ATI äger nVidia, iaf lite :)

Permalänk
Medlem

Själv anser jag att man ska jämföra vilken prestanda som levereras och till vilket pris. Vad som finns under skalet skiter jag blankt i (t.ex. antal kärnor). Likaså vad som står på skalet (nvidia eller ati). Varför ska det behöva vara krångligare? Kan bara inte förstå det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Själv anser jag att man ska jämföra vilken prestanda som levereras och till vilket pris. Vad som finns under skalet skiter jag blankt i (t.ex. antal kärnor). Likaså vad som står på skalet (nvidia eller ati). Varför ska det behöva vara krångligare? Kan bara inte förstå det.

Håller helt med, ta det som passar din plånbok så du får mest prestanda. Jag tog 4870 för 1150:- istället för GTX260 för 1400-1500 eftersom de har typ samma prestanda.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Hjälpsam

...
Höll på att glömma § 13, skriv inte i fyllan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Tänker nedan förklara för folk som inte förstår hur man inte kan jämföra GTX295 och 5870 med varandra. Bli inte avskräckta av att det är så lång text för den är action

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk

Jo såhär nu tänkte jag klargöra detta. Spel och många andra apps funkar ofta dåligt med tre gpu:er, man får inte ut så mycket av det sista och pris/prestanda sjunker. Alltså är två kärnor ofta optimalt. Detta är min åsikt, och andra tycker olika. Det finns folk som tycker att en kärna/gpu är bäst av en eller flera anledningar. Det finns folk som tycker att tre kärnor/gpu är bäst och det finns folk som tycker att sjuttielva gpu:er är bäst. Helt beroende på vad man ska göra med gpu:erna (vissa foldar, vissa kör photoshop, vissa spelar osv) men dessutom har det att göra med hur man tänker. Man kanske är rädd att köra CF eftersom man inte vill riskera att det spelet/applikationen man spelar skalar dåligt osv osv.

Tänkte göra en jämförelse utifrån olika åsikter som folk har.

Det finns flera scenarion för en köpare:
1. Killen heter Pelle Jönsson och vill ha ett singelkort eftersom han är rädd för microstuttering (när två GPU:er inte funkar ordentligt ungefär).
2. Tjejen heter Lisa Lattjo och vill ha ett singelkort eftersom hon är rädd för att spel inte ska skala bra med flera GPU:er.
3. Killen heter Kurt Adolfsson och vill ha hög prestanda i nya spel som då ofta stödjer CF/SLi. Eller så tycker han att CF/SLi är bra och ger bättre prestanda per krona jämfört med om man köper en gpu. Och så är han kritisk till fler än 2 gpu:er. Hans önskemål passar alltså perfekt in i att köpa 2 gpu:er. Så han köper ett dubbelkort eller två enkelkort för att använda CF/SLi.
4. Tjejen heter Mathilda Blomkvist och kör benchmarks för att slå rekord och tycker att tre gpu:er skalar bäst. Hon köper ett trippelkort/tre enkelkort till SLi/CF.
5. Tjejen heter Maria Persson och foldar. Där ska man ha så många gpu:er som möjligt och tänker då köpa fyra stycken.

Så. TheJerk säger att han ska ha något som ger bäst prestanda för 3k. Vi säger att han spelar spel som skalar bra med två GPU:er. Då ska man såklart jämföra nVidias kort med två GPU:er för 3k med ATi:s kort som har två GPU:er för 3k eftersom det är det som passar bäst. Vi säger att TheJerk har mobo med stöd för CF, då kan man ta med två enkelkort från ATi för 1,5k styck i räkningen också, eller om TheJerk har mobo med stöd för SLi, då kan man ta två enkelkort från nVidia för 1,5k styck och jämföra med dem också.
Det finns inte en tanke på att köpa ett kort som har en gpu eftersom det inte passar honom. Precis som i Kurts fall (nummer 3).
Dessutom så finns det trippelkort för 3k som funkar bra i de flesta apps. Detta passar inte honom heller eftersom de spel han tänker spela inte passar bra i tre GPU:er (eller av annan anledning). Alltså jämför varken Kurt eller TheJerk med något annat än dubbelkort/enkelkort i CF/SLi.

På samma sätt så jämför ingen annan (av de fem jag listade) kort som har olika kärnor med varandra, eftersom ett visst antal kärnor känns olika bra för olika personer. Matilda Blomkvist som hade behov av tre kärnor och jämför alltså tre gpu:er mot varandra på olika kombinationer/märken/kort osv osv.

Anledningen till att jag skriver detta är för att det är för många som inte förstår detta, och då skriver jag detta en gång för alla och kan copy/pasta detta i framtiden till nytt folk som inte förstår. Eller bara länka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
...

Haha fan jag missade =P

Permalänk
Avstängd

Komplett har skickat mitt tracknummer till Sapphire HD5870 grafikkort trots att kortet inte ska komma förrens 2009-10-23 egentligen, men jag får mitt redan nu eller rättare sagt nästa vecka då det är helg nu

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498317

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Tänker nedan förklara för folk som inte förstår hur man inte kan jämföra GTX295 och 5870 med varandra. Bli inte avskräckta av att det är så lång text för den är action

Jo såhär nu tänkte jag klargöra detta. Spel och många andra apps funkar ofta dåligt med tre gpu:er, man får inte ut så mycket av det sista och pris/prestanda sjunker. Alltså är två kärnor ofta optimalt. Detta är min åsikt, och andra tycker olika. Det finns folk som tycker att en kärna/gpu är bäst av en eller flera anledningar. Det finns folk som tycker att tre kärnor/gpu är bäst och det finns folk som tycker att sjuttielva gpu:er är bäst. Helt beroende på vad man ska göra med gpu:erna (vissa foldar, vissa kör photoshop, vissa spelar osv) men dessutom har det att göra med hur man tänker. Man kanske är rädd att köra CF eftersom man inte vill riskera att det spelet/applikationen man spelar skalar dåligt osv osv.

Tänkte göra en jämförelse utifrån olika åsikter som folk har.
Vi antar att nVidia ger mer prestanda per kärna än vad ATi gör. Vi antar att det alltid är så oavsett vad man kör. Detta för att göra det lättare.

Det finns flera scenarion för en köpare:
1. Killen heter Pelle Jönsson och vill ha ett singelkort eftersom han är rädd för microstuttering (när två GPU:er inte funkar ordentligt ungefär). Han väljer då nVidia eftersom de ger mer pris/prestanda än ATi.
2. Tjejen heter Lisa Lattjo och vill ha ett singelkort eftersom hon är rädd för att spel inte ska skala bra med flera GPU:er. Hon väljer då också nVidia eftersom de ger bättre pris-prestanda-ratio än ATi.
3. Killen heter Kurt Adolfsson och vill ha hög prestanda i nya spel som då ofta stödjer CF/SLi. Eller så tycker han att CF/SLi är bra och ger bättre prestanda per krona jämfört med om man köper ett kort. Och så är han kritisk till fler än 2 gpu:er. Hans önskemål passar alltså perfekt in i att köpa 2 gpu:er. Så han köper ett dubbelkort eller två enkelkort för att använda CF/SLi. Då väljer han nVidia eftersom de har bättre dubbelkort än ATi.
4. Tjejen heter Mathilda Blomkvist och kör benchmarks för att slå rekord och tycker att tre gpu:er skalar bäst. Hon köper ett trippelkort/tre enkelkort till SLi/CF och väljer då nVidia eftersom de ger bättre pris/prestanda än ATi.
5. Tjejen heter Maria Persson och foldar. Där ska man ha så många gpu:er som möjligt och tänker då köpa fyra stycken. Hon väljer nVidia framför ATi eftersom nVidias kort ger bättre pris/prestanda.

Så. TheJerk säger att han ska ha något som ger bäst prestanda för 3k. Vi säger att han spelar spel som skalar bra med två GPU:er. Då ska man såklart jämföra nVidias kort med två GPU:er för 3k med ATi:s kort som har två GPU:er för 3k eftersom det är det som passar bäst. Vi säger att TheJerk har mobo med stöd för CF, då kan man ta med två enkelkort från ATi för 1,5k styck i räkningen också, eller om TheJerk har mobo med stöd för SLi, då kan man ta två enkelkort från nVidia för 1,5k styck och jämföra med dem också.
Det finns inte en tanke på att köpa ett kort som har en gpu eftersom det inte passar honom. Precis som i Kurts fall (nummer 3).
Dessutom så finns det trippelkort för 3k som funkar bra i de flesta apps. Detta passar inte honom heller eftersom de spel han tänker spela inte passar bra i tre GPU:er (eller av annan anledning). Alltså jämför varken Kurt eller TheJerk med något annat än dubbelkort/enkelkort i CF/SLi.

På samma sätt så jämför ingen annan (av de fem jag listade) kort som har olika kärnor med varandra, eftersom ett visst antal kärnor känns olika bra för olika personer. Matilda Blomkvist som hade behov av tre kärnor och jämför alltså tre gpu:er mot varandra på olika kombinationer/märken/kort osv osv.

DÄRFÖR är det dumt att jämföra ett GTX295 med ett 5870. De passar olika personer. Får dra en biljämförelse också för att förenkla:

Tänk om du är ute efter en miljöbil. Du väljer mellan audi och volvo som har kommit med varsin ny miljöbil. De är exakt lika miljövänliga. Vi säger att du också prioriterar maxhastighet och väljer därför audi (som exempel). Men du ville ha en miljöbil så du väljer inte porschen (som inte är miljövänlig alls) fastän den är snabbare. Däremot finns det folk som inte förstår att man inte kan jämföra porsche med audi. De säger att porsche är bäst för den är snabbast och kan inte fatta alls varför man köper en audi och förstår inte varför jämförelsen inte är rimlig. Problemet med porschen är då såklart att den inte är miljövänlig.

Audi = 5870 (en GPU)
Volvo = GTX285 (en GPU)
Porsche = GTX295 (två GPU:er)

Man väljer utifrån behov, och eftersom vissa har behov av en miljövänlig bil som samtidigt är snabb medan vissa bara bryr sig om snabbheten. Alltså ska man inte jämföra ett GTX295 med ett 5870 eftersom de passar olika personer.

Anledningen till att jag skriver detta är för att det är för många som inte förstår detta, och då skriver jag detta en gång för alla och kan copy/pasta detta i framtiden till nytt folk som inte förstår. Eller bara länka.

För det första tycker jag det är fantastiskt kul att Nvidia slår ATI i alla dina scenarion. Det gör att poängen med det hela tynar bort en hel del.

För det andra håller jag delvis med dig. Visst ska man kolla upp hur korten presterar i ditt favoritspel innan du inhandlar. Men samtidigt spelar det ingen roll om kortet har 1 ELLER 2 kärnor SÅLÄNGE det presterar bäst i ditt favoritspel. Då är det pris/prestanda som avgör, och inte antal kärnor.

Tycker du snurrar till det mer än att förenkla (som tydligen var din avsikt). Din biljämförelse är helt åt skogen (hint: man kan jämföra porsche med audi baserat på dina argument).

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Komplett har skickat mitt tracknummer till Sapphire HD5870 grafikkort trots att kortet inte ska komma förrens 2009-10-23 egentligen, men jag får mitt redan nu eller rättare sagt nästa vecka då det är helg nu

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498317

Se bara till att göra en minireview!!! Det är en order soldat!

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Alla ATi fanboys är så glada nu ^^ TYcker ni borde lugna ner er lite va? Kasta smuts på Nvidia å ladda upp löjliga filmer m.m, vilka är mest patetiska här? Tyvärr Ati fanboy'sna

Jag blev missnöjd med 5870 efter all hypning så trodde jag att det ialf skulle ge mera än 10fps+ mer än ett GTX295. Tänk att dom testar 5870 i CF mot ett ensamt GTX295.... =/.......jag tror nog att GTX300 kommer att komma med en _HELT_ ny teknik df det tar längre tid för Nvidia att utveckla och dom gör jobbet rätt.....Så som Riktigt stöd för 3D vision och att physxen kan hantera tusentals olika rörelser och olika unika explosioner på en och samma gång....Fast som sagt detta är bara en tanke som jag har forskat i genom att hålla kontakten med Nvidias support då och då...Man får lite svar om man frågar snällt

finns en som kallar sig stanbony på youtube, som redan gör narr av 5870.. vilken jubelidiot

palla hålla på fram och tillbaka och tjafsa om ati/nvidia egentligen.. inget kort kommer ju prestera dåligt på något sätt, det är ju abra folk som ska ha det bästa av det bästa.. dock har man ju själv redan ebställt 2 5870, kommer runt nsäta vecka.. (:

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
En_cool_kille_som_gillar_nvidia (12p) @ lunarstorm?

Sj tar jag det som har bäst pris/prestanda.

@lakey: du vet att det vara beta drivisar va??

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Se bara till att göra en minireview!!! Det är en order soldat!

Ska försöka, det blir lite tester i benchmark och speltester

[Edit]

Film av Sapphire och lite levande bilder på Vapor-X i slutet av filmen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
För det första tycker jag det är fantastiskt kul att Nvidia slår ATI i alla dina scenarion. Det gör att poängen med det hela tynar bort en hel del.

För det andra håller jag delvis med dig. Visst ska man kolla upp hur korten presterar i ditt favoritspel innan du inhandlar. Men samtidigt spelar det ingen roll om kortet har 1 ELLER 2 kärnor SÅLÄNGE det presterar bäst i ditt favoritspel. Då är det pris/prestanda som avgör, och inte antal kärnor.

Tycker du snurrar till det mer än att förenkla (som tydligen var din avsikt). Din biljämförelse är helt åt skogen (hint: man kan jämföra porsche med audi baserat på dina argument).

Tog bort biljämförelsen. Och jag märkte nu att min text kanske inte var den bästa dels eftersom den är för lång. Men det är konstigt att du fortfarande inte förstår?

FÖR DIG så är det bäst med två GPU:er eftersom två stycken presterar bäst i de spel som du spelar. Alltså kommer du köpa ett kort med två GPU:er eller två kort med varsin GPU. Du kommer inte jämföra med singelkort eftersom det inte passar dig bäst. Alltså ska du inte jämföra GTX295 med HD5870 eftersom nästan ingen kommer stå inför det valet. 5870 är dessutom inte alls i GTX295:s prisklass eftersom det kostar mycket mer. PER KÄRNA. Då ska du jämföra 4870x2 eller 4890CF med GTX295 eftersom de kostar lika mycket.

EDIT: Har nu kortat ned texten och tagit bort en del.

Permalänk
Medlem

Nilsie, du krånglar till det.

Klart alla kort skall jämföras med varandra.

1) Viktigast är för 99% av köparna pris/prestanda.
2) ...

Sen finns det anda saker som för en del kan ha större betydelse än punkt ett och två

3) dubbel/enkel GPU
4) prestanda i framtida spel (dx11)
5) prestanda i favoritspel
6) märkesberoende
etc.

Men att inte jämföra pris/prestanda på konkurrerande kort är bara att blanda bort korten för konsumenten. Varför skulle man göra det. Vem tjänar på det?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Angående Dirt 2 som man får med om man köper ett kort nu, kan man bara tanka det en gång eller är det obegränsat? Då det är släppt.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Nilsie, du krånglar till det.

Klart alla kort skall jämföras med varandra.

1) Viktigast är för 99% av köparna pris/prestanda.
2) ...

Sen finns det anda saker som för en del kan ha större betydelse än punkt ett och två

3) dubbel/enkel GPU
4) prestanda i framtida spel (dx11)
5) prestanda i favoritspel
6) märkesberoende
etc.

Men att inte jämföra pris/prestanda på konkurrerande kort är bara att blanda bort korten för konsumenten. Varför skulle man göra det. Vem tjänar på det?

Tror jag ger upp. Men nä jag kan ju svara lite kort.
"1) Viktigast är för 99% av köparna pris/prestanda."
Vad som är bäst pris/prestanda beror på VAD de ska göra med grafikkortet. Ska man folda så är många gpu:er bättre, ska man spela GTA4/GRID så är en gpu bäst. (de stödjer inte CF/SLi senast jag kollade).
Så folk som spelar GTA4/GRID kollar på singelgpu:er. Folk som spelar random spel som stödjer CF/SLi kollar på dubbelkort. Om man nu spelar random spel som stödjer CF/SLi så ger två gpu:er nästan alltid bättre och därför jämför man bara prestanda/pris oavsett kort i något känt spel typ crysis (eller något annat spel) som stödjer CF/SLi. Vilket leder till att TVÅ GPU:ER VINNER. Om man spelar GTA4/GRID eller vill vara säker på att kortet alltid används 100%, eller inte vill ha så varma grejer, eller är rädd för microstuttering eller bara inte litar på dubbelkort så köper man EN gpu. Alltså jämför man SINGELKORT mot varandra.

Att jämföra dubbelkort med singelkort genom att BARA titta på grafer är inte smart. Dubbelkort för samma peng som motsvarande singelkort är nästan alltid bättre på graferna vid tester av typ crysis, men singelkort har sina andra fördelar (jag skrev dem nyss).

Eh jag orkar inte skriva mer, lyckas ändå inte få fram någonting, gillar inte mina inlägg alls för de är inte tillräckligt förklarande. Om ni fortfarande inte förstår så strunta i det jag sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Angående Dirt 2 som man får med om man köper ett kort nu, kan man bara tanka det en gång eller är det obegränsat? Då det är släppt.

jag fick mirror's edge när jag köpte ett GTS250, och det kunde man typ tanka obegränsat antal gånger (såg det ut som) men man måste vara inloggad på sitt eget EA-account för att lyckas ladda ned det. Men vad jag såg så såg jag ingen begränsning till hur många man kunde ladda ner. Laddade ned soundtracket två gånger t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

jag fick mirror's edge när jag köpte ett GTS250, och det kunde man typ tanka obegränsat antal gånger (såg det ut som) men man måste vara inloggad på sitt eget EA-account för att lyckas ladda ned det.

Okej bra!

Förstår vad du menar med dina tidigare posts också.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
PhysX och grafikberäkning på en o samma GPU kommer givetvis strypa prestanda ordentligt. Skulle han ha åtminstone 9600GT för att hantera PhysX så skulle hans fps förbättras.

Nej vi har inte kommit riktigt där med fysik på GPU men PhysX är tar det första steget i rätt riktning även om ett gemensamt standar måste bli till.

PS: Mata inte trollet.

Då gör jag det då:))

Du kan fortfarande inte förneka fulspelet med assassins creed som nvidia gjorde eller hur?
Jag körde det själv i vista med 10.1 aktiverat och prestandan sjönk när nvidia tvingade bort 10.1 stödet för atikort i patchen efteråt.När man får en prestandasänkning med 50% efter en patch så är det ju ganska uppenbart att nvidia sket ner sig när dom såg det och därefter avlägsnade 10.1stödet vilket var rena hitlerfasonerna.Hårda fakta som har hänt i verkligheten.
MvH albanen

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror jag ger upp. Men nä jag kan ju svara lite kort.
"1) Viktigast är för 99% av köparna pris/prestanda."
Vad som är bäst pris/prestanda beror på VAD de ska göra med grafikkortet. Ska man folda så är många gpu:er bättre, ska man spela GTA4/GRID så är en gpu bäst. (de stödjer inte CF/SLi senast jag kollade).
Så folk som spelar GTA4/GRID kollar på singelgpu:er. Folk som spelar random spel som stödjer CF/SLi kollar på dubbelkort. Om man nu spelar random spel som stödjer CF/SLi så ger två gpu:er nästan alltid bättre och därför jämför man bara prestanda/pris oavsett kort i något känt spel typ crysis (eller något annat spel) som stödjer CF/SLi. Vilket leder till att TVÅ GPU:ER VINNER. Om man spelar GTA4/GRID eller vill vara säker på att kortet alltid används 100%, eller inte vill ha så varma grejer, eller är rädd för microstuttering eller bara inte litar på dubbelkort så köper man EN gpu. Alltså jämför man SINGELKORT mot varandra.

Att jämföra dubbelkort med singelkort genom att BARA titta på grafer är inte smart. Dubbelkort för samma peng som motsvarande singelkort är nästan alltid bättre på graferna vid tester av typ crysis, men singelkort har sina andra fördelar (jag skrev dem nyss).

Eh jag orkar inte skriva mer, lyckas ändå inte få fram någonting, gillar inte mina inlägg alls för de är inte tillräckligt förklarande. Om ni fortfarande inte förstår så strunta i det jag sagt.

Ja, ibland nystar man in sig.
Jag tror vi alla förstår ungefär vad du menar. Folk ger det nog inte så stor betydelse som du. Det hamnar längre ner i beslutsordningen helt enkelt.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Ja jag kan verkligen hänga upp mig på grejer som jag måste argumentera för =P
Ville bara lägga till också att om antal gpu:er och sånt inte spelar någon roll så tycker jag att t.ex. 4870CF ska vara med i jämförelsen i GTX295 vs 5850 vs 5870. Jag menar att om det bara är pris/prestanda som räknas och inte antal gpu:er så borde väl 2 stycken 4870 vara med och jämföras? Samma sak med gtx275 SLi och GTX260 SLi.

Ska försöka sluta tänka på det nu, hoppas det går tack och hej

Permalänk
Avstängd

fördelen med singel kort med en gpu, inget strul med några spel.
sedan behöver man väga gammal teknik jämtemot ny teknik.
sedan också pris/prestanda samt sina egna spel.

Spelar själv 2-3 st dx10 spel samt ett dx9.
så där vinner ny teknik.
priset vs prestanda där vinner det.
singel gpu med dubbla prestandan jämfört med tidigare generation.

ja, ati vinner allt.
Det blir nog ett 5800 serie kort trots allt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag har själv alltid föredragit nvidias kort, har mest troligtvis att göra med att jag aldrig testat något annat. Jag har å andra sidan stor respekt för ATI:s kort och förkastar nvidias affärsätt och ovillighet att satsa på DirectX, exemplet där de tog bort 10.1 supporten i Assassin's Creed var bara onödigt, dumt och oschysst, förstod aldrig varför de aldrig själva implementerade dx10.1.

När gt300 släpps får man se om det är värt att köpa istället för 5800, annars så sjunker nog iallafall priserna på 5800 och man sparar en slant gentemot att köpa redan nu...

Tur att utvecklingen går framåt och att konkurrensen finns åtminstone

EDIT:
Hittade just det här, nu tycker jag ändå att det gröna laget har gått till överdrift.

Permalänk
Medlem

Gud va Nilsie roddar till det, du gör det mycket svårare än vad det behöver vara.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av piddeman
Alla ATi fanboys är så glada nu ^^ TYcker ni borde lugna ner er lite va? Kasta smuts på Nvidia å ladda upp löjliga filmer m.m, vilka är mest patetiska här? Tyvärr Ati fanboy'sna

Jag blev missnöjd med 5870 efter all hypning så trodde jag att det ialf skulle ge mera än 10fps+ mer än ett GTX295. Tänk att dom testar 5870 i CF mot ett ensamt GTX295.... =/.......jag tror nog att GTX300 kommer att komma med en _HELT_ ny teknik df det tar längre tid för Nvidia att utveckla och dom gör jobbet rätt.....Så som Riktigt stöd för 3D vision och att physxen kan hantera tusentals olika rörelser och olika unika explosioner på en och samma gång....Fast som sagt detta är bara en tanke som jag har forskat i genom att hålla kontakten med Nvidias support då och då...Man får lite svar om man frågar snällt

[/QUOTE

Haha måste vara ett av det dumaste och mest ironiska jag har läst på ett bra tag! GTX295 är ett dual GPU kort okej? aaa precis. 5870 har bara en GPU och 2st 5870 kör över GTX295 rätt så bra! sen kommer GT300 förmodligen först i maj 2010 och lär ha ett rejält överpris medans 5870 bara sjunker i pris!

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
sen kommer GT300 förmodligen först i maj 2010 och lär ha ett rejält överpris medans 5870 bara sjunker i pris!

Eh, nej, November/December 2009 enligt de senaste uppgifterna. Inte så länge kvar, priset vet vi inget om men blir det dubbla prestandan mot RV870 lär de inte ge bort det gratis ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Eh, nej, November/December 2009 enligt de senaste uppgifterna. Inte så länge kvar, priset vet vi inget om men blir det dubbla prestandan mot RV870 lär de inte ge bort det gratis ...

Ja, drömma går ju, men troligtvis släpps de lagom till jul.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie

Precis, du fattade vart jag ville komma.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Hur vet du att den släpps då?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
...

på...?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
på...?

Började skriva men raderade, kom i håg § 13 i tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |