningar för att få tjänsten
Avstånd till stationen: mindre än 5,5 km
Telefonabonnemang: Analogt (ej ISDN och växelnummer)
Prefix- eller förvalskund hos annan: OK
Anslutning till första telefonjacket: Krav
"

Ehm.. nej det har dom inte 5500 meter är gränsen för att kunna få bredband från BBB. 3500meter är maxgränsen för att få upp till 24Mbit, men du får aldrig ut 24Mbit på det avståndet, du ska vara glad om du får ut över 12 på 3500m.

På över 3500meter kan man få 10/1 alt 2/1 lina. Så antingen bor du under 3500m från station eller så har säljaren ägt dig.

Permalänk

Säkerligen det senare då *S*

http://www.bredbandsbolaget.se/portal/PRIVAT_BREDBAND_DSL_BRE...

Jag hittade bara denna info om tjänsten när jag letade på deras hemsida....

Permalänk
Medlem

då ska jag inte köra uppgradera till 24 altså och fimpa 10 meters sladden till modemet och sätta modemet så nära första telejacket som möjligt med så kort tele kabel som möjligt och istället fixxa längre LAN kablar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Det som är så kul är ju att 90% av de som gnäller på BBB har telejack från urtiden och har suttit på telia 8Mbit (Som ju är sååå bra och har aldrig krånglat).. Problemet är bara det att har man en massa kass telekabel hemma och skall komma upp i maxhastigheter så tappar man länk hela tiden. Kan lova er att om ni täcknar telia 24/1 med samma förhållanden så kommer ni antingen få lika ostabil länk eller mycket lägre hastigheter.

Så vill man få en stabil uppkoppling så se över era telejack/ledningar före ni börjar skrika på att BBB suger snälla!

Sen är ju också fenomenet att man drar en 20meters telekabel till datorn för att modemet skall stå o blinka där istället för att ha en kabel på 20cm till modemet och sedan dra TP till datorn också ganska ironiskt.

PS.
Spelar inte så stor roll om ni har BBB's/Telia's telefoni om ni ställer basstationen till er trådlösa telefon på/i närheten av modemet. Det stör ut modemet ganska fint.

du har ju inte läst denna tråden alls ellerhur?. det märks.
för dinna dumma kommentarer kommer en efter den andra i denna posten.
jobbar inte för BBB möjligvis?

BBB har problem det är fakta och det är inte 90% kundens fel.
då jag har en hel del tekniska kunskaper och en fader som jobbar med el o. telefoni kopplingar.
så i vårat fall kan jag 100 procentigt säga att BBB är den felande länken.

Vad gäller BBB och alla andra förtag så borde de inte erbjuda dessa tjänster om nu kunden inte kan få ut det som den erbjuder.
falsk marknasföring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amerus
Vad gäller BBB och alla andra förtag så borde de inte erbjuda dessa tjänster om nu kunden inte kan få ut det som den erbjuder.
falsk marknasföring.

Men om det star upp till t.ex. 24 Mbit, betyder det inte att du ar garanterad 24 Mbit. De har ju garderat sig. (Jag vet inte om det var det du syftade pa iofs.)

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iroqouiz
Men om det star upp till t.ex. 24 Mbit, betyder det inte att du ar garanterad 24 Mbit. De har ju garderat sig. (Jag vet inte om det var det du syftade pa iofs.)

Som jag förstått det så felar deras telefoni också...

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Sen är ju också fenomenet att man drar en 20meters telekabel till datorn för att modemet skall stå o blinka där istället för att ha en kabel på 20cm till modemet och sedan dra TP till datorn också ganska ironiskt.

tel tråden får vara flera km men en tpkabel får max vara 100m vad är det du menar?
är det bara en bra teletråd så är det inget problem,
jag ser inte vad som är så ironiskt?

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
Sen är ju också fenomenet att man drar en 20meters telekabel till datorn för att modemet skall stå o blinka där istället för att ha en kabel på 20cm till modemet och sedan dra TP till datorn också ganska ironiskt.

tel tråden får vara flera km men en tpkabel får max vara 100m vad är det du menar?
är det bara en bra teletråd så är det inget problem,
jag ser inte vad som är så ironiskt?

Testa och kör med en 20meters telekabel mellan huvudjack och modem.. kör TP test då. Sen provar du TP test igen med en telekabel på 20cm och TP på 20 meter så kommer du garanterat märka skillnad. Telekablar suger och är känsliga, TP kablar är inte alls känsliga på det sättet och är hyffsat oberoende av längd på kabel.

