Hur testa SD kort?

Permalänk

Hur testa SD kort?

Hej! Har precis köpt denna http://www.aliexpress.com/item/Discount-128GB-SDHC-SD-Class-1...

Och undrar nu hur jag kan testa att sd kortet verkligen är 128gb (på windows explorer står det 122gb men man kan väl inte lita på den) och dess hastighet (ska vara klass 10), jag har använt H2testw men det tar drygt 9 timmar och jag undrar om det finns ett snabbare sätt att ta reda på detta.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Formatera det med detta verktyget: https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/

Personligen är jag helt säker på att det är något fuffens med ditt kort bara efter att ha sett pris och bild. Det finns ingen magisk fabrik i värden som producerar perfekt minne för bråkdelen av priset mot andra leverantörer. Antagligen kommer kortet från ett "nattskift" på en fabrik och innehåller kanske 128 GB flash, men av allra sämsta kvaliteten med många hundra tusen sektorfel.

Det finns även verktyg som kan programmera om kontrollern i SD-kort så att de rapporterar helt fantasifulla h̶a̶s̶t̶i̶g̶h̶e̶t̶e̶r̶ storlekar. Det lättaste sättet att testa detta är att fylla det och sedan se om filerna är användbara. ISO filer med md5 checksums borde med lätthet kunna avslöja ett kort som ljuger.

Skrev fel dimension, nu rättat
Permalänk

du kommer inte få ut 128gb utan några gb lägre. ladda ner CrystalDiskMark där kan du enkelt se hastigheten på SD-kortet.

Permalänk
Keeper of Traditions

Köper man 128GB bör man få ut typ 119GB, så får du ut 122GB bör du väl vara nöjd...

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag är tämligen säker på att TS inte kommer inte att kunna fylla kortet eller lita på det för att hålla data som läggs på det intakta. Det är en liknande teknik som användes i denna enheten: http://awescience.com/2013/12/01/beware-chinese-make-the-infi...

Enheten rapporterar en stor storlek, men om man fyller den med stora filer och läser tillbaka de, så ser man att filerna inte är lika med ursprunget.

Permalänk

Jag testade att lägga över en Tv serie på 21gb, det tog cirka 5h och hastigheten enligt windows var 3-4mb/s, filerna är kompletta både till storlek och när jag spelar upp dem, borde jag pressa den vidare till 100gb och se om det går? Förresten är de hastigheterna jag fått bra? Kortet känns lite segt men vad vet jag.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det ser ju ut att fungera så långt. Spännande att se vad som händer när du kryssar gränser som 32 GB, 48 GB och 64 GB.

Permalänk

Körde h2testw och fick nu detta

The media is likely to be defective.
7.8 GByte OK (16427449 sectors)
114.2 GByte DATA LOST (239511111 sectors)
Details:11.5 GByte overwritten (24226531 sectors)
0 KByte slightly changed (< 8 bit/sector, 0 sectors)
102.6 GByte corrupted (215284580 sectors)
4 KByte aliased memory (8 sectors)
First error at offset: 0x0000000000000000
Expected: 0x0000000000000000
Found: 0xeb9fdfbc3ae7f7ef
H2testw version 1.3
Writing speed: 8.86 MByte/s
Reading speed: 14.0 MByte/s
H2testw v1.4

Dold text

Jag vet inte riktigt om jag vågar lita på detta. Det verkade ju funka när jag hade 20gb på den och nu står det att den bara har 7.8Gbyte

Permalänk
Medlem

Testa SD formateringsverktyget jag länkade till. Och kör h2 igen.

Permalänk
Skrivet av beh:

Testa SD formateringsverktyget jag länkade till. Och kör h2 igen.

Ska jag köra med eller utan format size adjustment?

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll. Har du tid så kör en full formatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

[SPOILER]Warning: Only 124968 of 124969 MByte tested.
The media is likely to be defective.
7.8 GByte OK (16422138 sectors)
114.2 GByte DATA LOST (239512326 sectors)
Details:57.1 GByte overwritten (119755300 sectors)
0.5 KByte slightly changed (< 8 bit/sector, 1 sector)
57.1 GByte corrupted (119757025 sectors)
2 KByte aliased memory (4 sectors)
First error at offset: 0x00000001f51a0400
Expected: 0x00000001f51a0400
Found: 0x00100001f51a0400
H2testw version 1.3
Writing speed: 10.4 MByte/s
Reading speed: 13.5 MByte/s
H2testw v1.4
[SPOILER]

Detta var efter formattering, kan det vara något fel på programmet?

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att det stämmer. Men testa att boota en linux live skiva / USB och kör http://oss.digirati.com.br/f3/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxxorcisten:

Jag testade att lägga över en Tv serie på 21gb, det tog cirka 5h och hastigheten enligt windows var 3-4mb/s, filerna är kompletta både till storlek och när jag spelar upp dem, borde jag pressa den vidare till 100gb och se om det går? Förresten är de hastigheterna jag fått bra? Kortet känns lite segt men vad vet jag.

3-4MB/s är rätt så långsammt... samma hastighet som billiga röd/svarta SanDisk USB-minne som jag köpte 32GB på Ica.. billigt pris var i det fallet = billigt skit.. tar ju år och dag att fylla, så just dom kommer endast användas i nödfall.

Så det verkar som Haxxorcistens SD-kort är på endast 8GB ?
känns ju som att priset på ca 93kr ($14.24) var aldeles för billigt för att det inte skulle vart bluff.

om man verkligen har användning för 128GB så skulle 3-4MB/s vara helt fel hastighet också.
redan 2011 fanns det 95MB/s är väl säkert där någonstanns man vill vara för video eller högupplöst kamera.
Ännu snabbare om du ska spela in video i 4K.

Sandisk Extreme 128GB (80MB/s) ligger på ca 1550kr från pixmania.. känns väl som ett helt ok pris om man faktiskt behöver så stora SD-kort.

Ska man upp i snabbaste hastigheten så får man betala mycket extra.
SanDisk Extreme PRO 64GB -- SDHC/SDXC UHS-II cards 280MB/s transfer, 250MB/s write speeds. rekomenderat pris $299.

Permalänk
Medlem

Det finns nog många tillämpningar som skulle må bättre av en billig SSD än ett SD kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det finns nog många tillämpningar som skulle må bättre av en billig SSD än ett SD kort.

SD-kort är väl mest för kameror & videokameror.. men finns möjligtvis surfplattor och musikspelare som använder dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

SD-kort är väl mest för kameror & videokameror.. men finns möjligtvis surfplattor och musikspelare som använder dom.

Ja det är jag väl medveten om. Men jag tänkte att många verkar skaffa USB-minnen och SD kort för att ha solid state backup av saker och ting. Till det ändamålet skulle jag nog hellre satsa på en SSD. Sedan är det ju klart att det finns oändligt med ändamål där en SSD inte lämpar sig som ersättare för dessa mindre enheterna.