Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hur menar du att argumentet faller? Även om det inte är den optimala lösningen borde väl bättre vara roligare än sämre även om skillnaderna är små? Om man ser en 1,85:1-film på en 1920x1200-skärm får man ~300000 outnyttjade pixlar. På en 1920x1080-skärm är de endast ~81000, eller en fjärdedel så många.

Vad spelar det för roll? Själva filmen utgörs inte av färre pixlar bara för det, men dessa vid filmtittande outnyttjade pixlar gör stor nytta vid andra tillfällen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Det är visserligen sant men om man ändå inte slipper de svarta kanterna så ser jag ingen mening med att välja den framför en 16:10 då den enda skillnaden är att man får lite mindre svarta kanter när man ser på film.

Fast omvänt finns det väl inget anledning (om det nu är filmvisning man prioriterar) att välja ett sämre alternativ (även om det bara är lite sämre) framför ett bättre?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Vad spelar det för roll? Själva filmen utgörs inte av färre pixlar bara för det, men dessa vid filmtittande outnyttjade pixlar gör stor nytta vid andra tillfällen.

Men då kan man lika gärna köpa en mindre skärm som har bättre proportioner; 24 tum med 1920x1200 borde motsvaras av 23 tum med 1920x1080. Om man har andra skäl till att föredra en högre bild är naturligtvis upp till var och en att avgöra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Filmer ska som sagt ses i det format de spelats in i.....

Då är det bara bra att skärmen är lite större på höjden.
Vad försökt säga hela tiden är att svarta kanter inte är något problem. Gillar man det inte kan man få bort dem. Dessutom gör de flesta mer än bara ser på film när de sitter vid datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast omvänt finns det väl inget anledning (om det nu är filmvisning man prioriterar) att välja ett sämre alternativ (även om det bara är lite sämre) framför ett bättre?

Om det verkligen är filmvisning man prioriterar anser jag att man borde satsa på en större hdtv eller en projektor. Det behöver inte vara något dyrt även en billigt 32" eller 42" hdtv kommer ge bättre upplevelse än en relativt liten 24" datorskärm även om de inte är 1080p och/eller har sämre paneler.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Hmm låt mig hjälpa till:-)

Full HD är 1920x1080 i en sk.l Square Pixels

Det finns även ett format som heter 720 och det är 1280x720 Square Pixels.

SD (Standard-definition) är 720x576 både 4:3 eller 16:9 dock med olika aspect ratio.
SD PAL 16:9 med en aspect ratio på 1,422
SD PAL 4:3 med en aspect ratio på 1,067

PS jobbar med detta varje dag med tv produktioner bl.a TV4:-)

Mvh
Micke

Permalänk
Medlem

Och sen när använder folk på Sweclockers som exempel skärmen till att bara kolla på film?

Herregud, hur skönt är det inte att kunna ha en stor yta att arbeta på samt en skärm med högupplösning när man köpt sig ett grafikkort i prestanda/ etuiast(stavning?) nivån för att spela med?

Om vi nu tar alla som skaffat sig ett nytt 5870, hur många av dem vill köra på en skärm med mindre upplösning än vad kortet klarar utan problem?

Permalänk
Medlem

thompson:
Så svaret är att ha en platt TV för film + en vanlig skärm med bättre höjd. Båda kopplade till datorn. Då kan man jobba (surfa etc) och se på film samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
thompson:
Så svaret är att ha en platt TV för film + en vanlig skärm med bättre höjd. Båda kopplade till datorn. Då kan man jobba (surfa etc) och se på film samtidigt.

Det vore väl det optimala ja. Jag säger inte att alla kan ha det så av olika anledningar (penga, platsbrist mm) men det vore ju helt klart bäst.

Förresten skulle du kunna förklara vad du menar med detta lite bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Jag hatar att vissa filmer kapar halva bilden och kallar det vide screen (bred bild) när det egentligen borde kallas cut screen (kapad bild). Speciellt tydligt blir det i äldre filmer där de ändrat och gett ut igen.

Jag vet att man förr ofta ändrade (med lite olika sätt t.ex att helt enkelt kapa kanterna eller med hjälp av pan&scan) filmer till 4:3, för att fylla en tvskärm, men att de få (relativt) filmer inspelade i 1,33:1 skulle ha kapats för att göra en widescreen version har jag aldrig hört talas om. Skulle du kunna ge några exempel?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Själv skulle jag gärna haft ännu bredare skärmar än 16:9 och nej, jag ser varken film eller TV på mina monitorer, det gör jag på TV/projektor.

