Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Läste igenom hela tråden och det här är det ENDA inlägget som inte är helt jävla bullshit! Om ni inte har erfarenhet av hur det är att må psykiskt dåligt (och då menar jag inte att vakna på fel sida eller vara irriterad på kollegan) jag menar i övervägandet av att man själv inte tycker att man förtjänar att leva.
Att hata sig själv för utséende, betéende eller olika aspekter, har ni känt så? Nej trodde väl inte det.

Sluta leka psykoterapeuter och berätta att vi hittar på, gör någonting vettigt istället.

Som en person som lider av social fobi är jag glad att det finns människor som 4everapple1.
Personer som jag mår redan tillräckligt dåligt och personer som har mage att säga att vi låtsas och att vår smärta inte är äkta gör inte saken bättre.

offt
Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar delade*
Flyttade över offtopic diskussionen till en annan tråd.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4everapple1:

Läste igenom hela tråden och det här är det ENDA inlägget som inte är helt jävla bullshit! Om ni inte har erfarenhet av hur det är att må psykiskt dåligt (och då menar jag inte att vakna på fel sida eller vara irriterad på kollegan) jag menar i övervägandet av att man själv inte tycker att man förtjänar att leva.
Att hata sig själv för utséende, betéende eller olika aspekter, har ni känt så? Nej trodde väl inte det.

Sluta leka psykoterapeuter och berätta att vi hittar på, gör någonting vettigt istället.

Såå trist när debatten polariseras:(:(: de enda känslorna som "räknas" enligt den delen av befolkningen som man anser är psykiskt sjuk, är de som inte är av "(och då menar jag inte att vakna på fel sida eller vara irriterad på kollegan)"-art utan man måste vara "sjuk på riktigt" för att räknas som psykiskt sjuk.:O:/ Hur sjukt är inte det resonemanget?:S>.<

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Om du mår sådär dåligt och känner att du inte kan göra något åt det på egen hand så är det nog faktiskt hög tid att söka någon sorts hjälp.
Dagens depressionmediciner är inte på något sätt beroendeframkallande och väl värt att prova.
Dock så är det bästa om dessa kan kombineras med någon sorts terapi. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är en mycket popuälr terapiform numera. Det är helt väsenskilt från den där gamla halvflummiga psykoanalysen från Freuds dagar.
Det går ut på beteendeaktivering och att mer och mer ta kontrollen över sitt liv och bryta den där negativa spiralen med allt mer negativa tankar.
Har läst en del själv om det (har själv lite återkommande vinterdepressioner) och det verkar vara en rätt konstruktiv och vettig behandlingsform.

Mkt BS här. Först och främst har antidepressiva aldrig varit "beroendeframkallande", men de kan ge "utsättningsbesvär" (detta är uppenbarligen en stor skillnad i den medicinska världen, vilket MBT varit vänlig och rett ut i en annan tråd). Och visst tusan finns det mediciner som fortfarande ger sådana besvär! Jag själv åt tidigare Efexor/Venaflaxin, vilket gjort mig ordentligt illamående av att bara missa en enda dosering. Jag vet flera andra som haft samma problem. Nu är ju Efexor/Venaflaxin en SNRI och inte en SSRI, så den medicinen är inget som sätts in om man bara har "lite återkommande vinterdepressioner".

Om ångest är ett problem så är det SSRI (antidepressiva, ångestdämpande) eller någon form av lugnande vid-behov-medicin som sätts in. Zoloft, Cipramil eller Mirtazapin är bland de första SSRI-preparaten som prövas, vilka tar några veckor innan man kan bedöma om de faktiskt fungerar. Vid-behov-preparaten börjar ofta med t.ex. Atarax, Lergigan eller Theralen (de två förstnämnda är egentligen medicin mot klåda och den tredje är rena rävgiftet). Detta är enbart baserat på erfarenhet, ganska stor sådan.

KBT är väl inte heller något som sätts in för "lite återkommande vinterdepressioner", speciellt inte med psykologer. Vägen är mer Kurator->Läkare->Mediciner->Eventuell ytterliggare behandling. Psykologer är inte alltid så lätta att få tag på. Finns ju kuratorer med KBT-utbildning, men det krävs som sagt troligen lite grövre problem...

Till TS: lite prat med en kurator kan hjälpa och är iaf helt klart något att pröva! Om det inte hjälper så går det iaf vidare därifrån. Det bör finnas någon form av jour och/eller rådgivning dit du kan vända dig i första hand. Om du inte vet vart du ska få tag på tele-nummer till något av detta så kan du troligen börja med att ringa din lokala vårdcentral eller sjukhus!

Skrivet av Generalkyckling:

Äter Mirtazapin som är en svag ångestdämpande som dessutom gör en trött några timmar (man tar på kvällen) vilket betyder att man också sover väldigt bra på dem.

