AMD: Spelutvecklare använder endast PhysX för pengarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Physx har inte precis givit mig något, får ofta stänga av det då det crashade både batman och mirrors edge.

Tycker fortfarande att fysiken havok erbjuder räcker till spel, finns många bra spel som tex Red faction 3, Bad company 2 till och med gamla half-life 2 alla har utmärkt fysik.

Det är kanske för att dom haft så mycket erfarenhet med att utveckla havok.
Att det körs på CPU är egentligen inget större problem då dom flesta (gamers) sitter på quads. Så en person som du som har en i7 920 och ett GTX 295 skulle kunna använda 2 av dina 8 trådar till fysik så slipper du använda din GPU.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man måste köra fysiken på grafikkortet, det är en kass lösning i min mening. De flesta sitter med 50-70 % outnytjad processorkraft när man spelar, minst, varför inte använda den? Processorn finns redan på plats och innebär ingen extra investering för oss konsumenter. Fysiken i t.ex BFBC2 duger gott åt mig för tillfället, men det är klart att det är inte så man säljer fler grafikkort...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på hur man ska tolka detta...business as usual, ja typ!

Sedan kan man alltid fundera på hur detta med standards ska tolkas:
Ena sidan har man Wal-Mart som sa att gör så här annars kan ni glömma att göra business med oss alt USAs satsning på icke-standard inom GSM vs. Europas gemensamma GSM.
Två saker som har en gemensam nämnare = standards där en är proprietär och den andra öppen. Dock är båda framgångsrika.

Det ska bli spännande att se vad som händer med fysik i spel och andra tillämpningar.

Visa signatur

/m
Core i7 920@3,9Ghz|12GB|Rampage III Formula|Corsair H80|>1TB|GTX 570Ti|Antec P182|Corsair TX850M
Core i7 4770K @4,2Ghz|16GB|Sabertooth Z87|Corsair H100i|>5TB|GTX 770|Corsair 800D|Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Det står väll aldrig i artikeln häller när eller för vem/vilka AMD har utalat sig till, däremot så är väll allt reportrar säger och skriver i nyhetsartiklar 100%sant

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det är kanske för att dom haft så mycket erfarenhet med att utveckla havok.
Att det körs på CPU är egentligen inget större problem då dom flesta (gamers) sitter på quads. Så en person som du som har en i7 920 och ett GTX 295 skulle kunna använda 2 av dina 8 trådar till fysik så slipper du använda din GPU.

Skulle gärna flytta över lite fysik beräkningar till processor, min dubbelmacka blir så otroligt varm också. Även om gpun kan göra det bättre.

Hur mycket skulle havok kosta att använda i en spelmotor?

Permalänk
Medlem

När AMD lyckats ta fram sin egna "öppna" fysiklösning och den visar sig vara slagkraftig så kommer den nog inte vara öppen så länge till... Så funkar det tyvärr.

Blir så trött på alla spekulationer kring nVidias marknadsförning. Då man inte sått något konkret så blir det svårt att se AMDs anklagelser som annat än gnäll.

Något som jag stör mig på är att pengar AMD antagligen kommer att lägga på byråkrati istället kunde lagts på deras svar på Physx...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Physx har inte precis givit mig något, får ofta stänga av det då det crashade både batman och mirrors edge.

Tycker fortfarande att fysiken havok erbjuder räcker till spel, finns många bra spel som tex Red faction 3, Bad company 2 till och med gamla half-life 2 alla har utmärkt fysik.

Vad har Bad Company 2 för Fysik? Byggnadernas destruction är ju pre-rendered pop-ins.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Jag fattar inte varför man måste köra fysiken på grafikkortet, det är en kass lösning i min mening. De flesta sitter med 50-70 % outnytjad processorkraft när man spelar, minst, varför inte använda den? Processorn finns redan på plats och innebär ingen extra investering för oss konsumenter. Fysiken i t.ex BFBC2 duger gott åt mig för tillfället, men det är klart att det är inte så man säljer fler grafikkort...

För att grafikprocessorn är hundratals gånger snabbare än en CPU och CPU's är inte särskilt bra på att hålla på med fysik..

Red Faction 3 laggar ju apa för att det körs via Processor.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

AMD jobbar bla med OpenCL vilket är en öppen standard, OpenCL projektet startades av Apple och stödjs av såväl Intel, AMD och Nvidia.

Förhoppningsvis kan OpenCL bli den gemensamma standard som alla GPU accelererade program samt fysik kommer samlas kring, att som nu ha stängda standarder gynnar ingen i det långa loppet.