Men saken är ju att 16:9 passar det männskilga synsfältet bättre än 16:10. Bättre med mer arbetsyta.. tja, kanske.. dock inget man egentligen märker av med dagens upplösningar.

Så jo, jag tror nog att 16:10 kommer försvinna med tiden. Dock kommer de innan dess förpassas till de dyrare prisklasserna (de är redan på väg) då 16:9 helt enkelt är mycket billigare att producera pga efterfrågan.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Det bästa med formatdiskussionen är att det är så många som föredrar en mindre yta på sin skärm. Och det finner jag så ytterst märkligt. "Jag vill ha 1080 höjd istället för 1200!"..Väldigt märkligt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Det bästa med formatdiskussionen är att det är så många som föredrar en mindre yta på sin skärm. Och det finner jag så ytterst märkligt. "Jag vill ha 1080 höjd istället för 1200!"..Väldigt märkligt.

Det är väl en avvägning? Kanske blir skärmen billigare, mindre, snyggare eller liknande och om man då samtidigt vet att man inte kommer använda den extra höjden (kanske till och med irritera sig på svarta kanter) är det väl inget fel att tycka så? Inget hindrar väl heller att man föredrar en skärm med samma (fysiska) yta men med andra dimensioner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Själv skulle jag gärna haft ännu bredare skärmar än 16:9 och nej, jag ser varken film eller TV på mina monitorer, det gör jag på TV/projektor.

Men saken är ju att 16:9 passar det männskilga synsfältet bättre än 16:10. Bättre med mer arbetsyta.. tja, kanske.. dock inget man egentligen märker av med dagens upplösningar.

Så jo, jag tror nog att 16:10 kommer försvinna med tiden. Dock kommer de innan dess förpassas till de dyrare prisklasserna (de är redan på väg) då 16:9 helt enkelt är mycket billigare att producera pga efterfrågan.

Men vem fan bryr sig om det mänskliga ögat då vi ändå inte kan fokusera på mer än en ytterst liten yta! Vad spelar det dig för roll att skärmen är bredare då du ändå måste anpassa ögonen/huvudet för att se det du vill se? 16:9 är mer anpassat för det mänskliga ögat, so? Du ser ändå inte allt på en skärm utan väljer vart du vill fokusera.

Jag ser ingen anledning till att välja lägre upplösning, jag kollar på film på min dator, det funkar, de svarta kanterna tar inte död på mig eller liknande. Och ifall film är så viktigt så väljer man då fan i mig inte en sketen TN iaf, men jorå Full HD och tn är det som filmtittare suktar efter, eller vänta nu............................................................................................................

Kollar man inte på HD-filmer så är det ju hugget som stucket, men med 1920*1200 får du mer yta att arbeta på. Varför företagen börjar gå till 16:9 är väl inte konstigt? De tjänar material, folk verkar inte bry sig, det stödjer tvsändningarnas format. 16:9 vinner inte på att det är bättre utan för att det är billigare för alla parter.

edit: Dessa hemska, mördande svarta kanter, när är dessa inte synliga på 16:9 skärmar, jo, vid hd-film och vid serietittande, resten av tiden är de där precis som på en 16:10, de är lite mindre, so?

edit: Men ditt kött, pga efterfrågan!? 16:9 är ju mindre skärmar, det krävs mindre material, och när BenQ tex inte skickar med alla kablar så är det inte konstigt att det blir billigare. Det finns några hyffsade 16:10 skärmar, men folk idag som har noll koll ser Full HD och då kommer de i byxan antar jag, det eller att de hellre köper en nyare skärm trots lägre upplösning.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y

Det är inte det att jag vill ha 1080 iställetför 1200 - men jag vill ja 16:9 (eller bättre - ännu bredare) format. Det var just därför jag inte nämnde pixlar ovan

Det är klart, ska man ha fyrkantiga pixlar (vilket man ska) så är det just 1080 man får på höjden. Ett alternativ kunde vara att 2560 x 1440, men då är vi tillbaka till efterfråga / pris igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Men vem fan bryr sig om det mänskliga ögat då vi ändå inte kan fokusera på mer än en ytterst liten yta! Vad spelar det dig för roll att skärmen är bredare då du ändå måste anpassa ögonen/huvudet för att se det du vill se? 16:9 är mer anpassat för det mänskliga ögat, so? Du ser ändå inte allt på en skärm utan väljer vart du vill fokusera.

