Nytt problem med Seagate 7200.11

Permalänk

Jag köpte 2st 7200.11 1.5TB från Dustin för ett tag sedan. En av diskarna kom fram DOA, bytte ut den och den nya "dunkar" emellanåt. Jag kör ena disken speglad av den andra (ej raid) så ska jag förlora någon data måste båda lägga av samtidigt. Dustin är ju snabba och RMA sköts ju med gratis frakt så jag klarar mig nog. Jag inbillar mig också att Seagate kommer lösa detta med att så småningom ge RMA kunder nya reviderade diskar, troligtvis ommärkt motsvarighet till ES modellen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte två stycken 7200.11 500GB diskar och satte upp en raid0. Efter en månad försvann den ena disken utan varning eller missljud och allt var borta

Fick en ny och har inte haft några mer problem ( på ~4 månader).

Man får väl ha i åtanke att det är rätt så billiga diskar och att sån skit händer.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag har 7st .11-diskar.

Vi får väl se vad som händer, men hittills verkar det mest vara hysteri bland folk (pa1983 verkar vara minst hysterisk).
Skulle man sätta upp en liknande tråd om de andra tillverkarna skulle folk som någon gång haft problem flockas till tråden och skriva "ja, jag hade en WD en gång, den dog. Aldrig mer!".
Vi får väl se som sagt, men dessa trådar brukar sällan ge något.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Mekaniska enheter som kostar nästan ingenting och samtidigt skall ha väldigt låga toleranser, redan där har vi ett motsatsförhållande.
Sen kombinerar vi det med under dimensionerade eller helt enkelt billiga/dåliga nätaggregat samt det faktum att sata kablar har osäker/dålig kontaktering så har vi grundplåten till diskkrasher.

Tror i grund och botten det även finns ett inslag av individbeteende hos slutkunderna, varför råkar vissa ut för krasher titt som tätt medans andra i stort sett klarar sig ifrån dem? Jag har haft ett flertal (läs betydligt fler än en normal användare) av både IBM's sk deathstar serie samt maxtor's "problematiska" diskar och hade inte värre felfrekvens på de diskarna än på några andra diskar.
Visst jag har råkat ut för ett antal diskkrasher men i de flesta fallen har det antingen rört sig om diskar som har varit doa/falerat strax efter leverans (fraktskador?) eller så har de helt enkelt fått utstå en usel driftsmiljö.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en Iomega extern disk med en Seagate ST350082 500GB disk i, lite annorlunda serienummer alltså men tror att dessa diskar enbart tillverkas för att användas i olika externa lådor. Har nog fortfarande öppet köp så funderar på hur man ska göra...

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en seagate disk i november men ångrade mig när jag såg att över hälften av användarna på prisjakt har haft problem med att de kraschat. Så köpte en Western Digital istället, nån hundring dyrare men min gamla western 120 gb har hållt i 5 år så

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag har 7st .11-diskar.

Vi får väl se vad som händer, men hittills verkar det mest vara hysteri bland folk (pa1983 verkar vara minst hysterisk).
Skulle man sätta upp en liknande tråd om de andra tillverkarna skulle folk som någon gång haft problem flockas till tråden och skriva "ja, jag hade en WD en gång, den dog. Aldrig mer!".
Vi får väl se som sagt, men dessa trådar brukar sällan ge något.

Kan bara hålla med.

Jag själv personligen har 8st i 24/7 drift och känner folk som har uppemot 30st, och INGEN av alla dessa diskar bråkar.

Tycker lite synd om Seagate som får onödigt mycket skit av folk som inte förstår tekniken bakom som alla skriker hårdvaru fel när så egentligen inte är fallet.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Har aldrig blivit sur på en disk som pajat, det har hänt mig några gånger men då har jag märkt att något är på gång och bytt disk i tid och bara förlorat några filer. Den mupp 7200.11 1TB jag hade bara dog av någon freak kortslutning på kretskortet. Den startade inte alls efter det. Har blivit paranoid efter det och kör tre 640 WD i raid och backup på extern disk nu. Det jag lärt mig av den här disken är i alla fall att backup är bra. Kommer nog köpa Seagate igen någon gång men inte 7200.11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkee
Har aldrig blivit sur på en disk som pajat, det har hänt mig några gånger men då har jag märkt att något är på gång och bytt disk i tid och bara förlorat några filer. Den mupp 7200.11 1TB jag hade bara dog av någon freak kortslutning på kretskortet. Den startade inte alls efter det. Har blivit paranoid efter det och kör tre 640 WD i raid och backup på extern disk nu. Det jag lärt mig av den här disken är i alla fall att backup är bra. Kommer nog köpa Seagate igen någon gång men inte 7200.11

Det där med kortis av kretskortet Påminner mig om en sak. Vill minans att en polare la en disk på cahssit nånstans rakt mot plåt med sidan neråt och det tog i några lödpugter och disken var på så klart Ops död disk hehe. Hört fler sånda historier med. Har själv sabbat ngåra diskar med felkoppalde molexar där jagi nte kollat så kablaran vart rätt hehe. Men men var skit gammla diskar så igen förlust i sig. I bland lär man sig hårda vägen.

Permalänk
Avstängd

Någon som vågar köpa "skit" från Seagate längre?

Jag gör inte det, never in hell.. kanske om dom har 10års garanti

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Är inte Seagate och Maxtor 2st HD tillverkare som man aldrig borde köpa ifrån?

Maxtor är kännda för att gå sönder och Seagate är inte dåliga på att förstöra för sig själva just nu.

Seagate äger maxtor numera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Någon som vågar köpa "skit" från Seagate längre?

Jag gör inte det, never in hell.. kanske om dom har 10års garanti

Längre garantitid innebär ju inte att det blir en bättre produkt, det innebär ju bara att företaget har en skyldighet att fixa den under tiden, oavsett hur många gånger den går sönder.

Tänk vad jobbigt att byta ut den hela tiden i 10års tid

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

En del av er har missförstått det här, det fel som åsyftas i nyhetsposten består i att disken vägrar starta efter att datorn varit avstängd eller har gått i viloläge. Har man datorn igång 24/7 så lär man inte råka ut för detta så lätt. Det har inget att göra med klickandet, som förmodligen är diskens firmware som kontrollerar disken efter dåliga sektorer medans den idlar. Angående seagates SMARTstatus så har alla seagatediskar jag ägt haft de där konstiga värdena, vad de betyder vet bara seagates ingenjörer.

Ett tips för att hitta en disk som strular är att gå in i windows systemadministration och titta under events på system events och sen sortera dem efter typ. Har man varningar från "disk" så kan det vara en ide att se upp.

Permalänk
Medlem

Som trogen seagate användare måste jag säga att jag kommer gå över till western när jag köper nästa hdd. Hoppas inte min Seagate 7200.11 500 gb failar snart..

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk

Min "hållde" i ca ett halvår sen börja den tjuta som f*n så skickat i den ny, har en ny snart på posten. 500 gb 7200.11 alltså

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk

Jag har ju sagt det helatiden "Jag litar inte på seagate" Jag litade ännu mindre på dem sedan de köpt upp Maxtor...

Permalänk

men hade ändå för mig att seagate skulle vara bra

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag har ju sagt det helatiden "Jag litar inte på seagate" Jag litade ännu mindre på dem sedan de köpt upp Maxtor...

Att du inte litar på dom kan du ju säga hur mycket du vill till dig själv Men du får väl säga till alla andra att man inte ska lita på dom istället om du ska ha rätt att säga något med "vad var det jag sa .... "-uttalande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aj aj

Visa signatur

Q9450 | Gigabyte GA-X48-DS5 | XFX GTX260 | Dominator 4GB 8500 | Samsung Spinpoint 1TB | Corsair TX 750w | Antec P182B | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Windows XP x64 Edition

Permalänk
Medlem

Min 500GB 7200.11 rasade väldigt olägligt mellan byte av backup-diskar... Krask.
Helt spontan död när jag stängt av datorn och knäppte på den igen, hittades aldrig av BIOS igen. 5 månader gammal, inga tecken på fel innan heller.

Blir bara WD för mig nu tills de tar tillbaka sin 5 års garanti och fixar diskarna.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Längre garantitid innebär ju inte att det blir en bättre produkt, det innebär ju bara att företaget har en skyldighet att fixa den under tiden, oavsett hur många gånger den går sönder.

Tänk vad jobbigt att byta ut den hela tiden i 10års tid

Självklart blir dom inte bättre men man får ny ifall (eller när) dom kraschar...

Fast man ska nog köra med säkra kort och köpa WD eller Samsung

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Lite synd för seagate har alltid varit kvalitet i mina ögon.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Självklart blir dom inte bättre men man får ny ifall (eller när) dom kraschar...

Fast man ska nog köra med säkra kort och köpa WD eller Samsung

Jovisst, ny får man ju alltid, men problemet är ju att man helst vill att datan inte ska försvinna spårlöst eller vad man ska säga Byta ut disken är ju det minsta bekymret.

Jag ser WD eller Hitachi som enda säkra alternativet idag, jag har ALLTID varit med seagate annars (sen 99), fram till andra halvåret i år så har segate gått i graven i mina ögon vilket är mycket tråkigt.
Samsung kan jag inte lita på riktigt då många i forumet här och på andra ställen har problem med dom.
Men WD håller jag med om!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Mitt förtroende för Seagate sjunker alltmer. Men vilken hårddisktillverkare kan man lita på? Western Digital?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Seagate äger maxtor numera.

Ok det var dom som köpte Maxtor då.. Ja nu har man all skit på en plats.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

tror min 750gigare är x.10 men borde nog kolla för säherhets skull.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ni som förlorat 7200.11 diskar till att den inte synts efter uppstart eller att den synts men disken varit 0 gigabyte stor, vilket OS kör ni och i vilket läge körde ni disken i?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Ni som förlorat 7200.11 diskar till att den inte synts efter uppstart eller att den synts men disken varit 0 gigabyte stor, vilket OS kör ni och i vilket läge körde ni disken i?

En bekants 500gb 7200.11 slutade bara fungera så att den helt enkelt inte hittas av datorn. Helt utan förvarning. Han körde Windows XP är jag nästan helt säkert på...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Mina 6 diskar kördes i RAID 3 av dem dog helt plötlsigt!

Fasen vad förbannad man blev!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Köpte två stycken 7200.11 500-gigare i somras, båda havererade efter 3-4 månader med några veckor emellan (upptäcktes inte längre i bios). En ligger fortfarande kvar hos DB på retur, får se om man får tillbaka den nångång... i framtiden.

Som ersättningsdisk var jag dum nog att köpa en 7200.11 1-terrabytare. Den har "bara" problemet att den låser sig i kanske 20 sekunder varje gång cachen flushas när inga läsningar har skett på ett tag...

Tror bestämt att det blir ett annat märke nästa gång.

Visa signatur

Ungos