Permalänk

Mitt 8800gt går inte att klocka.

Hej!

Jag har ett riktigt jobbigt problem med mitt nya Inno3D 8800gt som jag fick från SHG.biz för en vecka sen. Det första är att kortet blir väldigt varmt och är högljutt och för det andra så kan jag inte klocka det utan att datorn stendör.

Tempsen ligger på 55-57c idle och ca 79-85c i load. I och med att det är ett av den nya sortens 8800gt-kort så kan man inte styra fäkten, den ligger på 100% hela tiden. Det kommer iofs fixas när min Accelero S1 kommer nästa vecka.

Men det största och mest irriterande felet är att jag inte kan klocka grafikkortet utan att datorn fryser till och måste resetas. Jag lyckas med liten överklock till 620/1550/920 och det funkar. Men så fort jag ökar något av det andra så stannar datorn upp under spelande/3dMark06 efter typ 1-3 minuter. Jag trodde att det kunde ha och göra med att kortet va så varmt och överhettades men sen kollade jag i Rivatuners loggfil och där står det att tempen ligger på 68c vid avbrottet (vid senaste försöket till klockning). Jag har provat att klocka både lite och mycket åt gången men inget hjälper. Man blir ju lite fundersam när man ser att många klockar till 720/1750/1000 utan problem.

Är det något fel på kortet eller gör jag något fel?

Tacksam för snabba svar då jag bara har 1 vecka kvar av ångerrätten.

Ps.
Jag har även bytt kylpastan på kortet men hjälpte inte heller. Arctic Silver 5-pasta lade jag på.

En polare köpte likadant kort från samma ställe och hans är mycket bättre. Tempsen ligger på typ 35-40 idle och 55 load ungefär. Han har visserligen inte försökt klocka än.

Visa signatur

Macbook - Intel Core 2 Duo 2.4ghz

Permalänk
Medlem

Hej
att ditt kort ger ifrån sig mer värme en din polares är troligtvis bara ren otur, likadana kort är i praktiken sällan likadana.
Vad menar du med att datorn fryser om du försöker klocka? (bluescreen/bilden fryser/datorn resettas)
Kan ha att göra med att grafikkortet käkar mer ström då den är överklockad och ditt nätagg är för svagt (så andra komponenter i datorn får för låg spänning). har du andra komponenter i datorn överklockade samtidigt? Testa i så fall att ställa ner dessa och kolla om det gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Tyvär, inget fel med ditt kort.

Vissa klockar bra andra inte.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

jag har också ett inno3d 8800gt 512mb på stock kylare, med fläkt på 60% så har jag ca 50c idle och 65c load, då har jag den klockad till 650/1900, och min processor till 2,8 från 2,4...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Corsair H110i | Asus ROG STRIX 1060 6gb | HyperX 16gb DDR4 | Phanteks P400 | Corsair CX550M | Samsung Ultrawide 34" |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ergoen
Hej
att ditt kort ger ifrån sig mer värme en din polares är troligtvis bara ren otur, likadana kort är i praktiken sällan likadana.
Vad menar du med att datorn fryser om du försöker klocka? (bluescreen/bilden fryser/datorn resettas)
Kan ha att göra med att grafikkortet käkar mer ström då den är överklockad och ditt nätagg är för svagt (så andra komponenter i datorn får för låg spänning). har du andra komponenter i datorn överklockade samtidigt? Testa i så fall att ställa ner dessa och kolla om det gör någon skillnad?

Tack för snabba svar allihopa!

Jag har bara min processor klockad till 3.2ghz men resten är original. Mitt nätagg är Earthwatts 500w som följer med Antec Sonata III och jag har bara en disk inkopplad så jag tror inte att det är för lite ström till kortet. Men jag ska prova att klocka ner prollen o se om det hjälper lite kanske.

Om jag fått ett dåligt kort som inte går o klocka så är inte det hela världen då jag först o främst inte köpte datorn för att spela på då jag redan har en 360, wii och ett par gamla nintendokonsoler hemma.

Bilden fryser när jag försöker klocka kortet och det enda som hjälper är att starta om datorn.

Och som jag skrev i förra inlägget så kommer min Accelero S1 nästa vecka plus Zalman minneskylare så då kommer nog kortet bli svalt och tyst. En Nexus 120 mm ska pryda kylaren och se till att det blir kallt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du provat att bara dra upp en klock i taget, mitt klarar inte av så hög shader medans jag har hög core klock, så prova ta en i taget tills du kommer till nått som inte fryser i atitool..

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mYrAns
Har du provat att bara dra upp en klock i taget, mitt klarar inte av så hög shader medans jag har hög core klock, så prova ta en i taget tills du kommer till nått som inte fryser i atitool..

Nae det har jag iofs inte provat än.
Ska prova lite när jag kommer hem från jobbet sen.

Har tidigare provat Rivatuner men laddade hem Ati Tool igår och där såg jag att man kan välja både 2D och 3D. Ska man dra upp alla till samma på både 2D och 3D??

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillstrumpa82
Om jag fått ett dåligt kort som inte går o klocka så är inte det hela världen då jag först o främst inte köpte datorn för att spela på då jag redan har en 360, wii och ett par gamla nintendokonsoler hemma.

Då är det igentligen ingen större mening att du överklockar ditt grafikkort, man tjänar ändå så pass lite i spel när man överklockar grafikkortet, observera att man endast tjänar en massa poäng i 3dmark vilket inte riktigt är samma sak som spelprestanda, så ifall du inte har behov av att bencha skiten ur kortet så ser jag ingen större ide att du överklockar grafikkortet, då du ändå verkar vara en konsoll människa.
Mvh// Mattias

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80