Jag gissar att Nvidia kommer börja pusha hårt för OpenCL när de får fram ett snabbt kompileringsverktyg för sina produkter.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

hur blir det sen när denna öppna fysiksystem kommer

måste dom börja muta för att spelutvecklarna inte ska använda det plus att dom måste muta för att få in Physx, verkar ju inte så ekonomiskt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Skulle gärna flytta över lite fysik beräkningar till processor, min dubbelmacka blir så otroligt varm också. Även om gpun kan göra det bättre.

Hur mycket skulle havok kosta att använda i en spelmotor?

Det är väl precis så physx fungerar? Den använder kraft från både processor och grafikkort till att beräkna fysiken. Om man ska köra physx på en processor så krävs en överklockad I7, vilket de flesta inte har. Bättre att ha ett extra nvidia 8800 i datorn då= betydligt billigare.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Det är väl precis så physx fungerar? Den använder kraft från både processor och grafikkort till att beräkna fysiken. Om man ska köra physx på en processor så krävs en överklockad I7, vilket de flesta inte har. Bättre att ha ett extra nvidia 8800 i datorn då= betydligt billigare.

Det är just detta Nvidia vill få oss att tro.
Vad hände med historien om att Nvidia spärrar Physx till att köra i en tråd om den körs på CPU? Fanns det någon sanning i det? Vissa hävdade ju att det går alldeles utmärkt att köra Physx på en vanlig 4-kärnig CPU under förutsättning att Nvidia slutar stoppa in en massa artificiella spärrar i det. Eller det kanske bara var i Batman AA som det var så?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
"klart som fan att man mutar"?

lol

förklara gärna på vilket sätt ATI's drivrutiner ligger "helt efter"?

Word!

Visa signatur

måndagar är ett värdelöst sätt att slösa bort en sjundedel av sitt liv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Synd att physx får ati användare och console spel tappa kvalite.

Och synd att console håller tillbaka spelgrafiken helt hehe

Jag kör inte nvidia för physx utan att dom helt enkelt har bättre kvalitet på korten och drivrutinerna.Sen om prestandan är lite efter så är det inte värt strulet som iallafall jag hade med mina ATi kort....

Så klart nvidia betalar för att speltillverkare ska köra deras teknik..Dom har ju råd med det hehe

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Det är just detta Nvidia vill få oss att tro.
Vad hände med historien om att Nvidia spärrar Physx till att köra i en tråd om den körs på CPU? Fanns det någon sanning i det? Vissa hävdade ju att det går alldeles utmärkt att köra Physx på en vanlig 4-kärnig CPU under förutsättning att Nvidia slutar stoppa in en massa artificiella spärrar i det. Eller det kanske bara var i Batman AA som det var så?

Såg en film nyss på en som tvingat physx att köra på cpun i Bathman. Han hade en I7a i typ 4.2 ghz och det gick små segt (runt 25-30fps enligt fraps). Detta med ett nvidia GTX 295...

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Vad hände med historien om att Nvidia spärrar Physx till att köra i en tråd om den körs på CPU? Fanns det någon sanning i det?

Det dementerades av av Nvidia;

http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/2010012105393...

Permalänk
Avstängd

AMD börjar nog bli lite oroliga. Har de inget att konkurera med till nästa konsollgeneration ska ut är det ganska illa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
AMD börjar nog bli lite oroliga. Har de inget att konkurera med till nästa konsollgeneration ska ut är det ganska illa.

Din signatur passar till denna text.

OpenCL > PhysX. Då det gynnar konsumenterna och inte Nvidia.
Sedan finns det ju dessa Nvidia fanboys som älskar den lilla PhysX support som finns ute i spel! Hela 6-8st spel som faktiskt använder PhysX, (under kanske 6 års tid?) sedan finns det spel med PhysX paketet, men inga effekter.

Det är för att sälja nvidia grafikkort! Och det finns rätt många P14 som går på allt som skrivs i spel-intros.
"Nvidia, the way its meant to be played"

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Din signatur passar till denna text.

OpenCL > PhysX. Då det gynnar konsumenterna och inte Nvidia.
Sedan finns det ju dessa Nvidia fanboys som älskar den lilla PhysX support som finns ute i spel! Hela 6-8st spel som faktiskt använder PhysX, (under kanske 6 års tid?) sedan finns det spel med PhysX paketet, men inga effekter.

Det är för att sälja nvidia grafikkort! Och det finns rätt många P14 som går på allt som skrivs i spel-intros.
"Nvidia, the way its meant to be played"

6-8 spel som använder PhysX på GPU möjligen. Det finns många titlar som använder PhysX med CPU. GPU-stödet är dessutom rätt nytt.

Permalänk
Medlem

Gillar physix och havok, vill se mer snygg fysik i spel framöver Synd att ingen som sitter på ati kort kan använda physix...så det kommer aldrig slå igenom.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

...och på Amd fronten intet nytt...sluta grina och börja agera istället. Om nu Nvidia är så "stygga" o inte låter Amd få vara med o leka med physx så får väl Amd utveckla något eget alternativ istället för att peka finger som ett litet barn. När ska Amd sluta snacka o börja leverera?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
...och på Amd fronten intet nytt...sluta grina och börja agera istället. Om nu Nvidia är så "stygga" o inte låter Amd få vara med o leka med physx så får väl Amd utveckla något eget alternativ istället för att peka finger som ett litet barn. När ska Amd sluta snacka o börja leverera?

http://www.sweclockers.com/nyhet/10721-amd_fortsatter_arbeta_...

Permalänk
Medlem
Citat:

Och ?...som jag sa mycket snack o liten verkstad

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Kryssmästare

Bara jag som tycker det var lite udda i filmen att motsatta sidan inte rörde sig 1mm?

Tycker att bollen borde fortfarande haft momentum efter den åkte in i "byggnaden"

Visa signatur

Dator: Chassi: Corsair Obsidian 800D Moderkort: Asus P8P67-pro CPU: Core I7 2600K (Kyld av Corsair H100) Minnen: Corsair veng. 8GB PSU: Corsair AX850 GPU: 2st XFX HD6950 1GB (non-reference.)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Heggis
Bara jag som tycker det var lite udda i filmen att motsatta sidan inte rörde sig 1mm?

Tycker att bollen borde fortfarande haft momentum efter den åkte in i "byggnaden"

Haha, nice find!

ot..
Är inte OpenCL del av DMM? Som var med i The Force Unleashed?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Och ?...som jag sa mycket snack o liten verkstad

Det framgick av ditt inlägg att du missat den nyheten.

Nåväl, får se vad det blir av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
OpenCL > PhysX.

Jämför inte äpplen med päron...

OpenCL motsvarar CUDA, inte PhysX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
ot..
Är inte OpenCL del av DMM? Som var med i The Force Unleashed?

Nej, de har inget att göra med varandra.

Jag är ingen programmerare, men som jag uppfattat är det så att OpenCL (Generiskt/Apple), CUDA (Nvidia), DirectCompute (DX11) och Stream (ATI) är extentions för att kunna programmera GPU med generella program (GPGPU).

DMM/PhysX/Havok/BulletPhysics är bibliotek (API) med rutiner och verktyg för att underlätta specifika saker, i det här fallet olika fysikfunktioner. Det finns många såna för andra funktioner, t.ex. ljudrelaterat (fmod/miles etc), SpeedTree för träd och skog i spel, med mera.

Någon som är mer insatt får korrigera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
http://www.sweclockers.com/nyhet/10721-amd_fortsatter_arbeta_...
Återstår dock att se vad det blir av det, för att inte säga om.

Det är en deja vu. Samman sak nämnes när AMD (gamla ATI) börjar samarbeta med Havok, och sedan sades samma sak när AMD började samarbeta med Bullet Physics. Av det har absolut inget konkrett presenterats, och de hade fyra år på sig att leverera något annat än simpla techdemos. Och nu säger AMD att de ska samarbeta med Pixelux Entertainment.

Tredje gången gillt hoppas man, annars börjar detta bli en Duke Nukem Forever historia om inte redan.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Nej, de har inget att göra med varandra.

Jag är ingen programmerare, men som jag uppfattat är det så att OpenCL (Generiskt/Apple), CUDA (Nvidia), DirectCompute (DX11) och Stream (ATI) är extentions för att kunna programmera GPU med generella program (GPGPU).

DMM/PhysX/Havok/BulletPhysics är bibliotek (API) med rutiner och verktyg för att underlätta specifika saker, i det här fallet olika fysikfunktioner. Det finns många såna för andra funktioner, t.ex. ljudrelaterat (fmod/miles etc), SpeedTree för träd och skog i spel, med mera.

Någon som är mer insatt får korrigera.

Stod iaf DMM i ett hörn på ett par OpenCL eller om det var DC videor.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200