Permalänk
Medlem

Damsuga datorn?

Hejsan.

Min dator börjar bli rejält dammig, och jag har tänkt på det att dammsuga datorn. Går det? Eller blir det statisk elektricitet som pangar sönder alla kretsar som finns i datorn?

Sjävklart kommer jag inte att damsuga nära moderkortet och dess delar, utom runt om i chassit, botten osv. Sen dammsuga från kanske 1 meters håll.

Kommer detta funka?

Over 'n out /poww

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Dammsug inte datorn!

Köp tryckluft på burk.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Nej, dammsugare ska inte vara i datorer. Köp komprimerad luft, alternativt plocka ut alla komponenter och sedan dammsug chassit.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Re: Damsuga datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poww_genius
Hejsan.

Min dator börjar bli rejält dammig, och jag har tänkt på det att dammsuga datorn. Går det? Eller blir det statisk elektricitet som pangar sönder alla kretsar som finns i datorn?

Sjävklart kommer jag inte att damsuga nära moderkortet och dess delar, utom runt om i chassit, botten osv. Sen dammsuga från kanske 1 meters håll.

Kommer detta funka?

Over 'n out /poww

damsuga från en meters avstånd ? hm, jag skulle jorda datorn och sätta på ett munstycke med borst på och va försiktig. inte va kretskort med själva munstycket heller utan suga på avstånd (ett par cm) och se upp för att den suger till, men det ska nog itne va en sån väldans fara så länge din damsugare inte sprutar gnistor ifrån sig. (den ska va jordad med föresten)

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Köp luft på burk och ta med datorn utomhus och blås.

Vill du inte gå ut så blås på inomhus med luft på burk samtidigt som du med damsugaren kopplad med esd band till chassiet (använd metalmunstycke) fånga upp dammet som kommer ut.
Resten av dammet torkar du bort med en fuktad disktrasa samtidigt som du är kopplad med esd band till datorn.
Nätkablen till datorn ska vara utkopplad.

/Martin

Permalänk

Det rekomenderas inte.

Men jag brukar själv göra det ibland. Dra ur strömsladden till datorn. Dammsug med plaströret. Inte med metallröret. Dammsug nere i botten i chassiet. Inte inne bland komponenterna på moderkortet.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 - I7 2600k - NH-U12P SE2 - XFX5870 - Zalman VF3000A - Corsair 4GB - Cooler Master HAF 932 - CM 700W - Windows 7 64bit - 3*Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Plaströr är just det som skapar esd (prova att gnugga en ballong mot håret). Metalmunstycke är bäst men då ska man givetvis inte in och rota bland komponenterna.

Permalänk
Medlem

Tack alla för de snabba svaren!:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde
Köp luft på burk och ta med datorn utomhus och blås.

Vill du inte gå ut så blås på inomhus med luft på burk samtidigt som du med damsugaren kopplad med esd band till chassiet (använd metalmunstycke) fånga upp dammet som kommer ut.
Resten av dammet torkar du bort med en fuktad disktrasa samtidigt som du är kopplad med esd band till datorn.
Nätkablen till datorn ska vara utkopplad.

/Martin

Okej, vet du var jag kan köpa luft på burk?:)

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk

någon bensin station?
biltema etc.

Permalänk

Damsuga, damsuga inte..
Plastmunstycke, absolut inte plastmynstycke..
vojne, vojne vad göra??

Antagligen så kommer de små ESD urladdningarna tillsammans med Nvidia kretsarna på grafikkortet skapa ett mikroskåpiskt svart hål som suger i sig hela datorn...

Jag har alltid damsugit ur mina burkar tom nuddat kretsar på moderkortet etc,
och ingen förkortad livslängd eller misstänkt ESD skada har jag behövt uppleva iaf....

Visst jag e bara en person och statistiken blir lite vek, men jag e iaf inte orolig att damsuga ur min burk. Tror riskerna är avsevärt överdrivna...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k|RAM: Corsair 8gb Vengeance | PSU: Corsair HX650 | MB: P8P67 WS REVOLUTION | GPU: XFX 5870 |Chassi: CM ATCS 840

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Damsuga, damsuga inte..
vojne, vojne vad göra??

Antagligen så kommer de små ESD urladdningarna tillsammans med Nvidia kretsarna på grafikkortet skapa ett mikroskåpiskt svart hål som suger i sig hela datorn...

och ingen förkortad livslängd eller misstänkt ESD skada har jag behövt uppleva iaf....

Visst jag e bara en person och statistiken blir lite vek, men jag e iaf inte orolig att damsuga ur min burk. Tror riskerna är avsevärt överdrivna...

Du har helt fel. ESD-skador är jättestort och ett jätteproblem.

Även om du har klarat dig så är riskerna absolut inte överdrivna. Man ska aldrig rekommendera någon att dammsuga datorn. Gör det själv på egen risk om du vill men håll det för dig själv i sånt fall. Jag skulle aldrig göra det.

Har man tur klarar man sig.
Lika med rysk roulette, har man tur klarar man sig.

Varför chansa när man kan använda luft på burk. Hur enkelt som helst och man får bort det mesta av dammet.

Vill du börja debbatera med vårt allmänvetande orakel här på sweclockers om ämnet så var så god. Han har snackat om ämnet tidigare här. Jag tror de flesta här vet vem jag menar...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Damsuga, damsuga inte..
vojne, vojne vad göra??

Du klarar dig ja men många gör inte det eftersom chansen finns sen behöver inte problemen uppstå direkt utan kan komma senare.

Permalänk

Använd bara plastmunstycke och det är helt okej, plast = ingen statisk elektricitet!
Tryckluft är bara överdrivet, kan man lika bra sitta och blåsa på burken..

Permalänk
Medlem

jag dammsuger också burkarna och det är aldrig något som går sönder eller krånglar.
tror det är sjukt överdrivet det där med armband, munstycken osv.
vore kul om man kunde göra ett testa på vad som krävs för att faktiskt förstöra något eller göra en krets defekt.
tror på fullt allvar att du skulle behöva dregla i datorn sen gnugga in dammsugarmunstycket medans dator är igång för att första något.

själv dammsuger jag chassit, filter, fläktar och kylflänsar sen går det ju alltid blåsa och hålla dammsugaren en bit ifrån, då får man faktiskt bort mycket.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Har dammsugit min burk ett antal gånger, har inte stött på några problem än men gör som jag säger inte som jag gör som min lärare brukar säga.

Alla tjatar om luft på burk men en vanlig kompressor fungerar precis lika bra så länge luften som kommer är ren. Sen behöver man ju inte överdriva med trycket utan kan ta det varsamt, är ju faktiskt damm vi snackar om.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Rekordmedlem

En vanlig trasa tillsammans med att blåsa själv funkar för det mesta utmärkt, man behöver ofta inte bli mer avancerad än så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Du har helt fel. ESD-skador är jättestort och ett jätteproblem.

Även om du har klarat dig så är riskerna absolut inte överdrivna. Man ska aldrig rekommendera någon att dammsuga datorn. Gör det själv på egen risk om du vill men håll det för dig själv i sånt fall. Jag skulle aldrig göra det.

Har man tur klarar man sig.
Lika med rysk roulette, har man tur klarar man sig.

Varför chansa när man kan använda luft på burk. Hur enkelt som helst och man får bort det mesta av dammet.

Vill du börja debbatera med vårt allmänvetande orakel här på sweclockers om ämnet så var så god. Han har snackat om ämnet tidigare här. Jag tror de flesta här vet vem jag menar...

jag sa inte att jag hade tvär rätt.
Men om du menar att riskerna absolut inte är överdrivna så vill jag se bevis på det,
referenser?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Du klarar dig ja men många gör inte det eftersom chansen finns sen behöver inte problemen uppstå direkt utan kan komma senare.

Jag e medveten om att skadorna kan komma senare,
och jag har hållit utkik efter sådant under datorenas livslängd (flera år) och aldrig märkt nåt

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Har alltid använt dammsugare i mina datorer (med försiktighet och förnuft) utan problem...

Ren tur? Kanske.

Permalänk
Citat:

Damsuga, damsuga inte..
vojne, vojne vad göra??

Kan ju stödja dig och säga att jag samt kompisar har damsugit våra datorer flertalet gånger, och inget har hänt av det.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Kompressor smidigt och enkelt men kanske inte första alternativet
Hårfön lär säkert funka

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk

Det verkar ju nästan på vissa att om man har dammsugaren igång i samma rum som en dator så kommer den tvärdö..

Jag tror visst att man i undantagsfall kan ha sönder en dator eller dess delar med ESD (statisk elektricitet) via en dammsugare, men man får nog anstränga sig rejält och det är nog inte så vanligt som vissa verkar tro bara...
snarare att man ska ha en jävla otur..
och inte tur för att man klarat sig med dammsugaren..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som säger att man ska använda tryckluft... Hur kommer det sig att tryckluft inte skulle kunna ge ESD-skador?

Hur kan det vara så stor skillnad? Ena är luft in, det andra luft ut...

Vill ha en bra förklaring.

Permalänk
Medlem

Vill man dammsuga kan man ju alltid koppla en ledare mellan dammsugarröret och chassit, typ med startkablar eller liknande. Ha sladden i så datorn (och iom ledaren även dammsugaren) är jordad.

Har dammsugit mina datorer i alla år, har inte pajjat nåt än.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

så länge du använder munstycke med borst är det ingen fara, själv har jag damsugit nästan alla datorer hemma (ca 5 st) minst 1 gång var och alla funkar fortfarande.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

har dammsugit säkert över 100 datorer och inga har någonsin gått sönder
bara se till att vara försiktig och suga några cm ifrån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Kan ju stödja dig och säga att jag samt kompisar har damsugit våra datorer flertalet gånger, och inget har hänt av det.

Även jag har i alla tider dammsugit datorn med vanlig damsugare och en gnutta sunt förnuft. Men som sagt, kanske inget man ska rekommendera till andra.

Permalänk
Medlem

En varning, luft på burk är väldigt beroende framkallande ... dom brukar ta slut snabbt här Och det är inte pga allt damm
hehe

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
Ni som säger att man ska använda tryckluft... Hur kommer det sig att tryckluft inte skulle kunna ge ESD-skador?

Hur kan det vara så stor skillnad? Ena är luft in, det andra luft ut...

Vill ha en bra förklaring.

Undrar samma sak. Varför skulle dammsugning vara farligare? På grund av att slangen kanske är laddad eller? Jag har iaf alltid dammsugit mina datorer och har aldrig haft problem någonsin.

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
har dammsugit säkert över 100 datorer och inga har någonsin gått sönder
bara se till att vara försiktig och suga några cm ifrån

Gör det samma, några cm ifrån och det bör inte vara några problem

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!