HTC Sensation - HTC nya flaggskepp

Permalänk
Skrivet av bergmanman:

Varför har HTC sådan fetish för små batteriet i kombination med stora skärmar?

Desire HD Sensation Galaxy SII Stand By-tid(2G) 420 h 350 h 710 h Stand By-tid(3G) 490 h 400 h 610 h Taltid(2G) 9,17 h 6,67 h 18,2 h Taltid(3G) 5,33 h 8,25 h 8,4 h Batteri 1230mAh 1520mAh 1650mAh

Sen när har siffror på telefoners standby och taltid stämt? Någon som lyckats ha på sin HTC Desire hd i strax över 17 dygn? Har även svårt att tro att SGS2 kommer klara vara igång strax över 29dygn...men visst, batteriet är ju större på samsungen, går inte att förneka, men skiljer strax över 100 mAh vilken jag inte tror kommer ge så stor skillnad i praktiken,i slutändan är de alltid hur du använder telefonen som spelar in.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

När det kommer till bygge tycker jag att HTC HD2 har haft bäste bygget på en mobil jag har haft! Skärmen gorila glas! Hyfsad tunn.. och i hel Alu chassi

Nu den senaste Desire HD är inte i närheten av samma bygge!
När det kommer dock till Desire HD och Galaxy 1 så har jag haft 2 av både telefonerna hemma!
Och Samasung galaxy en av sämsta telefonerna jag har testat!
Plastigt, konstig skärm (enligt min smak).. Seg, buggig så fort man installerar en del apps.. och slutsligen skit ful gränssnitt!!

Samma sak verkar vara fallet på nya GS2.. plast.. Ful UI
DHD dock har kass batteri, och plastigt backsida.. ska dock förmodligen byta ut min DHD mot en Sensation.
hade SG2 i handen i dustin mässan.. vart inte ett dugg imponerad.. på papper är det en tuffing.. men som sagt dess gränsmitt är super ful och tråkigt och jobba med...

Permalänk
Medlem

(från facebook)
Tele2 "Hej Manne, preliminär leverans är vecka 23. Vi kommer att erbjuda förhandsbokning inom kort. Om ni önskar kan vi göra en statusuppdatering när förhandsbokningen är öppen. / Janna"

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

CDON har jag pratat med, och de räknar med att man ska ha telefonen hemma hos sig den 7e, de i kombination med att de är en av de billigaste på prisjakt just nu på htc sensation gör att jag bokade telefonen där för ca 3 veckor sen.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W

Permalänk
Medlem

Engadget postade en review på Sensation för ett litet tag sedan:

http://www.engadget.com/2011/05/27/htc-sensation-review/

Då dom inte direkt jämför den med nånting (utom Incredible S för skärmen) och inte har några direkt intressanta siffror att visa, säger inte artikeln så mycket. Dock så ser skärmen ut att vara en grym besvikelse. Incredible S är helt överlägsen, man ser det direkt i jämförelse videon - jämfört med Galaxy S2 faller den platt. Kameran verkar också medioker. Skulle dock vilja haft en direkt jämförelse med andra mobiler där. Prestanda notisen är det vanliga att qHD ger lägre score pga högre upplösning och sen är den fps cappad här och där.

Permalänk
Medlem

Skulle bara vilja tipsa om att HTC Sensation nu går att förboka på CDON för 5039 kr!
http://cdon.se/hemelektronik/htc_sensation_black-14351004

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Skrivet av seravok:

Skulle bara vilja tipsa om att HTC Sensation nu går att förboka på CDON för 5039 kr!
http://cdon.se/hemelektronik/htc_sensation_black-14351004

Som jag skrev ovan har den funnit att boka på rätt många butiker i över en månad nu, haha. Gött är dock att den hela tiden sjunker i pris, när jag bokade den för tre veckor sen så låg den en bit över 6000kr, och har nu sjunkigt över en tusing! Hoppas de håller i sig!

Sen undrar jag lite varför många hakar upp sig på telefonens viewing-angels? De måste väl ändå vara de sista att haka upp sig på när de är en mobiltelefon vi pratar om. Hade de varit en tv eller en dataskärm hade jag förstått, men en mobiltelefon?! Kom igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Sen undrar jag lite varför många hakar upp sig på telefonens viewing-angels? De måste väl ändå vara de sista att haka upp sig på när de är en mobiltelefon vi pratar om. Hade de varit en tv eller en dataskärm hade jag förstått, men en mobiltelefon?! Kom igen!

För det första, så är jag den enda som postat en enda review där dom kommenterar det och den enda som skrivit det på det här forumet. Ingen har svarat för att det bara var några poster upp. Vilka är dessa "många som hakar upp sig"?

För det andra, så är skärmen det första - och det enda - du ser när du hanterar telefonen. Jag skulle anse att utveckling av skärmen på en telefon står rätt så högt i prioritet. Om nånting är sämre än föregående versioner - även om den är bättre på vissa saker - anser jag det vara dåligt, för då trampar man bara i samma spår. Det spelar mycket, mycket mer roll än en TV och dataskärm med tanke på betrakningsvinklar, för att du rör på den hela tiden om du inte råkar ha mekaniska armar. Vi är inte robotar... än.

Sen om det är "många som hakar upp sig"... Kanske det finns en anledning?

Permalänk

Med många som hakar upp sig syftar jag på de andra trådar som finns här på sweclockers, samt den som finns på prisjakt, och detta argument kommer ofta upp när folk jämför den här och SGS2 och de tycker jag är larv. Om de är den ända skillnanden folk stör sig på mellan dessa telefoner tycker jag iaf att de inte har en stor betydelse alls. Sen lyckas iaf jag hålla telefonen vinkelrätt i förhållande till mina ögon i alla lägen, även om jag "rör på mig" som du uttrycker de, såvida du inte fallskärmshoppas, spelar fotboll eller åker skidor med din telefon framme, vilket jag har svårt att tro att många gör...

Blir irriterad på när de letas negativa sidor hos produkten, och de ända som kommer fram är bogus. Visst, de är ingen amoled, men skit samma vaffan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Med många som hakar upp sig syftar jag på de andra trådar som finns här på sweclockers, samt den som finns på prisjakt, och detta argument kommer ofta upp när folk jämför den här och SGS2 och de tycker jag är larv. Om de är den ända skillnanden folk stör sig på mellan dessa telefoner tycker jag iaf att de inte har en stor betydelse alls. Sen lyckas iaf jag hålla telefonen vinkelrätt i förhållande till mina ögon i alla lägen, även om jag "rör på mig" som du uttrycker de, såvida du inte fallskärmshoppas, spelar fotboll eller åker skidor med din telefon framme, vilket jag har svårt att tro att många gör...

Blir irriterad på när de letas negativa sidor hos produkten, och de ända som kommer fram är bogus. Visst, de är ingen amoled, men skit samma vaffan!

Med dålig betraktningsvinkel till följd av reflektioner kan man snabbt dra slutsatsen att den kommer lida av detta även i starkt solljus. Det är definitivt inte oväsentligt. Lägger man dessutom till överlägsen svärta och färgåtergivning så har jag extremt svårt att tro (notera, tro) att de extra pixlarna på Sensation kan väga upp de punkter den uppenbarligen är sämre på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Blir irriterad på när de letas negativa sidor hos produkten, och de ända som kommer fram är bogus.

Bogus? Bara för att du inte tycker det är så farligt betyder det inte att det inte existerar. Att döma av videor så är dåliga betraktningsvinklar ett faktum. Huruvida du anser det är ett problem är upp till dig. Finns det nån elektronisk produkt idag som INTE har nån negativ sida? Till och med Galaxy S2's mytomspunna SAMOLED har problem.

Permalänk
Medlem

Betraktningsvinkeln kan ju ha och göra med den nedsänkta skärmen. Fördelen med qHD verkar bara vara att du få mer yta när man kollar internetsidor samt slipper svarta "bars" när man kollar film. Sen var ju en negativ detalj att själva mikrofoningången sitter på ett sån ställe att när du filmar så tar den upp vindljud väldigt lätt då vinden blåser rätt in i den.

Jag väntar tills den och SG2 finns på Elgiganten megastore så man kan prova båda.

Hittade ytterligare en recension
http://www.slashgear.com/htc-sensation-review-23153699

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

En vecka kvar nu! Många av er som förbokat, eller väntar ni in tester och jämförelsen innan ni köper? Själv har jag bokat sen veckor tillbaka. Efter att ha haft desire i ett år nu är jag heelt såld på HTC och deras telefoner med Sense-gränssnitt och har stora förhoppnigar på sense 3.0. Många har klagat på att skärmen är sämre än tex SGS2 men de är inget som rör mig i ryggen då jag inte är så extremt petig och ser andra fördelar med just denna telefon. Skulle de nu vara total katastrof när man får hem den kan man ju alltid utnyttja ångerrätten/öppetköp...

Men som sagt: Många av er som sitter och väntar precis som jag på erat exemplar, och vart köper ni den ifrån?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

En vecka kvar nu! Många av er som förbokat, eller väntar ni in tester och jämförelsen innan ni köper? Själv har jag bokat sen veckor tillbaka. Efter att ha haft desire i ett år nu är jag heelt såld på HTC och deras telefoner med Sense-gränssnitt och har stora förhoppnigar på sense 3.0. Många har klagat på att skärmen är sämre än tex SGS2 men de är inget som rör mig i ryggen då jag inte är så extremt petig och ser andra fördelar med just denna telefon. Skulle de nu vara total katastrof när man får hem den kan man ju alltid utnyttja ångerrätten/öppetköp...

Men som sagt: Många av er som sitter och väntar precis som jag på erat exemplar, och vart köper ni den ifrån?

Ingen jätteskillnad i skärmarna så du behöver inte oroa dig, jag märkte iallafall inte av det mycket när jag höll dom bredvid varandra och höll på och pillade. Kändes ungefär samma med touchen på båda, dock så var htcn tyngre och bastantare, samsungen kändes lite tunn, men vilken jag hade valt vet jag inte. Men dock är jag ingen expert så jag vet ju inte om det är megaskillnad på skärmarna, men med mitt blotta öga så var det ingen större skillnad:)

Permalänk
Skrivet av Imbapontus91:

Ingen jätteskillnad i skärmarna så du behöver inte oroa dig, jag märkte iallafall inte av det mycket när jag höll dom bredvid varandra och höll på och pillade. Kändes ungefär samma med touchen på båda, dock så var htcn tyngre och bastantare, samsungen kändes lite tunn, men vilken jag hade valt vet jag inte. Men dock är jag ingen expert så jag vet ju inte om det är megaskillnad på skärmarna, men med mitt blotta öga så var det ingen större skillnad:)

Nej de är samma bild jag fått också. Dock har jag inte haft någon av dem i handen. Planerar du att köpa någon av dem?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Nej de är samma bild jag fått också. Dock har jag inte haft någon av dem i handen. Planerar du att köpa någon av dem?

Jag funderade på det, men sen fick jag ett abonnemang av jobbet, fast ingen telefon. Så att köpa en telefon för ett pris som dom 2 ligger på kontant känns lite surt, funderar på att skaffa en billig smartphone som man kan roota och ha till mitt internabonnemang och ha som main telefon, sen en gammal till mitt gamla nummer med ett lågkostnadsabg så folk kan nå mig. Men har inte bestämt mig än. Hade jag förlängt mitt nuvarande abonnemang hade jag antagligen tagit någon av dom 2, om jag inte hade orkat vänta och se hur iphone 5 blir, men i dagsläget... skulle nog tagit htcn pga dens bastanta byggnad, samsungen känns så tunn och lätt, då föredrar jag tyngre telefoner.

Mvh Pontus

Permalänk

Men telefonen blir ju knappast mycket billigare för att man köper den med abonnemang i slutändan iaf, så personligen köper jag alltid mina telefoner kontant för att slippa vara bunden till någon av de stora jättarna...De får nog av mina pengar iaf genom avgifter för samtal och sms.

Sen kan man ju undra hur ditt jobb tänkte när de gav dig ett abonnemang utan en telefon haha:P Ska du ringa med simkortet eller?:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur skärmen är gentemot HTC Hero? Tycker skärmen på Heroen funkar alldeles utmärkt.

Angående pekskräm så betyder väl det att man måste trycka lite lätt? Om detta är fallet så hoppar jag denna telefonen och väntar på HTC's nästa dubbelkärniga mobil med TOUCH.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Men telefonen blir ju knappast mycket billigare för att man köper den med abonnemang i slutändan iaf, så personligen köper jag alltid mina telefoner kontant för att slippa vara bunden till någon av de stora jättarna...De får nog av mina pengar iaf genom avgifter för samtal och sms.

Sen kan man ju undra hur ditt jobb tänkte när de gav dig ett abonnemang utan en telefon haha:P Ska du ringa med simkortet eller?:P

Jo, så tänker jag med, men om jag förklarar såhär, jag tjänar inte så bra och att slänga ut ca halva lönen på en telefon känns lite sisådär hehe, man får ju prioritera och då köper jag hellre lite roligare grejer till min dator tex. Om jag skulle förlängt mitt abg hade jag aldrig i hela mitt liv gjort ett 24 månaders avtal. Men ett 12 månaders och sen betalt hälften kontant hade jag gjort i dagsläget, så kan man även köpa en ny höjdartelefon nästa år när man är sugen på ny.
Varför jag får ett abg med 10mbit/s surf och gratis samtal på utan telefon kan jag inte svara på, det diskuteras om att vi ska få telefoner dock. Men jag är inte anställd utav själva telenor utan uniflex, då får vi inga förmåner förutom en grej som kallas internabonnemang, den är låst till allting utom surf och samtal inom Sverige:)

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Någon som vet hur skärmen är gentemot HTC Hero? Tycker skärmen på Heroen funkar alldeles utmärkt.

Angående pekskräm så betyder väl det att man måste trycka lite lätt? Om detta är fallet så hoppar jag denna telefonen och väntar på HTC's nästa dubbelkärniga mobil med TOUCH.

Självklart är de touch skärm, om du nu trodde något annat. Görs de ens telefoner med pekskärm längre? Är väl bara till typ gpser till bil man fortfarande använder de? Trodde du helt serriöst att de gör en telefon för runt 5 loppor med pekskärm?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Självklart är de touch skärm, om du nu trodde något annat. Görs de ens telefoner med pekskärm längre? Är väl bara till typ gpser till bil man fortfarande använder de? Trodde du helt serriöst att de gör en telefon för runt 5 loppor med pekskärm?

Syftar på liknande skärm som Incredible S och SE Vivaz t.ex. Där man måste trycka ner skärmen lite för att det ska hända något.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk

Sådär! Nu är mitt exemplar påväg att skickas från CDON, 5249 landade priset på tillslut!

Kul att den skickas redan idag, trotts att den inte ska släppas förens på tisdag!
Någon annan som sett att eran är påväg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Syftar på liknande skärm som Incredible S och SE Vivaz t.ex. Där man måste trycka ner skärmen lite för att det ska hända något.

Sen när fan blev HTC incredible S en mobil med en resistiv, eller vad det nu heter, skärm?
Vivaz har dock det ja.

OfT: Den bra skärmen heter ju kapacitiv, vad heter den dåliga "tryckskärmen"?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Sen när fan blev HTC incredible S en mobil med en resistiv, eller vad det nu heter, skärm?
Vivaz har dock det ja.

OfT: Den bra skärmen heter ju kapacitiv, vad heter den dåliga "tryckskärmen"?

Kanske det var ett måndagsexemplar jag testade på Elgiganten då. Men Hero och DHD's skärm kändes helt klart bättre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Kanske det var ett måndagsexemplar jag testade på Elgiganten då. Men Hero och DHD's skärm kändes helt klart bättre.

Du ska inte uppgradera din Hero till en Sensation då, och få ta del av android 2.3 samt Sense 3.0?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Du ska inte uppgradera din Hero till en Sensation då, och få ta del av android 2.3 samt Sense 3.0?

Det är just det jag funderar över. Men ska testa den i butik först tänkte jag

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Det är just det jag funderar över. Men ska testa den i butik först tänkte jag

Okej, kanske smart:P Själv kunde jag inte vänta, så min är redan påväg, får utnyttja ångerrätten om den nu mot förmodan inte uppfyller mina förväntningar. Men jag har en desire nu och har vääldigt svårt att tro att denna skulle vara sämre. Ser fram emot dualcore prollen, större skärm, android 2.3 (fast de kommer ju till desire med) samt Sense 3.0!

Visa signatur

Permalänk

skriv gärna kommentarer när ni fått eran mobil ni som beställt ska köpa en till sommaren väldigt sugen på att skaffa en

Permalänk

Kom på nu att de är ju långhelg ända till på tisdag, så den lär nog inte dimpa ner förens efter tisdag någon gång...bummer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samsungs skärm är grymt mycket bättre och folk som säger saker i stil med "byggkvalitén är bätre på HTC", etc. måste vara lite bakom flötet. Jag tittar mer på skärmen än jag gör på baksidan (det kanske bara är jag?), och då tycker jag att svart ska vara svart, inte grått.

Lite benchmarks:
Quadrant : Samsung Galaxy S2: 3247 (har fått 3,7k) HTC Sensation: 1928
LinPack : Väldigt lika, men sensation brukar vinna med ~0.4 MFLOPS