Svårt att förklara, men provar du så kommer du garanterad märka skillnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amerus
du har ju inte läst denna tråden alls ellerhur?. det märks.
för dinna dumma kommentarer kommer en efter den andra i denna posten.
jobbar inte för BBB möjligvis?

BBB har problem det är fakta och det är inte 90% kundens fel.
då jag har en hel del tekniska kunskaper och en fader som jobbar med el o. telefoni kopplingar.
så i vårat fall kan jag 100 procentigt säga att BBB är den felande länken.

Vad gäller BBB och alla andra förtag så borde de inte erbjuda dessa tjänster om nu kunden inte kan få ut det som den erbjuder.
falsk marknasföring.[/B]

DU har inte läst alls vad jag har skrivit va?
Jag har INTE skrivit att det i DITT fall är DITT fel, jag har skrivit att de flesta som gnäller över sina hastigheter och flappande länk har fel på sin sida.. detta vet jag av erfarenhet. Och JA det är c:a 90% av fallen kundens fel.

Och om du själv inte jobbar på BBB tycker jag inte du skall utrycka dig om att det är fakta att de har stora problem eller inte för det har du inte en aning om.

Och som det står ovan.. 24/1 tjänsten är UPP TILL 24Mbit inte garanterade 24Mbit. Tycker du skall läsa på dig lite före du börjar komma med spydiga svar.

Permalänk
Medlem

Jag kan backa upp det Huttala säger. Det ÄR i 90% av fallen Kundens fel. Jag jobbar med saken, så jag VET.

Folk har de skummaste kopplingarna i sina hem..

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av huttala
[B]Testa och kör med en 20meters telekabel mellan huvudjack och modem.. kör TP test då. Sen provar du TP test igen med en telekabel på 20cm och TP på 20 meter så kommer du garanterat märka skillnad. Telekablar suger och är känsliga, TP kablar är inte alls känsliga på det sättet och är hyffsat oberoende av längd på kabel.

Svårt att förklara, men provar du så kommer du garanterad märka skillnad

det där är INTE sant.
jag hoppas du inte jämför en skarvsladd 20m & tp kabel!
teletråd är inte känslig en TPkabel är känsligare
tele tråden får vara flera km lång vad skulle 20m göra för skillnad?
om teletråden är av bra kvalite/rätt sort & jobbet görs på rätt sätt med rätt verktyg så blir det inte sämmre med teletråd därimot så blir det mycket finare inne i en lgh/villa

vad har du fått din info ifrån?

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

kapa min 10 meters tele lina och köpa LAN sladd = värt eller inte?

råder mycket delade meningar om det...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller hur 20 meter extra kan göra nån märkbar skillnad. Man har ju faktiskt redan flera hundra, ofta tusentals meter telekabel redan mellan telestationen och telefonjacket. Säger inte att det är fel men skulle nån kunna förklara det med annat än "det är bara så"?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det är inte telekabeln som ligger nedgrävd i backen jag pratar om utan den som sitter mellan mellanproppen och modemet.. och det gör skillnad tro mig.

Vart jag hört det ifrån?
Jag jobbar själv med bredband och vet hur det skall kopplas, hört det från personer som sitter och confar telestationerna.

The barf, köp en så kort telekabel som möjligt och sen drar du lång TP från modem till dator. Tror du mig inte, shoot your self.

Du kan även ringa div supporter och fråga om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Eftersom hastigheten blir lägre desto längre man har till stationen så är det klart att man ska hålla telesladden så kort som möjligt.

Vad gör 20 meter hit eller dit? Jadu, många leverantörer har satt en maxgräns.
Överskrider du denna med ynka 20 meter så är risken stor att du inte ens får beställa. Varför nu detta? Ja, det kan man ju diskutera.

Permalänk
Medlem

Varför tycker alla att Telia är så bra? Mina kompisars uppkoppling lägger ner flera gånger i veckan.

EDIT: För övrigt tror jag att det är så att BBB tagit åt sig för många kunder i och med uppköpet av Bostream.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Varför tycker alla att Telia är så bra? Mina kompisars uppkoppling lägger ner flera gånger i veckan.

EDIT: För övrigt tror jag att det är så att BBB tagit åt sig för många kunder i och med uppköpet av Bostream.

Det kan jag svara på direkt.. BBB har problem med kunder som blivit migrerade då de har använt andra system i stationerna än vad BBB gör. Men dom jobbar på det!