"Trött några timmar"? Låter som att du har tur! Mirtazapin/Remeron påverkar, som alla läkemedel, alla människor olika. Själv blir jag totalt utslagen i drygt 14h och långvarig dosering har även gett mig grova mardrömmar som gjort att jag rent av undvikit att sova (var ett tag sedan jag åt dem). Mindre skoj

Skrivet av MacEnkronan:

Såå trist när debatten polariseras:(:(: de enda känslorna som "räknas" enligt den delen av befolkningen som man anser är psykiskt sjuk, är de som inte är av "(och då menar jag inte att vakna på fel sida eller vara irriterad på kollegan)"-art utan man måste vara "sjuk på riktigt" för att räknas som psykiskt sjuk.:O:/ Hur sjukt är inte det resonemanget?:S>.<

Det är baserat på det enkla faktum att det är ett gigantiskt hopp mellan att vara lite vinter-deppig mot att sitta och skada sig själv eller att inte kunna andas p.g.a. panikångest. Det går inte att jämföra. Det är klart att alla har rätt till hjälp, men vem är i mest behov av hjälp t.ex.: en "vinter-deppig" knegare och en 14-årig flicka med uppskurna armar? Det är väl så tankarna delvis ser ut då man kan härda ut lite allmän deppighet över vintern genom att ändra lite i sitt liv, börja träna eller kanske prata lite med en kurator, medans 14-åringen troligen behöver mer hjälp än så. Jag vet inte hur resurs-fördelningen ser ut överlag i landet, men där jag bor så är det dåligt med psykologer. Allmän deppighet är då något som bör ha väldigt låg prioritet och människor bör även upplysas om att det är fullt normalt - man kan inte vara lycklig jämt (även om den allmänna Svensson-tron är som så)...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

1. Börja plugga på heltid på komvux få pengar.
2. Börja plugga på heltid på uni lr hs få pengar.
3. Börja jobba på heltid få pengar.
4. Flytta ut.
5. Win.

Permalänk
Inaktiv

Många här inne som inte har en aning om vad dem talar om.

Om man mår dåligt, t.ex. har ångestattacker och/eller är deprimerad, är det ingenting som kommer att botas av att man börjar jobba/läsa på heltid. Det kan t.o.m. bli värre av detta om man känner att man inte hinner/orkar med och man mår då ändå sämre.

Precis som med alla andra sjukdomar måste de botas, m.h.a. mediciner och/eller experthjälp så som läkare, psykolog eller psykiatriker.

Att skriva så som ni gör kan vara direkt farligt om någon skulle ta era råd på allvar. Snälla om man inget vet, och speciellt i sådana här allvarliga ämnen, kan ni väl tänka efter två gånger till innan ni postar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Citat:

Om ångest är ett problem så är det SSRI (antidepressiva, ångestdämpande) eller någon form av lugnande vid-behov-medicin som sätts in. Zoloft, Cipramil eller Mirtazapin är bland de första SSRI-preparaten som prövas, vilka tar några veckor innan man kan bedöma om de faktiskt fungerar. Vid-behov-preparaten börjar ofta med t.ex. Atarax, Lergigan eller Theralen (de två förstnämnda är egentligen medicin mot klåda och den tredje är rena rävgiftet). Detta är enbart baserat på erfarenhet, ganska stor sådan.

"Trött några timmar"? Låter som att du har tur! Mirtazapin/Remeron påverkar, som alla läkemedel, alla människor olika. Själv blir jag totalt utslagen i drygt 14h och långvarig dosering har även gett mig grova mardrömmar som gjort att jag rent av undvikit att sova (var ett tag sedan jag åt dem). Mindre skoj

Atarax har jag fått utskrivet de två gånger jag fått kraftig panikångest (1-2veckor, vilket lett till sjukhus då ja inte fått i mig nån vätska/mat). Inget som fungerade på mig och den tröttande/lugnande effekten var försumbar. Dock reagerar väl alla olika.

14H, det lät mycket. Jag var med trött ungefär dygnet runt, men det var bara första veckorna.
Äter dem fortfarande, men vet inte om de har nån större effekt. Jag är inte direkt deprimerad och problemet för min del är snarare min mage som påverkas extremt negativt när jag mår sämre psykiskt. Kan var alltifrån att ha grälat med vänner/familj eller vara lite nervös inför tentamen/fest så krashar magen totalt och jag börjar må illa och aptiten försvinner. Därav mirtazapinet som enligt läkaren ska vara lätt ångestdämpande och aptitökande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Atarax har jag fått utskrivet de två gånger jag fått kraftig panikångest (1-2veckor, vilket lett till sjukhus då ja inte fått i mig nån vätska/mat). Inget som fungerade på mig och den tröttande/lugnande effekten var försumbar. Dock reagerar väl alla olika.

14H, det lät mycket. Jag var med trött ungefär dygnet runt, men det var bara första veckorna.
Äter dem fortfarande, men vet inte om de har nån större effekt. Jag är inte direkt deprimerad och problemet för min del är snarare min mage som påverkas extremt negativt när jag mår sämre psykiskt. Kan var alltifrån att ha grälat med vänner/familj eller vara lite nervös inför tentamen/fest så krashar magen totalt och jag börjar må illa och aptiten försvinner. Därav mirtazapinet som enligt läkaren ska vara lätt ångestdämpande och aptitökande.

Ja, Atarax tillhör den gruppen av mediciner som i sammanhanget brukar kallas för "sockerpiller". Jag vet iaf ingen som fått en lugnande effekt av dylika.

Jo, Mirtazapin ska ju, lik alla antidepressiv, ätas i några veckor innan de uppnår full verkan. Jag har på senare tid haft Mirtazapin som en "sömntablett", alltså inte tagit den dagligen ("vid behov"). Kan vara därför jag blivit så extremt trött. Sista jag fick utskrivet mot sömnen var Stilnoct/Zolpidem, vilket är en benzo-analog. Är ju en intressant medicin i sig, men jag gillar det inte. Ska höra med min läkare om det finns något annat i morgon. Mirtazapin var bra på så sätt att jag blev trött efter 45min och kunde därefter inte vara vaken längre, vare sig jag ville eller ej. Men att sova 14h funkar inte så jäkla bra.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather