AMD: Fermi är en pappersdrake

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Hur menar du då ? Ingen begåvad person skulle väl köpa ett Nvidia kort i dagsläget ?

GTX295 är det kort som ger mest rå prestanda i dagsläget.

Edit: Ratatosk, är du seriös?
Trodde faktiskt ingen tvivla på att GF100 kommer spöa 58xx, frågan är ju bara med hur mycket och till vilket pris.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte säga annat än att nvidia had it coming^^

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Hur menar du då ? Ingen begåvad person skulle väl köpa ett Nvidia kort i dagsläget ?

Varför inte? Man kanske väljer produkter efter behov.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tror inte att Fermi spöar ATI:s senaste kort.
Nvidia bör iaf ha ett labbexemplar av Fermi och vore det överlägset HD5870 skulle vi hört något om den saken från Nvidia, nu har det varit knäpptyst om den saken från dom.
I stället pratas det om, att grafikkorten redan i dag är tillfäckligt kraftfulla att det är vikigare hur det presterar i CUDA osv.
Nej den här ronden vinner nog ATI.

+1

Visa signatur

| AMD 8350 8-Core || Asus R9 270X ||
Corsair 8Gb 1866MHz || Asus Sabertooth 990FX R2.0 || Corsair CS750M ||
Windows 8.1 x64 ||

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
GTX295 är det kort som ger mest rå prestanda i dagsläget.

Trodde faktiskt ingen tvivla på att GF100 kommer spöa 58xx, frågan är ju bara med hur mycket och till vilket pris.

Ja faktiskt, tycker att man borde hört i alla fall lite skryt från Nvida, vid det här laget annars.
Jag är absolut inte beredd att satsa allt jag äger på saken, men jag tycker det finns en del som tyder på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att Nvidia varit rätt så tyst på sistone, kanske ligger något i det Amd/Ati påpekar.
För båda företagen borde hålla stenkoll på varande eftersom de är ju ändå konkurrenter.
Nepp nästa grafikkort blir nog med största sannolikhet ett Amd/Ati

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

har du tur presterar ett GTX 295 ett par procent bättre än ett 5870, och om vi quad'ar båda två vilka äger då prestandatronen?

Justde!

//Former nVidia fanboi, numer neutral.

Permalänk

Vad mycket roligare det hade varit om nvidia och amd/ati haft samma lanseringsdatum. Tror personligen att nvidia är klara med "fermi-kortet", men dom har stött på ett problem som gör att det inte redo för en demonstration riktigt än, därav tystnaden.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maango
Kom igen nu, jag vill se fanboy-krig!

1+ hahaha

Visa signatur

Dator 1: |Intel i7-3939K | Noctua NH-U12P | Asus P9X79 | ATI 6950 | 16Gb DDR3 | 2 TB HDD | Corsair HX 650W |Fractal Design Define R3| Dator 2: Phenom 9550@2,6Ghz | Gigabyte GA-MA790X-UD3P| ATI 3870 | 4GB DDR2 | 500GB HDD | Seasonic 600W | Cooler Master Elite 333 Bärbar: Acer eee 1000HE Kamera: Nikon D90
http://www.sweclockers.com/galleri/5337-hylla-bli-skrivbord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan

Påminner lite om hur det var innan HD2xxx kom ut, vilken hype det blev över att ATi "äntligen" skulle komma med en 8800GTX-dödare, men oj vilken besvikelse
Även jag är väldigt osäker över hur Fermi kommer prestera. Det kommer säkert fungera mycket bra i CUDA och sånt eftersom de satsar på det så mycket, men hur blir det i spel? Sen har vi ju Directcompute så CUDA känns lite onödigt.

Jag hoppas att Fermi blir ett sjukt bra kort. Konkurrens från Nvidia = svar från AMD i form a prissänkning = jag har råd med ett nytt kort Crossfire suger verkligen för mig så det vill jag bli av med snarast möjligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Vad mycket roligare det hade varit om nvidia och amd/ati haft samma lanseringsdatum. Tror personligen att nvidia är klara med "fermi-kortet", men dom har stött på ett problem som gör att det inte redo för en demonstration riktigt än, därav tystnaden.

Du tror att de är klara med korten, men inte kan demonstrera pga problem? Finns det problem är korten inte klara. Det är en sak att ha buggiga drivrutiner, en annan inte ens kunna demonstrera en fungerande grafikprocessor. Hade de varit klara hade de knappast pratat om en lansering i slutet på året.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Har ni verkligen tittat på presentationen? Det är ingen smutskastning utan en jämförelse av kända fakta. Det enda som kan ses som "fult" är att de kallar den för pappersdrake, men det ligger ju lite i det då inget riktigt kort visades upp vid "lanseringen".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka

Även om de har stött på något problem så skulle de ändå sagt att "vi har korten nästan klara" och då skulle många "nvidia fanboys" som tvekat på ett Amd/Ati bestämt väntat på Nvidia Fermi. Lite ungefär som vid 4890/275 Lanseringen, Ati var längre komna än Nvidia så de gick ut med en papperslansering så att många ändrade sig och väntade på 275 istället för 4890.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Re: AMD: Fermi är en pappersdrake

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
detta i en hemlig presentation som läckt ut på nätet.

Hemlig presentation som läckt ut? Nej Sweclockers, skulle inte tro det.
AMD hade en briefing med vissa utvalda journalister efter Nvidias presentation av Fermi för att ge deras (AMD) syn på saken.

Här är en artikel av en av journalisterna som var med (inte så mycket mer än alla 23 bilderna men ändå)
http://www.hardocp.com/article/2009/10/14/amd_briefing_eric_d...

Permalänk

Snabb fråga bara. Har nvidia något grafikkort i dagsläget med 2 gpu:er på samma krets kort á la 4870X2. Eller har dem bara dubbelmackor?

Permalänk

Hahah AMD Dragon VS Nvidia Paper Dragon XD

barnsligt men det trissar i alla fall upp förväntningarna

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Medlem

Det finns två förklaringar till detta:

1. Presentationen är 100% intern.
2. De har "råkat" läcka ut den med mening.

Om den är 100% intern och verkligen har läckt ut oavsiktligt så är det inget konstigt, självklart håller de dylika presentationer internt, det gör alla privata företag för sina anställda, annat vore konstigt. De anställda gillar att höra att de åstadkommit något bra och att huvudkonkurrenten ligger efter. Jag ser inget som helst fel med detta.

Om de har "läckt" ut presentationen med mening så är det däremot oerhört barnsligt och oprofessionellt. Jag tror inte marknadsavdelningen är helt bakom flötet dock, så de har i så fall högst sannolikt gått igenom alla potentiella scenarion som kan framträda pga detta och kommit fram till att fördelarna är större än nackdelarna. Jag skiter dock i vilket, det är ruttet oberoende av orsak. Alla företag är ute efter att tjäna pengar, men man bör inte ta till vilken taktik som helst bara för det. Om de nu inte är desperata förstås.

Jag hoppas på den första förklaringen, men den andra är inte osannolik.

Själv är jag relativt opartisk, jag kör med det grafikkort som passar ändamålet bäst, men har jag två likvärdiga att välja mellan så väljer jag AMD/ATI före Nvidia, enbart för att jag avskyr Nvidias extremt dryga och fåniga attityd. Om AMD/ATI börjar bete sig på det viset offentligt de också, så är båda företagen lika ruttna, varpå jag kommer bli totalneutral.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Snabb fråga bara. Har nvidia något grafikkort i dagsläget med 2 gpu:er på samma krets kort á la 4870X2. Eller har dem bara dubbelmackor?

Nya reviderade versionen av GTX295 är väl på ett kretskort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid

De nyare 295 har det, dock spelar det ingen roll om gpu:erna sitter på en pcb eller två, det är slutresultatet som räknas. Alla kort med flera gpu:er har ett riktigt stort problem, det måste finnas stöd i spelen.

Permalänk
Medlem

Det är helt klart ett annat läge för nVidia än tidigare år. Grafikkorten blir varmare och varmare och ska nVidia kunna få ut ett kort som är runt 100% bättre än sitt GTX285 så får dom ligga i, inte bara på grafikkortet i sig utan även på kylaren.
Sen om det ens kommer ett GTX395 så lär det bli en klump till kylare om det ens funkar rent fysiskt.

AMD har lyckats att få ut en produkt som är dubbelt så kraftfull som sin tidigare motsvarighet. Vad jag tror är att AMD inte tror att nVidia kommer att lyckas med samma sak med sin produkt (att dubbla prestandan mot ett GTX285). Jag tror också att nVidia vet att dom har problem och att AMD har gissat ganska rätt hur det går för nVidia, det är därför nVidia är lite tysta av sig och AMD är lite mer högljudda än vanligt.

Vore jag nVidia skulle jag be till gudarna att de får ut kort i handeln innan nyår och kort som inte kostar mer än vad som smakar (som nVidia alltid gör enligt mig). Det kommer nog inte bli som förrut i alla fall.

Vore jag AMD skulle jag lugna ner mig lite nu med spydigheterna och fokusera för fullt på att släppa en kontring så fort nVidia har släppt sitt kort. Både en till singelgpu och också en dubbel-gpu.

AMD har ju lättare att få ut billiga kort och då inte heller så svårt att pressa ner priserna på sina dual-gpu-kort. Om AMD nu har närmat sig nVidia prestandamässigt gpu för gpu så kommer som också att vinna mer och mer mark (så är nog fallet också). nVidia kan inte fortsätta att tillverka så stora gpuer som dom gör för det kommer leda till för dålig yeald i längden.

Hur som helst måste man som entusiast bara gilla läget som är nu. Tänk om nVidia hade släppt ett monster före AMD. Då hade ju priserna stigit till skyarna och ingen hade gynnats av det här på sweclockers i alla fall.

Jag har trott, hoppats och gissat mycket nu men jag ger mig på en till gissning, bara en till. nVidia kommer inte få ut Fermi på utsatt tid och AMD kommer att knappa in på nVidia, gpu för gpu när det gäller ren prestanda. Prestanda per krona har dom redan ledningen på.

Ok då, en till.
Den här tråden kommer att eskalera till ett till flamewar mellan fanboysen (de otroligt fjantiga fanboysen måste jag bara få tillägga)

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tror inte att Fermi spöar ATI:s senaste kort.
Nvidia bör iaf ha ett labbexemplar av Fermi och vore det överlägset HD5870 skulle vi hört något om den saken från Nvidia, nu har det varit knäpptyst om den saken från dom.
I stället pratas det om, att grafikkorten redan i dag är tillfäckligt kraftfulla att det är vikigare hur det presterar i CUDA osv.
Nej den här ronden vinner nog ATI.

Märker du som användare någon skillnad om kortet presterar 120 fps eller 150 fps? Kan mycket väl vara så att ATI vinner fps racet men det kanske finns annat som man vill ha också.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Pajkastning, självklart har inte Nvidia ett kort just precis nu. Precis som ATI inte hade det nya kortet precis just då när nvidia kom med 295.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfkin
Nya reviderade versionen av GTX295 är väl på ett kretskort?

japp^^

ot:... tycker sånt här e så onödigt, varför hålla på o smuttskasta varandra hela tiden....

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Märker du som användare någon skillnad om kortet presterar 120 fps eller 150 fps? Kan mycket väl vara så att ATI vinner fps racet men det kanske finns annat som man vill ha också.

Som tex vad?

Sen det där struntpratet med fps. Det är klart att vi hellre vill ha ett kort som kan prestera mer fps på en viss grafikinställning, då betyder ju det att man kan höja grafiken med det kortet och alltså i förlängningen spela spel med snyggare grafik med samma fps. Det kommer alltid att finnas spel som man kan döda grafikkorten med så klart och då kommer man alltid att vilja ha mer kräm. För om det är något som vi eftersträvar med att köpa värre grafikkort är det att kunna spela spel flytande med snyggare grafik.

Med det resonemanget som du har är det helt onödigt att köpa ett HD5870 då eftersom både 5850 och 5870 klarar sig lika fint. Hör du själv inte hur dumt det resonemanget låter? Suck!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Håller med om en sak åtminståne och det är att nya kortet verkar vara mer för folding@home än att spela spel med. Även om det är ganska populärt är det ändå än väldigt niche grupp som håller på med folding så känns inte så smart som marknadsstrategi.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix

Men var det inte så att det är AMD/ATI hade lägre prestanda, men bättre pris - och inte tvärt om. Nu refererar jag självklart till förra generationen, eftersom nVIDIA:s nya inte ännu är ute på marknaden

Permalänk
Medlem

" främst att Radeon HD 5000-serien går att köpa redan idag, något som AMD aldrig är sena med att poängtera." Det var bra länge sedan jag beställde ett 5850..

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vill skriva men frågan är om det gör någon skillnad

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Hahaha, verkar som om AMD/ATI är lite skrajja för fermi

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Mycket lågt AMD , mycket lågt.
Lägre än Glocalnet till o med......

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil Spectral white| Kioxia Exceria NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"