Permalänk
Medlem

Jag jobbar hos en annan ISP på L3 och fick ett diagram av min kollega om ni är intresserad av looking glass och vilka Com Hem peerar med.

Permalänk

Ja nu suger det riktig getsnase i Stockholm. Kan inte spela ett enda jävla skit och har en hastighet på 10mbit istället för 24 om jag har superdupertur.
Pingen kan man ju rakt av stoppa upp i arslet och även tanken på att ens starta ett spel kan man så att säga flusha ner i toaletten.

Bor i Huddinge och det är rent utsagt förjävligt här, alla vänner med comhem i närliggande områden har problem även dem.

Jävla bajs är fan det enda jag kan säga. Bajs, bajs, bajs.

Permalänk
Medlem

Måste gnälla lite igen

Fick mail i November om att jag nu kan beställa tjänsten 50mbit! Ringde men de visste inget om det. och sa att jag får vänta tills 9e December. Ringer den 5e december för att beställa så jag får allt till den 9e. Får grejorna den 8e. Ringer supporten den 10e då det inte funkar. Nu säger de att det ska kopplas in den 21a Januari! De ska kolla och återkomma. Ingen återkommer så ringde de nu då varken tele, tv eller bredband funkar och nu säger de att jag får vänta till tidigast den 26e Januari men de kan inte lova något. Varför skickar de ut grejor och varför vet aldrig någon något? Så less då jag väntat på tjänsten i över 2 månader redan.

GOTT NYTT! (lite sent men hellre sent än inte alls)

/Rob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walle_sthlm
Phunky, hur ser det ut i Stockholm?
Hann de klart med uppdateringen till 50 mbit?
För tillfället är min lina knappt användbar.
Det kan ta timmar tills modemet blivit tilldelad en ip adress.

Går ej att svara på rak arm utan att veta vart du bor. 90% av comhem stockholm utanför f.d. upcnätet är klart vad jag vet. Bara 10% i f.d. upcnätet är klart men mycket händer ju nu i jan och början av feb för att fixa detta. Ska vara klart då om tidsplanen håller.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Har en fråga som kanske Phunky kan svara på. Sedan jag fått mitt EPC2607 modem, har jag problem med att det startar om då och då. Ibland kan det gå dagar emellan, ibland startar det om flera gånger per dag. Är online igen efter en halv minut eller så, men väldigt frustrerande om man spelar eller pratar i telefon. Omstarterna händer tydligen även när jag inte använder linan. Är det fel på modemet, eller kan det vara andra fel? Har inga problem med hastigheten när det fungerar.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Jag undrar varför området där jag bor alltid är så låg prioriterat när det gäller uppgraderingen av tjänster. Tog lång tid innan jag fick 10Mbit upload och nu sitter jag och väntar på 50Mbit download.

Om det nu stämmer att ca 90% av Stockholm är klart för 50Mbit.

Permalänk
Medlem

Kabelkillen: Skulle nog tro på modemfel om hastigheten fungerar allt som oftast. Skadar aldrig att få det utbytt. Kan ju vara mjukvarurellaterat och fel i nätet också men isf kvarstår ju felet om du får det utbytt. Tycker inte andra här klagat på sina 50/10modem så mjukvarurellaterat känns nästan uteslutet. Så sporadiskt är nog också svårt att påvisa ett fel i nätet också.

poserdonut: Som sagt så hoppas man på slutet av jan för comhem sth och mitten av feb för hela f.d. upcnätet så håll ut. Vet ej hur man prioriterar. Så är det väll med allt. ågon måste bli sist

Ni som hade 64QAM i upstream i Göteborg men INTE kunde boka 24/10 eller 50/10. Har ni testat senaste dagarna? Kolla gärna igen på deras hemsida. Som sagt märkligt om det fortfarande inte går!

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Sedan jag fått mitt EPC2607 modem, har jag problem med att det startar om då och då. Ibland kan det gå dagar emellan, ibland startar det om flera gånger per dag....

Händer strax norr om älven i göteborg också.
Motorola sb5100e och sc epc2434.

Tror inte det beror på fel i nätet, brukar ha bra fart på skiten precis innan det händer men även precis efteråt.

Kan det va nåt comslem gör för att modemen skall "bootas" om?
Modemet letar efter mjukvaru-uppgradering varje gång den kopplar upp, eller byte av ip?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni som hade 64QAM i upstream i Göteborg men INTE kunde boka 24/10 eller 50/10. Har ni testat senaste dagarna? Kolla gärna igen på deras hemsida. Som sagt märkligt om det fortfarande inte går!

Fick 64QAM samtidigt som kabelkillen i Göteborg och jag har fortfarande varken fått 10 upp eller 50 ned. Det var i... November, var det va? Ändå är vi på gränsen till grannar Åtminstone funkar det inte på hemsidan. Drar mig för att ringa eftersom supporten verkar gå efter samma system och det är meningslöst att fråga om de vet någonting. Precis som det varit de senaste 18 månaderna

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Testade att koppla in en dator i var port på 50/10 modemet...
Dvs, en i 10/100 porten och en i 10/100/1000 porten...
Får ett ip på var dator och allt funkar fint.

Är det "okej" att köra på detta sättet eller kan det ställa till problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raven6666

Kan det va nåt comslem gör för att modemen skall "bootas" om?
Modemet letar efter mjukvaru-uppgradering varje gång den kopplar upp, eller byte av ip?

Det enda jag vet KS kan göra är att lägga om abbonemanget, men en omstart ska få modemet att kolla så det har senaste profilen jao...

Permalänk

Fick 50 MBit nyss. Körde ett test på bredbandskollen och jag är mkt nöjd:

Sjukt att du fortfarande inte har fått något jamie? Ringt dit och klagat nått?

Permalänk
Medlem

Varför får man alltid olika svar när man ringer comhem? Alla mina tjänster låg nere men nu funkar tvn och nu säger de att allt ska funka men de hittar ingen felamnälan som jag gjorde tidigare i veckan. Skit otrevligt as fick man snacka med också. Så jäkla surt att man inte har något bättre alternativ. Comhem är suger verkligen så sjukt hårt och många som jobbar där är riktiga skämt...
Så jävla lack att de aldrig får ordning på bitarna och att det alltid är personalen som felar inte tjänsten.

/R

Permalänk
Medlem

Nu blev det väldigt lustigt här.

Jag har haft 64QAM på uppström väldigt länge men inte kunnat beställa extra upphastighet.
Nu plötsligt så har jag bredband XL 50/10 i listan med tillgängliga tjänster, men fortfarande inte extra uppström på någon annan.

Beställde iaf tjänsten, får se hur det går.

Permalänk
Medlem

Använder mig av Comhems XL 50mbit tjänst. Det nya modemet är ju inte trådlöst så därför fick det bli en D-link DIR-655. Jag blir helt galen!

Den kopplar ner det trådlösa nätverket var 5e minut... Har fått routern utbytt en gång men fortfarande samma fel.

Ser alltså ut att vara ett fel hos Comhem! Är det något som någon annan känner igen? Något man ska tänka på vid uppkoppling med router hos Comhem?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Använder mig av Comhems XL 50mbit tjänst. Det nya modemet är ju inte trådlöst så därför fick det bli en D-link DIR-655. Jag blir helt galen!

Den kopplar ner det trådlösa nätverket var 5e minut... Har fått routern utbytt en gång men fortfarande samma fel.

Ser alltså ut att vara ett fel hos Comhem! Är det något som någon annan känner igen? Något man ska tänka på vid uppkoppling med router hos Comhem?

har faktiskt också sättt problem med min frus trådlösa, lägger ner titt som tätt. har inte orkat bry mig för min dator funkar perfekt har kopplat in min dator i 1gb porten och routern i 10/100 kontakten. så inte bara jag som har problem trodde det var min router som var paj.

Permalänk
Medlem

Testa utan routern. Bryts uppkopplingen då = fel hos comhem. Bryts det inte då så fel på routern. Enkelt att testa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Putana:
Nej inte bara du som har problem. Har läst om andra som har haft samma problem men jag hittar aldrig någon som har skrivit om sin lösning. Riktigt irreterande.

Phunky:
Måste ha routern inkopplad för att köra trådlöst... Så på det sättet går det inte att testa.

En annan sak jag har tänkt på. Många av er säger att ni anänvder både 100/10 porten och 1000 porten på modemet? Det fungerar INTE för mig. Comhem säger också att det inte ska gå då de bara skickar ut en IP? Något jag har missat här?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frostfield, från supporten: “Det finns tvärr ingen möjlighet att byta upp till 24/10mbit. Vi håller på att utöka nätet och det är pågående och det kommer inte påverka din nuvarande hastighet. Håll dig informerad så skall snart 50mbit vara tillgänglig.” (2:e november 2008)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Putana:
Nej inte bara du som har problem. Har läst om andra som har haft samma problem men jag hittar aldrig någon som har skrivit om sin lösning. Riktigt irreterande.

Phunky:
Måste ha routern inkopplad för att köra trådlöst... Så på det sättet går det inte att testa.

En annan sak jag har tänkt på. Många av er säger att ni anänvder både 100/10 porten och 1000 porten på modemet? Det fungerar INTE för mig. Comhem säger också att det inte ska gå då de bara skickar ut en IP? Något jag har missat här?

Tror tanken med Phunkys svar var att du skulle testa köra utan routern (alltså inte trådlöst) för att se om du fortfarande blir nerkopplad var 5:e minut.
Blir du fortfarande det så har du ju iaf kommit lite närmare för att kunna skylla allt på ComHem.
Blir du inte det så skulle jag nog rekommendera en firmware-uppgradering av routern (har en likadan och ComHem 50/10 och har inga problem alls än så länge...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Du får 4 IP när du har XL50. Dock för att få IP genom gigabit porten så måste ditt nätverkskort klara 1 gigabit också. Dvs fungerar det inte så testa med en dator med gigabit kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knuggen
Du får 4 IP när du har XL50. Dock för att få IP genom gigabit porten så måste ditt nätverkskort klara 1 gigabit också. Dvs fungerar det inte så testa med en dator med gigabit kort.

Vart kommer den informationen ifrån? Gbit interface är vanligen (läs: alltid) bakåtkompatibla. Dvs pluggar du in ett 10 eller 100mbit kort så kommer den känna av det och synka i den hastigheten.
Om man får ett IP av dhcp servern eller ej borde inte ha nånting att göra med vilken hastighet man har mellan sin utrustning och modemet.

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med comhem just nu. Men vi hade rätt stora problem innan jul, men de var för att dem fixade så vi kunde ha 50mbit/s!

just nu får jag ut 27Mbit/s av mitt 24! Galet bra!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Avstängd

Sitter i Comhem´s telefon kö nu för att se om jag kan beställa 50/10mbit. Har som sagt haft 24/10 i ett år nu (bor på hisingen/göteborg). ah 53 pers i kön innan mig, aja skulle vara kul om det går att beställa iaf

*jahopp tjejen på abonemangs frågor:

"kan tyvärr inte se villka olika abonemang du kan beställa, men jag ser att du har 24/10mbit nu, jag kan koppla dig till support för bredband så kanske dem kan se det, vänta lite..."

...du är nu placerad som nr 51 i kön...

jaha får vi se om nästa ljushuvud kan klara av att se om jag kan beställa 50/10 :S

** näehäe.... "det är inte uppgraderat för 50mbit där du bor än, testa att ring i februari"

jahaopp :S

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Med tanke på att största delen av Göteborg verkar vara uppgraderad vid det här laget tycker jag de borde kunna säga lite mer precist vad de har för schema för de kvarstående kvarteren? Det kan ju inte röra sig om speciellt många nu. Speciellt inte de som inte ens fått 10 upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara älskar comhem.

som ni ser nedan så beror mina fel på min sladd mellan modemet och uttaget ...

Mätresultat 16 december 2008, 20:01
SKICKA 9,6 Mbit/sek
TA EMOT 5,5 Mbit/sek
SVARSTID 6 msek
MÄTSERVER Stockholm

Mätresultat 17 december 2008, 20:16
SKICKA 9,3 Mbit/sek
TA EMOT 13,2 Mbit/sekFÖRVÄNTAT 24,0 Mbit/sek
SVARSTID 6 msek
MÄTSERVER Stockholm

Mätresultat 18 december 2008, 08:40
SKICKA 8,7 Mbit/sek
TA EMOT 23,7 Mbit/sek <------- rätt hastighet kl 08.40 på morgonen
SVARSTID 3 msek undra vad det beror på.
MÄTSERVER Stockholm

Mätresultat 8 januari 2009, 18:06
SKICKA 10,7 Mbit/sek
TA EMOT 11,8 Mbit/sek
SVARSTID 6 msek
MÄTSERVER Stockholm

men detta är iofs efter jag bytt till ny kabel som dom skickade. (komiskt)
och så håller det bra varje kväll mellan 17-16 till 22 på kvällen all annan tid är det bra.

Ringt dem igen, säger att dem INTE har några belastingsproblem.
Vad ska man göra?

Sen kan man inte traca för det är låst i modemet och går inte att läsa upp säger dom ....undra varför?

Undra varför?

sen har jag en fråga.

Man kan ju beställa 50/10 dom garanterar upp till 25 ?? har jag missat något? ska man betala flera 100kr mer för garanterat 1 mbit mer? Är inte det kanska roligt så säg

tack för mig

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Låter såklart som belastning Ljunki. Det är upp till 50mbit de menar. Vet inte vart du läst eller uppfattat fel. Intervallet det inte får gå under på högbelastningstid är 25mbit. Får man knappt över 25mbit på sin 50/10 beror det troligen inte på kapacitetsfel heller för den delen.

Tracert vet jag också om att det ej fungerar på trådlösa modemet men så är det med den mjukvara de kör just nu och går ej att komma runt. Fungerar prima på andra modem så knappast något de med vilja gjort för att hindra folk att se något. En tracert visar inte direkt om det är belastat heller för den delen. Dina tptest ser bra mycket mer bevisande ut. Är det ens klart för 50/10 där du bor? Om inte så lär det bli bättre efteråt iaf.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, jag kör via sladd till den stationära helt utan problem. Det är den bärbara trådlösa som kopplar ner. Har testat med sladd till den också helt utan problem.

Har även den nyaste firmwaren, samma problem Blir så less...

Citat:

Jasså! Det var något nytt. JÄVLA Comhems support. De har Noll koll, har pratat med 2 olika som har gett mig samma svar = 1 ip adress. Tappade bakom en vagn, bortglömda, utstötta, fossiler, hela bunten. De slutar aldrig förvåna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Låter såklart som belastning Ljunki. Det är upp till 50mbit de menar. Vet inte vart du läst eller uppfattat fel. Intervallet det inte får gå under på högbelastningstid är 25mbit. Får man knappt över 25mbit på sin 50/10 beror det troligen inte på kapacitetsfel heller för den delen.

Tracert vet jag också om att det ej fungerar på trådlösa modemet men så är det med den mjukvara de kör just nu och går ej att komma runt. Fungerar prima på andra modem så knappast något de med vilja gjort för att hindra folk att se något. En tracert visar inte direkt om det är belastat heller för den delen. Dina tptest ser bra mycket mer bevisande ut. Är det ens klart för 50/10 där du bor? Om inte så lär det bli bättre efteråt iaf.

såg att jag skrev fel

" Man kan ju beställa 50/10 dom garanterar upp till 25 ?? "

ska givetvis vara

"Man kan ju beställa 50/10 men dom garanterar bara 25 ?? "

förtydligande hur jag menar.

jag har 24/10.

men om jag skulle leka med tanken att beställa 50/10 , så är det ju inte garanterat att jag får mycket bättre uppkoppling med 50/10 eftersom dom bara garanetar max 25 mbit

som det står

-vi har nu infört hastighetsintervaller (t ex 25-50 Mbits/s ) och hastighetsgaranti där vi garanterar hastigheten inom intervallen.

Men vist jag skulle ju som sämst få min bästa hastighet som jag har nu. Det är ju en applåd för comhem.
Men erfarenheten med comhem är att dom inte skulle kunna hålla det, inte en chans.

När jag beställde 24/10 lovade dom att dom inte hade belastnings problem.
Men man kan ju inte få allt...

Men jag får ju också en del loss när jag spelar på kvällarna i och med belastningarna, hade varigt kul å se vart dom uppstår.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ljunki
såg att jag skrev fel

" Man kan ju beställa 50/10 dom garanterar upp till 25 ?? "

ska givetvis vara

"Man kan ju beställa 50/10 men dom garanterar bara 25 ?? "

förtydligande hur jag menar.

jag har 24/10.

men om jag skulle leka med tanken att beställa 50/10 , så är det ju inte garanterat att jag får mycket bättre uppkoppling med 50/10 eftersom dom bara garanetar max 25 mbit

som det står

-vi har nu infört hastighetsintervaller (t ex 25-50 Mbits/s ) och hastighetsgaranti där vi garanterar hastigheten inom intervallen.

Men vist jag skulle ju som sämst få min bästa hastighet som jag har nu. Det är ju en applåd för comhem.
Men erfarenheten med comhem är att dom inte skulle kunna hålla det, inte en chans.

När jag beställde 24/10 lovade dom att dom inte hade belastnings problem.
Men man kan ju inte få allt...

Men jag får ju också en del loss när jag spelar på kvällarna i och med belastningarna, hade varigt kul å se vart dom uppstår.

Du har idag 24/10 men får knappt ut 10mbit?

Då är det ju bättre att beställa 50/10 eftersom de Garanterar 25mbit, och det kostar ju lika mycket som 24/10 så det vore ju dumt att inte uppgradera.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.