Permalänk
Medlem

Bygge av spelbord med Raspberry Pi

Hej!

Jag har under de senaste två månaderna hållt på att bygga ett spelbord som drivs av en Raspberry Pi Model B 512MB. Jag hade ett par stycken liggandes hemma som köptes vid diverse tillfällen, och jag hittade inga bra användsningsområden förutom som webbservrar eller lokala DNS:er. Därmed beslutade jag mig för att bygga något där enheten fick bli själva kärnan (modermodemet ).

Hela bygget är baserat på ett IKEA-bord, nämligen LACK i storlek 90x55cm. Bordet har modifierats med en hel del hål för joysticks, knappar och diverse prylar. Som ni kan se så har jag även täckt för sidorna och skapat en lucka på baksidan. Anledningen till detta var för att komponenterna var så pass höga att de gick helt igenom skivan, så det blev inte särskilt snyggt att ha det öppet.

I bordet återfinns följande:

Systemet jag kör är RetroPie, en modifierad version av Raspbian med en massa emulatorer förhandskompilerade och konfigurerade. Det grafiska gränssnittet heter EmulationStation och följer även med.

Bordet är även utrustat med en wi-fi adapter (finns länk ovan) som gör att man lätt kan flytta runt på det och ändå ha tillgång till de samba shares den delar ut för sina roms. För övrigt så är brytaren utrustad med dubbla säkringar, så att inte komponenterna ska ta någon skada om något elektroniskt fel mot förmodan skulle uppstå.

Som jag har konfigurerat systemet för tillfället så stödjer det följande emulatorer:

• Atari2600

• NES

• SNES

• Sega Mastersystem / Megadrive

• Gameboy Color

• Gameboy Advance

• MAME (Arkadspel)

• NeoGeo

• Playstation 1

Alla bilder kan även återfinnas på Flickr..

Bygge av spelbord med Raspberry Pi

Lade till ännu en produkt jag använder, nämligen en Wifi adapter.
Permalänk
Medlem

Oj Oj Oj, vilket bygge!
Riktigt fint och älskar att du länkade allt du använder, har själv en Raspberry Pi och tänkt gör något liknande och detta ger mig en bra väg vad som fungerar.
Och eftersom en mugghållare finns så är det en klar Femma!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk

Snyggt bygge! 5P!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Jäkligt fint gjort! 5/5.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

fy farao, bygg flera å sälj!

så nice asså, men mugghållare? du har ju ett bord! ffs!
A förstår spillrisken, men endå! bord!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack, roligt att ni gillade det. Jag vet att det känns lite mysko att sätta mugghållare på att bord, men eftersom där finnns så många glipor på toppen av bordet så är jag rädd att det kan komma in vätska där. Nu är bordet förvisso utrustat med säkringar så att strömmen går ifall något sådant skulle hända.

Jag glömde för övrigt nämna att bordet har Wi-Fi, så det är lätt att flytta runt i huset. Och eftersom det bara är en sladd så blir där inga kabelhärvor. Mitt nästa steg är att sätta in ett chassi-uttag för RJ45, så att man kan koppla in kabel också om man vill.

Permalänk
Medlem

Tjusigt! Jag bara undrar om betraktningsvinkeln mot skärmen är ok, färgerna brukar bli lite fel på LCD:er när man tittar på dem "underifrån" som man ju gör från den vinkeln du har nu.

Permalänk
Medlem

Bland det vackraste jag sett!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Jag just nu = 6/5

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Entusiast

Vackert!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Fy fan va häftigt! Inte funderat på att försöka sälja vidare idén till Ikea själva?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Proffsigt bygge - femma.

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Solklar femma!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av VicVega:

Tjusigt! Jag bara undrar om betraktningsvinkeln mot skärmen är ok, färgerna brukar bli lite fel på LCD:er när man tittar på dem "underifrån" som man ju gör från den vinkeln du har nu.

Tack! Angående betraktningsvinkeln så är den helt perfekt. Skärmen jag köpte har en panel som är av VA-typ. Detta innebär att den har bättre betraktningsvinklar än TN, utan att ge problem med färgåtergivningen. Skulle jag använt en TN-panel så hade jag nog höjt upp skärmen en bit och vinklat den.

Skrev om information om paneler
Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu med hakan på nedervåningen...

Ser extremt snyggt, men framförallt proffsigt!

Riktigt snyggt, en solklar 10, men på grund av betygssystemet så kan jag bara ge en femma

Fortsätt med arbeten som detta, du har definitivt talang och fantasin för det

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

fy fan va snyggt!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Avstängd

absolut klart värt en 5a rakt av utan tvekan. (Y)

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

WOW!!!

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Fan va häftigt.. 5/5.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Legendariskt!

Permalänk
Medlem

Sjukt Snyggt! 5/5!

Visa signatur

Lur: IPhone 6+. Lur 2: IPhone 7 Platta: IPad Air Skärm: BenQ 24" 3D LED XL2411T
Speldator: Chassi: CM Storm Stryker, Grafikkort: Gigabyte GTX 680, RAM: 16GB, SSD: Intel 520 120GB,
Hårddisk: WD Caviar Black 1TB, Nätagg: Corsair GS800W, Processor: Intel i7 6700k 4 Ghz

Permalänk
Medlem

Paint it black!
Men du får i alla fall full pott snyggt gjort även om jag inte gillar vitt!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Slipsmannen

Vansinnigt härligt gjort!!

Visa signatur

- E-Penis: Fettokisse -
- Fractal Design R5, Ryzen 7 3700X@4.2ghz, Corsair H100 Hydro -
- Asus ROG Strix X570-F, 32Gb Corsair 3600mhz, Asus ROG Strix RX5700XT -
- Corsair Force MP600 M.2 1TB + 3TB Misc SSD, Corsair 850 PSU -
- Samsung 34"UW @ 1440P -

Permalänk
Livsnjutare 😎

Epic!, nu blir man sugen på att göra något liknande själv, bara för att man kan (efter att ha sneglat på dig...)

Thumbs up!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Wow! Vilket jobb! Fantastiskt jobbat