Visst ser jag hela skärmen samtidigt, det är ju det som är poängen här. Med 16:9, på det avståndet jag nu har skärmarna kan jag se hela utan problem. Skulle jag ha en 16:10 skärm behöver jag sätta den längre bort för att få samma syn över höjden, men samtidigt förlora ännu mer av sidorna.

Givetvis kan jag fokusera på en "punkt" om det skulle behövas, men generellt sett arbetar jag över hela ytan.

Ang. svarta ränder i film så berörs jag inte då jag ser film på en hederlig gammal CRT projektor i mörkt rum så någon evnt. rand ser jag inte ändå.

Idiot - efterfrågan har också mycket att göra med TV apparater då samma paneler används. Efterfrågan på 16:9 är därmed högre än 16:10 och blir därför "billigare" att producera. Vänta 6 månader till ska du se att de kvarvarande 16:10 på marknaden kommer ligga ännu högre upp i pris än de gör idag.

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte det att jag vill ha 1080 iställetför 1200 - men jag vill ja 16:9 (eller bättre - ännu bredare) format. Det var just därför jag inte nämnde pixlar ovan

Det är klart, ska man ha fyrkantiga pixlar (vilket man ska) så är det just 1080 man får på höjden. Ett alternativ kunde vara att 2560 x 1440, men då är vi tillbaka till efterfråga / pris igen.

Visst ser jag hela skärmen samtidigt, det är ju det som är poängen här. Med 16:9, på det avståndet jag nu har skärmarna kan jag se hela utan problem. Skulle jag ha en 16:10 skärm behöver jag sätta den längre bort för att få samma syn över höjden, men samtidigt förlora ännu mer av sidorna.

Givetvis kan jag fokusera på en "punkt" om det skulle behövas, men generellt sett arbetar jag över hela ytan.

Ang. svarta ränder i film så berörs jag inte då jag ser film på en hederlig gammal CRT projektor i mörkt rum så någon evnt. rand ser jag inte ändå.

Ska du arbeta med något så fokuserar du på en punkt, när du sitter och läser denna text så ser du inte skarpt på något annat ställe än där du fokuserar din syn.

Vadå "ska"? Vadå "bättre"?

Men snälla lilla du, så stor skillnad är det inte på 1920*1200 och 1080 att den ena ser man bra på och den andra, nej nej, där går det inte, fan DOHsmileyn från Flashback har aldrig varit mer önskad.

Men vad fan spelar det för roll på priset idag? 16:10 är inte så mycket dyrare än 16:9 skärmar, prisskillnaderna kan med lätthet förklaras av mindre materialåtgång och billigare tillverkning! Istället för att tänka ett steg kort, tänk ett steg längre. Priset på 16:10 kommer troligen stiga ja, so? Idag beror inte deras priser speciellt mycket på efterfrågan, 16:10skärmarna ligger ju också där!

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Dessa hemska, mördande svarta kanter, när är dessa inte synliga på 16:9 skärmar, jo, vid hd-film och vid serietittande, resten av tiden är de där precis som på en 16:10, de är lite mindre, so?

Är det inte mera att stora delar av skärmytan inte används som är irriterande än att kanterna finns (har man en svart skärm måste man ju ändå stå ut med en svart ram runt bilden)? I så fall är väl en reducering med 75% inte så illa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael B

SD (Standard-definition) är 720x576 både 4:3 eller 16:9 dock med olika aspect ratio.
SD PAL 16:9 med en aspect ratio på 1,422
SD PAL 4:3 med en aspect ratio på 1,067

Detta gjorde mig lite konfunderad, satt och tänkte på hur man skulle få 16:9 att ha en aspect ratio på 1,422 tills jag kom fram till att det var pixlarnas och inte bildens aspect ratio. Så alla pixlar är alltså inte 1:1, om man tänker efter har man ju hört om det förut men inget som fastnat, alltid kul att lära sig något nytt.

Då fick man även svar på hur en del 16:9 1080i kan vara 1440x1080 och ändå inte se konstigt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det inte mera att stora delar av skärmytan inte används som är irriterande än att kanterna finns (har man en svart skärm måste man ju ändå stå ut med en svart ram runt bilden)? I så fall är väl en reducering med 75% inte så illa?

Jag har ingen aning, jag förstår mig inte på folk som stör sig på något så trivialt ens. En reducering av svarta kanter när ytan du ser filmen på är nästan lika stor förstår jag inte att väger in. Vid surfande och liknande tjänar du tumstorlek och information på höjden med 1920*1200.

Alltså jag får flika in, jag är för högre upplösning, inte emot 16:9, högre upplösning är alltid bättre i mina ögon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Idiot - efterfrågan har också mycket att göra med TV apparater då samma paneler används. Efterfrågan på 16:9 är därmed högre än 16:10 och blir därför "billigare" att producera. Vänta 6 månader till ska du se att de kvarvarande 16:10 på marknaden kommer ligga ännu högre upp i pris än de gör idag.

Det är därför priserna är hyffsat lika va? Hur priset kommer se ut är en annan sak, priserna nu kan jag sätta min högra testikel på att de inte beror på just efterfrågan till så stor del utan billigare tillverkning och att endel tar bort "onödiga" saker.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är visserligen sant men om man ändå inte slipper de svarta kanterna så ser jag ingen mening med att välja den framför en 16:10 då den enda skillnaden är att man får lite mindre svarta kanter när man ser på film.

Vid film utnyttjar du en större del av skärmytan.

Det du glömmer är att det är vanligare att du använder din skärm för att se på internettv och olika filmsekvenser av olika slag. I princip alla dessa såsom t.e.x. SVT Play och Youtube är gjorda för 16:9.

Snart kommer alla spel göras för 16:9. Allt i datorväg kommer att anpassas för 16:9. Därför är det väldigt onödigt att ha 16:10 skärm om du nu inte verkligen behöver det för att du arbetar mycket på höjden. De flesta gör dock inte det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol

Det du glömmer är att det är vanligare att du använder din skärm för att se på internettv och olika filmsekvenser av olika slag. I princip alla dessa såsom t.e.x. SVT Play och Youtube är gjorda för 16:9.

Snart kommer alla spel göras för 16:9. Allt i datorväg kommer att anpassas för 16:9. Därför är det väldigt onödigt att ha 16:10 skärm om du nu inte verkligen behöver det för att du arbetar mycket på höjden. De flesta gör dock inte det.

Vem kollar på youtube i fullt window mode? Spel kommer anpassas, så dum är du väl inte att du inte tror att de flesta upplösningarna kommer stödjas? Klart som korvspad att du kommar kunna spela spel i 1920*1200 flera år framöver!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte ifall någon filar på ett mördande inlägg eller ifall alla fått nog av min otroliga charm Jag ska iaf dra till sängs, så förvänta er inga svar från mig. Hoppas på många fina åsikter imorgon då jag kommer sätta mig och fortsätta våran trevliga diskussion, god natt vänner!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1440 är ett format som kallas HDV eller DVCPRO HD (Panasonic) och är inte full HD utan just 1440 istället för 1920:-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är väl en avvägning? Kanske blir skärmen billigare, mindre, snyggare eller liknande och om man då samtidigt vet att man inte kommer använda den extra höjden (kanske till och med irritera sig på svarta kanter) är det väl inget fel att tycka så? Inget hindrar väl heller att man föredrar en skärm med samma (fysiska) yta men med andra dimensioner?

Självklart är det en avvägning- jag har vänner som sitter med 4:3 och vägrar annat :). Att det är dyrare är riktigt beklagligt och jag vet inte om jag är så förtjust i att de billigare alternativet mer eller mindre har blivit standard (mindre yta för oss att fästa blicken på).
Jag har bara så svårt att se att någon vill ha mindre yta på höjden i 1200 vs 1080 diskussionen. Spel, internetsidor, dokumentyta, arbetsyta och filmer blir inte sämre med .120 mer i höjd. Och när det kommer till det mest kära ämnet i diskussionen så kan jag ärligen inte säga att jag märker skillnad när jag använder en 1200 eller 1080 i filmtittande.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ska du arbeta med något så fokuserar du på en punkt, när du sitter och läser denna text så ser du inte skarpt på något annat ställe än där du fokuserar din syn.

...

Ja, så är det för mig med... står även i den vanliga körkortsboken från STR att människan kan fokusera på ~3% av sitt synfält. Men alla på det här forumet är kanske inte människor? En del kanske är insekter med facettögon?

En 16/10-skärm har 32% större svarta kanter än en 16/9-skärm vid visning av en film i 2,35:1
1,78
1,60 diff på 0,18
2,35 diff 0,75 resp 0,57
,18/0,75=0,24 ,18/0,57= 0,32

Gjorde en liten jämförelse mellan 1920*1200 och 1920*1080.
"Filmen" är i 2,35:1-format.

Skillnaderna på de svarta kanterna är större än man kan tro (förutsatt jag gjorde allt rätt), men att se filmer eller serier på datorn är inte att föredra oavsett. En hyfsad TV har bildbehandlingskretsar som ger bättre bild än man får på en datorskärm, dessutom har de allra flesta tv-apparater bättre svärta än datorskärmar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Snart kommer alla spel göras för 16:9. Allt i datorväg kommer att anpassas för 16:9.

Jag tror jag vet bättre själv vad jag gör med min skärm. Jag kan ju informera dig att jag inte sitter och tittar på svt play och youtube hela dagarna.

Angående spel så kommer de självklart fortsätta fungera på en hel mängd upplösningar precis som innan, skulle vara enorm korkat att låsa ett spel till en viss upplösning eller ett bildförhållande.

Citat:

Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Skillnaderna på de svarta kanterna är större än man kan tro (förutsatt jag gjorde allt rätt)...

Det stämmer att man får större bildyta med en 16:9 skärm vid uppspelning av både 16:9 material och vid filmformat (2,35:1, 2,4:1 osv) men skillnaden är inte särskilt stor. Eftersom en 1920x1200 och en 1920x1080 24" skärm inte har lika stor bildyta från början.

Själva bilden på en 1920x1200 24" är 518.5x324 mm och en 1920x1080 24" är 531.36x298.89 mm detta ger en area på 1679,94 cm2 resp 1588,182 cm2 alltså har en 1920x1200 24" större bildyta från början vilket till ganska stor del tar bort skillnaden. En 1920x1080 (16:9) har faktiskt bara 4,8% större bildyta än en 1920x1200 (16:10) när de spelar upp 16:9 eller filmformat (2,35:1, 2,4:1 mm).

Detta gäller ju dock bara de 1920x1080 24" som verkligen är 24" det finns ju en hel del som har modellnamn som låter som att de ska vara 24" men i själva verket är t,ex 23,6" dessa har ju då ännu mindre area.

Här är mina beräkningar om någon är intresserad.

1920x1200 16:10 24" skärm storlek bredd: 51,85cm höjd: 32,4cm area: 1679,94 cm2 pixlar/cm (höjd): 37 1920x1080 16:9 24" skärm: storlek bredd: 53,136cm höjd: 29,889cm total yta: 1588,182 cm2 pixlar/cm (höjd): 36,1 Spela upp 16:9 material på resp skärm 1920x1200 förlorade pixlar: 1920x120 förlorad bildhöjd: 3,243cm (120/37=3,243) total bildhöjd: 29,157cm (32,4-3,243=29,157) förlorad bildarea: 168,15 cm2 (3,243x51,85=168,15) total bildarea: 1511,79 cm2 (1679,94-168,15=1511,79) 1920x1080 förlorade pixlar: 0 förlorad bildhöjd: 0 total bildhöjd: 29,889cm förlorad bildarea: 0 total bildarea: 1588,182 cm2 1920x1080 vs 1920x1200 yta: 1588,182 cm2 - 1511,79 cm2 = 76,392 cm2 procentuell skillnad: 1920x1080 ger 4,8% större bild vid 16:9 material än en 1920x1200 Spela upp 2,4:1 (1920x800) material på resp skärm 1920x1200 förlorade pixlar: 1920x400 förlorad bildhöjd: 10,81cm total bildhöjd: 21,59cm förlorad bildarea: 560,5 cm2 total bildarea: 1119,4 cm2 1920x1080 förlorade pixlar: 1920x280 förlorad bildhöjd: 7,76cm total bildhöjd: 22,129cm förlorad bildarea: 412,34 cm2 total bildarea: 1175,84 cm2 1920x1080 vs 1920x1200 yta: 1175,84 cm2 - 1119,4 cm2 = 56,442 cm2 procentuell skillnad: 1920x1080 ger 4,8% större bild vid 2,4:1 material än en 1920x1200

Dessa är det två skärmarna jag hittade resp mått för bilden på. Jag har även kollat runt lite och på de 24" skärmar jag kunde hitta som hade bildrutemåtten specificerade var det exakt samma.
1920x1080 24"
1920x1200 24"

Jag är inte hundra säker på att alla 1920x1200 24" och alla 1920x1080 24" har exakt samma mått men de borde vara det om pixlarna är lika stora.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ja, så är det för mig med... står även i den vanliga körkortsboken från STR att människan kan fokusera på ~3% av sitt synfält. Men alla på det här forumet är kanske inte människor? En del kanske är insekter med facettögon?

Det jag vill fram till är att en 16:9 är bättre ägnad ditt synsfält vilket betyder att även om du fokuserar på en punkt har du en överblick över hela skärmen. Jag kan f.ex. fokusera på en stack trace i nedre delen av skärmen och fortfarande ha en logfil som rullar förbi i övre högra hörnet och få med mig vad som sker.

Skillnaden i storlek är inte besvärligt stor förrän man kommer upp i stora skärmar, men det har fortfarande en del att säga. Jag har mycket lättare för att jobba på detta sättet på en 16:9.

Men skit samma, jag ska inte påtvinga någon en :9 över en :10, jag beskrev endast varför jag hellre tar en bredare skärm. Och som sagt, upplösningen som sådan är givetvis bättre på 1200 gentemot 1080, men då får man inte square pixels.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår att inte alla har pengar eller plats. Visa har fortfarande tjock TV eller t.o.m ingen TV alls. Men de som har eller ska skaffa både en platt TV och en dator borde försöka möblera om så att har båda kopplad samtidigt. Jag gjorde så hos mina föräldrar när jag köpte en ny TV till dom och de är helnöjda.

Citat:

Det vore väl det optimala ja. Jag säger inte att alla kan ha det så av olika anledningar (penga, platsbrist mm) men det vore ju helt klart bäst.

Förresten skulle du kunna förklara vad du menar med detta lite bättre?

Jag vet att man förr ofta ändrade (med lite olika sätt t.ex att helt enkelt kapa kanterna eller med hjälp av pan&scan) filmer till 4:3, för att fylla en tvskärm, men att de få (relativt) filmer inspelade i 1,33:1 skulle ha kapats för att göra en widescreen version har jag aldrig hört talas om. Skulle du kunna ge några exempel?

Tyvärr kommer jag inte ihåg specifika filmer längre. Det var vanligt förr och så irriterande. Ibland var delar av huvudet kapad. Ett skräck exempel är att i en film tog de bio versionen och kapade (över/under) för att göra den widescreen. När de gav ut den en gång till så tog de widescreen versionen och kapade IGEN (Vänster/Höger) för att göra den normal (4:3 ?).

Det är såna trick som gör att jag är så misstänksamma mot widescreen versioner av filmer om det inte är 100% säker att de är filmad i det formatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det jag vill fram till är att en 16:9 är bättre ägnad ditt synsfält vilket betyder att även om du fokuserar på en punkt har du en överblick över hela skärmen. Jag kan f.ex. fokusera på en stack trace i nedre delen av skärmen och fortfarande ha en logfil som rullar förbi i övre högra hörnet och få med mig vad som sker.

Skillnaden i storlek är inte besvärligt stor förrän man kommer upp i stora skärmar, men det har fortfarande en del att säga. Jag har mycket lättare för att jobba på detta sättet på en 16:9.

Men skit samma, jag ska inte påtvinga någon en :9 över en :10, jag beskrev endast varför jag hellre tar en bredare skärm. Och som sagt, upplösningen som sådan är givetvis bättre på 1200 gentemot 1080, men då får man inte square pixels.

Har problem att rymma det jag vill på en 16:9 skärm, det är helt värdelöst att arbeta vid.

I dagsläget har jag (bara) 1x26" 1920x1200, hade gärna haft två till. Alt två stycken 2560x1600, men det kan man ju bara drömma om idag.

Nu får du gärna förklara vad Square pixel betyder, i annat sammanhang än att pixlarna är lika stora på höjden som på bredden. Det är ju inget som säger att det _inte_ är så på 1920x1200... Däremot brukar pixlarna på TV-apparater vara avlånga.

Sen finns det ju ett _litet_ problem till, alla 16:9 som finns är ju gjorda för att vara billiga, vilket betyder TN-panel samt värdelös skalning och andra problem. Men det antar jag att du inte anser viktigt då du "bara" arbetar med programmering...?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

men då får man inte square pixels.

Men då får man inte vaddå säger du?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter